Gå til innhold

Hva kan jeg gjöre med mitt håplöse kjökken?

Minmy

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Nå har jeg sett meg lei på kjökkenet, det er på tide med forandring, men jeg trenger litt råd og tips...

Vi leier leilighet, men står ganske frie til å gjöre forandringer, greien er jo selvfölgelig at vi ikke vil legge ned spesielt mye penger på det ettersom vi jo ikke eier leiligheten.

Selve kjökkeninredningen er helt ordinär, vanlige hvite skapdörrer i noen sorts plast-material (belegg) langs den ene langveggen. Jeg har tatt ut to dobbeltdörrer for å skape et litt luftigere inntrykk. Kjöleskap og fryser er også hvite. Hvit/brun gmmel komfyr.

På den ene kortveggen opptar et vindu med en bred vinduskarm hele plassen, foran der har vi vårt kjökken bord i eik m/hvite ben fra Ikea. Til dette har vi Ikea-stoler med hvit stoppning (Henriksdal).

På den andre kortveggen finns et gammelt innebygget skap som går helt fra taket, og fra gulvet er det innebygget et dobbeltskap. I mellomrummet mellom disse skapes en slags avlastningsbenk på ca 80 cm.

Jeg har tatt ut skapdörene i overskapet så der er det nå hyller i ubehandlet, gammelt tre. På skapet under sitter fortsatt de hvite skapdörene.

Kjökkenet er relativt nymalt i en lys grå farge som jeg ikke vil gjöre noe med.

Veggen langsmed hele kjökkeninredningen (mellom overskap/underskap) er flislagt med stygge brun/orange fliser. Disse ligger også på avlastningsbenken.

Jeg funderer nå på å male alle flisene, men jeg er usikker på hvilken farge som skulle passe. Skulle helst ville ha en beige, men jeg tror at det går dårlig med den grå som finnes ellers, hva tror dere? Jeg vil heller ikke ha for mange farger blandet inn, men tenkte pröve å holde meg til en av de jeg har. Det "store" problemet er bare at jeg har gardiner og andre kjökkentekstiler i beige og disse har jeg betalt en formue for, og vil ikke bytte ut!

Er det kanskje best med grå filser også da?

Greien er at selve skapdörene er så stygge, de er liksom ikke kritthvite, og ikke kremfargede, så jeg tror det vil se forferdelig ut med en hvit farge på flisene mot den syke hvite på dörene...sukk.

Å male, eller bytte ut skapdörene er ikke aktuelt desverre, til nöd kan jeg bytte ut håndtakene som idag er helt vanlige i stål.

Goda råd anyone?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, dette høres sannelig litt kinkig ut!

Jeg tror ikke jeg ville blandet grått og beige siden det blir en mix av en kald og en varm farge, men dette er jo avhengig av akkurat hvilke nyanser du har.

Jeg ville definitivt malt flisene, for jeg går ut fra at det er disse som skaper det mest rotete inntrykket. Jeg ville gått for en gråfarge, enten lysere eller mørkere enn det du har på veggene.

Videre ville jeg vurdert å rett og slett kjøpe farge og farge de tekstilene dine slik at blender inn. Hvis du har mesteparten av kjøkkenet i grå/-hvittoner, kan f.eks. en klar, dyp rødfarge være fint som kontrast. Men det bør jo være et materiale som trekker til seg farge, og du bør være rimelig sikker på hva du gjør før du setter i gang!

Et annet tips jeg har er å male inne i skapene (spesielt de uten dører!) + de åpne hyllene med en veldig blank maling, gjerne grått for å skape et helhetlig inntrykk og binde sammen. Gjerne Bengalac el.l., det letter også renholdet, og gir et overraskende bra inntrykk (har det selv på kjøkkenet inne i skapene - sort!).

Ellers kan du jo supplere med tilbehør og utstyr på kjøkkenet i stål! Det blir elegant til grått.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å male flisene i en grp farge som ligger en tone over eller under den fargen som kjøkkenet er malt i? Kjøp stål grå håndtak til skuffer og skap på f.eks Biltema (kjempe billig og den del fine) bare husk å måle avstanden mellom hullene.

Sånne små ting som håndtak gjør en del altså..

Farg tekstilene dine grå toner eller klarrødt 8vist du liker rødt da) rødt og grått er i allefall lekkert sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...