Gå til innhold

Koteletter...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Et øyeblikk siden, Pringle skrev:

Kjært barn har mange navn - oksekotelett er T-bone steak. Jeg får mine hos slakteren. Kanskje har de på Meny. Jeg har aldri opplevd at koteletter av svin eller storfe blir tørt, og jeg tilbereder dem på samme måte.

Nei, jeg mener ikke storfekjøtt blir tørt (jo, det kan det sikkert hvis man mishandler det helt). Men lyst kjøtt, som svin og kylling har lett for å bli tørt hvis det stekes (ikke kyllingfilet nødvendigvis hvis det ikke stekes for lenge). Jeg syns i alle fall svinekotelettene blir best om de får stå en god stund i sjy :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Nei, jeg mener ikke storfekjøtt blir tørt (jo, det kan det sikkert hvis man mishandler det helt). Men lyst kjøtt, som svin og kylling har lett for å bli tørt hvis det stekes (ikke kyllingfilet nødvendigvis hvis det ikke stekes for lenge). Jeg syns i alle fall svinekotelettene blir best om de får stå en god stund i sjy :)

Ah, skjønner :) Jeg bruker ikke så mye kyllingfilet, mest lår og vinger, om jeg bruker kyllingfilet så er det i strimler og i en "fuktig" rett, så jeg omgår nok bare hele problemet :P 

Skrevet
45 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg sitter og grubler på om jeg noen gang har sett koteletter av storfe. Og det har jeg nok, men som T-bone steak. Og da er jo kjøttet rødt og krever en helt annen tilberedelse enn koteletter av svin som er lyst kjøtt, og som har tendens til å bli tørt ved steking. Sistnevnte blir jo mørt ved at de får syde en stund i sjy/saus. Er jeg helt på jordet?

Helt på jordet er du ikke. Men t-bonesteak regnes vel som finere enn koteletter.

Og selvfølgelig har du sett og spist storfekoteletter. ☺

Skrevet
8 timer siden, Jerry Lee skrev:

Helt på jordet er du ikke. Men t-bonesteak regnes vel som finere enn koteletter.

Og selvfølgelig har du sett og spist storfekoteletter. ☺

Nei, jeg kan faktisk ikke huske at jeg har sett (eller spist) oksekoteletter, eller kukoteletter for den sakens skyld Jerry :)

Skrevet
1 time siden, Kontormus skrev:

Nei, jeg kan faktisk ikke huske at jeg har sett (eller spist) oksekoteletter, eller kukoteletter for den sakens skyld Jerry :)

Da sier vi det sånn. ☺

God helg.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

De siste årene har svinekoteletter blitt typisk "hyttemat" for meg. Steker de i ei gammel støpejernspanne på vedovnen med ganske mye smør, krydrer godt med pepper, og har de på grovbrødskiva. Muligens ikke vitne om kulinarisk finesse, men når man er litt høy på fjelluft og fordrukken på bekkevann, så smaker det skikkelig godt. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

De siste årene har svinekoteletter blitt typisk "hyttemat" for meg. Steker de i ei gammel støpejernspanne på vedovnen med ganske mye smør, krydrer godt med pepper, og har de på grovbrødskiva. Muligens ikke vitne om kulinarisk finesse, men når man er litt høy på fjelluft og fordrukken på bekkevann, så smaker det skikkelig godt. 

Så bra! 😀 Ja, det er godt.

Og spør du meg er støpejernspanne fortsatt best.  Også på vedovn 'a, gitt. 😀 Jeg har også begge deler på hytta langt inni skauen.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet (endret)
32 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Lammekoteletter :tommelopp:

Ja! 😀

Tok det bare ikke med for jeg vet mange ikke liker lam. Men jeg er med deg. Kjempegodt. 😀

Tilbehør?

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Så bra! 😀 Ja, det er godt.

Og spør du meg er støpejernspanne fortsatt best.  Også på vedovn 'a, gitt. 😀 Jeg har også begge deler på hytta langt inni skauen.

Støpejernspanne er suverent. Forsåvidt støpejernsgryter også. 

Og på hyttetur uten innlagt strøm og vann (altså skikkelig old school), så må vedovnen kunne mer enn bare å holde varmt. Forøvrig er småfisk fra isfisketurer stekt i støpejernspanna også en schlager og - om muligens ikke norsk - skikkelig tradisjonskost. 

Skrevet
4 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Og på hyttetur uten innlagt strøm og vann (altså skikkelig old school), så må vedovnen kunne mer enn bare å holde varmt. Forøvrig er småfisk fra isfisketurer stekt i støpejernspanna også en schlager og - om muligens ikke norsk - skikkelig tradisjonskost. 

Nettopp. Slik har jeg det på hytta mi, og. Vokst opp med det, elsker det fortsatt.

Null strøm, må ha med meg vann...lager mat på vedovn og en liten primus. 😀l

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Isfiske er seff norsk som noe. Småørett,  og enda bedre...røye. 

Si i fra..så kommer jeg løpende med alt tilbehøret. 😉

• Liker 3
Gjest Zeitgeist
Skrevet
13 timer siden, Jerry Lee skrev:

Isfiske er seff norsk som noe. Småørett,  og enda bedre...røye. 

Si i fra..så kommer jeg løpende med alt tilbehøret. 😉

Mmmmh ... tyngre Homer Simpson-tendenser her nå. 

Røye ... kanskje i rømme-og-fløte-saus, og noen mandelpoteter tjuvlånt fra verdens minste potetåker bak hytta. Å herregud, da er jeg i allefall solgt. :fnise:

Skrevet
Et øyeblikk siden, Lafemmemauvaise skrev:

Mmmmh ... tyngre Homer Simpson-tendenser her nå. 

Røye ... kanskje i rømme-og-fløte-saus, og noen mandelpoteter tjuvlånt fra verdens minste potetåker bak hytta. Å herregud, da er jeg i allefall solgt. :fnise:

Full, du. Nå midt på natta. 😉

Skal vi røye&rømme oss litt...du og jeg? 😛

• Liker 2
Gjest Zeitgeist
Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Full, du. Nå midt på natta. 😉

Skal vi røye&rømme oss litt...du og jeg? 😛

Bæhhæhhæh ... :tommelsmil:

Nå skal denne røya finne bingen. Og drømme om fiskemat på hyttetur :spise:

Skrevet
Et øyeblikk siden, Lafemmemauvaise skrev:

Bæhhæhhæh ... :tommelsmil:

Nå skal denne røya finne bingen. Og drømme om fiskemat på hyttetur :spise:

Ler.

Kose seg i drømmene, da. Og husk..vi har en hytteturavtale nå. Jepp! 💏

Skrevet

Takk for meg.  ☺

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Jerry Lee skrev:

Takk for meg.  ☺

Hvorfor skriver du det i alle trådene dine????

Anonymkode: 5ef30...1eb

Skrevet
Den Saturday, March 19, 2016 at 1.02, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du det i alle trådene dine????

Fordi sjøl i mattråder må enkelte slenge dritt kun fordi det er MEG! Og da gidder jeg ikke mer. Mattråder er vel ment å være hyggelige...og frie for sjikane og hets?!

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Koteletter smaker promp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...