Marcia Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 Dere som lager all (eller stort sett all) mat fra grunnen av, er det allikevel ingredienser/produkter dere synes er ok å kjøpe ferdig og bruke i en rett men allikevel se på retten som helhet som lagd fra grunnen av? For eksempel: diverse meieriprodukter (melk, fløte, rømme, ost, cottage cheese, smør osv) sauser (fiskesaus, soyasaus, chilisaus, østerssaus osv) hermetiske grønnsaker o.l. (tomater, tomatpure, bønner, mais) buljong (av enten fisk, kjøtt, grønnsaker eller høns) mel, sukker, potetmel, maisenna osv (rene produkter, men bearbeidet på fabrikk) krydderblandinger eller bare tørkede kryddere generelt frosne grønnsaksblandinger diverse pålegg (ost, leverpostei, makrell i tomat, kjøttpålegg osv osv) og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farta. Jeg forsøker å bruke mindre halv- og helfabrikata, men de fleste oppskriftene jeg finner inneholder en eller flere av produktene jeg nevnte over. Da blir jeg sittende og lure på om jeg kan bruke oppskriften og allikevel føle meg flink, eller om jeg burde finne en annen med 100% rene ingredienser i. Lurer derfor på hva andre synes er greit?
nattsvermer Skrevet 10. mars 2016 #2 Skrevet 10. mars 2016 Vi lager det meste av middager og brød fra bunnen hjemme og bruker alle de tingene der. Tror jeg måtte slutta i jobben om jeg skulle ystet ost og malt mel selv Det eneste er at vi ofte lager kraft/buljong selv av høne, svineknoke eller lignende. Veldig godt, enkelt og vi får kontroll på saltinnholdet 8
FantasDick Skrevet 10. mars 2016 #3 Skrevet 10. mars 2016 Tror vi bruker omtrent alt det du listet opp, men vil si vi lager det meste fra grunnen likevel. Blir lite tid til annet om man skal yste og male selv, som nattsvermer sier. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #4 Skrevet 10. mars 2016 Her og lager jeg det meste fra bunn av, da jeg har så mye matallergi. Men bruker det meste du lister opp der selv. Skulle vi skaffet oss en ku, vi melket, så lagde ost, fløte og smør av. Så ha en åker med forskjellige korn, som vi måtte høste og dyrke. Anonymkode: 17393...60a 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 Jeg forstår ikke helt hvordan du mener man ellers skulle laget mat. Anonymkode: 8a8bd...235 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 Hva slags grunn refererer du til? Avgrunnen? Anonymkode: 491ac...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #7 Skrevet 10. mars 2016 Jeg lager også så og si all mat fra bunnen, men bruker også alt du lister opp over. Med mat som ikke er fra bunnen forstår jeg mat som er laget fra Toro-poser, frosne ferdige middagsretter (altså hvis jeg bruker frosne aspargesbønner ved siden av hjemmelaget shepherd's pie mener jeg fortsatt at middagen er laget fra bunnen), og andre produkter som finnes i butikken som er ferdige til å konsumeres. For eksempel ferdige sauser i beger, ferdige, ferske pizzaer osv. Slike ting bruker vi aldri. Anonymkode: 0f991...e6b 4
Marcia Skrevet 10. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2016 Takk for svarene. Jeg skjønner at folk flest ikke har sin egen kornåker, egne dyr og egen fiskestim i bakhagen, altså Jeg lurte vel heller på om man lot være å bruke de tingene man ikke kan lage selv. For eksempel spiser fisk og grønnsaker, men dropper å ha hvit saus på. Og så lurte jeg på om jeg skal tolke det helt bokstavelig når folk sier at de bruker utelukkende rene råvarer. Ta woksaus som et eksempel. Kjøper jeg en pakke ferdig woksaus, kan jeg neppe skryte på meg å ha laget maten helt selv av bare rene råvarer. Men hva om jeg lager sausen selv og bruker en oppskrift som inneholder soyasaus? Jeg antar at soyasaus ikke består av bare ren soya, men er en blanding av soya, salt, sukker, eller lignende, og dermed ikke en ren råvare? Kanskje er det også konserveringsmidler, surhetsregulerende midler o.l. i? Er det allikevel "lov" å bruke ( i betydningen kan jeg skryte på meg å ha laget maten selv av rene råvarer), eller burde man strengt tatt ha blandet sammen ingrediensene i soyasausen selv? Regner med at det er litt mer overkommelig enn å yste sin egen ost, liksom Er det noen helsemessige forskjeller på å lage en woksaus selv med blant annet ferdig soya- og chilisaus i, sammenlignet med å kjøpe en helt ferdig saus?
TN-># Skrevet 10. mars 2016 #9 Skrevet 10. mars 2016 Bruker mye av det du nevner i første innlegget ditt. Med noen unntak. Er ikke særlig glad i mange av de frosne eller hermetiske grønnsakene. Selvfølgelig noen unntak. Bruker mye hermetiske tomater, hermetisk mais og enkelte bønner. Til tider blir det brukt buljong/ kraft. Kvaliteten varierer veldig mellom disse, så greit å undersøke litt. Sauser som du nevner blant annet soyasaus, fiskesaus o.l. anser jeg som en nødvendighet i mange asiatiske retter, så dette er for min del godt innenfor. Kjenner ingen som lager dette fra bunnen av selv. Smaksatte oljer som chili-olje og lignende kan man fint lage selv om man ønsker. Når du nevner ferdig wok-sauser i siste innlegg, ville jeg nok heller laget dette fra bunnen av selv. Selv om mange av wok-sausene nå kommer med redusert saltinnhold, vil man ha mye mer kontroll om man lager de selv. Det er stor variasjon i saltinnholdet i soyasausene på markedet, hvorav den jeg har funnet til nå med minst saltinnhold er Go Tan med rundt 5 g per 100g. Hva som er lov og ikke lov er vel helt opp til deg å bestemme, tross alt ingen regler for dette;)
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #10 Skrevet 10. mars 2016 Ikke vær så opptatt av hva andre skal si om maten din når du skryter av at den er hjemmelaget :-) Anonymkode: 2daec...86a 1
Maximillian Cohen Skrevet 10. mars 2016 #11 Skrevet 10. mars 2016 (endret) Av det du lister opp det er kun frosne grønnsaksblandinger jeg ikke bruker. Ikke at jeg ser noe galt i å bruke det, men det smaker nå stort sett bedre med ferske grønnsaker og det tar jo ikke mer enn et minutt eller to å kutte selv. I tillegg syns jeg ofte ferdigblandinger er kuttet for ujevnt. Kraft koker jeg fra tid til annen selv, men til en helt normal hverdagsmiddag blir det nå stort sett buljong. Krydderblandinger er det sjeldent jeg bruker, men mest på grunn av saltinnhold og pris. Jeg er forresten ikke spesielt opptatt av å unngå verken det ene eller det andre, jeg er mest opptatt av at maten skal smake godt. Endret 22. mars 2016 av Maximillian Cohen 1
Puny Skrevet 10. mars 2016 #12 Skrevet 10. mars 2016 Bruker alt dette ,men regner det som laget fra bunnen av.... skjønner ikke helt hva du mener...
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #13 Skrevet 10. mars 2016 4 timer siden, Marcia skrev: Takk for svarene. Jeg skjønner at folk flest ikke har sin egen kornåker, egne dyr og egen fiskestim i bakhagen, altså Jeg lurte vel heller på om man lot være å bruke de tingene man ikke kan lage selv. For eksempel spiser fisk og grønnsaker, men dropper å ha hvit saus på. Og så lurte jeg på om jeg skal tolke det helt bokstavelig når folk sier at de bruker utelukkende rene råvarer. Ta woksaus som et eksempel. Kjøper jeg en pakke ferdig woksaus, kan jeg neppe skryte på meg å ha laget maten helt selv av bare rene råvarer. Men hva om jeg lager sausen selv og bruker en oppskrift som inneholder soyasaus? Jeg antar at soyasaus ikke består av bare ren soya, men er en blanding av soya, salt, sukker, eller lignende, og dermed ikke en ren råvare? Kanskje er det også konserveringsmidler, surhetsregulerende midler o.l. i? Er det allikevel "lov" å bruke ( i betydningen kan jeg skryte på meg å ha laget maten selv av rene råvarer), eller burde man strengt tatt ha blandet sammen ingrediensene i soyasausen selv? Regner med at det er litt mer overkommelig enn å yste sin egen ost, liksom Er det noen helsemessige forskjeller på å lage en woksaus selv med blant annet ferdig soya- og chilisaus i, sammenlignet med å kjøpe en helt ferdig saus? Hvit saus lager man jo fra bunnen Anonymkode: 8f48e...6b1
