AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #1 Skrevet 9. mars 2016 Jeg trener to ganger i uka. En dag med styrke og en dag med kondisjon på et treningssenter. Jeg burde sikkert trene to dager styrke eller to dager kondisjon hvis det skal få full effekt, men de sier jo at "alle monner drar". Dessverre er jeg litt amatør, men har fått et treningsprogram med styrkeøvelser for armer og ben. Men når det gjelder kondisjon er jeg mer usikker på hva man gjør. Jeg liker å springe på tredemølle og har sett for meg noe ala å varme opp med kjapp gange i 10 min? Eller er dette for lite? Også løpe i 20 - 25 min? Er veldig usikker på hvor lenge som er "nok" til å få noe kondisjonstrening ut av det. Er det noen her som kan litt om dette? Har og et spm om kosthold før trening. Går mye i havregrøt, eller egg og bacon et par timer før trening og så kanskje en restitusjonsdrikk fra Tine. Burde man spise noe rett etter trening, eller går det greit å vente en time eller to med middag? Jeg er ikke ute etter å bygge så mye muskler. :-) Anonymkode: dfe4c...0ac
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #2 Skrevet 9. mars 2016 Hvor mye som er lenge "nok" avhenger av intensiteten. Skal du holde på i 20-25 min bør intensiteten være ganske høy. Skal du holde på lenger kan du tillate deg å senke intensiteten litt.. Selv foretrekker jeg korte intervaller med høy intensitet. Fortere ferdig, samme utbytte!;) Anonymkode: e2309...289
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #3 Skrevet 9. mars 2016 Ok, takk for svar. :-) Anonymkode: dfe4c...0ac
ajarRun Skrevet 9. mars 2016 #4 Skrevet 9. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye som er lenge "nok" avhenger av intensiteten. Skal du holde på i 20-25 min bør intensiteten være ganske høy. Skal du holde på lenger kan du tillate deg å senke intensiteten litt.. Selv foretrekker jeg korte intervaller med høy intensitet. Fortere ferdig, samme utbytte!;) Anonymkode: e2309...289 Så hvis jeg løper med 230 i puls en gang i måneden blir det som å løpe med 140 i puls 72 ganger i måneden? Hvis man trener under 3 ganger i uken sliter man med å få progresjon. TS burde satse på enten kardio eller styrke. Kardio da er løping fantastisk. Til styrke bør hun ta Stronglift 5x5 eller Starting Strenght.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #5 Skrevet 15. mars 2016 Den 9.3.2016 at 17.36, AnonymBruker skrev: Hvor mye som er lenge "nok" avhenger av intensiteten. Skal du holde på i 20-25 min bør intensiteten være ganske høy. Skal du holde på lenger kan du tillate deg å senke intensiteten litt.. Selv foretrekker jeg korte intervaller med høy intensitet. Fortere ferdig, samme utbytte!;) Anonymkode: e2309...289 Hva vil du si "høy intensitet" er? I dag sprang jeg i 20 min på tredemølle på 8 i styrke på tredemølle. Jeg vet det ikke høres så mye ut kanskje, men et sted må man jo begynne. :-) Hvis jeg springer i 25 min, hvilken styrke på tredemølle burde det være? Går 8 bra, eller er det for lite. Dette gjør jeg for å trene kondis. Men hvor ofte burde jeg gjøre dette for å få utbytte av det? Når jeg trener styrke det gjør jeg en gang i uka. Er det for lite? Følger et treningsprogram. Jeg gjentar igjen spm om hva man burde spise før og etter trening. Jeg trener ofte på formiddag og spiser ofte en banan før trening og restitusjonsdrikk fra Tine for å få litt energi etter trening. Samt en god frokost på begynnelsen av dagen. Går mye i havregrøt eller eggerøre og knekkebrød. :-) Er dette ok, eller er det ikke så viktig når man ikke har noen spesifikke mål om å bygge muskler? Anonymkode: dfe4c...0ac
Charmander Skrevet 15. mars 2016 #6 Skrevet 15. mars 2016 Trene styrke engang i uken er bedre enn å ikke trene styrke, men ville kjørt 3 ggr per uke for å få bra effekt og eventuelt en dag med yoga/dynamisk tøying og noe cardio for at det skal få en skikkelig effekt og at folk faktisk vil "se" at du er fit.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #7 Skrevet 15. mars 2016 Jeg har dessverre ikke anledning til å trene så mye. Trener to dager i uken. Men jeg kan jo selvfølgelig trene både kondisjon og styrke de to dagene istedet for styrke den ene dagen og kondis den andre. Jeg er litt amatør så har ikke så mye peiling på cardio. Vil helst springe på tredemølle når jeg skal trene kondisjon. På styrke har jeg et program jeg følger. Men takk for tips. :-) Anonymkode: dfe4c...0ac
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #8 Skrevet 16. mars 2016 Den 15.3.2016 at 15.55, AnonymBruker skrev: Hva vil du si "høy intensitet" er? I dag sprang jeg i 20 min på tredemølle på 8 i styrke på tredemølle. Jeg vet det ikke høres så mye ut kanskje, men et sted må man jo begynne. :-) Hvis jeg springer i 25 min, hvilken styrke på tredemølle burde det være? Går 8 bra, eller er det for lite. Dette gjør jeg for å trene kondis. Men hvor ofte burde jeg gjøre dette for å få utbytte av det? Når jeg trener styrke det gjør jeg en gang i uka. Er det for lite? Følger et treningsprogram. Jeg gjentar igjen spm om hva man burde spise før og etter trening. Jeg trener ofte på formiddag og spiser ofte en banan før trening og restitusjonsdrikk fra Tine for å få litt energi etter trening. Samt en god frokost på begynnelsen av dagen. Går mye i havregrøt eller eggerøre og knekkebrød. :-) Er dette ok, eller er det ikke så viktig når man ikke har noen spesifikke mål om å bygge muskler? Anonymkode: dfe4c...0ac Hva mener du med 8 i styrke på tredemølla? Km/t eller stigning/motbakke? 8 (km/t) i fart er ikke så fort, men å løpe med 8 helling er temmelig hardcore. Anonymkode: d10c4...b62
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #9 Skrevet 16. mars 2016 Hehe, det er nok km/t ja. Anonymkode: dfe4c...0ac
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #10 Skrevet 16. mars 2016 "Vanlige mosjonister" pleier å løpe 5 km på 30 min, så det ville jeg satt som mitt første mål iallefall Det blir 10 km/t. Men som du sier, alle må starte et sted, og hvis du greier å jogge 20-25 min i strekk så er jo det bra som en start, selv om det ikke går så fort! Når du ikke trener så hardt, er det ikke så nøye med hva du skal spise før og etter trening. Anonymkode: d10c4...b62
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #11 Skrevet 16. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Vanlige mosjonister" pleier å løpe 5 km på 30 min, så det ville jeg satt som mitt første mål iallefall Det blir 10 km/t. Men som du sier, alle må starte et sted, og hvis du greier å jogge 20-25 min i strekk så er jo det bra som en start, selv om det ikke går så fort! Når du ikke trener så hardt, er det ikke så nøye med hva du skal spise før og etter trening. Anonymkode: d10c4...b62 Tusen takk for svar. :-) Dette var et godt råd. Hvor ofte burde jeg gjøre dette? Går to ganger i uka bra? Jeg har ikke anledning til å trene mer enn to ganger i uka på treningssenter, så tenker at jeg kan gjøre noen styrkeøvelser på disse dagene også. Målet er bare å få litt mer kondis. Jeg må visst ha det inn med teskje, så da stiller jeg inn tredemøllen på 10 km/t og løper i 30 min? Og det tilsvarer 5 km? Anonymkode: dfe4c...0ac
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #12 Skrevet 17. mars 2016 Ps, hvor lenge varmer jeg opp forresten? Anonymkode: dfe4c...0ac
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #13 Skrevet 18. mars 2016 Jeg er ikke noen ekspert, men jeg kan iallefall svare at hastighet 10 km/t = 10 km på 1 time, altså 5 km på 30 min Så hvis du løper i 10 km/t i en halvtime, skal du ende opp med å ha løpt 5 km Sånn ellers er det bra å variere for å bedre kondisen. Noen ganger løpe intervaller etter klokka (f.eks 2 min fort, 2 min saktere, gjentas) og noen ganger etter avstand (f.eks 500 m fort, 200 m saktere, gjentas). Eller variere stigningen. Noen ganger lenger avstand (langkjøring), noen ganger kortere avstand totalt. Bare man ikke løper de samme kilometerne på samme hastighet hver eneste gang. You get the drill 2 ganger i uka er bra hvis du starter på et lavt nivå, eller for å vedlikeholde. Det høres ikke ut som om du trener for å løpe maraton, så jeg vil si at alt er bedre enn ingenting! Når man er nybegynner er det å gjøre treningen til rutine som gjelder. Hva med å legge til litt mer hverdagsaktivitet også? Gå trapper istedenfor heisen, knebøy/tåhev under tannpussen, gå en tur i finværet? 10 min oppvarming er fint. Anonymkode: d10c4...b62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå