Gjest Tabby Skrevet 19. oktober 2004 #1 Skrevet 19. oktober 2004 Jeg må bare få det ut: Jeg har fått en telefon om å komme på jobb intervju i morgen!!!!!!!! Jobben er som telefonselger, men med salg til bedrift. Jeg antar at det er en del hakk bedre enn å selge til privatpersoner? Så er det det at jeg har liksom ikke vært med på så mange sånne jobbintervjuer da... Jeg tar imot alle tips med stor takknemlighet! Sambo skulle snakke med sjefen sin og høre om han kunne få litt fri i den tiden jeg skulle på intervjuet. Jeg vet at jeg må si at jeg leter etter dagmamma til minstemann om jeg får jobben. Det beste er vel å ringe en jeg kjenner som er det her i området og høre om hun vet om noen som er ledige nå... Sånn så jeg har begynt med det i hvert fall. Hva annet bør jeg få frem? Jeg må jo selge meg selv, og skal ringe til syrran og en venninne og be om stikkord om meg selv etterpå. Men hva mer? Hva bør jeg spørre dem om hvis jeg får mulighet? Dette er en jobb som jeg virkelig kunne tenke meg. Jeg har tidligere jobbet med å passe barn, men det er ikke en jobb jeg kan fortsette i pga en sykdom som heter EDS. Jeg klarer ikke tunge løft bl a. I tillegg hadde det vært så deilig å få komme seg ut og treffe andre voksne mennesker, uten å alltid ha barna på slep. Det er veldig ordnede arbeidstider, ferier, og alt virker bra. Det er både fastlønn og bonus. Alt i alt topp for meg! Hvordan bør jeg kle meg? Jeg har noen svarte "dressbukser" fra hennes og mauritz, duger de? Og hva bør jeg ha til? Har en singlet med cardigan til i babyblått, eller bør jeg velge en hvit skjorte? Eller noe helt annet? En høyhalset tynn genser? Hjelp meg folkens? Jeg trenger tips og gode ønsker på vegen.
Cata Skrevet 19. oktober 2004 #2 Skrevet 19. oktober 2004 Jobbintervju er spennende. Se det som din første "salgsjobb". Nå er det din arbeidskraft du skal selge. Kle deg sånn at du føler deg vel. Sikkert lurt om du velger litt nøytrale farger. Høyhalset tynn genser og mørke bukser høres bra ut. (Regner med at det er OK kleskode for en blivende selger. ) Om du er litt nervøs, så er det likevel ingen grunn til panikk. De regner sikkert med en viss grad av nervøsitet. Har hørt at førsteinntrykket kan telle ganske mye, så hvis du klarer å stille opp med et fast håndtrykk og vennlig smil og ikke er redd for å møte blikket til intervjueren(e) så tror jeg du har et bra utgangspunkt. Hvis du får det til så prøv å være OBS på kroppsspråket (hendene avslappet på bordet eller i fanget, ingen fikling med knapper eller penner eller hår osv.) Det kan også være du må gå gjennom en personlighetstest i begynnelsen av intervjuet. Dette er ganske vanlig for at intervjueren skal danne seg et bilde av deg som person og ha litt mer og prate ut fra når han eller hun intervjuer deg. Prøv å svare så ærlig som mulig. Testene er såpass sammensatte at en bløff vil høyst sannsynlig bli "avslørt". Selv har jeg alltid prøvd å fylle ut testen uten å tenke for mye på hvert enkelt spørsmål. Regner med at det første svaret jeg tenker på er det som er mest "rett". Dette er et lite sammendrag av ting jeg har lest og ting jeg har erfart når jeg selv har vært på jobbintervju. Håper noe av det kan være til hjelp for deg. Men først og fremst bør du vel oppføre deg slik det er naturlig for deg. Det er tross alt deg din fremtidige arbeidsgiver vil bli kjent med gjennom intervjuet. Lykke til, og legg gjerne inn en posting om hvordan det gikk.
Gjest Tabby Skrevet 19. oktober 2004 #3 Skrevet 19. oktober 2004 Takk for tips Cata. :-) Jeg setter pris på det. Jeg er kjempespent på morgendagen, men er så redd for å få for høye forhåpninger også. Vil så gjerne få en jobb, passer ikke til å bare gå hjemme. Jeg er i hvert fall motivert for å gjøre en god jobb. Og så fant jeg ikke den tynne høyhalsede, men det går kanskje bra med en som er mellomtykk? Litt ribbemønster rundt hele livet og halsen, glatt ellers. Den er lys og dus grønn. Kunne jo selvfølgelig valgt skjorte, men det er ikke det jeg helst går i til vanlig. Personlighetstest blir nytt for meg, vel det meste blir nytt for meg. Den forrige jobben jeg hadde fikk jeg gjennom en venn av sambo. Da ble det ikke så mye intervju ut av det, mer en prat og vips hadde jeg jobben. Regner dog ikke med å være så heldig nå. Jeg får bare svare så ærlig jeg kan på det jeg blir spurt om, satse på å være blid og høflig, men også vise at jeg virkelig vil ha denne jobben. Sitter og lager meg masse lister. Spørsmål jeg kan stille dem, hva er mine positive og negative sider, har lest gjennom nettsidene til firmaet for å få litt bakgrunnsinfo. Nå er det vel snart ikke mer å gjøre enn å gå og legge seg og satse på å sove godt...
Gjest Tabby Skrevet 20. oktober 2004 #4 Skrevet 20. oktober 2004 Vel da er intervjuet overstått. Sitter igjen med følelsen av å ha gjort en god jobb med å vise meg selv i hvert fall. Enten jeg får den eller ikke. Fikk snakket med avdelingslederen der. Satt i samtalen i en time totalt. Jeg regner med at den ville blitt raskere avsluttet om jeg var helt uinteressant.? Eller? Personen jeg snakket med virket fornøyd med svarene jeg ga tror jeg. Fikk også snakke med en av de andre som jobber der. Miljøet og personene virker fint, så er det egentlig opp til om jeg evt klarer å selge produktene deres da. Men jeg synes det virker som bra produkter selv, og det er jo også ganske viktig. Skulle få svar ganske raskt, så får jeg håpe jeg vet noe før helgen.
Gjest Tabby Skrevet 21. oktober 2004 #5 Skrevet 21. oktober 2004 JEG HAR FÅTT NY JOBB!!!!!!!!!!!!! Tusen takk for tipsene Cata. De var til stor hjelp!
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #6 Skrevet 21. oktober 2004 Gratulerer! Så ikke tråden før nå men da gikk jo intervjuet veldig bra!
Gjest Tabby Skrevet 21. oktober 2004 #7 Skrevet 21. oktober 2004 Tusen takk Anniemal! Nå føler jeg at jeg svever!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå