Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg bestilte meg en legetime i februar for å få ta blodprøve og se om det er noe 'mangler' i forhold til at jeg ikke blir gravid. Fikk ikke time før i dag 10/3 (måtte altså vente 1 mnd), men det er greit nok. Når jeg da kom til legen i dag fikk jeg beskjed om at legen er syk og at neste ledige time er 7. April! Ennå en måned med venting. Jeg spurte om jeg ikke kunne få komme før, men sekretæren var ganske sur og sa de måtte prioritere de som faktisk er syke (jeg sa jeg ikke var alvorlig syk men at jeg ønsket blodprøve). Jeg har også høyt stoffskifte som bør bli fulgt opp. 

jeg ønsker altså en ganske enkel blodprøve samt en samtale med en lege siden vi nå har vært prøvere i 10 mnd og jeg ikke blir gravid.. Er dette noe man kan gjøre privat? Eller bør jeg vente en mnd til?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig rart legekontoret ikke ringer til pasientene og informere om at legen er syk. Er det bare en lege som jobber der? Jeg hadde gått privat. Du får time på dagen. Volvat har jeg brukt selv.

Anonymkode: c731a...a9d

Skrevet

Møt direkte opp på legekontoret, prøv å mase deg til det. Det er kanskje flere enn bare en i skranken, dessuten kan det være du ser din fastlege eller flere fra laboratoriet. Ellers kan det være greit å prøve privat ja :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kli skrev:

Hei! Jeg bestilte meg en legetime i februar for å få ta blodprøve og se om det er noe 'mangler' i forhold til at jeg ikke blir gravid. Fikk ikke time før i dag 10/3 (måtte altså vente 1 mnd), men det er greit nok. Når jeg da kom til legen i dag fikk jeg beskjed om at legen er syk og at neste ledige time er 7. April! Ennå en måned med venting. Jeg spurte om jeg ikke kunne få komme før, men sekretæren var ganske sur og sa de måtte prioritere de som faktisk er syke (jeg sa jeg ikke var alvorlig syk men at jeg ønsket blodprøve). Jeg har også høyt stoffskifte som bør bli fulgt opp. 

jeg ønsker altså en ganske enkel blodprøve samt en samtale med en lege siden vi nå har vært prøvere i 10 mnd og jeg ikke blir gravid.. Er dette noe man kan gjøre privat? Eller bør jeg vente en mnd til?

Du kan fint gå på Volvat eller andre steder og få tatt blodprøve. 

Husk at leger er bare mennesker de og. Listene er fyllt opp og planen har vært at legen skal ta seg av pasientene på listen, og ikke bli syk. De pasientene som må flyttes skal og prioriteres og plasseres inn igjen på listen og ha skikkelig behandling når de først kommer på time. Noe sommogså gjelder deg. Det blir derfor et vrient puslespill å flytte 30 +/÷ pasienten fra i dag over på nye dager. Noen kan være alvorlig syke, du ha rbare bedt om en blodprøve du ikke dør av om du må vente en måned til for å få tatt, eller kan dra på en privatklinikk og få ordnet. 

Denne sutretråden var da vel ikke nødvendig? 

Anonymkode: a62c1...1f9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg bare en tur til Volvat, så slipper du ventetiden.

Anonymkode: 14556...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Ha det i bakhodet at blodprøver som skal sjekke fertiliteten må taes bestemte dager i syklusen. Først når du har prøvd aktivt i ett år har du rett på utredning.

Anonymkode: 881f2...407

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Hva slags blodprøver er det egentlig du tror du vil ta? Ifht fertilitet vil du nok bli henvist til gynekolog, som vil ta blodprøver på spesielle dager av syklusen. Ja, du kan gjøre dette privat. Venter du en måned er du forøvrig en måned nærmere de "magiske 12",så om en måned er kanskje fastlegen mer gira på å henvise deg videre. 

Skrevet
2 timer siden, Millimani skrev:

Møt direkte opp på legekontoret, prøv å mase deg til det. Det er kanskje flere enn bare en i skranken, dessuten kan det være du ser din fastlege eller flere fra laboratoriet. Ellers kan det være greit å prøve privat ja :) 

Tror ikke dette er veien å gå. Fastlegen får ikke magisk større kapasitet av at en (frisk) pasient står og hoier på ham i gangene. Laboratoriet kan ikke ta blodprøver på måfå heller, de må rekvireres.

Personlig ville jeg ventet på neste legetime, siden dere da nærmer dere å ha prøvd et år. Når det er sagt, synes jeg det var dårlig av legekontoret å ikke varsle deg om at timen i dag utgikk.

• Liker 4
Gjest Sobril
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha det i bakhodet at blodprøver som skal sjekke fertiliteten må taes bestemte dager i syklusen. Først når du har prøvd aktivt i ett år har du rett på utredning.

Anonymkode: 881f2...407

Jeg har tatt slike prøver, og jeg tror det er fire blodprøver som tas i løpet av en syklus (dag 1, 6, 10 og 21 mener jeg å huske). 

For mitt vedkommende tok jeg direkte kontakt med Medicus som rekvirerte prøver til meg. Disse ble tatt på Østlandet, der jeg bor, på tross av at kontoret er i Trondheim. 

Nå har jeg en litt brokete historie som lå til grunn med bl.a. dødfødsel, så mulig jeg fikk den fordi de synes synd på meg. Men det er jo verdt et forsøk å ta en telefon dit(?). 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Millimani skrev:

Skal hun gjøre seg ekstra upopulær på legekontoret og bli et tema i lunchen på legekontoret så er denne fremgangsmåten å anbefale, ja. Hun er ikke dødssyk. Hun er heller ikke innenfor 12 måneders prøvetid, etter som hun selv opplyser her. Det er ikke en gang sikkert at hun får ta de blodprøvene hun ønsker på Volvat. 

5 minutter siden, Sobril skrev:

Jeg har tatt slike prøver, og jeg tror det er fire blodprøver som tas i løpet av en syklus (dag 1, 6, 10 og 21 mener jeg å huske). 

For mitt vedkommende tok jeg direkte kontakt med Medicus som rekvirerte prøver til meg. Disse ble tatt på Østlandet, der jeg bor, på tross av at kontoret er i Trondheim. 

Nå har jeg en litt brokete historie som lå til grunn med bl.a. dødfødsel, så mulig jeg fikk den fordi de synes synd på meg. Men det er jo verdt et forsøk å ta en telefon dit(?). 

Blodprøver skal alltid kunne forsvares medisinsk uansett hvem eller hvor de blir tatt. Med din historie så stiller du i fremste kø for å få all tilgjengelig og relevant hjelp, det skulle bare mangle. Du og ts befinner dere i hver deres ende av problemstillingene. 

Jeg er og imponert over din åpenhet her på kg. :tommelopp:  :blomst: 

Anonymkode: a62c1...1f9

• Liker 2
Skrevet

Hei! Takk for svar :)

jeg tenkte blodprøve i forhold til lave jernlager, D-vitamin etc (som jeg har slitt med tidligere) samt å følge opp stoffskifte (som sist jeg sjekka i november var for høyt).

veldig enig i at jeg ikke skal prioriteres forran folk som faktisk er syke, er derfor jeg også sa det til sekretæren :)  Skjønner også at det er frustrerende for legene/sekretæren å løse opp i floken. Jeg hadde time tidlig på dagen, så de rakk nok ikke å kontakte meg for å si at legen var syk hvis det var akutt.

lurte egentlig bare på om det var mulig å gjøre slikt privat, eller om det er like greit å bare vente en mnd? Er så usikker - det kan jo hende alt er som det skal, men er redd noe så enkelt kan løse situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Hactar skrev:

Tror ikke dette er veien å gå. Fastlegen får ikke magisk større kapasitet av at en (frisk) pasient står og hoier på ham i gangene. Laboratoriet kan ikke ta blodprøver på måfå heller, de må rekvireres.

Personlig ville jeg ventet på neste legetime, siden dere da nærmer dere å ha prøvd et år. Når det er sagt, synes jeg det var dårlig av legekontoret å ikke varsle deg om at timen i dag utgikk.

Det skrev jeg da ikke heller. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Millimani skrev:

Det skrev jeg da ikke heller. 

Du skrev hun kanskje ville se legen eller flere fra laboratoriet. Hva tenker du de på laboratoriet skulle hjelpe med utenom blodprøver, da?

Skrevet
4 minutter siden, Hactar skrev:

Du skrev hun kanskje ville se legen eller flere fra laboratoriet. Hva tenker du de på laboratoriet skulle hjelpe med utenom blodprøver, da?

Mase på legen for eksempel :P Eller så kan man jo mase i resepsjonen (som ofte består av noen som også jobber med laboratoriet). 

Skrevet
2 minutter siden, Millimani skrev:

Mase på legen for eksempel :P Eller så kan man jo mase i resepsjonen (som ofte består av noen som også jobber med laboratoriet). 

Oki. Den taktikken ville jeg spart til en dag jeg var akutt syk. Ulv, ulv, vet du.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...