Smultring Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 (endret) Jeg har lest igjennom et par bøker om grammatikk, men jeg har aldri helt fått forklaring på tid/tempus i forhold til modale hjelpeverb. For eksempel: Han kunne spille sjakk. Umiddelbart tenker jeg at dette er preteritum. Men preteritum er jo ingen sammensatt form. Vi har et hjelpeverb i preteritum (infinitiv kan det jo ikke være) og et hovedverb i infinitiv. Denne kombinasjonen kalles jo preteritum futurum eller 1. kondisjonalis når en bruker hjelpeverbene "skulle" eller "ville". Men hva i all verden kalles kombinasjonen med "kunne"? Fortid må det jo være! Er dette også preteritum futurum? Jeg har ingen anelse om dette er et vanskelig spørsmål, eller om det er noe som er åpenbart for alle andre enn jeg. Det virker jo elementært, men jeg kan det ikke. Det er også forvirrende at disse modale verbene har samme form i infinitiv og preteritum. Endret 10. mars 2016 av Smultring
Vox_populi Skrevet 10. mars 2016 #2 Skrevet 10. mars 2016 Gruppa heiter modale hjelpeverb. Det bil seie at dei modifiserer tydinga til hovudverbet. Han spelar ikkje sjakk, men han har kjennskap til det (kan), eller vil (vije), må (tvang), vågar (tør) osb. Di setning er ganske enkelt ei setning med hjelpeverbet i preterium. Norsk språk manglar futurum som bøyingform av verbet. I staden nyttar me omskrivingar og andre knep for å uttrykkje framtid: Presens + tid: Bussen kjem kl. 1815, "kjem til å", vil og skal. Men dei to siste dreg med seg det modale innhaldet og må brukast varsamt: "Heidi Weng vil vinne Touren" kan vere ein spådom, men det kan også tyde at ho har lyst til å vinne. "Skal" kan vere eit påbod: Eg skal halde ei tale (ikkje sikkert eg vil, men eg føler at eg må!). 1
Smultring Skrevet 10. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2016 Takk for svar! Men jeg føler at problemet ikke er løst. I det minste ikke hvis problemet er min manglende forståelse. har gått = presens perfektum skal gå = presens futurum skulle gå = preteritum futurum kunne/burde/måtte/tore gå = ???????? Er det slik at en må se bort fra hele tempussystemet når modale hjelpeverb kommer på banen (bortsett fra skulle/ville)? Preteritum er jo berømt for å bestå av bare ett verb.
Vox_populi Skrevet 10. mars 2016 #4 Skrevet 10. mars 2016 (endret) 1 time siden, Smultring skrev: Er det slik at en må se bort fra hele tempussystemet når modale hjelpeverb kommer på banen Ja, du kan vel seie det slik? Ein kan på norsk modifisere eit verb på ulike vis. Ein kan bøye det i to tider, ein kan modifisere det vidare med å bruke hjelpeverb. Vere og ha blir brukt for å modifisere tidsaspektet og det følest difor nærliggjande å dra dei inn i tempussystemet. Futurum finst ikkje på norsk, vi nyttar omskrivingar. Ein viktig grunn til at bøyinga blir framstilt som ho blir, er at på latin er alle desse tidene usamansette bøyingar av verbet, og grammatikkar i andre språk blei lagt opp til malen som latin utgjorde. Difor blei det eit tema "Kva er futurum primum på norsk"?, og inn i skjemaet med det. For å avslutte: dei modale hjelpeverba er ein annan måte å modifisere verbet på enn tempussystemet, og bruken av dei har ikkje særskilte namn. (Eigenleg trur eg at alt ville bli klarare om ein fjerna ville og skulle frå tempusbøyinga og omtala dei og bruken av dei saman med resten: måtte, kunne, lyte osb.). PS: Siter, dermed får vedkomande melding om svar! Endret 10. mars 2016 av Vox_populi 1
Smultring Skrevet 10. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2016 1 time siden, Vox_populi skrev: PS: Siter, dermed får vedkomande melding om svar! Ok, da begynner jeg å forstå litt mer. Dette temaet er ikke akkurat overbelyst i grammatikker. Jeg skal prøve å huske på å sitere.
Vox_populi Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 4 minutter siden, Smultring skrev: Ok, da begynner jeg å forstå litt mer. Dette temaet er ikke akkurat overbelyst i grammatikker. Det kan du trygt seie, eg har knapt lesi noko som helst om dette. Ikkje er eg filolog heller, så dette var berre noko eg smurde ihop i full fart. Salvo errore et omissione.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå