Gå til innhold

Jeg liker å diskutere, men jeg tror jeg har for sterke meninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt helt helt ærlig. Så tror jeg jeg har litt for sterke meninger ang... Vel alt egentlig. Jeg syns det er morsomt og interessant å diskutere så lenge folk klarer å være saklige og faktisk hører etter. 

Greia er at jeg ikke tør å diskutere. Innen visse områder har jeg litt sterke meninger som jeg vet mange er uenig i. Vil ikke gi noen eksempler akkurat nå for da kommer det helt sikkert til å bli en stor diskusjon og det vil jeg ikke ha akkurat nå... Uansett, hva tenker dere en bør være forsiktig med å uttale seg om i diskusjoner? 

Mvh jente på 16

Anonymkode: b0d10...38f

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomsterert
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt helt helt ærlig. Så tror jeg jeg har litt for sterke meninger ang... Vel alt egentlig. Jeg syns det er morsomt og interessant å diskutere så lenge folk klarer å være saklige og faktisk hører etter. 

Greia er at jeg ikke tør å diskutere. Innen visse områder har jeg litt sterke meninger som jeg vet mange er uenig i. Vil ikke gi noen eksempler akkurat nå for da kommer det helt sikkert til å bli en stor diskusjon og det vil jeg ikke ha akkurat nå... Uansett, hva tenker dere en bør være forsiktig med å uttale seg om i diskusjoner? 

Mvh jente på 16

Mitt helt klare råd er å diskutere akkurat det du vil! Noe av debatter og diskusjoners natur er at en er uenige. Det er bra! 

Alt handler om hvordan du uttrykker deg. Og noe å tenke på er at ingen har sannheten. De som tror seg å ha den bare provoserer i verste fall,og det blir lite diskusjon som fører noen vei!

Kom igjen og debatter og diskuter. På din alder skrev jeg innlegg i aviser: -D var ikke så mye internett da gitt. Jeg elsket det,og ble ganske tidlig vant til uenigheter og kritikk. Det er bare noe en vokser på!

Gjest supernova_87
Skrevet

Dette blir håpløst å svare på. Da er det bedre at du faktisk kommer med de eksemplene som du føler er for drøye. 
Jeg mener at man stort sett skal kunne si det meste i en diskusjon, så lenge men holder seg unna det som er hatefullt, holder seg saklig, og aksepterer at andre kommer til å forvente at du står for det du har sagt, og baserer sitt syn på deg utifra dine meninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Diskusjoner for diskusjonen skyld er faktisk veldig lærerikt, utviklende og stimulerende. Men vær da bevisst på diskusjonens prosess og rammverk, det er dette som det viktige.

Når det kommer til spesifikke temaer, er jeg litt usikker på hva du mener med sterke meninger. Mener du kontroversieller meninger eller synspunkter som avviker fra normen, er ikke dette i seg selv er problematisk, men det ekstra viktig at klarer å forklare og forsvare standpunktene dine logisk, konsekvent og med gode kildeopplysninger.

Anonymkode: 1e951...aec

• Liker 1
Skrevet

Nei, det bør du ikke så lenge du er saklig.

Det er mye å lære av å diskutere med andre som er kunnskapsrike og fine samtalepartnere.

Men du bør også ha som utgangspunkt at når den andre snakker så gir du all din oppmerksomhet dit, og forsøker i beste mening å forstå den andres synspunkt heller enn å forsøke å overbevise den andre. Enda verre er det med de som bare venter til den andre har snakket, slik at de selv kan fortsette uten å høre ordentlig etter.

I tillegg så bør du når du er såpass ung være ekstra åpen for at du kan ha en del å lære av noen, merk noen, av de med mer livserfaring og forhåpentligvis også noe kunnskap. På en del temaer kan ting fremstå som å ha klare enkle svar når man er ung, men så viser det seg ofte etter hvert at det finnes mange nyanser.

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet
1 minutt siden, Arca skrev:

Nei, det bør du ikke så lenge du er saklig.

Det er mye å lære av å diskutere med andre som er kunnskapsrike og fine samtalepartnere.

Men du bør også ha som utgangspunkt at når den andre snakker så gir du all din oppmerksomhet dit, og forsøker i beste mening å forstå den andres synspunkt heller enn å forsøke å overbevise den andre. Enda verre er det med de som bare venter til den andre har snakket, slik at de selv kan fortsette uten å høre ordentlig etter.

I tillegg så bør du når du er såpass ung være ekstra åpen for at du kan ha en del å lære av noen, merk noen, av de med mer livserfaring og forhåpentligvis også noe kunnskap. På en del temaer kan ting fremstå som å ha klare enkle svar når man er ung, men så viser det seg ofte etter hvert at det finnes mange nyanser.

Det så unødvendig av deg å fortelle TS at hun bør være lydhør for de som er eldre og har mer kunnskap og livserfaring. Dette bør for det første ikke være riktig og for det andre en litt fordekt hersketeknikk. For det tredje var det respektløst.

Skrevet
6 minutter siden, Blomsterert skrev:

Det så unødvendig av deg å fortelle TS at hun bør være lydhør for de som er eldre og har mer kunnskap og livserfaring. Dette bør for det første ikke være riktig og for det andre en litt fordekt hersketeknikk. For det tredje var det respektløst.

Jeg skrev noen, og understreket det også. 

Jeg skrev også mitt svar for å være konstruktiv som tilsvar til hennes informasjon om at hun har så sterke meninger og at hun lurer på om hun bør unngå temaene.

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet
4 minutter siden, Arca skrev:

Jeg skrev noen, og understreket det også. 

Jeg skrev også mitt svar for å være konstruktiv som tilsvar til hennes informasjon om at hun har så sterke meninger og at hun lurer på om hun bør unngå temaene.

Ok,min glipp. Men mener det jeg ellers skrev. Det er uansett viktig at unge har meninger og vil diskutere. Dette med at h*n bør tenke på ung alder er ikke viktig å nevne da vedkommende må erfare selv. 

Gjest Coolaid
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mvh jente på 16

Jeg setter pris på mennesker med meninger.

Klarer du å diskutere saklig og på forhånd ha tenkt igjennom det du diskuterer så bare kjør på. Du bør også være oppriktig interessert i andres meninger, ikke bare tro at du vet best. 

Det er klart du kan diskutere absolutt alt. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Blomsterert skrev:

Ok,min glipp. Men mener det jeg ellers skrev. Det er uansett viktig at unge har meninger og vil diskutere. Dette med at h*n bør tenke på ung alder er ikke viktig å nevne da vedkommende må erfare selv. 

Vi er nesten helt enige.

Jeg synes også det er viktig å erfare selv som ung, men også å være åpen for andres synspunkter og kunnskap.

Jeg er absolutt ikke ute etter å trykke yngre ned, men svarte i konteksten av at vedkommende har sterke meninger som mange er uenige i.

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet
20 minutter siden, Blomsterert skrev:

Til TS: Det er flott å ha sterke meninger, og bruk gløden til til å diskutere og sanke kunnskap. 

Jeg er litt uenig meg Blomsterert; å være ydmyk og lydhør er etter min oppfatning en mer sympatisk og tillitvekkende egenskap enn å kun diskutere med retorikk og innøvd argumentasjon. Og denne egenskapen mener jeg må modnes. Ikke nødvendigvis lytte til de som er eldre, men møte mennesker med ydmykhet og interesse. Å være klok er noe annet enn politisk retorikk. 

Gjest Blomsterert
Skrevet
Et øyeblikk siden, Arca skrev:

Vi er nesten helt enige.

Jeg synes også det er viktig å erfare selv som ung, men også å være åpen for andres synspunkter og kunnskap.

Jeg er absolutt ikke ute etter å trykke yngre ned, men svarte i konteksten av at vedkommende har sterke meninger som mange er uenige i.

Ok. Jeg skjønner.

Gjest Blomsterert
Skrevet
2 minutter siden, Citronella skrev:

Til TS: Det er flott å ha sterke meninger, og bruk gløden til til å diskutere og sanke kunnskap. 

Jeg er litt uenig meg Blomsterert; å være ydmyk og lydhør er etter min oppfatning en mer sympatisk og tillitvekkende egenskap enn å kun diskutere med retorikk og innøvd argumentasjon. Og denne egenskapen mener jeg må modnes. Ikke nødvendigvis lytte til de som er eldre, men møte mennesker med ydmykhet og interesse. Å være klok er noe annet enn politisk retorikk. 

Greit at du mener at vi er noe uenige. Men når jeg skrev at det er viktig å ikke tro seg å ha sannheten,så mener jeg det er et uttrykk for ydmykhet: -)

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Blomsterert skrev:

Hvorfor roper alle hersketeknikk i hytt og pine der det ikke er noen. Jeg så velmente råd. 

Anonymkode: d30b1...7bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg er akkurat som deg, jeg har noen synspunkter som enkelte finner ekstreme. Selv om jeg kan argumentere godt for at de ikke er det. Ikke slutt å diskuter. Det er de uvanlige meningene som er interessante. Ung alder betyr ingenting. Jeg ble hele tiden fortalt at jeg "bare var ung" og "om noen år skjønner du" da jeg var på din alder. Men jeg har de aller fleste meningene fortsatt.

Gjest Coolaid
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjoner for diskusjonen skyld er faktisk veldig lærerikt, utviklende og stimulerende. Men vær da bevisst på diskusjonens prosess og rammverk, det er dette som det viktige.

Når det kommer til spesifikke temaer, er jeg litt usikker på hva du mener med sterke meninger. Mener du kontroversieller meninger eller synspunkter som avviker fra normen, er ikke dette i seg selv er problematisk, men det ekstra viktig at klarer å forklare og forsvare standpunktene dine logisk, konsekvent og med gode kildeopplysninger.

Man trenger ikke kildeopplysninger for å lufte meninger...... det trenger man for å lufte påstander.

Skrevet

Så lenge du begrunner synspunktene dine og er åpen for at du kan ta feil er det bare å diskutere i vei. For å ikke bli oppfattet som en klyse er det viktig å ikke gå til personangrep og lytte til de andres argumenter. Svar på det de sier og ikke gjenta deg selv eller kjør på med noe annet. Hvis du holder på med et argument alt for lenge gidder ikke folk å diskutere med deg, det vitner om at du heller vil høre deg selv prate enn å faktisk ha en diskusjon. Diskusjon uten å virke dust er virkelig en kunst som mange bruker lang tid på å utvikle. 

Gjest Blomsterert
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor roper alle hersketeknikk i hytt og pine der det ikke er noen. Jeg så velmente råd. 

Anonymkode: d30b1...7bd

Jeg mente at å "bruke"alder osv kan være med på å sette på munnkurv. Ja,det er velmente råd her. Jeg bare reagerte litt på dette. Det er vel oppklart nå uansett.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Coolaid skrev:

Man trenger ikke kildeopplysninger for å lufte meninger...... det trenger man for å lufte påstander.

Det er omvendt. En påstand er en hypotese, en ytring som ikke er påsvist som sann eller usann.

En mening er et argumentativt standpunkt og må underbygges av noe. Religiøse tekster kan for eksempel være en kildeopplysning, det er bare ikke et veldig godt et. (i debatt om abort for eksempel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...