Gå til innhold

Reagere med skjellig grunn - få dritt tilbake

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du opplevd at noen beskylder deg for ting, når du helt åpenbart har reagert med god grunn for noe?

Anonymkode: f2357...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, slik var eksen min. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikker på om jeg forstod deg riktig, men jeg har opplevd at jeg har sagt fra når jeg ble såret over noe søsteren min sa, og jeg opplevde at hun kuttet kontaktet med meg på grunn av det. Fordi det visstnok er synd på henne. Virkelig koselig med en slik søster. Og noe jeg må forholde meg til resten av livet.

Anonymkode: 5b8c5...162

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sikker på om jeg forstod deg riktig, men jeg har opplevd at jeg har sagt fra når jeg ble såret over noe søsteren min sa, og jeg opplevde at hun kuttet kontaktet med meg på grunn av det. Fordi det visstnok er synd på henne. Virkelig koselig med en slik søster. Og noe jeg må forholde meg til resten av livet.

Ditt eksmepel var noe av poenget mitt. Når folk gjør såpass dramatiske ting, blir jo det veldig oppblåst. Kjedelig situasjon, det med din søster. Føler med deg.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du opplevd at noen beskylder deg for ting, når du helt åpenbart har reagert med god grunn for noe?

Tror du må lære deg betydningn av ordene du bruker, for dette gir lite og ingen mening! 

Anonymkode: 7e75d...b3f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lære deg betydningn av ordene du bruker, for dette gir lite og ingen mening! 

Enig. 

For dette skjønte jeg ikke noe av. TS, forklar hva du mener. 

Anonymkode: 8d2aa...c8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Anonymkode: 047ff...27a

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så uforståelig med spørsmålet? Det jeg spurte om: Har du hatt en god grunn for å f. eks bli sint på noen? Personen du retter søkelyset mot, responderer med å beskylde deg for ting, eller slenge dritt tilbake, i stedet for å imøtekomme reaksjonen på en saklig måte og reflektert måte.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som samtidig kan gi lite og ingen mening. For øvrig skjønte jeg uten videre hva TS mente, så noen her er enten litt treige eller litt kranglevorne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Det er ingenting som samtidig kan gi lite og ingen mening. For øvrig skjønte jeg uten videre hva TS mente, så noen her er enten litt treige eller litt kranglevorne.

Takk for støtten! Skjønner egentlig ikke hvorfor dette var så vanskelig. Hva er det med folk?

Skrevet

Det er vel noe med at: 

1) Angrep er det beste forsvar. Mange mennesker reagerer instinktivt på følelsen av å bli angrepet, og går til motangrep uten engang å vurdere om det som sies er riktig.

2) Sannheten er subjektiv. Jeg kan oppleve en situasjon på en måte, men sjansene er store for at du opplever den samme situasjonen annerledes. Rett og slett fordi vi sitter i "ulike stoler". Så i en beskrivelse av "sannheten" er det gode sjanser for at det er aspekter som den andre parten ikke synes kommer med. Grunner til at det ble som det ble. Ting du har gjort/sagt som har trigget det som skjedde. etc.  Vi har alle deler av oss selv som vi ikke kjenner til men som andre ser. 

3) De fleste mennesker har en tendens til å være hovedpersonen i eget liv, og til tider ubevisst forvente at andre skal agere som om du er det i deres liv også. Sannheten er at de fleste er mindre opptatt av andres følelser enn egne, og ikke alltid forstår det når noen reagerer på noe de har sagt/gjort. De har ikke skjønt at det har vært en forventning der om at du skal bli tatt hensyn til. Folk har også ulike personligheter. Det et menneske reagerer på opplever et annet som en bagatell. Så man kan sjelden forvente at andre skal på forhånd forstå hva noen vil bli veldig såret for. Og hva som preller av. 

4) Om man faktisk har gjort noe man vet at den andre har opplevd som vondt. Eller om man ikke har skjønt det, men blitt gjort oppmerksom på det, og innsett at det er riktig, så vil det for mange mennesker være noe som blir vondt og vanskelig. Man kan skamme seg, eller føle at man har blitt gjort liten i konfrontasjonen. Det vil ofte medføre at man tar avstand fra det ubehagelige. Som i dette tilfelle er den vennen man har gjort urett. Man vet man ikke burde... men så er det strengt tatt mer fristende å le sammen med venninne b, enn å oppsøke venninne a som man vet er berettiget såret. Det blir et ubehag som man bevisst eller ubevisst unngår. Så da utsetter man, også skammer man seg over at man utsetter... også ender man opp i en vond sirkel som til slutt ender med at man mister kontakten.

Folk er generelt sett ikke så ukompliserte at de alltid handler som de burde med full innsikt i en situasjon. Ofte styres mennesker av helt andre følelser enn ærlighet og velmenthet. Og folk er forskjellige. Med alt det innebærer

• Liker 6
Skrevet

Kortversjonen er vel at ingen liker å bli irettesatt. Det krever en viss modenhet å ta imot konstruktiv kritikk fordi det gjerne vekker ubehagelige følelser uansett om man er enig eller uenig i kritikken i seg selv. Mangler man denne modenheten, kan motangrep være en måte å unngå de vanskelige følelsene på.

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min var dritt mot meg, da jeg konfronterte han fikk jeg bare dritt tilbake om at det var min feil at han var sånn. Good bye!

Anonymkode: b5e4a...725

Skrevet

@:-) anna, veldig sant det du sier.

Ts, når du har reagert på noe du mener du har god grunn til, så er det ikke sikkert motparten oppfatter det som god grunn. Kanskje er det en grunn å reagere, men man ser ofte forskjellg på hvordan man reagerer.

Gjest Halvveis
Skrevet

Du bør være forsiktig når du skal si noe negativ første gang til noen, selv til folk du kjenner godt.

Jeg har opplevd at beskjeden, men riktig og nødvendig kritikk i f.eks. jobbsammenheng, ble starten på en tirade av dritt av en helt annen verden flere ganger.

Det kan være skremmende. Særlig når motparten virker så snill i utgangspunktet.

Jeg gjør nok ikke det så ofte igjen.

AnonymBruker
Skrevet

det tas ut tilltale ved kjellig grunn til mistanke. men glem ikke at tvilen skal komme tilltalte til gode. hva er du anklagd for §  ??.  ikke si for mye til du har deg en god advokat.

Anonymkode: 8e0c2...751

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan virkelig ikke fordra slike mennesker, som først gjør/sier noe sårende, og når man sier i fra at det ikke er greit, så gjør de det hele mye verre, med å svare kaldt og markere at de overhodet ikke bryr seg. Slike mennesker vil jeg ikke ha i livet mitt. Det som er synd er at disse menneskene kan være veldig hyggelige en lang stund før en slik situasjon oppstår hvor de får vist sin "andre side".

Jeg har selv vært i "deres" situasjon hvor jeg tabbet meg ut overfor en venn med å gjøre noe ubetenksomt som vedkommende tok seg nær av. Selv om jeg i øyeblikket ikke var klar over at jeg gjorde noe feil, kunne jeg jo forstå vennen min når hun fortalte hvordan hun opplevde det. Da var det ikke noe problem for meg å beklage det. Så jeg fatter virkelig ikke disse menneskene som ikke ber om unnskyldning, men istedenfor blir kalde og enda slemmere mot den personen de har såret. For meg virker det nesten som ondskap. Kynisme kan man i hvert fall kalle det. Virkelig ekle mennesker. Især fordi man har hatt et såkalt godt forhold i utgangspunktet, og så ødelegger de forholdet på grunn av noe sånt - å hevde sin rett til å være slem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel gaslightning du snakker om TS?

Anonymkode: 6ba73...15e

Skrevet

Høres ut som de aller fleste forholdene som blir skrevet om her på KG. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...