Pringle Skrevet 10. mars 2016 #14 Skrevet 10. mars 2016 (endret) Dette her styrte jeg fælt med senhøsten 2013. Livsstilsendring, joho - nå skal det spises "ren" mat! Unngå ferdigmat for alt det er verdt! Problemstillingen du beskriver oppsto VELDIG fort. Hvor skal man sette grensen, liksom. Noen regner alt som er "innpakket" eller "har en etikett" som "ikke rent". Det blir helt absurd. Og hva skal man definere som hel- og halvfabrikata? Jeg kom fram til at man må tenke på hva man ønsker å oppnå, avveie fordeler mot ulemper, og finne ut hva som er praktisk i egen hverdag. Noen eksempler på hva jeg gjør: Jeg spiser ferdig leverpostei, men har tenkt å prøve å lage det selv neste uke. Jeg lager supper fra grønnsaker, vanligvis ferske, men spinat- og ertesuppe fra fryst. Jeg bruker buljongterning eller ferdig fond. Ellers bruker jeg fryste bønner og erter, men fersk brokkoli, gulrøtter og blomkål. Fryste bær. Har ingen betenkeligheter med å bruke soyasaus. Jeg lager stort sett pastasausen min selv, men med hermetiske tomater, og jeg kjøpte noen glass Dolmio-saus da de var på billigsalg før jul. Spaghetti og makaroni kjøper jeg ferdig, men bare den tørre pastaen. Velger som Maximillian Cohen det jeg synes er godt, kjøper ferdig det jeg synes er vanskelig eller kjedelig å lage selv, og lager selv det jeg synes er gøy og enkelt. Endret 10. mars 2016 av Pringle 1
fuksia Skrevet 10. mars 2016 #15 Skrevet 10. mars 2016 5 timer siden, Marcia skrev: Takk for svarene. Jeg skjønner at folk flest ikke har sin egen kornåker, egne dyr og egen fiskestim i bakhagen, altså Jeg lurte vel heller på om man lot være å bruke de tingene man ikke kan lage selv. For eksempel spiser fisk og grønnsaker, men dropper å ha hvit saus på. Og så lurte jeg på om jeg skal tolke det helt bokstavelig når folk sier at de bruker utelukkende rene råvarer. Ta woksaus som et eksempel. Kjøper jeg en pakke ferdig woksaus, kan jeg neppe skryte på meg å ha laget maten helt selv av bare rene råvarer. Men hva om jeg lager sausen selv og bruker en oppskrift som inneholder soyasaus? Jeg antar at soyasaus ikke består av bare ren soya, men er en blanding av soya, salt, sukker, eller lignende, og dermed ikke en ren råvare? Kanskje er det også konserveringsmidler, surhetsregulerende midler o.l. i? Er det allikevel "lov" å bruke ( i betydningen kan jeg skryte på meg å ha laget maten selv av rene råvarer), eller burde man strengt tatt ha blandet sammen ingrediensene i soyasausen selv? Regner med at det er litt mer overkommelig enn å yste sin egen ost, liksom Er det noen helsemessige forskjeller på å lage en woksaus selv med blant annet ferdig soya- og chilisaus i, sammenlignet med å kjøpe en helt ferdig saus? Er det viktig for deg å fortelle andre at du lager all mat fra bunnen med rene råvarer? Jeg lager mye selv, men å lage egen soyasaus har egentlig ikke falt meg inn. Tror ikke det er noen fordeler med det heller, utenom at det kanskje hadde vært gøy å prøve. Jeg ser ikke helt poenget med å gå så hardt ut at man ikke spiser noe som helst man ikke har laget 100% selv. Jeg tenker at så lenge retten ikke kommer rett fra fryseren eller Toro så er det helt innafor å si at den er hjemmelaget.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #16 Skrevet 10. mars 2016 8 timer siden, Marcia skrev: Dere som lager all (eller stort sett all) mat fra grunnen av, er det allikevel ingredienser/produkter dere synes er ok å kjøpe ferdig og bruke i en rett men allikevel se på retten som helhet som lagd fra grunnen av? For eksempel: diverse meieriprodukter (melk, fløte, rømme, ost, cottage cheese, smør osv) sauser (fiskesaus, soyasaus, chilisaus, østerssaus osv) hermetiske grønnsaker o.l. (tomater, tomatpure, bønner, mais) buljong (av enten fisk, kjøtt, grønnsaker eller høns) mel, sukker, potetmel, maisenna osv (rene produkter, men bearbeidet på fabrikk) krydderblandinger eller bare tørkede kryddere