super-s Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 Det har eksplodert med norsk "partymusikk" i det siste. Alle sangene handler om fest, alkohol og sex, og ingen av artistene har noe spesielt bra sangstemme. De står jo bare og hopper og roper og presser inn flest mulig banneord, synonymer til sex og typer alkohol. Nå høres jeg ut som at jeg er en 90 år gammel konservativ dame, men jeg er ikke det altså Hadde i det minste sangene vært bra, så hadde jeg skjønt det, men det er nesten så det ikke kan kalles musikk. Er dette et norsk fenomen? Kan ikke huske å ha hørt lignende sanger fra andre land? Har jo hørt mange sanger som handler om sex og alkohol, men ikke i samme musikksjanger. Nesten så jeg skjemmes av å være norsk. Er det flere som har lagt merke til dette? Nå har jo jeg en lillesøster som er tidlig i tenårene, og jeg har måttet lidd meg igjennom spillelistene hennes når vi har vært sammen, så ikke sikkert jeg hadde hørt dem ellers.
Okapi Skrevet 10. mars 2016 #3 Skrevet 10. mars 2016 Har ikke popmusikk stort sett alltid vært sånn, jfr. Beach Boys - I Get Around anno 1964? Hvis du vil ha tekster om dødehavsrullene og postapokalypser anbefaler jeg heller progressiv rock.
Sirah Skrevet 10. mars 2016 #4 Skrevet 10. mars 2016 Haha jeg har tenkt nøyaktig det samme og følt meg 90 år gammel i samme slengen 😂
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 Jepp, enig i at du høres ut som ei 90år gammel konservativ dame Problemet er vel at dette er musikk som frir til en helt annen målgruppe enn der du befinner deg, så det blir selvfølgelig vanskelig å forstå hvorfor dette slår sånn an. Skal du forstå hvorfor musikken er slik den er, og får en viss popularitet, så må du jo se det med tanke på målgruppen, og hva det er ved musikken som er så appellerende for denne. Jeg er enig i at det stort sett er tulle-tekster, på grensen til det latterlige, men det er vel noe av tanken også. At det skal være uhøytidelig og useriøst/tullete. Har heller ikke noe problem med å forstå hvorfor låter fra Broilers etc slår sånn an, som en som vokste opp med 90-tallets dance/trance-musikk. Er jo mye av det samme, bare pakket inn og servert på en annen måte. Poenget må være, slutt å prøve forstå deg på musikk der du er så langt utenfor målgruppen som overhodet mulig. Med mindre du er villig til å slutte se subjektivt på det, og heller vurdere musikken rent objektivt sett fra målgruppen sin side, med deres hverdag, virkelighet og referanser i livet. (blah blah) Anonymkode: 7e2f1...43e 3
Clarity Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 Jeg trodde latterlig dårlig tekster med en av og til fengende beat var forbeholdt bygdestrøk og fjortiser? Selv om Freddy Kalas og Staysman & Lazz ligger på topplistene på Spotify, så har jeg aldri hørt det på byen i Oslo, ei heller på vors eller fest. Vanlige folk på 20+ hører vel ikke seriøst på dette? 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #7 Skrevet 10. mars 2016 Morgan Suele Bjørn Kjos Er det bare meg eller ligner de? Anonymkode: dea1e...7f0 1
super-s Skrevet 10. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2016 43 minutter siden, Clarity skrev: Jeg trodde latterlig dårlig tekster med en av og til fengende beat var forbeholdt bygdestrøk og fjortiser? Selv om Freddy Kalas og Staysman & Lazz ligger på topplistene på Spotify, så har jeg aldri hørt det på byen i Oslo, ei heller på vors eller fest. Vanlige folk på 20+ hører vel ikke seriøst på dette? Jeg håper ikke det! Er aldri på byen og jeg hører ikke på radio, så mulig det er kun de på søsteren min sin alder som hører på det. Men det er jo to ganger nå at sånne sanger har vært med på mgp. Er jo ikke så mye bra der generelt, men allikevel. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #9 Skrevet 10. mars 2016 dagens musikk suger.... her går det i gode gamle slagere fra 80'tallet :D Anonymkode: 3a8e4...c00 2
DeLorean Skrevet 10. mars 2016 #10 Skrevet 10. mars 2016 Det er så mye dritt på radioen at det ikke skulle vært mulig. Utrolig befriende at Kvelertak nylig ga ut sin nye singel 1985. Vi trenger litt god gammeldags rock på radio! 1
Aule Skrevet 18. mars 2016 #11 Skrevet 18. mars 2016 (endret) Synes norsk musikk generelt holder et høyt nivå. Hører på P3 hele dagen stort sett, og det renner på med flinke helnorske artister dagen lang. Partymusikk ala tidlig Broiler o.l har nok de fleste land, men det er en type musikk som ikke blir eksportert. Det er viktig å ikke stagnere og bli hengende igjen i fortiden, da det fortsatt produseres MYE bra musikk i 2016. Endret 18. mars 2016 av Aule 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #12 Skrevet 18. mars 2016 Jeg er helt enig med deg og har tenkt det samme. Anonymkode: b9cfc...410
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #13 Skrevet 18. mars 2016 Den 10.3.2016 at 16.48, Clarity skrev: Jeg trodde latterlig dårlig tekster med en av og til fengende beat var forbeholdt bygdestrøk og fjortiser? Selv om Freddy Kalas og Staysman & Lazz ligger på topplistene på Spotify, så har jeg aldri hørt det på byen i Oslo, ei heller på vors eller fest. Vanlige folk på 20+ hører vel ikke seriøst på dette? Jojo, jeg hører på det Blæster det støtt og stadig. Både på vors og trening. Er 34 år. Elsker Freddy Kalas. Anonymkode: 6166e...219
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 18. mars 2016 #14 Skrevet 18. mars 2016 Har lite med Norge å gjøre. Det handler mer om hva som er trenden i andre land (gjerne USA) også bare kopierer artistene her trenden. Det er litt som trender ved klesstil - Det som er trend i USA blir fort trend i Norge. All popmusikk er slik nå og en finner sjeldent noe annet
vaarinn Skrevet 7. mai 2016 #15 Skrevet 7. mai 2016 Om du mener norsk musikk som i norske artister som synger på norsk, så er det mye av fest, alkohol og sex, ja. Men norske artister er så undervurdert, og hvis du vil høre på god norskprodusert musikk er det mange å velge mellom. Heldigvis er det kommet mange opp og fram nå, f. eks Astrid S, Aurora, Kristian Kristensen, Ina Wroldsen, Sondre Justad, Kajander og Emilie Nicolas for å nevne noen. Fantastiske stemmer, og noe for enhver smak egentlig. Anbefaler å høre på P3, der får du mye nytt og mange norske band og artister.
super-s Skrevet 7. mai 2016 Forfatter #16 Skrevet 7. mai 2016 5 timer siden, vaarinn skrev: Om du mener norsk musikk som i norske artister som synger på norsk, så er det mye av fest, alkohol og sex, ja. Men norske artister er så undervurdert, og hvis du vil høre på god norskprodusert musikk er det mange å velge mellom. Heldigvis er det kommet mange opp og fram nå, f. eks Astrid S, Aurora, Kristian Kristensen, Ina Wroldsen, Sondre Justad, Kajander og Emilie Nicolas for å nevne noen. Fantastiske stemmer, og noe for enhver smak egentlig. Anbefaler å høre på P3, der får du mye nytt og mange norske band og artister. Ja, hører mye på annen norsk musikk. Hører på flere av de du nevner, pluss artister/band som Moddi, Katzenjammer og Ida Maria osv. De jeg siktet til i HI er den norske partymusikken som har tatt fullstendig av. Kan ikke huske å ha hørt lignende musikk fra andre land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå