AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 Det har ikke jeg. I går var jeg på kjøpesenteret, oppdaget da et menneske jeg vet var på luksusfellen for noen år siden. Tendensene nå var de samne som i programmet (ja, jeg gikk faktisk på viaplay å så den episoden på nytt). Mastercardet gikk varmt inne på diverse butikker, uten at jeg faktisk spionerte på vedkommede. Men når man ser vedkommede 5 ganger på en time, på vei ut og inn av flere titalls butikker med kredittkortet trygt plassert på utsida av lommeboka... Da skjønner man at her er det faktisk ikke håp. Tenk å få en slik sjanse, få ryddet opp i økonomien sin, å så starter du med det samme kjøret strax du er kvitt betalingsanmerkningene? Hvordan er det mulig å være så korka i topplokket??? For det er ikke normalt å shoppe minst 15 poser på en time, og fortsatt springe rundt som om fanden var etter.., Noe så tragisk, kan tenke meg det var befriende å endelig ha penger å shoppe med etter flere år på sparebluss... Håper vedkommede vet at slike sjanser som det h*n fikk i luksusfellen var en once in a lifetime opportunity... Har DU troen på at folk klarer å holde seg i skinnet etter luksusfellen? Kjenner du noen som har vært med? Vært med selv? Hva tenker du? Har aldri skjønt hvorfor folk bare bruker penger de ikke har, det kunne aldri falle meg inn! Da måtte det isåfall stått om liv, men selv da ville jeg kunne brukt sparepenger. Kjenner jeg fortsatt vil riste på hodet etter i går, det var liksom ikke meninga jeg skulle bruke fridagen til å dvele over dumme mennesker.. 😉 Anonymkode: 95ddb...6e4 2
mjauritz Skrevet 10. mars 2016 #2 Skrevet 10. mars 2016 Oi, så dømmende! Nå vet jo ikke vi akkurat hvordan den økonomiske situasjonen til vedkommende er per i dag. Kanskje gjelden er nedbetalt og han har spart opp. Hvordan vet du at det var et kredittkort? Fulgte du etter for å se hvilken betalingsmåte vedkommende valgte? Ellers tror jeg noen kommer seg tilbake, mens andre ikke. Det kan ligge mye bak som vi ikke vet. Slik impulsiv handling driver faktisk ikke en oppegående frisk person med. 5
makkapakka Skrevet 10. mars 2016 #3 Skrevet 10. mars 2016 (endret) bare å bli med på den serien sier vel litt om dem de er nok på vei inn som gjeldsoffer igjen og lar det skure. Endret 10. mars 2016 av makkapakka 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #4 Skrevet 10. mars 2016 10 minutter siden, mjauritz skrev: Oi, så dømmende! Nå vet jo ikke vi akkurat hvordan den økonomiske situasjonen til vedkommende er per i dag. Kanskje gjelden er nedbetalt og han har spart opp. Hvordan vet du at det var et kredittkort? Fulgte du etter for å se hvilken betalingsmåte vedkommende valgte? Ellers tror jeg noen kommer seg tilbake, mens andre ikke. Det kan ligge mye bak som vi ikke vet. Slik impulsiv handling driver faktisk ikke en oppegående frisk person med. Hvordan jeg vet det er et kredittkort? Jeg passerte vedkommede på 2 meters avstand, det stod "mastercard" på kortet, ikke mastercard debit, så ja, jeg velger å trekke den konklusjonen at det var et kredittkort 😆 Anonymkode: 95ddb...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 Jeg handler alltid alt på mastercard, men har aldri fått 5 øre i rente på kredittkortet. Man kan da godt bruke kredittkort uten å ha noe som helst gjeld. Anonymkode: c1fc1...994 4
Million Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 (endret) Jeg tror egentlig ikke flertallet klarer å følge det som blir avtalt i programmet. Gamle vaner er vonde å vende for mange. Så mange faller nok tilbake til gamle uvaner, tror jeg. Så nettopp et par tilbakebesøks-episoder på Svensk TV3play. De fleste hadde ikke fulgt budsjettet. En hadde f.eks. fått budsjett som tilsa at hun skulle hatt 24.000 på sparekonto da Lyxfällan programlederne kom tilbake, men hun hadde 3000 bare. Det er jo ingenting. Hun satt der som et mehe og sa "Jamen det er så mye man vil gjøøøøre!" Hun hadde reist og shoppet i vei istedenfor å spare. En som hadde seriøs kles-shopping-avhengighet (særlig luksusvarer og vesker) satt på gjenbesøks-programmet og sa at hun nå jobbet i klesbutikk, noe hun mente var kjempebra for da "fikk hun 20% rabatt"... hun skulle jo liksom ikke shoppe klær da! Men det var jo en fordel at hun hadde jobb iallefall, for det hadde hun ikke i det opprinnelige programmet hun var med i. Hun levde på sosialbidrag og lånte penger da. Meldte seg inn som student på universitetet, men studerte ikke, brukte bare studielånet på sus og dus. Det hadde hun gjort tidligere også, med det resultatet