Gå til innhold

Hvor mye koster det i mnd. å bo for segselv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva bruker du? og hvor mye på hva?

Anonymkode: b15ba...cae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ca 3300 på bolig, 1000 på mat (+ snacks og slikt), 800 på diverse, så ca 5k /mnd eller noe slikt.

Anonymkode: d687f...1ef

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ca 3300 på bolig, 1000 på mat (+ snacks og slikt), 800 på diverse, så ca 5k /mnd eller noe slikt.

Kun 3300 på bolig?? Det var billig! og kun 1000kr på mat?? får du i deg nok da? og variert og sunt eller bare nuddelmat? :O 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Boliglån 10 000

Strøm ca 1400

tv/internett 950

kommunale avgifter 900

mat 4000 ( meg + et barn)

Forsikring ( person, hus, innbo) 1400

Anonymkode: 1c559...5db

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor mye det koster, avhenger jo helt av en del ulike faktorer. Husleie for eksempel, kan variere sterkt, samme med boliglånsutgifter. Utgifter til lege, tannlege, apotek, dette varierer fra person til person. Samme med utgifter til mat. Det beregnes vel å koste rundt 2500-3000 kr i mnd til mat for en enslig person, med moderat forbruk. Alkohol ikke medtatt.

Utgifter til klær er også noe som varierer fra person til person. Det kommer an på hva man mener man må ha, og hvor mye klær man har fra før. Jeg har sjekket SIFOs referansebudsjett for en kvinne og en tenåring (mitt eget eksempel), hva de "vanligvis" har i klesutgifter pr mnd, og der står det (for disse to personene) kr 1380,- for klær og sko snitt pr mnd. EN person vil da bruke mindre enn dette.

Klikk på linken til SIFO og legg inn alle dine egne opplysninger, så klekker kalkulatoren ut hva som er gjennomstnittlig forbruk (moderat forbruk) for èn person.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

5700 i mnd (leie 69kvm). Da jeg var student hadde jeg en bitteliten hybel på 13kvm til litt over 3000kr.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du? og hvor mye på hva?

11.400 på bolig, 4.500 på mat, 5.000 (gjennomsnittlig) på annet (barnehage, klær + utstyr osv). 

Anonymkode: 4c5d4...84d

Skrevet

Ca slik er mine faste utgiftsposter

6500 leie

500 strøm/internett

2-3000 mat

3000 sparing

300 tlf

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun 3300 på bolig?? Det var billig! og kun 1000kr på mat?? får du i deg nok da? og variert og sunt eller bare nuddelmat? :O 

3300 midt i Oslo sentrum, studentbolig og totalt crap. Går vel kanskje et sted mellom 1000 - 1500 i mat da, 1000 var kanskje litt lite, men det går fint å greie seg til 1000 om man lager ting selv og ikke trenger å leve som en greve. Du kan ha middag til ca 20 kr /dag og ha frokost+lunsj til ca 13 kr/dag. Det er fullt mulig om man benytter seg av litt tilbud og slikt :) Jeg gjorde det før jeg fikk fulltidsjobb, men nå tar jeg meg riktignok litt bedre råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

bolig 3700

har ikke tv

nett 500

tlf 250

mat ca 2000

strøm ca 500 (jeg har sentralfyring så bruker ikke noe på oppvarming annet en varmekabler på bad) 

å så har jeg div lån som sammen kommer på ca 2000

bruker en del på tull også, men der er det så variabelt. alt fra klær til div annet. aner ikke hva jeg bruker der :P 

Anonymkode: e91e7...333

AnonymBruker
Skrevet

Husleie: 3500 kr

Studielån: 2000 kr

Mobil og andre abonnenter: 1500 kr

Mat og husholdning: 2-3000 kr

Annet (sosialt, innkjøp til andre ting enn husholdning): 1-4000 kr

Månedskort/transport: 700 (ofte mer da jeg reiser en del pga. familie som bor langt unna)

Bruker som regel  11 - 15 000 hver måned, litt avhengig av hvor store utgifter jeg har på "annet" og "transport". Jeg er heldig som leier billig alt inkludert, men bortsett fra husleie kunne jeg ha strammet inn på både mat og mobil hvis jeg ville. Da jeg var student brukte jeg mellom 7-10 000 i måneden totalt set, og heller ikke da levde jeg superkjipt. Kunne ikke kjøpe alt jeg hadde lyst til, men fikk som regel råd til det jeg ville.

Hvis jeg skulle spare mye hadde budsjettet sett slik ut:

Husleie: 3500

Studielån: 1700

Mobil: 300

Mat: 2000

Transport: 7000

Altså rundt 8000. Å leve på mindre hadde nok ført til at jeg måtte flytte nærmere jobb og prøve å finne en enda billigere bolig.

Anonymkode: 0fb7f...cbc

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3300 midt i Oslo sentrum, studentbolig og totalt crap. Går vel kanskje et sted mellom 1000 - 1500 i mat da, 1000 var kanskje litt lite, men det går fint å greie seg til 1000 om man lager ting selv og ikke trenger å leve som en greve. Du kan ha middag til ca 20 kr /dag og ha frokost+lunsj til ca 13 kr/dag. Det er fullt mulig om man benytter seg av litt tilbud og slikt :) Jeg gjorde det før jeg fikk fulltidsjobb, men nå tar jeg meg riktignok litt bedre råd.

De matutgiftene du snakker om har nok blitt høyere i dag.

Selv om man bruker tallene dine (som er fra før du fikk deg fulltidsjobb), så kommen man opp i 1380 kroner måneden.

Det er ikke uvanlig at folk bommer litt på hva mat koster i dag, så det er ingen kritikk, bare en påpekning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snittet per måned for 2015 for meg var:

Faste utgifter:

Husleie: 5000

Telefon: 150

Avgifter og forsikring: 150 

Transport: 750

Variable utgifter

Mat: 1050 (+540 for restaurantbesøk)

Klær/sko/sminke/frisør m.m: 1200

Trening: 200

Skolemateriell: 550

Toalettartikler/helse/apotek o.l.: 330

Diverse annet: 2700

En normal måned er langt billigere siden dette er snittet for et helt år og derfor også inkluderer store utgifter som julegavehandling og lignende. :)

Anonymkode: cc502...f6a

Skrevet

I denne hustanden er vi 2 voksne som deler på felles regninger som husleie, strøm, tv lisens, internett, mat og forsikring. Har kunn tatt med halve beløpet av de utgiftene nedenfor som jeg betaler. Resten går kun på meg. Det er per mnd ca 

Husleie og strøm 6000

Innboforsikring 150

Tv lisens  150

Internett 200

Mat 2500 

Fellesutgifter er 8000 kr.

Så kommer egne ting....

Mobil 300

Spotify, netflix, viaplay 300

Mndskort buss 700

Annen reise til feks Oslo 200

Reise 500 .. fam og venner bor et stykke unna

Dyrwforsikring 300

Reiseforsikring 100

Lege og medisin 400

Kattemat og utstyr 400

Kiropraktor 1200

Røyk fra sverige 1000

Fritid 1500

Trening 300

Totalt egne utgifter  7800

Sparing til tannlege, frisør etc er utenom. Er vel på 500 kr mnd. 

....

Vel alle har jo ikke de utgiftene jeg har. Har mye på lege da jeg stort sett er der en gang i mnd samt bruker tabletter mot diabetes og d vitaminer. Røyker også og det gjør ikke alle. Kiropraktor går jeg til jevnlig pga vond rygg. Så har jeg også dyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...