Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Er det normalt å være redd for å ta telefon, når det er ikke lagret/skjult? Er veldig redd for det, jeg har ikke sansen for telefonselgere. 

Anonymkode: 359a0...a0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Redd og redd, det er ganske normalt å ikke ville svare ukjente numre i hvertfall. Av alle jeg kjenner er det bare jeg som har reell telefonskrekk, men ingen jeg kjenner tar telefonen når det ringer ukjente eller skjulte numre.

• Liker 1
Skrevet

Telefonskrekk er ikke uvanlig. At du er engstelig for å prate med noen som ringer bare for å prøve å overtale deg til en mindre veloverveid utgift, er særs forståelig. Vanskelig å stå imot, men god trening å ta telefonen og øve seg på å si "Nei takk!". Det kan du si uansett hvilke innvendinger telefonselgeren måtte ha, du skylder nemlig ikke ham/henne noen som helst forklaring. Bare "Nei takk,!", helt til de legger på, så kanskje ikke akkurat det firmaet ringer deg igjen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er redd for det! Skikkelig telefonskrekk:P

liker ikke å ta telefonen når jeg ikke vet hva det gjelder heller. Og ENDA verre er det å ringe noen ukjente!

Skrevet

Du er ikke alene om det :)  Får til og med litt angst når jobben ringer meg, ser for meg at jeg har gjort noe galt..hehe. Om det er normalt eller ikke vet jeg ikke, vi får isåfall være unormale sammen da :P

Gjest chisandra
Skrevet

Jeg tar heller ikke telefonen når det er ukjent nummer. Men gudene skal vite at jeg søker og roter for å prøve å finne ut hvem det var. :)

- og viser det seg å være en telefon jeg burde ha tatt, tannlegen med nytt nr. etc. så er det å ringe tilbake da, høres litt travel ut mens jeg sier at jeg dessverre ikke rakk å svare. 

Gjest Emera
Skrevet
3 timer siden, chisandra skrev:

Jeg tar heller ikke telefonen når det er ukjent nummer. Men gudene skal vite at jeg søker og roter for å prøve å finne ut hvem det var. :)

- og viser det seg å være en telefon jeg burde ha tatt, tannlegen med nytt nr. etc. så er det å ringe tilbake da, høres litt travel ut mens jeg sier at jeg dessverre ikke rakk å svare. 

Samme her. :)

Gjest Rainy
Skrevet

Jeg tar aldri tlf hvis det er ukjent nr! Blir småstressa av sånt altså. Men hvis jeg finner ut at det er telefonselgere eller noe undersøkelse så blokkerer jeg bare nummeret. Kan også grue meg til å ringe og bestille en legetime eller noe sånt. Det er jo ikke noe farlig og det går alltid greit, men jeg blir stressa før jeg ringer uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Eneste gangene jeg ikke tar telefonen, er fra nr som begynner på 22 og nr fra utlandet 

Anonymkode: 04c24...e32

Skrevet

Jeg syns det er skummelt å ta telefonen hvis det ringer noen med skjult nummer dersom jeg er alene, men det går helt fint hvis jeg er sammen med noen. Sett for mange skrekkfilmer :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Registrerte meg i Brønnøysundsregisteret for noen år siden så jeg slipper telefonselgere helt. Mener å huske at det tok ca 2 minutter og at det kan gjøres via nettsidene deres. Det passer me bra for jeg slår uansett aldri til på "fantastiske tilbud" uten å ha lest vilkårene svart på hvitt flrst.

Anonymkode: 1cb38...63f

AnonymBruker
Skrevet

Last ned appen 180.no så ser du hvem som ringer om de er registrert :)

Anonymkode: 556ce...829

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker appen Truecaller. Søker opp telefonnr. som ringer meg fortløpende, slik at jeg etter et ring eller to får opp på skjermen hvem det er og om det er en selger eller lignende. Ytterst sjelden jeg opplever at den svikter så sant mobildata/wifi er på, det har vel skjedd en gang eller to på et par år. Appen gjør en del andre ting også, men for meg er hovedpoenget å få søkt opp nummeret automatisk når det ringer. Regner med at 180.no-appen personen over meg nevner er litt samme systemet :)

Jeg har også reservert meg i Brønnøysund (kan gjøres enkelt på nett), men noe slipper jo gjennom en gang iblant, både ting jeg har hatt kundeforhold til tidligere og en og annen markedsundersøkelse. Sistnevnte svarer jeg forsåvidt ganske ofte på, men det er greit å vite omtrent hva jeg kan vente meg i andre enden før jeg svarer. I tillegg er det kjekt å få søkt opp private numre som ringer meg.

Anonymkode: 13630...55c

AnonymBruker
Skrevet

Og det er nok ganske normalt, sånn for å svare direkte på spørsmålet til trådstarter. Jeg har det sånn selv, men nervene har avtatt litt de siste årene, i tillegg til at det av årsaken jeg nevnte over er sjeldnere og sjeldnere at dette kommer brått på. Jeg har ikke lyst til å være vanskelig å nå, men jeg har i hvert fall alltid ringt raskt opp igjen hvis jeg har fått sjekket at det var fullstendig unødvendig å være bekymret.

Skrevet

Jeg svarer aldri på ukjent nummer. Ikke for at jeg er redd for å måtte takke nei til selgere, eller markedsundersøkelser, men jeg er livredd slike svindlere som tapper kontoen min. Har ikke mer penger enn hva jeg trenger selv!

AnonymBruker
Skrevet

Men nøyaktig hva er det dere er redd for? 

Jeg skjønner jo litt dere som er redd for at det skal være telefonselgere og bli vanskelig å si nei - men hva med dere som har generell telefonskrekk? Og hvorfor gruer dere dere til å ringe lege o.l.? 

Anonymkode: 8d930...354

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nøyaktig hva er det dere er redd for? 

Jeg skjønner jo litt dere som er redd for at det skal være telefonselgere og bli vanskelig å si nei - men hva med dere som har generell telefonskrekk? Og hvorfor gruer dere dere til å ringe lege o.l.? 

Anonymkode: 8d930...354

Jeg har ingen voldsom telefonskrekk (jeg ringer tross alt opp igjen hvis jeg først ikke tar den, som nevnt over her), så jeg er kanskje ikke representativ, men for meg handler det stort sett om at jeg er redd for å drite meg ut. Hvordan jeg introduserer meg, at jeg kan snuble i ordene, hva jeg gjør hvis det er telefonsvarer og jeg ikke kan sende SMS i stedet eller at jeg kan bli spurt om noe jeg ikke har oversikt over. Muligheten for overraskelser, til forskjell fra når jeg kommuniserer skriftlig.

Det er mange av de samme mekanismene som er i sving som når man er nervøs for å snakke foran en forsamlimg, egentlig. Paradoksalt nok har jeg aldri hatt noe stort problem med akkurat det, tvert imot har jeg snakket foran hele salen i en alvorlig straffesak uten at pulsen hevet seg et eneste slag, men jeg skjønner jo omtrent hvilke ting man bekymrer seg for. Mulig forskjellen for meg ligger i at jeg ikke kan se hvordan samtalepartneren reagerer pr. telefon.

Det er ikke en spesielt rasjonell bekymring, det er jeg fullstendig klar over. Det er begrenset hva som kan gå galt, det er svært sjelden noe som helst går galt, og de gangene jeg først føler at noe har gått galt tviler jeg på at den jeg snakker med har fått det med seg. Jeg er heller ikke kjent med at et eneste menneske har dødd av en halvklein telefonsamtale en gang i skuddåret. Men det er jo gjerne sånn med frykt. Jeg har lært meg å håndtere det såpass godt at det ikke hemmer meg noe særlig nå, men jeg kjenner at det fortsatt er en temmelig ubehagelig opplevelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...