Gå til innhold

Hvilken vei lukker du persiennene i huset ditt?

Anbefalte innlegg

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Se bildet

50mm-persienne_w250.jpg

Hvilken vei lukker dere persiennen? Ned eller opp? Jeg pleier alltid å lukke den nedover, men så nettopp på en youtuber som sa at persienner skal lukkes oppover og at alle bortsett fra hun selv gjorde dette (Amerikansk youtuber) Jeg har alltid lukket den nedover... Er det en spesiell måte den skal være når den er lukket? (Har ikke slike persienner nå for vi har pussa opp huset, men hadde det før oppussing)

Kanskje dette er et dumt spm., men det driter jeg i. Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Lukker det oppover. 

Hvis det er lukket nedover, kommer det fremdeles bittelitt lys inn, siden lyset kommer ovenfra, da kommer det igjennom den bittelille glipen som er igjen. Mens hvis jeg lukker det oppover så blir lyset faktisk stoppet. 

AnonymBruker
Skrevet

Nedover om det bare er fordi jeg ikke vil at noen skal se inn. Ser penere ut.

Men om det er for å stenge ute sollys(og dermed varme) så lukker jeg de oppover slik at solstråelen ikke skal kunne gå gjennom glipene mellom persiennene. Da blir det også mindre varmt inne.

Anonymkode: 4e4ae...aca

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på tid på døgnet og hvilket lys eller avskjerming vi skal ha inne. 

Anonymkode: b746f...428

• Liker 2
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Beklager, glemte å si at jeg tenkte på kvelden når dere legger dere. Jeg pleier å lukke dem nedover fordi det ser penere ut, men om det er for å stenge sollys ute så litt oppover. Beklager for å ikke ha forklart bra nok

Skrevet

Jeg lukker oppover og samboeren lukker feil! Dolokket er vi skjønt enige om, her går disputten om persiennelukkingen.

AnonymBruker
Skrevet

Oppover. Både på grunn av at det er det som faktisk stenger sola ute og på grunn av at høydeforskjellen på vinduet og gangveien utenfor gjør at man kan se nærmest inn om jeg lukker de nedover.

Anonymkode: 6da8d...25f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, The Lost Dreamer skrev:

Beklager, glemte å si at jeg tenkte på kvelden når dere legger dere. Jeg pleier å lukke dem nedover fordi det ser penere ut, men om det er for å stenge sollys ute så litt oppover. Beklager for å ikke ha forklart bra nok

Da kommer det litt an på hvordan folk eventuelt kan se inn. Kan de se inn ved å se ned så skrur jeg de opp, kan de se inn ved å se opp så skrur jeg ned. Men her vi bor nå trenger jeg ikke å tenke på det så da skrur jeg opp fordi jeg føler det slipper inn litt mindre lys enn å skru ned. Lys fra lyktestolper slipper mindre inn om jeg skrur opp. Bryr meg ikke om det ser pent ut når jeg skal sove, og det kun er snakk om på soverommet.

Anonymkode: 4e4ae...aca

Skrevet

Har alltid pleid å lukke de nedover, men ser jammen meg nå at sist gang lukket jeg de faktisk oppover, for det er slik de står nå :P

AnonymBruker
Skrevet

Oppover! Det blir mørkere da :-)

Anonymkode: d3989...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på om det er viktigst å sperre for innsyn eller holde solen ute, og på hvordan forholdene er utenfor vinduet (flatt eller bratt, trafikk på oversiden av huset eller ikke). 

Anonymkode: c0614...69b

Skrevet

Jeg pleier og lukke de med den runde siden ut, kun fordi det ser penere ut.

AnonymBruker
Skrevet

Lukker de nedover, ser jeg noe annet får jeg helt vondt i kroppen. Samme med hvilken vei dopapirer skal henge, hvordan ting skal stå osv. Har litt tvang. Og nåde deg om du setter lyden på eks 24, 22 osv. Det siste tallet må være 3 eller 7. Jeg får helt vondt og blir forstyrra. Og mye mer. Merkerat tvangen min går mye på det motsatte av hva andre gjør. Så mange ville eks satt lyden på 20 og 25. Fordi det er liksom emst naturlig for mange. Men jeg takler det ikke. Og det stemmer kanskje med persienner også da? Mange lukker de oppover. Og jeg nedover. Og det uansett. Aldri oppover. Da får jeg vondt i kroppen, anspent og vondt for å puste

Anonymkode: c7008...f54

Skrevet

Kommer an på siden av huset. På den ene siden bor naboene under vinduene. Da lukker jeg persiennene slik at de ikke har innsyn den veien. På andre siden er naboen høyere opp, der lukker jeg persiennene andre vei :)

Gjest Emera
Skrevet

Jeg lukker dem stort sett oppover. Men jeg har gardiner som trekkes for også.

Skrevet

De persiennene som er her er mer som "kjekt å ha" enn strengt tatt nødvendige både med tanke på sollys og innsyn, så de lukkes nedover fordi det ser penest ut innenfra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nedover om sommern oppover om vintern,

Anonymkode: e64f0...dc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...