at svenske CSN (lånekassen for studenter) ville ha igjen hele studielånbeløpet. To av tre Lyxfällan besøkte igjen ett til to år etter programslutt, hadde ikke gjort som de ble tilsagt og ikke spart, og økt forbruk hadde sneket seg inn i livsstilen igjen på flertallet. Den tredje hadde klart seg bedre enn tilsagt, og var da kun et avdrag unna å bli gjeldsfri når programlederne kom på besøk. Det fikk hun champagne for, de feiret hennes gode resultater. En fyr som het Robert, en sær type på rundt 50, hadde de besøkt to år tidligere. Da hadde han ca 501.000 i gjeld. Senere, da de besøkte han igjen etter et par år, var gjelden ca 504.000... den hadde økt litt! Dette var bare pga lave avdrag og at han knapt dekket rentene på det han drev og betalte inn hver måned. For betalingene passet han, det var bare det at de var så lave. I tillegg var han begynt å spise ute en del, og gikk jevnlig på bingo og spilte bort penger der. Han hadde det altså ikke gått så superbra for, og noen gamle uvaner hadde sneket seg inn i livet hans igjen, samt at gjelden ikke hadde krympet. Jeg har sett alle episodene jeg kan på både svensk og norsk Luksusfellen, for jeg liker å SKREMME meg selv fra å havne i deres situasjon. Ikke at det er mulig da. Jeg ville f.eks. aldri drømme om å la en regning ligge uåpnet. Her åpnes alt i løpet av minutter etter at posten er hentet inn. Endret 10. mars 2016 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #7 Skrevet 10. mars 2016 Hvordan rekker man å shoppe i flere titalls butikker på en time?? Må være en supersprek person. Anonymkode: 074c6...c03 1
Riskrem Skrevet 10. mars 2016 #8 Skrevet 10. mars 2016 Jeg tror det kommer an på personen hvorvidt de klarer å holde seg til ekspertenes plan eller ikke. Enkelte deltagere har et så lavt kunnskapsnivå om økonomi og så lite selvinnsikt at man skjønner at dette kommer ikke til å gå. 2
Mis(s)Understood Skrevet 10. mars 2016 #9 Skrevet 10. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan jeg vet det er et kredittkort? Jeg passerte vedkommede på 2 meters avstand, det stod "mastercard" på kortet, ikke mastercard debit, så ja, jeg velger å trekke den konklusjonen at det var et kredittkort 😆 Anonymkode: 95ddb...6e4 Nåja, - da har du jo vist mer enn bare middels interesse for dette mennesket vil jeg virkelig mene. Hvem i huleste greier å slå helt klart fast, på det korte sekundet to mennesker krysser hverandre, på 2 meters avstand, at den ene har et kort på utsiden av lommeboken (som rimeligvis ble båret i hånden og hvor fingrene skjulte mesteparten av kortet). Og, at det klart og tydelig står Mastercard på kortet, og at ikke ordet debit var å se. - da er du mer enn bare 'litt' interessert altså Skammer du deg ikke over å drive på slik? 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #10 Skrevet 10. mars 2016 Jeg aner ikke om samtlige klarer å skjerpe seg, men jeg har en kollega som har vært med på luksusfellen og jeg merker veldig klart og tydelig at vedkommende har skjerpet seg og at forbedringene har vedvart. Noen tilbakefall har det vært, men nå som personen har innsett realitetene av livsstilen sin er det klare forskjeller. Jeg må si at jeg er stolt over denne personen. Men dette er en oppegående person som har vært gjennom en livskrise, der pengebruken eskalerte på grunn av det, der vedkommende ikke klarte å komme seg ut på egenhånd. Jeg har ikke sett episoden vedkommende var med i, men har sett andre episoder der noen deltakere virker litt mindre reflekterte over egen situasjon, lite gjennomtenkte og litt mindre motiverte til å gjøre endringer for egen og andres skyld. Da er det kanskje vanskelig å komme seg ut av situasjonen når man er utstyrt med et visst tankesett og visse personlighetstrekk med tendenser som har vedvart over lang tid. Andre har bare vært uheldige og gått på en smell og deretter mistet kontrollen. Det varierer nok veldig fra deltaker til deltaker. Mange deltakere virker å tro at de har kontroll. Anonymkode: d7d0c...5ef 1
Roseh Skrevet 10. mars 2016 #11 Skrevet 10. mars 2016 Det er jo ingen konsekvens. Var det ikke nettopp en artikkel om at gjeldofre må klare seg på 8000kr etter husleie+strøm+barnehage etc. er betalt? I 5 år. Det er mer enn de syke og minstepensjonister har å leve for. i 2014 var det hele 10.000kr etter husleie osv var betalt. De tenker nok bare at de kan få gjeldsordning. Uansett hva som skjer så vil de ha et ordentlig hjem, med eget soverom og grei standard, ha strøm og varme, mat+lommepenger. De kommer aldri til å havne på gaten og sulte. De trenger ikke engang å krype til suppekjøkkenet. (med mindre veldferdsstaten tar slutt) 2
Mammabamma Skrevet 10. mars 2016 #12 Skrevet 10. mars 2016 Jeg elsker den episoden hvor damen frustrert foreslår at de kan jo bare ta opp et lån til å betale gjelda med og sutrer fordi de ikke forstår at hun måtte bruke 1700 kr på jakke til 2-åringen. 5
Cuntzilla Skrevet 10. mars 2016 #13 Skrevet 10. mars 2016 Man ser jo ganske ofte at det ikke er noe håp for dem, de tar det ikke seriøst nok og skjønner ikke helt alvoret. Noen har jeg troen på, men er nok et flertall jeg er litt mer skeptisk til at skal klare å holde seg til budsjettet i de ørten årene til de blir gjeldsfri. Skulle gjerne sett flere av dem et år eller to senere (mulig de kjører sånne episoder, følger ikke veldig med)
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #14 Skrevet 10. mars 2016 Kredittkort er jo selvfølgelig ikke synonymt med kredittkort-gjeld da! Enkelte kredittkort kan jo gi litt forskjellige typer bonus. For eksempel i form av euro-bonus, eller på andre måter. Så det kan faktisk lønne seg å bruke kredittkort, og så overføre penger fra vanlige bankkort og over til kredittkortene. Men da må man faktisk ha en viss kontroll over privat-økonomien sin, og overføre penger til kredittkortene fortløpende. FØR rentene begynner å løpe på kredittkortene. I tillegg kan de selvfølgelig ikke bruke mer enn man faktisk har råd til. Dette sier seg jo selv! Ellers vil jo ikke dette lønne seg i det heile tatt! Problemet er at enkelte komplette idioter, behandler kredittkortene nærmest som en slags uttømmelig lommebok - som noen sikkert innbiller seg at de aldri behøver å betale tilbake igjen. I tillegg har de tydeligvis ikke peiling på hva slags renter og straffe-gebyr som kommer i tillegg!! Anonymkode: 4c3c4...0e2 1
Jolene Skrevet 10. mars 2016 #15 Skrevet 10. mars 2016 Nei, jeg har ikke troen på at flertallet klarer seg. 1
bonsaijenta Skrevet 10. mars 2016 #16 Skrevet 10. mars 2016 Jeg vil ikke akkurat si at jeg har trua, men jeg håper for deres skyld at de vil klare seg. Enkelte av deltakerne syns jeg innmari synd på. Som det paret som mistet ett barn eller hun som var 5mnd på vei og røyka. En annen deltaker jeg ikke synes synd på er hun som fikk nye silikonpupper på kreditt.
LeilaS Skrevet 10. mars 2016 #17 Skrevet 10. mars 2016 Noen skjerper seg og får orden på økonomien mens andre ikke. Tror flertallet ikke klarer seg. Får ikke glemt ho som hadde handla snowboard sko til 4000kr mens Halgeir og hun andre var borte i en måned. Da de spurte hvorfor, så hadde hun ikke noe godt svar. Sa bare hun syntes de var så fine. En kompis av broren min var med for 5-6 år siden. Han har ikke skjerpet seg og sløser penger som alltid. Har gjeld opp til øra og har bare gitt faen. Det er ikke noe håp for han. Dama orket ikke mer og dumpet han på nyåret. Det er trist, men han sin egen feil.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #18 Skrevet 10. mars 2016 Mange klarer ikke å skjerpe seg nei. Det fikk jeg erfare da jeg jobbet i et firma som driver med gjeldsrådgivning. Vi hadde mange kunder som tidligere hadde deltatt på luksusfellen Anonymkode: 1fb5b...035
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #19 Skrevet 11. mars 2016 Hvilket "håp" mener du det skulle være for dem? Dette er personer med store personlige og psykiske problemer som du har sett i et rent underholdningsprgram. På TV. Som Paradice Hotel eller noe. Etter at tv-kanalen har fått ut sine reklameintekter (de "gavene" er et niffig konsept..) og kjørt å med liksom-opplæring så gjør deltagerene akkurat som de vil. Og med manglende impulskontrol og dårlig vilje til belønningsusettelse (begge ting det tar år å avlære seg) så er det ikke vanskelig å se for seg at de returnerer til førstatus. Luksusfellen er morsom på viset "vi ler av folk som ligger nede". Det er ikke noe mer. Anonymkode: 42def...f21 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #20 Skrevet 11. mars 2016 Nei, det tror jeg ikke. Jeg sammenligner Luksusfellen med slankeoperasjon: det fjerner ikke den underliggende årsaken til problemet. Ja, du kan få ryddet opp i økonomien/forminsket magesekken og i en "honeymoon"-periode vil nok økonomien gå bedre/vekten gå ned, men hvis man ikke samtidig og over tid får hjelp til årsaken til at økonomien gikk skeis/vekten gikk opp i utgangspunktet vil man etter en viss tid igjen bruke penger over evne/spise seg stor igjen. Anonymkode: ee74d...724 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå