Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo vært så mye snakkis om at man skal moderere fruktinntaket, at max 2 av de "fem om dagen" bør være frukt. Men to enheter er da 200g frukt, ikke store mengdene.

Jeg spiser MYE frukt, og får dårlig samvittighet fordi jeg leser hele tiden at man legger på seg lettere av dette. Men det er vel kalorier inn og ut som gjelder her også? Man legger vel ikke på seg av frukt hvis man ikke overstiger kaloribehovet sitt?

Jeg trener mye og jeg trenger karbohydrater, men jeg er ikke så glad i brødmat. Jeg spiser mye cottage cheese,yoghurt og havregrøt med frukt. Spiser veldig mye annet også da og passer på å få i meg mye proteiner også!

I løpet av en dag spiser jeg tre epler (400g) en banan (ca 100g), jordbær/blåbær 200g og en smoothie på 250g

Altså nesten 1kg frukt!!! 

Når jeg trener så mye, (løper 70-80km ukentlig),er det da farlig med så høyt fruktinntak? 

Anonymkode: f4b84...76f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det mye tull. Kalorier inn og ut gjelder selvsagt, men frukt er bare sukker og vann. Du kan ikke legge på deg hvis du har kaloriunderskudd, hverken muskler eller fett.

Man trenger ikke kalorier for å trene. Har aldri forstått hvordan noen klarer å spise cottage cheese. 

Frukt er selvsagt ikke farlig, det er ikke farlig å være litt feit.

Å løpe 80km i uken er ikke mye.

Skrevet
9 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Her er det mye tull. Kalorier inn og ut gjelder selvsagt, men frukt er bare sukker og vann. Du kan ikke legge på deg hvis du har kaloriunderskudd, hverken muskler eller fett.

Man trenger ikke kalorier for å trene. Har aldri forstått hvordan noen klarer å spise cottage cheese. 

Frukt er selvsagt ikke farlig, det er ikke farlig å være litt feit.

Å løpe 80km i uken er ikke mye.

Hyggelig svar du gir Ts.

Var mye tull i innlegget ditt også. Ts påpeker selv at hun forstår at det er kalorier inn og ut som gjelder, hun stiller spørsmål til hvordan media har fremstilt frukt og vektoppgang. Jo man trenger kalorier for å trene. Å løpe 80 km i uken er faktisk en god del. 

Til Ts:

Fortsett å spis frukt :) (Du kan selvsagt med fordel bytte ut noe av frukten med grønnsaker om du feks vil ned i vekt)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke helt du skjønte poenget eller spørsmålet mitt.

Det er mange som hevder at man skal unngå frukt fordi det er raske karbohydrater, trigger insulinproduksjonen som fører til at kroppen lagrer fett lettere (og da spesielt rundt mageregionen). Jeg sier ikke at jeg tror på dette, men det er flere som hevder dette (bl.a lavkarbo entusiaster). Derfor er jeg usikker. 

Videre så sier jeg også i innlegget mitt at jeg ikke er glad i brødmat, og jeg for mye av karbohydratene mine fra frukt. Det er nok min hoved kilde til karbohydrater. Når man trener mye og spesielt løping (og jeg mener nå at 80km i uka er greit over gjennomsnittet!) så trenger man karbohydrater. Jeg funker iallefall ikke på lite karbohydrater.

Så det første spørsmålet mitt er relatert til det jeg viser til innledningsvis og det andre er om det blir for mye frukt? 

Ja det er sukker og vann (men heldigvis mye vitaminer og fiber også da😉)

• Liker 3
Skrevet

Ville vel ha sagt at det er det totale karbohydratinntaket ditt som er viktigst (nå ser jeg bortifra kalorier siden Ts ikke nevner at hun vil ned i vekt). Selvom det kunne vært en fordel å få karbohydratene dine fra både grove kornprodukter, grønnsaker og frukt for å få et bredere inntak av vitaminer, mineraler og fiber. Men om du ønsker at frukt skal være hovedkilden til karbohydrater trenger ikke det å være et problem. Jeg ville ha regnet ut hvor mange karbohydrater du får i deg en vanlig dag først og så se hvordan inntaket ditt er i forhold til behov. Du kan også med fordel prøve å time en del av fruktinntaket ditt til før og etter trening (i forhold til glykogenlagre) :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke regnet hvor mange gram karbohydrater jeg får i meg daglig, men det blir mye frukt da, og grønnsaker, yoghurt og en brødskive, noe potet/pasta og ris men ikke mye. Og når jeg tenker over det så timer jeg fruktinntak bra ift.før og etter trening👍 Jeg har ikke behov for å gå ned i vekt, har en BMI på 19.

Skrevet

Jeg blir alltid irritert av anti-frukt-propaganda. Som du skriver, det handler selvsagt om kalorier inn og kalorier ut. Det er en ufundert påstand fra min side, men jeg tror det er EKSTREMT få som er overvektige på grunn av frukt. Spis frukt med god samvittighet!

• Liker 5
Gjest Plastic Heart
Skrevet

Du blir ikke feit av frukt. 

Det du bør være forsiktig med når det kommer til å spise så mye frukt, er det totale næringsinnholdet. Frukt inneholder en del vitaminer og fiber som kroppen har nytte av, men det mangler som oftest proteiner og fett, som er viktig for at kroppen skal fungere optimalt. Dersom frukt utgjør en stor andel av totalinntaket ditt er det fort gjort å få i seg for lite næring ettersom frukten tar opp relativt stor plass i forhold til nytteverdien sin. Det er imidlertid ikke en veldig stor issue dersom du spiser mye, men om du begrenser kaloriinntaket ditt burde du være litt obs. Det er også det at frukt inneholder en del sukker, men så lenge du er frisk og fungerer på kostholdet ditt er det ikke noe i veien for å spise mye frukt om det er det du trives med. 

Du spiser ganske mye karbohydrater, men som sagt, om du trives med det er det jo forsåvidt greit. Bare sørg for å få i deg nok fett og proteiner også. :) 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo vært så mye snakkis om at man skal moderere fruktinntaket, at max 2 av de "fem om dagen" bør være frukt. Men to enheter er da 200g frukt, ikke store mengdene.

Jeg spiser MYE frukt, og får dårlig samvittighet fordi jeg leser hele tiden at man legger på seg lettere av dette. Men det er vel kalorier inn og ut som gjelder her også? Man legger vel ikke på seg av frukt hvis man ikke overstiger kaloribehovet sitt?

Jeg trener mye og jeg trenger karbohydrater, men jeg er ikke så glad i brødmat. Jeg spiser mye cottage cheese,yoghurt og havregrøt med frukt. Spiser veldig mye annet også da og passer på å få i meg mye proteiner også!

I løpet av en dag spiser jeg tre epler (400g) en banan (ca 100g), jordbær/blåbær 200g og en smoothie på 250g

Altså nesten 1kg frukt!!! 

Når jeg trener så mye, (løper 70-80km ukentlig),er det da farlig med så høyt fruktinntak? 

Jeg spiser også mye frukt. Vanligvis minmum tre bananer om dagen, og frukt til mellommåltider. Jeg tipper at jeg ligger ganske nær en kilo frukt daglig. Epler og pærer veier omtrent 200 gram per stkk

Gulrøtter og denslags spiser jeg kun som ingredienser i middag. Eller som bestanddeler i salat. Jeg trener hver dag. Jeg går minimum en time hver dag (ca 6000 skritt) og oftest det dobbelte eller mer.

Og med et daglig inntak på maks 2700 kalorier så går jeg NED ca halvannen kilo i uka. Man trenger karbohydrater, og mine primære krabohydrat-kilder er ganske billige. Frukt, havre og ris, for det meste. Jeg vet ikke helt hvor FAREN med å spise noe som er næringsrikt og rikt på fiber, skulle ligge.

Min erfaring er iallfall at jeg både blir sterkere, får bedre kondis og blir tynnere på denne dietten med dette aktivitetsnivået.

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke helt du skjønte poenget eller spørsmålet mitt.

Det er mange som hevder at man skal unngå frukt fordi det er raske karbohydrater, trigger insulinproduksjonen som fører til at kroppen lagrer fett lettere (og da spesielt rundt mageregionen). Jeg sier ikke at jeg tror på dette, men det er flere som hevder dette (bl.a lavkarbo entusiaster). Derfor er jeg usikker. 

Videre så sier jeg også i innlegget mitt at jeg ikke er glad i brødmat, og jeg for mye av karbohydratene mine fra frukt. Det er nok min hoved kilde til karbohydrater. Når man trener mye og spesielt løping (og jeg mener nå at 80km i uka er greit over gjennomsnittet!) så trenger man karbohydrater. Jeg funker iallefall ikke på lite karbohydrater.

Så det første spørsmålet mitt er relatert til det jeg viser til innledningsvis og det andre er om det blir for mye frukt? 

Ja det er sukker og vann (men heldigvis mye vitaminer og fiber også da😉)

Jeg spiser heller ikke brød. Jeg har aldri testet meg for glutenintoleranse, men etter at jeg kuttet ut alle hveteprodukter og alle kilder til gluten som jeg kunne komme på, så har iallfall fordøyelsen min bedret seg og blitt mye mer regelmessig.

Man kan saktens diskutere hvor RASKE disse karbohydratene er i fht kroppens metabolske behov. Hvis jeg kan bruke meg selv som eksempel;: En banan  eller lignende som mellommåltid holder meg i gang uten sultfølelse i halvannen time eller så. Bananer gir deg typisk ca 100 kalorier per stk. Mitt totale kaloriinntak i løpet av et døgn er 2700 kalorier. Det ligger et godt stykke under dagsbehovet, og jeg går ned halvannen kilo i uka, dvs at jeg har et totalt kaloriunderskudd per uke på omtrent 11000 kalorier, eller ca 1500 kcal om dagen.. Egentlig litt mer, for trenignen øker muskelmassen litt hver uke, også.

Det betyr at i det tidsrommet da bananen eller eplet holder meg "ikke sulten", så er jeg de facto i kalori underskudd, og forbrenner mer enn jeg tar inn. Og det skriver seg fra fett.

Det er gjort sammenligninger av effekten av fettfattig kost rik på karbohydrater og lavkarbo kost rik på fett mhb på deres effekt på stoffskiftet og vekttap, og det viser sg at kalori for kalori, så er de karbohydratrike og fettfattige diettene mest effektive. Hvis altså målet er vekttap.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Mann 42 skrev:

Jeg spiser heller ikke brød. Jeg har aldri testet meg for glutenintoleranse, men etter at jeg kuttet ut alle hveteprodukter og alle kilder til gluten som jeg kunne komme på, så har iallfall fordøyelsen min bedret seg og blitt mye mer regelmessig.

Man kan saktens diskutere hvor RASKE disse karbohydratene er i fht kroppens metabolske behov. Hvis jeg kan bruke meg selv som eksempel;: En banan  eller lignende som mellommåltid holder meg i gang uten sultfølelse i halvannen time eller så. Bananer gir deg typisk ca 100 kalorier per stk. Mitt totale kaloriinntak i løpet av et døgn er 2700 kalorier. Det ligger et godt stykke under dagsbehovet, og jeg går ned halvannen kilo i uka, dvs at jeg har et totalt kaloriunderskudd per uke på omtrent 11000 kalorier, eller ca 1500 kcal om dagen.. Egentlig litt mer, for trenignen øker muskelmassen litt hver uke, også.

Det betyr at i det tidsrommet da bananen eller eplet holder meg "ikke sulten", så er jeg de facto i kalori underskudd, og forbrenner mer enn jeg tar inn. Og det skriver seg fra fett.

Det er gjort sammenligninger av effekten av fettfattig kost rik på karbohydrater og lavkarbo kost rik på fett mhb på deres effekt på stoffskiftet og vekttap, og det viser sg at kalori for kalori, så er de karbohydratrike og fettfattige diettene mest effektive. Hvis altså målet er vekttap.

Takk for langt og utfyllende svar og jeg er veldig enig med deg. Jeg føler frukt metter mye og jeg passer godt på å få i meg nok proteiner også. Tror nok fettinntaket mitt er litt lavere enn normalt men uansett så trives jeg med kostholdet mitt. En kilo frukt utgjør ca 500 kalorier og det er ikke så utrolig mye når jeg da i tillegg skal få i meg 2000 kalorier utenom dette. Jeg har regnet på hvor mye jeg totalt trenger av kalorier og har nogenlunde peiling på kalorier og hva ting inneholder. Jeg har heller ingen erfaring med at jeg legger på meg av mye frukt. Men det er jo så mye skriverier om det er SUNT å spise så mye frukt. Men når man ikke slanker seg så får man jo i seg masse andre viktige næringsstoffer også.

Vi får bare spise frukt med god samvittighet😊 det er jo himla godt også!

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for langt og utfyllende svar og jeg er veldig enig med deg. Jeg føler frukt metter mye og jeg passer godt på å få i meg nok proteiner også. Tror nok fettinntaket mitt er litt lavere enn normalt men uansett så trives jeg med kostholdet mitt. En kilo frukt utgjør ca 500 kalorier og det er ikke så utrolig mye når jeg da i tillegg skal få i meg 2000 kalorier utenom dette. Jeg har regnet på hvor mye jeg totalt trenger av kalorier og har nogenlunde peiling på kalorier og hva ting inneholder. Jeg har heller ingen erfaring med at jeg legger på meg av mye frukt. Men det er jo så mye skriverier om det er SUNT å spise så mye frukt. Men når man ikke slanker seg så får man jo i seg masse andre viktige næringsstoffer også.

Vi får bare spise frukt med god samvittighet😊 det er jo himla godt også!

Yum! Min favoritt er pærer, som er akkurat på grensen til å bli litt for modne. Så saftige at det renner mellom fingrene når du skreller dem.

Gjest Nanne70
Skrevet

Den eneste årsaken til å begrense (et normalt) inntak av frukt, kan være hvis man skal ned i vekt. Men man skal ikke glemme at det er veldig individuelt, også. For noen vil kanskje fruktsukker gi f.eks. økt sultfølelse, hos andre ikke. Jeg tror at noe av det viktigste her er å faktisk lytte til kroppen. Og TS - hvis du trives og fungerer med det kostholdet du har nå, så er det nok ingen grunn til å endre på det. Spis frukt med god samvittighet :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...