generelt frosne grønnsaksblandinger diverse pålegg (ost, leverpostei, makrell i tomat, kjøttpålegg osv osv) og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farta. Jeg forsøker å bruke mindre halv- og helfabrikata, men de fleste oppskriftene jeg finner inneholder en eller flere av produktene jeg nevnte over. Da blir jeg sittende og lure på om jeg kan bruke oppskriften og allikevel føle meg flink, eller om jeg burde finne en annen med 100% rene ingredienser i. Lurer derfor på hva andre synes er greit? Det meste du lister opp her er ingredienser som inngår i det å lage mat fra bunnen. Du trekker begrepet "mat fra bunnen/grunnen" for langt. Anonymkode: b3bee...1f1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #17 Skrevet 10. mars 2016 5 timer siden, Marcia skrev: Takk for svarene. Jeg skjønner at folk flest ikke har sin egen kornåker, egne dyr og egen fiskestim i bakhagen, altså Jeg lurte vel heller på om man lot være å bruke de tingene man ikke kan lage selv. For eksempel spiser fisk og grønnsaker, men dropper å ha hvit saus på. Og så lurte jeg på om jeg skal tolke det helt bokstavelig når folk sier at de bruker utelukkende rene råvarer. Ta woksaus som et eksempel. Kjøper jeg en pakke ferdig woksaus, kan jeg neppe skryte på meg å ha laget maten helt selv av bare rene råvarer. Men hva om jeg lager sausen selv og bruker en oppskrift som inneholder soyasaus? Jeg antar at soyasaus ikke består av bare ren soya, men er en blanding av soya, salt, sukker, eller lignende, og dermed ikke en ren råvare? Kanskje er det også konserveringsmidler, surhetsregulerende midler o.l. i? Er det allikevel "lov" å bruke ( i betydningen kan jeg skryte på meg å ha laget maten selv av rene råvarer), eller burde man strengt tatt ha blandet sammen ingrediensene i soyasausen selv? Regner med at det er litt mer overkommelig enn å yste sin egen ost, liksom Er det noen helsemessige forskjeller på å lage en woksaus selv med blant annet ferdig soya- og chilisaus i, sammenlignet med å kjøpe en helt ferdig saus? Nei du skal ikke tolke det bokstavelig. Akkurat det med woksaus vil du nok finne flere meninger på, noen mener det er innafor, andre vil mene det er utenfor. Men hvitsaus for eksempel, det lager man jo med smør, mel og melk, og da er det innafor. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvit saus lager man jo fra bunnen Anonymkode: 8f48e...6b1 Ikke når man tenker som ts: At man må så og høste kornet selv, ha ku og melke og lage smør. Men det blir jo å trekke det alt for langt. Er enig med deg. Anonymkode: b3bee...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #18 Skrevet 10. mars 2016 12 timer siden, Marcia skrev: Dere som lager all (eller stort sett all) mat fra grunnen av, er det allikevel ingredienser/produkter dere synes er ok å kjøpe ferdig og bruke i en rett men allikevel se på retten som helhet som lagd fra grunnen av? For eksempel: diverse meieriprodukter (melk, fløte, rømme, ost, cottage cheese, smør osv) sauser (fiskesaus, soyasaus, chilisaus, østerssaus osv) hermetiske grønnsaker o.l. (tomater, tomatpure, bønner, mais) buljong (av enten fisk, kjøtt, grønnsaker eller høns) mel, sukker, potetmel, maisenna osv (rene produkter, men bearbeidet på fabrikk) krydderblandinger eller bare tørkede kryddere generelt frosne grønnsaksblandinger diverse pålegg (ost, leverpostei, makrell i tomat, kjøttpålegg osv osv) og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farta. Jeg forsøker å bruke mindre halv- og helfabrikata, men de fleste oppskriftene jeg finner inneholder en eller flere av produktene jeg nevnte over. Da blir jeg sittende og lure på om jeg kan bruke oppskriften og allikevel føle meg flink, eller om jeg burde finne en annen med 100% rene ingredienser i. Lurer derfor på hva andre synes er greit? Det som avgjør for meg er mengden tilsetningsstoffer. Leser innholdsdeklarasjonen - er den lang styrer jeg unna. Men altså: Meieriprodukter, mel, sukker, hermetiske tomater og frosne grønnsaker er jo rene råvarer. Melet er noen ganger tilsatt askorbinsyre, og hvitt sukker er raffinert (men man kan kjøpe rårørsukker på helsekost om man vil bøte på det, feks). Og hermetiske tomater "tilsatt hvitløk/urter" og tilsvarende er ofte også tilsatt mye mer kjemi, og blir plutselig mer halvfabrikata/industrielt. Les på boksen om du lurer. Sauser: Fiskesaus, soyasaus etc kjøper jeg (det blir jo umulig å lage autentisk asiatisk mat uten), men ikke type sursøt saus på glass. Dijonsennep kjøper jeg også. Buljong er interessant. Jeg unngår det, med unntak av Helios grønnsaksbuljong, som ikke har tilsetningsstoffer. Annet buljongpulver/terninger er tilsatt gjær, sukker, salt, evt MSG +++, og vil etter min mening gi mat fra bunnen en typisk industriell smak, omtrent som posesupper gjør. Mens de små kartongene med kraft fra Jacobs faktisk bare er ren kraft, som man koker hjemme. Fond på flaske derimot... Så ja, lese på pakken. Pålegg lager jeg ikke, med unntak av syltetøy og feks majones. Men jeg har faktisk valgt å kutte ut kjøttpålegg stort sett, fordi det er en effektiv måte å minske inntaket av prosessert kjøtt. Anonymkode: 140dd...6e1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #19 Skrevet 11. mars 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som avgjør for meg er mengden tilsetningsstoffer. Leser innholdsdeklarasjonen - er den lang styrer jeg unna. Men altså: Meieriprodukter, mel, sukker, hermetiske tomater og frosne grønnsaker er jo rene råvarer. Melet er noen ganger tilsatt askorbinsyre, og hvitt sukker er raffinert (men man kan kjøpe rårørsukker på helsekost om man vil bøte på det, feks). Og hermetiske tomater "tilsatt hvitløk/urter" og tilsvarende er ofte også tilsatt mye mer kjemi, og blir plutselig mer halvfabrikata/industrielt. Les på boksen om du lurer. Sauser: Fiskesaus, soyasaus etc kjøper jeg (det blir jo umulig å lage autentisk asiatisk mat uten), men ikke type sursøt saus på glass. Dijonsennep kjøper jeg også. Buljong er interessant. Jeg unngår det, med unntak av Helios grønnsaksbuljong, som ikke har tilsetningsstoffer. Annet buljongpulver/terninger er tilsatt gjær, sukker, salt, evt MSG +++, og vil etter min mening gi mat fra bunnen en typisk industriell smak, omtrent som posesupper gjør. Mens de små kartongene med kraft fra Jacobs faktisk bare er ren kraft, som man koker hjemme. Fond på flaske derimot... Så ja, lese på pakken. Pålegg lager jeg ikke, med unntak av syltetøy og feks majones. Men jeg har faktisk valgt å kutte ut kjøttpålegg stort sett, fordi det er en effektiv måte å minske inntaket av prosessert kjøtt. Anonymkode: 140dd...6e1 Det har jeg faktisk aldri lagt merke til, men et konserveringsmiddel vi kjøper og spiser i tablettform må jeg innrømme at jeg ikke er spesielt bekymret for. Anonymkode: 16376...3e7
Fredsmegleren Skrevet 11. mars 2016 #20 Skrevet 11. mars 2016 Bruker soyasaus og mye hermetikk, tror det fort ville tatt lengre tid dersom jeg måtte rense mine egne maiskolber og legge x antall bønner, linser og kikerter i bløt for å deretter kokes. Det hender at jeg bruker fersk mais om sommeren og tørre bønner osv, men dette forbeholder jeg når jeg har svært god tid. Bruker også produkter som tomatpuré, tørkede krydre, blandingskrydre (lager selv også), tørrvarer som mel og bakepulver er selvsagt. Istedenfor vanlig kumelk hender det at jeg lager mandelmelk (nøttene er bestrålet vil jeg tro) eller kjøper kokosmelk fra butikken. Vil tro at å lage asolutt all mat fra bunnen av er forbeholdt folk som Bestemor Duck
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå