cece01 Skrevet 9. mars 2016 #1 Skrevet 9. mars 2016 Hei! Kunne tenke meg å sette meg litt mer inn i matlaging og bli bedre på kombinere ingredienser. Ser på matprogrammer på tv hvor de er så flinke til å sette sammen alle mulige ingredienser på sparket, ofte kombinasjoner som høres merkelige ut i mine ører, men som tydeligvis funker. Skulle jeg kombinert smaker bare utifra det jeg tror blir bra, er jeg ute å kjører med en gang Er det noen som har noen tips, evt linker til nettsider som har en slags oversikt over hva som kan gå med hva, og hva som ikke kan blandes?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #2 Skrevet 9. mars 2016 Du kan jo begynne med å følge vanlige oppskrifter, da særlig på asiatisk og middelhavsmat, etterhvert vil du nok forstå hvilke ingredienser/krydder du liker og som passer sammen. Eks. kokosmelk, ingefær og lime. Anonymkode: e296a...518 1
Gjest Ennasus Skrevet 9. mars 2016 #3 Skrevet 9. mars 2016 http://www.krydderhagen.no/om-krydderhagen/blogg/2015/som-skapt-for-hverandre http://stonesoupvirtualcookeryschool.com/2012/03/classic-flavour-pairings/
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #4 Skrevet 10. mars 2016 Jeg har lært mye om klassiske kombinasjoner av å lese de første kokebøkene til Jamie Oliver. Ellers er det mange sider på nett som lister opp - søk på feks "classic flavour combinations" eller "classic flavour pairings". Anonymkode: a4feb...77e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 PS: Det er også viktig å tenke balanse mellom grunnsmaker når man skal sette sammen en rett, og ikke minst når man smaker til tilslutt, altså søtt, salt, surt, bittert. Etter hvert finner man ut ting som at salt, syre og søtt fremhever smaker som er i en rett, feks i ting som en kjøttgryte eller en enkel grønnsakssuppe. Syre skaper balanse i retter med mye fett, men gjør at ting som feks chili smaker enda sterkere. Sødme demper chili. Osvosv. Anonymkode: a4feb...77e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 Jeg har alltid i bakhodet at Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: PS: Det er også viktig å tenke balanse mellom grunnsmaker når man skal sette sammen en rett, og ikke minst når man smaker til tilslutt, altså søtt, salt, surt, bittert. Etter hvert finner man ut ting som at salt, syre og søtt fremhever smaker som er i en rett, feks i ting som en kjøttgryte eller en enkel grønnsakssuppe. Syre skaper balanse i retter med mye fett, men gjør at ting som feks chili smaker enda sterkere. Sødme demper chili. Osvosv. Anonymkode: a4feb...77e Akkurat det jeg skulle til å skrive. Har man disse "reglene" i bakhodet, så er det bare å prøve seg frem. Anonymkode: 03465...e6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå