Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du variert, eller spiser du det samme nesten hele tiden? Bortsett fra middag. Jeg driver å legger om kostholdet og har fått anbefalt å spise variert. Til frokost og lunsj liker jeg egentlig å spise nesten det samme hver dag fordi jeg vet hva det inneholder og det er enkelt. Om jeg skal i gang med å varierer fokuserer jeg så mye på mat at jeg faller tilbake i gamle synder. Er dette noe bare jeg gjør, eller er det andre som føler det samme?

Anonymkode: 06fd4...f85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg varierer i perioder. Har spist biola naturell med mandler, linfrø, banan, rosiner og skummet melk en periode. Ble lei og nå spiser jeg mors brød med kalkunpålegg og lettmajones og tomat eller agurk på. Det viktigste er at du spiser sunt. 

Anonymkode: 1b10d...433

Skrevet

Jeg spiser det samme over en måned, men så bytter jeg. Liker radikale dietter. Noen ganger spiser jeg bare dritt jeg kjøper på Esso. Andre måneder spiser jeg kun knekkebrød. Og noen spiser jeg skikkelig mat. 

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ja,jeg spiser alt: -) en del ikke-sunt,det skal sies. Elsker hamburgere og biff og fete oster. Men jeg elsker salater og spiser alltid det til de fleste retter. Er ikke vrang i matveien,og tenker ikke for mye på hva som er bra for ditt og datt. Men nå er jeg aldri sjuk heller! Annet enn den ene gangen hver høst hvor jeg er i senga pga forkjølelse eller influensa. 

Skrevet
6 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg spiser det samme over en måned, men så bytter jeg. Liker radikale dietter. Noen ganger spiser jeg bare dritt jeg kjøper på Esso. Andre måneder spiser jeg kun knekkebrød. Og noen spiser jeg skikkelig mat. 

Det kaller jeg å spise variabelt :tongue:

AnonymBruker
Skrevet

Til frokost, lunsj og kvelds går det i brød eller knekkebrød, men pålegget varierer. Noen uker går det i ost og skinke, og noen uker går det i kremoster eller kjøttpålegg. 

Middag varierer vi svært mye. Det er viktig å spise variert for å få alle vitaminer og mineraler man trenger. Hvis ikke risikerer man å bli underernært eller feilernært. 

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hadde du gått til legen ville han sagt at du er feilernært og må endre kraftig på kostholdet. Det er ikke bra for deg. Du tror nok det går bra nå, men jeg kan love deg at du vil angre om du ikke gjør noe med kostholdet ditt. Det er faktisk livet ditt det er snakk om, og jeg anbefaler deg å ta det seriøst. Jeg har dessverre sett flere tilfeller med mennesker som ikke har tatt sånne ting seriøst, og det er ikke få som får livsstilsykdommer. Det finnes til og med mennesker som får hjerneslag og ender det man på folkemunne kaller en "grønnsak" til den dagen de går bort. Litt ironisk når de sannsynligvis ikke akkurat spiste så mye grønnsaker. 

Anonymkode: 876d2...49f

Gjest Egiett
Skrevet

Frokosten min er gjerne det samme fra dag til dag, og jeg spiser som regel et knekkebrødmåltid til dagen. Det jeg varierer med, er middagen (fisk/kylling/svin/andre typer kjøtt/linser/kikerter etc., og ulike grønnsaker), og jeg varierer en del hva jeg spiser av frukt og grønt som mellommåltider :) Poenget med å spise variert, er jo egentlig bare å få i seg alle de ulike næringsstoffene kroppen trenger - men i prinsippet kan man jo få til det på et lite utvalg matvarer.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du gått til legen ville han sagt at du er feilernært og må endre kraftig på kostholdet. Det er ikke bra for deg. Du tror nok det går bra nå, men jeg kan love deg at du vil angre om du ikke gjør noe med kostholdet ditt. Det er faktisk livet ditt det er snakk om, og jeg anbefaler deg å ta det seriøst. Jeg har dessverre sett flere tilfeller med mennesker som ikke har tatt sånne ting seriøst, og det er ikke få som får livsstilsykdommer. Det finnes til og med mennesker som får hjerneslag og ender det man på folkemunne kaller en "grønnsak" til den dagen de går bort. Litt ironisk når de sannsynligvis ikke akkurat spiste så mye grønnsaker. 

For det første er legen min en dame, ei skikkelig hurpe. Hun har så motstridene råd at jeg har bestemt meg for å boikotte henne med unntak av når jeg trenger helseattest. Hun blir skeptisk når jeg er sunn og trener mye, og hun mener at vekten min er fin uavhengig av hva den er. Hun sier jeg trenger D-vitaminer og at jeg sannsynligvis drikker for mye.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

For det første er legen min en dame, ei skikkelig hurpe. Hun har så motstridene råd at jeg har bestemt meg for å boikotte henne med unntak av når jeg trenger helseattest. Hun blir skeptisk når jeg er sunn og trener mye, og hun mener at vekten min er fin uavhengig av hva den er. Hun sier jeg trenger D-vitaminer og at jeg sannsynligvis drikker for mye.

Dette har jeg diskutert med deg før. Du tror det er sunt å gå på sultekurer, og det er derfor du mener legen din ikke har peiling på hva hun snakker om, for du tror faktisk at du selv har peiling på hva du snakker om når det er tydelig at du ikke har noen kunnskaper om dette. Det er kanskje lurt å skaffe seg litt selvinnsikt og høre på legen sin ;) Kanskje også få en henvisning til en psykolog for at du drikker for mye. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg diskutert med deg før. Du tror det er sunt å gå på sultekurer, og det er derfor du mener legen din ikke har peiling på hva hun snakker om, for du tror faktisk at du selv har peiling på hva du snakker om når det er tydelig at du ikke har noen kunnskaper om dette. Det er kanskje lurt å skaffe seg litt selvinnsikt og høre på legen sin ;) Kanskje også få en henvisning til en psykolog for at du drikker for mye. 

Sultekurer er ikke sunne i og av seg selv, nei. Men jeg mener skadene av periodisk kaloriunderskudd er overdrevet. Legen min mangler kunnskap om medisin. Jeg har psykolog.

Skrevet

Jeg spiser mange forskjellige ting, men jeg spiser ikke variert i den forstand at jeg forandrer så mye på dietten over tid. Jeg spiser alltid havregrøt med banan til frokiost. Jeg spiser nesten alltid salat hver dag. Middag er oftest en variant av kjøtt med grønnsaker, eller en rett med bønner, linser og grønnsaker. Men det er fordi jeg liker sånn mat, og jeg har ingen regler om at det SKAL være sånn eller slik. Kommer jeg over en oppskrift som jeg syns ser digg ut, forsøker jeg den, og liker jeg det, så fortsetter jeg å spise det. Jeg har ganske vide rammer for hva som kan spises, så lenge jeg får nok av det jeg trenger, dvs, et minimum av fett og proteiner, nok fiber og vitaminer og kalsium og slikt, og selvsagt nok krabohydrater til at energien holdes oppe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å spise variert kan like gjerne bety at man spiser veldig mye forskjellig i løpet av en dag, men at man spiser det samme hver dag. Det trenger ikke bety at du spiser noe nytt hver dag. Om man spiser utelukkende skive med brunost til alle måltider en hel dag, og så spiser kun cottage cheese med eplebåter dagen etter, har man forsåvidt spist variert, men man kan like gjerne spise variert ved å spise brødmat med samme pålegget hver dag til frokost, en stor salat med samme ingrediensene hver dag til lunsj, en middag med masse grønnsaker ulike de man hadde i lunsjsalaten til middag og med en annen proteinkilde, og kanskje egg eller noe til kvelds. 

Det er helt ok å spise nøyaktig det samme hver dag, så lenge du sørger for at du har masse ulike råvarer i løpet av dagen. 

Anonymkode: 82afd...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser alltid det samme, som oftest rugsprø med leverpostei og paprika. 

Rugsprø med leverpostei og agurk, til lunsj. :)

Anonymkode: 9079f...f05

Skrevet

Til frokost spiser jeg stort sett det samme, bortsett fra i helger... Har spist kjøleskapsgrøt siden nyttår, men varierer litt på bærene jeg har på toppen da :P 

lunsj og middag varierer jeg mye mer med...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det samme i perioder, så blir jeg lei og hopper på nye ting som jeg spiser i lange perioder. Feks frokosten: Kjørte havregrøt i et halvt år, så omelett, og nå knekkebrød med makrell i tomat. 

Anonymkode: 83e82...265

AnonymBruker
Skrevet

Blir fort matlei, så varierer en del, ja. Men spiser det samme utenom middag gjerne en god stund før jeg bytter, alt fra en uke til kanskje fire klarer jeg å ha dilla på det samme. 

Anonymkode: 7b97e...64e

Skrevet (endret)

Variert nok. Spiser det jeg liker som ikke får meg til å gå amok. Det blir mye av det samme (stort sett to knekkebrød med pålegg, melk, frukt, grønt) til frokost, mye av det samme (samme som frokost, eller grøt, eller salat eller middagsrester) til lunsj, nøtter, ost eller yoghurt til kvelds osv, men varierer type frukt, grønnsaker, grøt, nøtter, pålegg osv, og roterer middagene. Har jeg en kilosdunk yoghurt, spiser jeg av den hver dag i åtte dager til den er tom, og tilsvarende med leverpostei etc. Det er enkelt, men jeg går ikke lei.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...