AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #1 Skrevet 9. mars 2016 Slik kan du få en idé om hvordan dyslektikere har det http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyheter/dysleksi/lesing/dyslektikere/43421895/ [ KLIKK HER FOR Å SE DYSLEKSIVERSJON AV ARTIKKELEN ] Er det virkelig slik som dette? Det må være svært slitsomt og vanskelig Anonymkode: a1541...63f
SunnivaOslo Skrevet 9. mars 2016 #2 Skrevet 9. mars 2016 Tror det er litt overdrevet ja. Samme som når feks menn skal teste hvordan det er å ha rier,så gir de dem ekstremversjonen på en måte. 2
Silfen Skrevet 9. mars 2016 #3 Skrevet 9. mars 2016 Verste er at jeg klarte lese den teksten relativt greit. 11
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #4 Skrevet 9. mars 2016 se også her. Link fra artikkelen (inkl kommentarer) http://geon.github.io/programming/2016/03/03/dsxyliea Anonymkode: a1541...63f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #5 Skrevet 9. mars 2016 1 minutt siden, SunnivaOslo skrev: Tror det er litt overdrevet ja. Samme som når feks menn skal teste hvordan det er å ha rier,så gir de dem ekstremversjonen på en måte. Takk for svar! 1 minutt siden, Silfen skrev: Verste er at jeg klarte lese den teksten relativt greit. Takk for svar! Det greide ikke jeg Anonymkode: a1541...63f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #6 Skrevet 9. mars 2016 5 minutter siden, Silfen skrev: Verste er at jeg klarte lese den teksten relativt greit. Samme her. Verste var etternavnet hun dama, ellers gikk det veldig bra Anonymkode: 9040b...b64 1
Timseh Skrevet 9. mars 2016 #7 Skrevet 9. mars 2016 Jeg klarte fint å lese teksten. Det gikk bare litt tregere enn til vanlig. Har alltid lest utrolig kjapt, så jeg leste vel i "vanlig" tempo nå, muligens litt saktere. 2
kisskissbangbang Skrevet 9. mars 2016 #8 Skrevet 9. mars 2016 Jeg måtte lese navnene som ble nevnt et par ganger, ellers leste jeg det nesten like greit som en vanlig tekst. Så lenge jeg får første bokstav på rett plass er det ålreit. Bokstaver og ord er mine bestevenner. Tall, derimot..der hopper det! 1
Frida Skrevet 9. mars 2016 #9 Skrevet 9. mars 2016 Jeg måtte lese litt saktere enn ellers, men det gikk greit å få med seg innholdet. 1
Cambria Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 Litt slitsomt å lese siden jeg måtte konsentrere meg mer og ikke fikk helt med meg ukjente etternavn, men det gikk jo fint å få med seg innholdet. En artig tekst som sikkert viser hvordan det det er for noen dyslektikere, men ikke alle 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 Dysleksi er bare en unnskylding uintelligente mennesker bruker. Anonymkode: 54bdf...a87
Cashbah Skrevet 9. mars 2016 #12 Skrevet 9. mars 2016 Synes det var lekende lett og litt morsomt å lese jeg da. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #13 Skrevet 9. mars 2016 Kan se for meg at det kan være noe slik for de som er hardest rammet kanskje. Og individuellt er det jo. Jeg klarte å lese teksten. Noe saktere enn vanlig. Og noen få ord jeg ikke forsto. Ellers gikk det ok. Noen ord jeg brukte litt lengre tid på da Anonymkode: b7109...b8a 1
Arktis Skrevet 9. mars 2016 #14 Skrevet 9. mars 2016 Det sier vel seg selv at det er enklere å lese denne teksten for en som aldri har hatt lese og skrivevansker, i forhold til å lese og skrive når man bl.a. blander bokstavlyder, har mangelfull ordavkoding, språklig redusert arbeidsminne osv. 4
Gjest carmabell Skrevet 10. mars 2016 #15 Skrevet 10. mars 2016 Var jo mer tungvint enn å lese vanlig, men hadde ingen problemer med å lese det fort. Når man lærer å lese leser man en bokstav om gangen og etterhvert vil man lese(eller plukke opp automatisk) ord for ord istedenfor. Skjønner ikke helt hvorfor den teksten skal være så vanskelig å lese, men hvis man fra før av ikke plukker opp ordet med en gang, men heller begynner å se på hver enkel bokstav vil det jo være vanskeligere. Tar likevel poenget og tror det er noe av det nærmeste man kan komme en demonstrasjon av hvordan det er å ha dysleksi. Blir på en måte litt som denne teksten under her. Det er jo feil stavet, men likevel leser hjernen min det automatisk riktig og jeg har null problemer med å lese det: "En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlagnd har vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehlet."
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #16 Skrevet 10. mars 2016 Ifølge to venner av meg med dysleksi er dette i så fall en skikkelig ekstremvariant. Jeg synes ikke det var spesielt vanskelig å lese dette. Det gikk vel litt saktere enn vanlig, men jeg leser fort i utgangspunktet, så det gikk fortsatt mer enn fort nok til at jeg kunne lest det høyt uten at noen ville reagert på at det gikk sakte. "Industrieier" foran Kjell Inge Røkke slet jeg av en eller annen grunn litt med, ellers gikk det kjapt. Samtidig kan jeg skjønne at det gjør det vanskelig å lære ord, sånn i utgangspunktet, mye av de grunnene carmabell er inne på over meg her. Det er en side ved dysleksi som ikke kommer spesielt godt frem med en slik tekst. Vi uten dysleksi er vant til å lese fort og å ta ord like mye "på husken" som på å faktisk lese over bokstavene en og en. Dyslektikere kan stort sett stave ord om du ber dem stave ett og ett, men likevel skjønner jeg jo at jeg i enda større grad vet nøyaktig hva jeg "ser etter" i utgangspunktet. Det hjelper. Anonymkode: e338d...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #18 Skrevet 10. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Dysleksi er bare en unnskylding uintelligente mennesker bruker. Anonymkode: 54bdf...a87 Haha. Jeg har 130 i iq og 7 års utdannelse (hadde godkjennt iq-test under dysleksiutredningen). Hverken uintelligent eller lat altså, men dysleksi har jeg. Dette blir en ekstrem variant. De fleste ser ikke at bokstavene hopper slik, de fleste ser nok mer at bokstavene er feilplassert og at de stokkes om i ordene men ikke at de kontinuerlig hopper og endres på den måten. Men teksten er en god illustrasjon for den konsentrasjon og tid det kan ta og alltid måtte lese på en anstrengt måte hvor ordene ikke kjennes logiske og man må bruke litt gjetting for å komme seg gjennom teksten. For dere som sier dere leste teksten ok, mener dere likevel det hadde vært helt ok å ha det slik (eller tilnærmet slik) alltid? Problemet for meg er at det tar tid å lese, men jeg leser nå som voksen veldig godt pga masse lesetrening. Men som barn ble det mye stottre-lesing og jeg fikk ikke med meg innholdet. Lesing ble liksom alltid en konsentrasjonsoppgave og utholdenhetsoppgave og ikke noe koselig avslappende. Å gå gjennom skolen, som et barn, med naturlig lavere konsentrasjon enn oss voksne, med mye mindre kunnskap om ord og mye mindre lesetrening blir det ufattelig slitsomt å skulle forholde seg til tekster noe ala slik som er vist her. Og ikke minst blir det vanskelig å lære seg om ord/lesing når ordene ofte ikke ser like ut og man må bruke så lang tid, sammen med svakere hukommelse for det leste ord. Så sum summarum; nei, det er ikke helt slik (det sier jo teksten også) men teksten er et godt eksempel på hvor slitsom/anstrengende lesing kan være for en med dysleksi. P.s min tekst er nå kontrollest to ganger for skrivefeil, samt at jeg gjennom lang utdanning og en jobb,, hvor jeg skriver mye, har fått masse skrivetrening. Mine tekster ser ikke åpenlyst ut som at de er skrevet av en med dysleksi nå lenger vil jeg anta. Anonymkode: 0ef67...1ee 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #19 Skrevet 10. mars 2016 Klarte å lese det, likevel Anonymkode: 73ba0...aa0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #20 Skrevet 10. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Haha. Jeg har 130 i iq og 7 års utdannelse (hadde godkjennt iq-test under dysleksiutredningen). Hverken uintelligent eller lat altså, men dysleksi har jeg. Anonymkode: 0ef67...1ee Man kan skrive hva som helst på et forum. Jeg kan skrive at jeg har 140 i iq men det betyr ikke at det er sant. Anonymkode: 54bdf...a87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå