AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 Hei! Jeg har satt meg litt inn i BSU-sparing, men lurer på om det lønner seg for meg å starte opp en konto nå. Har for tiden et friår hvor jeg jobber i dagligvarebutikk, så jeg har fast inntekt i måneden, i tillegg til noe inne på sparekontoen. Til høsten skal jeg studere, og jeg ville i utgangspunktet ikke ha deltidsjobb i begynnelsen av studiet, men vurderer å kanskje skaffe meg en likevel. Har ikke lyst til å jobbe hver helg og ettermiddag, men hvis jeg skal starte opp en BSU-konto nå, så må jeg jo tjene såpass mye at jeg kan legge inn 25 000,- i året og at jeg kan dra utnytte av skattefordelene til BSU.. Er usikker på om jeg burde vente noen år eller bare gjøre det nå. Er forresten 20 år. Noen som har noe innspill? :-) Anonymkode: 6ed35...34c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #2 Skrevet 10. mars 2016 De pengene du setter på en bsu konto kan bare brukes til bolig, dersom det skal ha noen hensikt å ha en bsu konto. Bryter du bsu en fordi du trenger pengene til noe annet, så må du skatte for fordelene du har fått, du kan ikke åpne bsu igjen senere heller. Når du skal studere kan det være vel så lurt å ha pengene på en vanlig sparekonto inntil du er nesten ferdig student og ser hvordan økonomien din da er. Finn gode banker for sparing med høyest mulig rente. Anonymkode: db4bb...6eb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #3 Skrevet 10. mars 2016 Du er ikke nødt til å spare hvert år selv om du har startet en BSU-konto. Anonymkode: 9b27e...84d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #4 Skrevet 10. mars 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke nødt til å spare hvert år selv om du har startet en BSU-konto. Anonymkode: 9b27e...84d Så da kan jeg starte opp en BSU-konto nå, sette inn 25 000,- i år, og så la den stå urørt i noen år framover? Da får jeg både utnyttet skattefordelene i år når jeg faktisk har inntekt og skatt, og i tillegg opptjent noe renter? Anonymkode: 6ed35...34c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så da kan jeg starte opp en BSU-konto nå, sette inn 25 000,- i år, og så la den stå urørt i noen år framover? Da får jeg både utnyttet skattefordelene i år når jeg faktisk har inntekt og skatt, og i tillegg opptjent noe renter? Anonymkode: 6ed35...34c Korrekt. Problemet oppstår dersom du trenger pengene. En annen sak er hvor mye skatt du vil tjene på dette. Det kommer an på inntekten din. Anonymkode: db4bb...6eb 1
King in the North Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da kan jeg starte opp en BSU-konto nå, sette inn 25 000,- i år, og så la den stå urørt i noen år framover? Da får jeg både utnyttet skattefordelene i år når jeg faktisk har inntekt og skatt, og i tillegg opptjent noe renter? Anonymkode: 6ed35...34c For å spare opp fullt beløp trenger du faktisk 12 år med maks sparing. Da er du plutselig 32 år, UTEN å ta et eneste "friår" på sparefronten(maksimal alder er 34 år for bsu-sparing). Bare en tanke
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #7 Skrevet 10. mars 2016 Ang BSU konto.. Hva skjer hvis den står tom? La oss si jeg har 100kr på BSU... hva skjer med de pengene? Hva skjer hvis jeg trekker dem tilbake? Må de stå der? Får det noen negative konsekvenser av å ha så lite? Anonymkode: 8c78f...92f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #8 Skrevet 10. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ang BSU konto.. Hva skjer hvis den står tom? La oss si jeg har 100kr på BSU... hva skjer med de pengene? Hva skjer hvis jeg trekker dem tilbake? Må de stå der? Får det noen negative konsekvenser av å ha så lite? Anonymkode: 8c78f...92f Det er i alle fall ingen god ide å bryte bsu kontoen for 100 kr. Om du ikke er over 34 år da. Anonymkode: 405bd...eed
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #9 Skrevet 10. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er i alle fall ingen god ide å bryte bsu kontoen for 100 kr. Om du ikke er over 34 år da. Anonymkode: 405bd...eed Hva mener du med "å bryte"? Å fjerne pengene? Eller avslutte BSU'en. Er det slik at du får ikke lov til å ta ut penger, samme om det er 5kr eller 50 000kr fra BSU? Anonymkode: 8c78f...92f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #10 Skrevet 10. mars 2016 47 minutter siden, King in the North skrev: For å spare opp fullt beløp trenger du faktisk 12 år med maks sparing. Da er du plutselig 32 år, UTEN å ta et eneste "friår" på sparefronten(maksimal alder er 34 år for bsu-sparing). Bare en tanke Godt poeng! Da er det vel nesten greiest å starte opp en BSU-konto nå og prøve å fylle den opp så fort som mulig :-) Anonymkode: 6ed35...34c
lillsunshine Skrevet 10. mars 2016 #11 Skrevet 10. mars 2016 (endret) JA det er vits, om du uansett har tenkt å kjøpe bolig en gang! Så lenge du trekker skattefordeler ut av BSUen og har tenkt å kjøpe bolig i fremtiden, er det kjempesmart. Om du ikke klarer å fylle opp hele kontoen i løpet av årenes løp, så er det ingen krise. Kanskje finner du ut etterhvert at du skal kjøpe bolig sammen med noen, og da kan det du har på BSU kontoen være til kjempestor hjelp. Hvorfor? Om du fyller opp hele kontoen med 25 000 kr i året, så får du 5000 kr i skattefradrag. Om du andre år kommer til å jobbe mindre og ikke kan trekke fordeler ut av hele beløpet, så vil du likevel kunne dra ut fordeler så lenge du skal skatte (Det er jo noe du må rekne ut selv). F.eks. om du et år finner ut at du bare skal skatte rundt 3000 kr. Ja, da setter du inn 15 000 kr det året. Men, det vil være dumt å sette inn penger på kontoen som du ikke kan dra skattefradel fra. De beste rentene du kan få på penger i banken om dagen. Det som er gøy, er at med årenes løp så er det gøy å se at pengene vokser grunnet rentene. Frem til nyttår hvert år, så er pengene du setter inn det året, disponible på kontoen din. Det vil si at du om du vil, kan du sette 25 000 kr inn i januar, men spørre om å få pengene tilbake til en annen konto i desember om du ser at økonomien har blitt dårlig det året. Det får absolutt ingen konsekvenser at du trekker tilbake penger du har satt inn det samme året. For de har du enda ikke fått skattefordel av. Men de blir låst etter nyttår, og pengene som er låst, de kan du ikke trekke tilbake uten at du må betale tilbake skattefordeler o.s.v. Derfor om du er usikker på hvordan økonomien din blir som student i høst, så gjør det ingen verdens ting å opprette kontoen nå og sette inn på alt du kan. Du må jo dra nytte av de gode rentene. Også eventuelt trekke de tilbake før nyttår om du finner ut at du vil trenge de 25 000 kr likevel. Når det er sagt, har du alle forutsetninger for å klare å spare både full BSU-konto og bygge deg opp en solid buffer nå som du jobber dette året. Det bør ikke være noe problem. Man får kanskje ikke muligheten til å spare fullt ut hvert år som student, siden man ikke alltid får jobbet og spart så mye, men du oppnår mye ved å begynne nå. Er problemet at du ikke har nok skattbar inntekt, men har mulighet til å spare litt likevel, så kan du også opprette BSU2 Der får man rentefordeler, men ikke skattefradraget. Jeg begynte selv å spare på BSU da jeg var 19 år og den gangen kunne en "bare" spare 20 000 kr i året. Som student de siste årene har jeg ikke alltid klart å spare eller kunne dra fylt nytte ut av skattefordelene grunnet lav inntekt, men jeg har etter beste evne prøvd å spare det jeg kan. Etter snart 6 år så har det altså blitt 125 000 kr og jeg har enda ikke spart beløpet for i år. En god del av beløpet er faktisk rentepenger. Selv om jeg ikke skulle klare å spare så mye i år (står kanskje uten sommerjobb), så vil jeg få en del bare i renter enda (rundt 4000-5000 kr-ish avhengig av renta...). Og jeg har enda 8-9 år og spare på og er egentlig ferdigutdannet denne våren. Avhengig av boligverdi og om jeg skal kjøpe sammen med noe, jeg er helt sikker på at jeg skal klare å kjøpe bolig en dag, selv om sparingen går litt sakte. Så mitt råd er: Ja, begynn nå som du er ung, du kommer nok ikke til å angre på det :-) Men husk også å spare deg en buffer og ekstra sånn at du også rekker å kose deg i studietida Endret 10. mars 2016 av lillsunshine 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #12 Skrevet 11. mars 2016 TS her. Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Nå er jeg 100% sikker på at jeg skal starte opp en BSU-konto :D Anonymkode: 6ed35...34c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå