Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mac som har klikket. Når jeg logger på brukeren min så står bare finder å hopper. Jeg får opp opp en feilmelding med at finder måtte lukke vinduer og spørsmål og jeg vil lukke de eller åpne de.

Problemet er at den står jo hele tiden å "hopper" så jeg får ikke lov til å velge noen av alternativene. Skulle jeg rekke å trykke på noen av de så hjelper ikke det heller. Det hjelper ikke med tvungen avslutning av finder heller.

Jeg må tvangsslå av mac'en. Jeg får lov til å bruke gjestebrukeren, men ikke min egen bruker. Safari og firefox får jeg bare feilmeldinger på. Programmer som apparture får jeg lov å åpne. Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket rettigheter på filene ?

Har du El Capitan ?

Skrevet
15 minutter siden, Midgard skrev:

Sjekket rettigheter på filene ?

Har du El Capitan ?

Rettighetene på filene? Jeg får ikke åpnet finder i det hele tatt og kommer ikke inn på filene mine. Grunnen til at mac'en klikket var fordi jeg har lite lagringskapasitet igjen, men da har det vært nok å slette filer eller restarte. Nå hopper bare finder opp og ned og det er helt tilfeldig hvilken programmer jeg får åpnet.

Jeg har Yosemite.

Skrevet

Anyway..

Har du el capitan ville jeg byttet navn på fila: com.apple.finder.plist

Kan gjøres fra terminal med denne kommandoen

mv ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist.OLD

Har du en annen versjon av osx ville jeg reparert disk i programmet diskverktøy.

Skrevet

Du trenger ikke finder til det ;)

Men er det ok med plass nå da ?

Skrevet

Det der skjønte jeg absolutt ingenting av :( Problemet er at finderikonet bare står nede å hopper opp og ned. Jeg får opp den feilmeldingen, men jeg får ikke trykket den bort fordi finder driver å fjerner den og kommer tilbake med den hele tiden før jeg rekker å trykke på den.

Er det en annen måte å tvangsavslutte finder på som gjør at jeg ikke må inn i noen av mappene? Jeg kommer ikke inn til diskverktøy for ingen av mappene vil åpne seg :( 

Skrevet

Fungerer spotlight ? 

Kommer du det inn i programmet "terminal" ?

Får du tømt søppla, fjerne filer fra den andre brukeren ?

Skrevet

Jeg får ikke lov å åpne de programmene. Prøvde via launchpad. Hverken diskverktøy eller aktivitetsmonitoren åpner seg. De avslutter med en gang. Får ikke ikke åpnet søpplekassen på hovedbrukeren. Er det mulig å gjøre noe fra gjestebrukeren?

Skrevet

Det burde være lettest fra hovedkonto, gjestebruker har lite med rettigheter. Det eneste er om det er filer du kan slette fra den konto for å få bedre plass.

Litt rart  at "cmd + space" ikke virka, men den er jo sammenheng med finder.

Kanskje det letteste vil være å starte maskina på nytt og holde inne cmd+r under oppstart. Du får så en meny der diskverktøy er mulighet. Herfra kan du kjøre reparer disk. 

Skrevet
14 timer siden, Midgard skrev:

Det burde være lettest fra hovedkonto, gjestebruker har lite med rettigheter. Det eneste er om det er filer du kan slette fra den konto for å få bedre plass.

Litt rart  at "cmd + space" ikke virka, men den er jo sammenheng med finder.

Kanskje det letteste vil være å starte maskina på nytt og holde inne cmd+r under oppstart. Du får så en meny der diskverktøy er mulighet. Herfra kan du kjøre reparer disk. 

Ingenting som er lagret på gjestekontoen heller. Den sletter alt når den skrur seg av igjen.

Vil noen av filene slettes under "reparer disk" eller vil det bare forsøke å ordne fila?

Skrevet

Nei, ingenting blir slettet.

Du kan også prøve å starte i sikker modus, hold inne shift mens du restarter (helt til eple kommer frem).

Skrevet
19 minutter siden, Midgard skrev:

Du kan også prøve å starte i sikker modus, hold inne shift mens du restarter (helt til eple kommer frem).

Det fungerte ikke :( Tror jeg snart må levere den inn.
Forsøkte å reparere filene, ingenting hjalp. Når jeg logger meg inn på brukeren min nå så hopper ikke finder opp og ned lenger, men jeg får ikke den øverste menyen opp. Der du kan velge å skru mac av og på. Jeg får ikke lov til å høyreklikke på finder og nå får jeg ikke åpne noen av programmene :( Filene som ligger på skrivebordet dukker heller ikke opp på mac'en. De dukket opp et par sekunder, men når jeg høyreklikket på den ene filen så forsvant alle og der av og på linja skulle vært så blinker det bare svart nå og da.

Skrevet

Jeg kom inn på mac slik den skal være når jeg valgte sikker modus, Men nå gikk det sykt treg og bildet driver å hopper når jeg åpner itunes. Videoer vil ikke åpne seg. Er det noe jeg skal gjøre her inne for å få den til å fungere normalt når jeg åpner den som vanlig igjen.

Skrevet
35 minutter siden, Midgard skrev:

Når jeg restartet den etter den var i sikker oppstart så fungerte den igjen. Var på vei til å kaste den ut av vinduet :P

Tusen takk for all hjelpen :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...