Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at alle regninger, lån, sparing altså alt fast er betalt.. Hvor mye penger er det vanlig at 1 person bruker? ( Jente i 20 årene med vanlig fast jobb ) Tenker da på mat, klær, fritid osv. 

Hva er vanlig? Trenger ikke nødvendigvis være så lavt som mulig, men sånn at man har det romslig , men ikke sløse om seg medpenger heller? 

Anonymkode: 07a65...20f

Skrevet

Kommer jo helt ann på deg det da. Jeg bruker alt fra 4-7000kr bare på mat. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du kan jo alltids se på referansebudsjettet til SIFO. Det er veldig nøkternt, men gir jo en pekepinne på hva pengene går til. Om du bor alene, så blir vel matbudsjettet på 2-3000 i måneden, mer om du spiser mye ute, kjøper kaffe hver dag etc. Hvor mye man bruker på klær og fritid varierer vel litt fra person til person. 

Anonymkode: a48b0...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Ok vel en annen måte å stille spørsmålet på. Hvis du hadde 12000 igjen etter alle regninger var betalt. 

Hvor mye hadde du satt av til sparing? ( Resten skal gå til mat, klær og fritid den mnd.) 

Skrevet

Bruker 2000-2500 på mat :) Kjøper mye ferskt og lager alt fra bunnen. Spiser alt mulig som lasagne, pizza, biff, pasta sauser, supper, gryter, osv. Hvis jeg feks lager chili con carne en kveld så har jeg lunsj eller middag til neste dag. Litt snop og brus er også tatt med i den beregningen. Kjøper maks 1 flaske 1 liter brus i uken hvis jeg har lyst på brus og noe smågodt, sjokoladekake, bakevarer, osv for helgen.

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok vel en annen måte å stille spørsmålet på. Hvis du hadde 12000 igjen etter alle regninger var betalt. 

Hvor mye hadde du satt av til sparing? ( Resten skal gå til mat, klær og fritid den mnd.) 

1500 hadde jeg satt inn på sparekontoen og hvis jeg hadde til overs når måneden var slutt og den nye lønnå kommet så hadde jeg satt inn resterende som var igjen av den gamle lønnen :)

Endret av karlakarl
AnonymBruker
Skrevet

Noen vil nok si at jeg sløser, men jeg ville brukt ca 3000 kr på mat/dagligvarer, 2000-2500 på klær/shopping (gjennomsnittlig) og 2000-2500 på fritidsaktiviteter (alt fra hobbyer til kino, ut på byen, spise ute osv). Dvs 7000 - 8000 i forbruk. Reiser, ferier, møbler osv holder jeg utenom, slik at deler av sparingen går til slike ting.

Ville altså satt av 4000 - 5000 kr per mnd til sparing til ulike formål. Alt fra sparing til ferier, BSU (hvis det er aktuelt), bufferkonto og evt andre spareformål. 

Anonymkode: 9f8d5...643

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, karlakarl skrev:

Bruker 2000-2500 på mat :) Kjøper mye ferskt og lager alt fra bunnen. Spiser alt mulig som lasagne, pizza, biff, pasta sauser, supper, gryter, osv. Hvis jeg feks lager chili con carne en kveld så har jeg lunsj eller middag til neste dag. Litt snop og brus er også tatt med i den beregningen. Kjøper maks 1 flaske 1 liter brus i uken hvis jeg har lyst på brus og noe smågodt, sjokoladekake, bakevarer, osv for helgen.

Oi det var et lite matbudsjett. Imponert over at du får det til :) Lyst til å prøve å skjerpe meg når det gjelder maten selv. Da bruker sykt mye penger på det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi det var et lite matbudsjett. Imponert over at du får det til :) Lyst til å prøve å skjerpe meg når det gjelder maten selv. Da bruker sykt mye penger på det. 

Bruker også 2000-2500 kr på mat i mnd, syns absolutt ikke det er lite. Har råd til å spise det jeg vil, men er flink til å ikke kaste rester, spiser det heller til lunsj dagen etter eller fryser det ned til senere, og bruker ikke mye penger på å spise ute.

Anonymkode: a5bb0...423

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7000kr. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ville vel satt av hvertfall halvparten til sparing. Nå har jeg utbetalt litt under 12000 i måneden, og etter husleia er betalt (min eneste faste utgift) så har jeg 9500 kr igjen. Sparer iallefall 4000, og 2500 går til mat. Da har jeg 3000 kr igjen som jeg kan bruke på klær, kino, lege osv. 

har for øvrig samboer. 

Anonymkode: b86a1...68e

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på sido sitt budsjett og plopp inn tallene dine så finner du svaret. 

Anonymkode: 6874f...63a

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte vel 6000,- før i måneden og da hev jeg enorme mengder med mat og kjøpte ny mat hverdag på innfall. Det er godt mulig OG faktisk spise godt og nyttig! ;) Kjøp stort kvantum og lagringsvarer feks ris som holder lenge. Kjøper du en pakke med sånn blokk ost kan du bruke den til pizza og lasagne feks. En pakke med lasagneplater blir aldri brukt opp med engang heller og holder lenge. Pizza deig trenger du jo bare vann, mel og torrgjær til. Kjempe godt, billig, kjapt og enkelt :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på:

-hva jeg sparer til og hvor lenge det mest trolig er til dette intreffer veid opp mot hvor lykkelig denneendringen kan gjøre meg, med en faktor for hvor ulykkelig/misfornøyd nåsituasjonen gjør meg.

Med andre ord: hva jeg sparer har veldig lite å gjøre med hva jeg tjener.

Bor du i en rønne med en rævva, bråkete romkamerat og sparer til egen leilighet? Da ville jeg spist billig, jogget i skogen og droppet å kjøpe både klær og øl. Nåsituasjonen er altså såpass rævva at pengene mine gir meg MYE mer lykke i egenkapital enn som kaffelatte. Jeg ville spart 10 000 i mnd. Brukt 2000 på mat, og that's it.

Bor du i egen leilighet og sparer til en bil som kunne vært "kjekt å ha" om type 5 år? Da kan det settes av penger til ferie, trening, klær og god mat og uteliv. Nåsituasjonen er super. Spar 2-4000.

Jobber du i en bedrift som er på konkursens rand i en næring uten utsikter og er avhengig av deg selv? I så fall er det sparing for alle penga (bokstavelig talt). Har du et hus du må selge om du mister jobben: 10 000. Har du ikke det: 6-8 000.

Er ditt høyeste ønske å være hjemmeværende mens ungene er fra 0-6 og det er få år til du ser for deg barn og du må spare opp flere hundre tusen for å finansiere å gå hjemme? Se punkt 1 og 3.

Kort sagt: bruk pengene på det som vil gi deg mest mulig lykke. Og husk at kortsiktig lykke aldri er verdt å ofre langsiktig lykke for. Men langsiktig lykke KAN være verdt å lide for her og nå. Det er uansett din avgjørelse. Om du ofrer enebolig eller tidlig pensjon for treningstimer og fancy klær kan ingen andre enn den fremtidige ts klandre deg for det. :jepp: 

Anonymkode: d2f12...8c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...