Gå til innhold

Når holder dere barna hjemme fra barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en ettåring hjemme som er veldig forkjølet. Hoster til han brekker seg, pottetett og det renner av øynene konstant.Han får ikke sove om natta og humøret hans er foreløpig greit! Ikke feber heller. Jeg bestemte meg for å ha han hjemme i dag, men min samboer mener at det ikke er å være syk når man ikke har feber. Jeg får iallefall vondt av mini. Han er jo ikke store karen heller. Hva mener dere? Syns dette er vanskelig jeg....

Anonymkode: 32a0b...f06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder hjemme dersom magefølelsen sier det. Det er ekstremt krevende å være i barnehagen. 

Humøret er avgjørende. Sutrete/ klengete er et tegn på infeksjon her siden det vanlige er å våkne glad. 

En femåring med snått og hoste kan gjerne gå i barnehagen og ha en fin dag. De har helt andre redskaper for å forstå hva som skjer. 

Du har gjort det rette. Hold hjemme dersom du tror at du selv, med samme form, ikke hadde likt støy, mange mennesker og å ikke kunne bestemme tempoet selv. Heller en dag eller to for mye hjemme enn motsatt. Det er ikke festlig når barnehagen ringer og sier det du egentlig visste "han er syk og orker ikke barnehage, kom og hent han umiddelbart!" 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hold barnet hjemme. Det er allmenntilstanden som spiller rolle.

Anonymkode: 705cc...7c2

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok holdt min hjemme jeg også. Generelt er det feber/oppkast/diaré som er grunn til å være hjemme, men nå når jeg er hjemme i permisjon er terskelen kanskje lavere. Når vi begge er på jobb, blir det gjerne en vurdering av toyalsituasjonen (så lenge det ikke er feber etc altså). Hvis det er uproblematisk å være hjemme fra jobb, blir terskelen lavere, men hvis det er litt mer problematisk å være borte fra jobb, forsøker vi gjerne Bhg først, men de vet selvfølgelig at de alltid kan ringe oss hvis det er noe. Men dette gjelder altså så lenge det ikke er tydelig sykdom. Generelt mener jeg at barnet må kunne delta på de planlagte aktivitetene i Bhg, så hvis det er turdag/utedag etc, er terskelen lavere for å være hjemme med forkjølelse etc. Dessuten tenker jeg at det er bedre å ha en hjemmedag og bli frisk enn å hangle over tid. 

Anonymkode: 12deb...657

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en ettåring hjemme som er veldig forkjølet. Hoster til han brekker seg, pottetett og det renner av øynene konstant.Han får ikke sove om natta og humøret hans er foreløpig greit! Ikke feber heller. Jeg bestemte meg for å ha han hjemme i dag, men min samboer mener at det ikke er å være syk når man ikke har feber. Jeg får iallefall vondt av mini. Han er jo ikke store karen heller. Hva mener dere? Syns dette er vanskelig jeg....

Min datter har vært hjemme syk i over en uke. Uten feber. Hun har svineinfluensa. Drit i samboeren din, han har ikke peiling. 

Anonymkode: e9df1...433

• Liker 1
Skrevet

Allmenntilstand er den viktigste faktoren når jeg vurderer om barna skal være hjemme. Feber er mindre viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ham hjemme kanskje en dag eller to når han er så tett. Man kan føle seg veldig slapp og sliten selv om man ikke har feber.

Anonymkode: 2ece5...928

Skrevet

Her er det allmenntilstand og smittsomhet som er de viktigste faktorene. Våre går gjerne på skole/i barnehage når de er snørrete og hoster så lenge de har det fint, dvs spiser og leker som vanlig. Er jeg i tvil holder jeg dem hjemme.

Gjest Magnifiq
Skrevet

OM de har feber eller ikke er ikke så viktig. 

Er formen slik at de ikke klarer full fres hele dagen i bhg holdes de hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Holder henne hjemme så lenge jeg ser at en dag i barnehagen er for slitsom, både med og uten feber eller smitte, og heller en dag ekstra enn en dag for lite. Heldigvis har vi ikke så mye sykdom. 

Anonymkode: b075f...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar. Rett etter at jeg skrev her så hostet han til han kastet opp. Dro til legen og fikk betapred. Det som er litt rart er at samboer var sånn her type syk i forrige uke. Han holdt seg hjemme fra jobben. Jeg forstår ikke hvorfor han mener det skal være anderledes for minsten.

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar. Rett etter at jeg skrev her så hostet han til han kastet opp. Dro til legen og fikk betapred. Det som er litt rart er at samboer var sånn her type syk i forrige uke. Han holdt seg hjemme fra jobben. Jeg forstår ikke hvorfor han mener det skal være anderledes for minsten.

Jeg synes du skal minne din samboer om dette ;) Hvis han er syk nok til å være hjemme fra jobben, er sannelig barnet det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder hjemme dersom barnet ikke er i form til å følge med på tempoet i barnehagen eller hvis det skulle være smittefarlig. Diagnose er uinteressant.

Anonymkode: e294d...1dc

AnonymBruker
Skrevet

Litt situasjonsbestemt dette. Hvis mannen din var syk og borte fra jobb i forrige uke, er gjerne terskelen for å være hjemme med sykt barn denne uken høyere for ham, han har sikkert mye å ta igjen. Da våre var små, var de kronisk syke, det var ørebetennelser og halsbetennelser i ett kjør, og vi sendte dem ofte i barnehagen når de var feberfrie, selvom de var litt slakke. Ellers hadde de knapt vært der. Så opererte vi mandlene på begge, hadde ikke en sykedag på to år, og nå har barnehagebarnet vært hjemme fordi hun var sliten og småforkjøla, hun hadde godt av det og var virkelig ikke i form, men altså, før måtte vi "spare" hjemmedagene til de virkelig trengtes, for det var hele tiden. Slitne var de både i bhg og hjemme. Så terskelen for å bli hjemme har sunket enormt, allikevel er vi MYE sjeldnere hjemme.

Men nå ble avgjørelsen tatt av deg, og det var du som var hjemme med ham, og det virker som den rette avgjørelsen for barnet. Så da er det ikke mer og krangle om. Det ER vanskelig det der, og det gjør ikke så mye at dere var uenige i dag tidlig.

Anonymkode: f14ad...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt situasjonsbestemt dette. Hvis mannen din var syk og borte fra jobb i forrige uke, er gjerne terskelen for å være hjemme med sykt barn denne uken høyere for ham, han har sikkert mye å ta igjen. Da våre var små, var de kronisk syke, det var ørebetennelser og halsbetennelser i ett kjør, og vi sendte dem ofte i barnehagen når de var feberfrie, selvom de var litt slakke. Ellers hadde de knapt vært der. Så opererte vi mandlene på begge, hadde ikke en sykedag på to år, og nå har barnehagebarnet vært hjemme fordi hun var sliten og småforkjøla, hun hadde godt av det og var virkelig ikke i form, men altså, før måtte vi "spare" hjemmedagene til de virkelig trengtes, for det var hele tiden. Slitne var de både i bhg og hjemme. Så terskelen for å bli hjemme har sunket enormt, allikevel er vi MYE sjeldnere hjemme.

Men nå ble avgjørelsen tatt av deg, og det var du som var hjemme med ham, og det virker som den rette avgjørelsen for barnet. Så da er det ikke mer og krangle om. Det ER vanskelig det der, og det gjør ikke så mye at dere var uenige i dag tidlig.

Anonymkode: f14ad...089

Ja, det forstår jeg kan være vanskelig! Minsten startet i barnehage i januar og har nesten ikke vært der. Han har vært så mye syk. Det har ikke godt utover jobben så veldig mye egentlig fordi jeg var arbeidsledig en månedstid og han har en bestemor som har stilt mye opp.

Jeg jobber som vikar og går på timer. Da tapte jeg penger i dag, men helsa til guttungen kommer først! Tror det er best å følge mammahjerte noen ganger :-)

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi mannfolk får MANFLUENSA og du skal da passe på dem som de er dødnær.  Idioter lol. 

Skrevet

Det er ikke bare barna ditt du må tenke på, men de som må passe på han og alle han kommer i kontakt med i barnehagen...som deretter drar med dette hjem til familien og den neste og den neste.  Samboeren din sikkert gad ikke å ha et syk barn hjemme siden det er slitsomt. 

Skrevet

Jeg har holdt barn hjemme uten feber, dvs. når de har hostet veldig mye, sovet lite og generelt vært i dårlig form. Men, jeg har også sendt barn i barnehagen som jeg egentlig tenkte kunne hatt godt av en dag hjemme. Dvs. jeg har vært nøye med å overholde regler for feber, diaré og oppkast, men eldstegutten min har vært mer eller mindre konstant forkjøla siden han var fire uker gammel, så det sier seg selv at han har måttet gå noen ganger hvor det ideelle sikkert hadde vært å være hjemme. Så jeg vil si det kommer an på - om formen er relativt grei, har jeg stort sett meg nødt til å sende barnet i bhg selv ved mye hosting og snørr. Men ville kanskje vurdert det annerledes om jeg hadde barn som ikke var syke "hele tiden". 

AnonymBruker
Skrevet

Holder guttungen hjemme ved dårlig allmenntilstand, feber, oppkast og diaré, men allmenntilstand veier definitivt tyngst. Han her kan ha feber, men likevel være i veldig god form. Man må vurdere helheten. Om man ikke vil gå på jobb med samme symptomer som ettåringen sin, hvorfor i all verden skal en ettåring da dra i barnehagen? Det skjer ikke.

Anonymkode: 4c917...2a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en samboer du har da. Han som forelder bør jo være den første som er overbeskyttende ovenfor barnet. Jo vi vet at barn ofte blir syke i bhg, men de skal ikke gå i bhg om de hoster og hoster slik som du nevnte. Som sagt almenntilstanden er den man bør gå etter. 

Har selv vært uheldig noen ganger, da jeg ikke har merket noe annet enn at mitt barn har vært glad og fornøyd før bhg. Også får jeg telefon på dagen om at barnet er syk. Ikke hadde barnet synlig feber eller hoste før jeg leverte i bhg, så ekstra kjipt å få tlf fra bhg. Sånn er det bare. Det viktigste er å gjøre så godt man kan uten å bli helt ekstrem. Vet om en person som er helt ekstrem, som er på legevakten støtt og ofte for ting som de fleste ikke ville reagert på, dette så ofte at det gjerne i seg selv kan være plagsomt for barnet. 

Anonymkode: 357de...e11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...