Gjest 1anonym2 Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 Jeg bestilte reise til USA for litt siden, og andre har sagt at man må oppgi passnummer og utløpsdato ved kjøp av billetter, men det trengte jeg ikke. Andre har fått mail i ettertid der de skal oppgi dette. Vi flyr med SAS, og reisen er bestilt gjennom gotogate, men jeg har ikke fått Mail om passnummer og sånt heller? Har noen erfaring med dette? MÅ man oppgi disse tingene på forhånd? Utenom i visumet da, selvfølgelig.
JHF Skrevet 10. mars 2016 #2 Skrevet 10. mars 2016 Du må få lagt det inn før avreise ellers kan en risikere å ikke få bli med flyet. Normalt legger en det inn på flyselskapet sine sider. Har aldri opplevd å få mail om å legge inn disse opplysningene, men har fått opplysning om det under booking. Prøv å logge deg på bestillingen din på SAS sine side.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 Jeg drar til USA i neste uke og jeg har ikke lagt inn passnummeret, dobbeltsjekket med reisebyrået pga denne tråden og fikk beskjed om at det skal være uproblematisk så lenge ESTA er i orden. Har også vært i USA to ganger før uten registrering og sluppet greit inn, passet scannets jo inn på flyplassen. Så satser på at det går greit nå også! Men er du usikker så ring flyselskapet og hør, da legger de evt inn nummeret for deg der og da. Anonymkode: 8c076...883
JHF Skrevet 12. mars 2016 #5 Skrevet 12. mars 2016 (endret) ESTA og API opplysninger er to forskjellige ting, men begge har en utgangspunkt at de må være i orden minimum 72 timer før. Siden ESTA gjelder i 2 år trenger ikke adresse for første natt ligge i denne, men det må det gjøre i API opplysningene som flyselskapene skal sende til amerikanske myndigheter. Hvorfor ta sjansen? Her finner dere den korrekte informasjonen angående reise til USA fra SAS- http://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/pass--visum/usa/ Bestillingen og adressen første natten i USA Opplysningene i din bestilling- navn inklusive mellomnavn, kjønn og fødselsdato - må stemme med opplysningene i ditt pass. Disse opplysningene skal finnes i bestillingen minst 72 timer før avreise ellers kan du bli nektet ombordstigning - og du er personlig ansvarlig for å oppgi disse til SAS i tide. Hvis du ikke allerede har oppgitt disse opplysningen under bestillingen, kan du oppgi dem via her. Dette gjelder også "Redress number" hvis du har søkt og fått dette av amerikanske myndigheter (f.eks. hvis du har hatt gjentatte problemer med å få boardingkortet godkjent). Om du er amerikansk statsborger og flyr med ett amerikansk selskap og har søkt og fått ett "Known Traveler Number" kan du angi det her. For bestillinger som er gjort innenfor 72 timer før avreise må personinformasjonen oppgis ved bestilling. Du må oppgi din adresse for den første natten i USA til SAS seneste ved innsjekking (gjelder også passasjerer i transitt). Disse opplysningene kan oppgis ved bestilling – da sparer du tid på flyplassen. Gjelder ikke amerikanske statsborgere eller innehavere av Green Card. Endret 12. mars 2016 av JHF
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå