AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #1 Skrevet 9. mars 2016 Lang historie som jeg ikke orker å ta opp her. Men noen i nærmeste krets har overtatt (arvet) et lite firma. Eierene misbruker tydelig firma økonomisk ved å sette opp egen lønn, lønne kona i en stilling hun ikke fysisk jobber med, de kjøper mye i firmaets navn som er til eget forbruk - som ipader, flybilletter, biltilbehør, husholdningsartikler til eget bruk etc etc - bruker firmabil privat og garantert mye mer jeg ikke har oversikt over.. ALT de kan ta på firmaets regning gjøres uten å bry seg om lovligheten i dette. Firmaet har jo revisorgjennomgang - men tydeligvis sklir dette privatforbruket og økte lønningene glatt igjennom. Men dette må jo oppdages på et tidspunkt? Kan ve ikke væe så lett å snylte ut privat forbruk på denne måten? Men hvordan? Kan man feks rapportere firmaet for ekstern ettersyn utenom sin egen ansatte revisor? Anonymkode: b5e54...192
EvaLena Skrevet 9. mars 2016 #2 Skrevet 9. mars 2016 Kjente en som drev eget firma i mange år. Han kjøpte iPad (fler),Mac (flere), mobiler, snøfreser, oppvaksmaskin (+ andre ting til kjøkken og bad), sydenturer (flere). Alt dette ble godkjent av revisor fordi han drev firmaet hjemme hos seg selv og sa at han trengte de tingene pga at kunder kom på besøk til han. (Var aldri noen kunder der) Sydenturene var "nødvendig" pga jobben hans. Pusset opp badet fordi "kunder" fikk bruke doen og servanten. Så ja, det er mulig å kjøpe en del på firmaet. Må du egentlig bry deg med hva disse folkene gjør da? Det er deres firma og de som tar straffen hvis de blir tatt for ulovligheter? 1
Gjest Aqua Skrevet 9. mars 2016 #3 Skrevet 9. mars 2016 Er det et AS eller et enkeltpersonsforetak? Og hvordan vet du egentlig hvordan det bokføres/at det utgiftsføres på firmaet? Siden du er så skråsikker på alt som visstnok er kjøpt på firmaet?
Jordbæra Skrevet 9. mars 2016 #4 Skrevet 9. mars 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lang historie som jeg ikke orker å ta opp her. Men noen i nærmeste krets har overtatt (arvet) et lite firma. Eierene misbruker tydelig firma økonomisk ved å sette opp egen lønn, lønne kona i en stilling hun ikke fysisk jobber med, de kjøper mye i firmaets navn som er til eget forbruk - som ipader, flybilletter, biltilbehør, husholdningsartikler til eget bruk etc etc - bruker firmabil privat og garantert mye mer jeg ikke har oversikt over.. ALT de kan ta på firmaets regning gjøres uten å bry seg om lovligheten i dette. Firmaet har jo revisorgjennomgang - men tydeligvis sklir dette privatforbruket og økte lønningene glatt igjennom. Men dette må jo oppdages på et tidspunkt? Kan ve ikke væe så lett å snylte ut privat forbruk på denne måten? Men hvordan? Kan man feks rapportere firmaet for ekstern ettersyn utenom sin egen ansatte revisor? Anonymkode: b5e54...192 Sjalu eller?? 3
ajarRun Skrevet 9. mars 2016 #5 Skrevet 9. mars 2016 Hvis du er en smålig person som misliker at andre har det godt kan du jo sende et tips til skatteetaten. Så får de bokettersyn, og skatteetaten vil løpe rundt å lete etter tingene de har kjøpt til firma. Forøvrig er det lov å bruke firmabil privat dersom man skatter av det. Hvis de eier hele firma selv har de anledning til å kjøpe hva de vil til firma og disponere det slik de vil (men de må skatte av fordelene). Hvis det finnes medeiere kan du si ifra til medeierne eventuelt politiet.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #6 Skrevet 9. mars 2016 Du kan melde i fra til skatteetaten.no, melde til politiet eller andre relevante, offentlige innstanser. Anonymkode: 77b64...b80
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #7 Skrevet 9. mars 2016 Du kan varsle skatteoppkrever (kemner) da mye av dette ligger under deres kontrollområde. De får mange tips fra både private og andre instanser og kan velge å gå videre med saken hvis de ser at det er grunnlag for det. Kontaktinfo finner du på kommunens nettside. Anonymkode: d72f0...194 1
Gjest Coolaid Skrevet 9. mars 2016 #8 Skrevet 9. mars 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lang historie som jeg ikke orker å ta opp her. Men noen i nærmeste krets har overtatt (arvet) et lite firma. Eierene misbruker tydelig firma økonomisk ved å sette opp egen lønn, lønne kona i en stilling hun ikke fysisk jobber med, de kjøper mye i firmaets navn som er til eget forbruk - som ipader, flybilletter, biltilbehør, husholdningsartikler til eget bruk etc etc - bruker firmabil privat og garantert mye mer jeg ikke har oversikt over.. ALT de kan ta på firmaets regning gjøres uten å bry seg om lovligheten i dette. Firmaet har jo revisorgjennomgang - men tydeligvis sklir dette privatforbruket og økte lønningene glatt igjennom. Men dette må jo oppdages på et tidspunkt? Kan ve ikke væe så lett å snylte ut privat forbruk på denne måten? Men hvordan? Kan man feks rapportere firmaet for ekstern ettersyn utenom sin egen ansatte revisor? Anonymkode: b5e54...192 Uten at jeg kan si så mye om hva dette strider mot juridisk så er dette hva de fleste ville kalle underslag. Tips skattemyndighetene.
Gjest Coolaid Skrevet 9. mars 2016 #9 Skrevet 9. mars 2016 12 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvis du er en smålig person som misliker at andre har det godt kan du jo sende et tips til skatteetaten. Så får de bokettersyn, og skatteetaten vil løpe rundt å lete etter tingene de har kjøpt til firma. Forøvrig er det lov å bruke firmabil privat dersom man skatter av det. Hvis de eier hele firma selv har de anledning til å kjøpe hva de vil til firma og disponere det slik de vil (men de må skatte av fordelene). Hvis det finnes medeiere kan du si ifra til medeierne eventuelt politiet. Når ble det smålig å rapportere underslag eller skattefusk ? Det er lover og regler i Norge som vi alle må forholde oss til.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 Hvordan vet du at han ikke skatter av dette? Sannsynligvis gjør han det siden revisor godkjenner. Og det er ikke ulovlig å øke lønna eller lønne kona. Dette bestemmer de helt selv. Anonymkode: de56c...17e 2
Eliza Doalot Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 Lønn er en sak mellom selskap og ansatt, og kan være akkurat så høy som partene enes om. Så lenge lønnen skattes av, bryr ikke myndighetene seg med det, og revisor kontrollerer at lønnen innberettes. Firmabil skattlegges og er til fri benyttelse. Utstyr til firmabil dekkes av selskapet. Ipad, telefon ol er ganske normalt at selskap dekker for enkelte ansatte. Reiser som er relevant for arbeidet dekkes av selskapet. Er det rene feriereiser er det selvsagt en privatkostnad. Er det gjort innkjøp til privat hushold er det selvsagt ikke selskapets kostnad, men det er ikke verre enn at beløpene føres mot mellomregning ( altså som fordring mot eier). Hvordan vet du at det ikke gjøres? Dette er først og fremst et spørsmål om skatteundragelse. Er omfanget stort, er skattemyndighetene rette instans å melde fra til. hilsen revisor 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #12 Skrevet 10. mars 2016 Takk for svar. Regnet med at sjalu-kortet ville dras frem.., noe annet ville vært svært uvanlig her på KG. Jeg spør fordi venninnen min er søster av hun som overtok firma. Jeg er overbevist om at ekteparet tar ut store økonomiske vinninger uten at søsteren får noe som helst - da firma har gått akkurat i null de siste 2 årene. Vi snakker MANGE goder som de tar til seg - må være for flere hundre tusen i året + at søsterentil min venninne da får lønn for å gå hjemme - de har opprettet en liten stilling (sekretær) som hun egentlig faktisk ikke jobber i. Smart måte å øke inntektene på selvsagt. Men søsteren som ikke er involvert i firmaet - og som pga stor uenighet og konflikter over tid ikke har noe kontakt med resten av familien - så er jo dette sykt dårlig gjort. Anonymkode: b5e54...192
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #14 Skrevet 10. mars 2016 5 timer siden, Eliza Doalot skrev: Er hun medeier i firmaet? Ja hun har 30 eller 40 %. Egentlig arvet de to søsterene selskapet sammen, menhun andre søsteren og mannen ba om å gi han en andel av firmaet også som betingelse på at firma skulle videreføres, men trolig gjorde de vel det for å ha majoritet over selskapet. Jeg kjenner ikke detaljene, og min venninne er dessverre litt ustabil psykisk. Det betyr ikke at de to andre kan sitte å melke firma for mange økonomiske goder... Det blir jo i prinsippet å bruke av firmates pengebunke som ellers ville telt med som et overskudd hvor min venninne hadde hatt krav på sin andel av utbytte..?? Anonymkode: b5e54...192
Gullik Skrevet 11. mars 2016 #15 Skrevet 11. mars 2016 Den 9.3.2016 at 22.39, AnonymBruker skrev: Lang historie som jeg ikke orker å ta opp her. Men noen i nærmeste krets har overtatt (arvet) et lite firma. Eierene misbruker tydelig firma økonomisk ved å sette opp egen lønn, lønne kona i en stilling hun ikke fysisk jobber med, de kjøper mye i firmaets navn som er til eget forbruk - som ipader, flybilletter, biltilbehør, husholdningsartikler til eget bruk etc etc - bruker firmabil privat og garantert mye mer jeg ikke har oversikt over.. ALT de kan ta på firmaets regning gjøres uten å bry seg om lovligheten i dette. Firmaet har jo revisorgjennomgang - men tydeligvis sklir dette privatforbruket og økte lønningene glatt igjennom.Anonymkode: b5e54...192 Tviler på at revisor har godkjent alt dette. Er dette noe du tror, eller noe du vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå