AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 Hei jenter! Er en 20 år gammel jente som begynte å studere høsten 2015. Da kom jeg inn i en kjempe bra klasse og vi fant fort ut at vi klikket veldig godt alle sammen. Dessverre er det en som driver å gjør seg morsom på min bekostning hele tiden. Vi har gått på samme skole tidligere, så hun vet vel mer om meg (hva jeg har gjort tidligere osv.) enn mange av de andre. Og jeg har jo helt ærlig gjort ganske mange rare ting, men dette er ting som jeg mener ikke trenger å komme i lyset. Jeg begynner nesten å tro at hun gjør dette for å drite meg ut, siden jeg føler meg så utrolig liten. Hun kødder ofte med sykdommen min også, noe jeg i hvert fall ikke synes er greit. Når vi er sammen på tomannshånd er hun ganske grei, men jeg tør ikke å ta det opp. Hun er på en måte "sjefen" og jeg velger å tro at de andre heller ikke synes det er greit, men at de ikke tar det opp for å unngå konflikter. Tidligere i høst så "frøys" hun ut en fra vennegjengen også. Det var nok mye som ikke stemte med hun jenten som ble fryst ut, men jeg tror heller på å ta det opp med henne istedenfor utfrysning. På barneskolen hadde vi en venninne som var akkurat sånn, og da bestemte vi oss for å "slå opp med henne", men hun ser ikke at hennes oppførsel er helt lik, og til og med verre. Jeg skjønner at hun vil være morsom, og bli likt, og jeg skjønner at det er lett å tråkke på meg med å fortelle alle de "morsomme" og "sprø" tingene jeg har gjort tidligere. Vi er studenter, og gjengen er ganske ny, og er så redd for hva folk skal tro om meg! Selv om folk ser ut til å ikke bry seg, så må de jo tenke litt når hun kommer med sånne kommentarer. Denne jenten vil jeg jo egentlig ikke kalle venninne, siden vi er sammen så sjeldent og vi tar vel egentlig ikke kontakt med mindre vi "må". Det eneste som har gjort at vi er nære er at vi har felles venninner. Det er dette at jeg ikke kjenner henne så godt egentlig som gjør at jeg ikke tørr å si ifra. Orker ikke å ha det sånn lenger, noen tips til hva jeg kan gjøre og hvordan jeg kan ta det opp? Anonymkode: af92f...119
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #2 Skrevet 10. mars 2016 Tviler på at hun bryr seg om deg. Tar du det opp kan du risikere at hun prøver å få de andre til å fryse deg ut også, baksnakke deg og generelt prøve å være sleip og manipulerende mot deg. Det beste du kunne gjøre var nok å si noe humoristisk tilbake når hun sier slike kommentarer, som folk ikke kan ta deg på men som sender signaler om at det hun sa ikke er greit Anonymkode: 4f6b8...25e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #3 Skrevet 10. mars 2016 Hvis hun er sjefen, er det vel bare å akseptere at hun noen ganger tar avgjørelser som ikke er like populære hos alle, men som er til det beste for gruppen. Anonymkode: dd48c...c6e
:-) anna Skrevet 10. mars 2016 #4 Skrevet 10. mars 2016 Noen ganger må man markere grensene sine. Jeg har troen på å ta ting der og da... Still forberedt neste gang hun sier noe... Ikke gå i forsvar, eller angrep. Eller vær sint. Slike følelser kommer lett når man er i en slik situasjon, men de gjør ofte mer skade enn gavn. Vær "voksen", rolig og smilende. Lat som om du er fullstendig herre over situasjonen. Og vær ærlig på at du synes det er slitsomt at hun snakker om det. DET er faktisk ikke noe å skamme seg over. Og ærlighet, oppriktighet og ro vil gjøre at du fremstår som den som eier situasjonen. OG den mest sympatiske. Det vil skape forståelse for din situasjon, og hun vil fremstå "slem" om hun fortsetter. Og det vil være vanskelig for henne å "ta deg" på din reaksjon etterpå. Si med et smil: "- uff... skal du til med det der igjen... jeg synes egentlig det er litt slitsomt at du skal dra frem slike ting. Det viktigste er vel hvem jeg er i dag" - "jeg tror ikke egentlig at folk er så innmari interessert i det der" - Uff.. vet du... jeg har egentlig ikke så lyst å snakke om det der. Det er et tilbakelagt kapittel/Det er så langt fra den jeg er i dag. - Jeg er sikker på at du ikke mener noe vondt med det altså, men jeg har virkelig ikke noe behov for å snakke om sykdommen min. Evt så kan du si: Hva mener du med det? Når hun sier noe slemt. Slemme utsagn er ofte veldig vanskelige å forsvare. Og om du kjenner stressreaksjon. Høy puls og sånn.. det hører med og er ikke noe å bry seg om. Bare stå i det. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun er sjefen, er det vel bare å akseptere at hun noen ganger tar avgjørelser som ikke er like populære hos alle, men som er til det beste for gruppen. Anonymkode: dd48c...c6e Jeg håper dette er tull. Handlingene og utsagnene til de mest dominerende personlighetene er selvsagt ikke nødvendigvis det som er til det beste for gruppen. Jeg fatter ikke hvorfor du mener at mobbing av TS er det beste for denne gruppen. Jeg er enig i det brukeren overfor meg sier om det å spørre hvorfor hun sier det/hva hun mener med det. Da stiller du henne litt til veggs, og det gjør vel også at de rundt blir mer oppmerksom på det hun driver med. Hun prøver nok å bli likt på din bekostning. Veldig barneskoleaktig. Jeg synes det er rart at ingen har reagert eller sagt noe (til deg hvertfall), men muligens det er fordi de er konfliktsky som du selv sier. Anonymkode: 6e627...31a
Gjest O.G. Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 TS, har du ikke noe på den her damen som du kan slenge tilbake neste gang hun begynner med noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå