AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 hvordan starter man bleie avvenning? Snart 2 åringen min har jeg så smått begynt å sette på toalettet når han står opp, etter å ha spist og før han legger seg. Han har vært veldig redd for å sitte på do, så vi har tatt det gradvis og har såklart aldri tvunget han. Men det ble mere og mere greit. Så nå spør jeg han før vi går "Skal vi gå på toalettet og tisse?" Da sier han "ja" men han har ennå ikke gjort noe. Har jeg begynt riktig? Kan jeg også si i barnehagen at de skal sette han på do etter måltid, etter han har sovet osv? Eller er det litt tidelig å alt praktisere det i bhg? Er jo noe annet med her hjemme. hva gjorde dere? Anonymkode: 7470d...56d
Mammabamma Skrevet 8. mars 2016 #2 Skrevet 8. mars 2016 Tok av dem bleien. De tisset seg ut og det føltes ekkelt så da var det bedre å tisse på do.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #3 Skrevet 8. mars 2016 Ser ikke poenget med å avvenne en 2-åring, de klarer ikke si fra ut sett. Å lage god situasjon om potten og toalettet er en ting, direkte trening blir feil Og til mammabamma: det er direkte slemt gjort. Tenk så nedverdigende!!! Anonymkode: d8863...238 4
Mammabamma Skrevet 8. mars 2016 #4 Skrevet 8. mars 2016 Nedverdigende? For at noe skal oppleves som nedverdigende må du jo krenkes/latterliggjøres som en konsekvens av handlingen. Om jeg ga uttrykk for at det var helt akseptabelt å tisse seg ut så ble jo ikke barnet flau. Barnet gjorde en ny erfaring og det var at det er ubehagelig å ha våt truse. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 Min datter ga seg da hun var 2 1/2. Da var hun tørr både natt og dag. Hun ville det selv, vi har aldri presset henne til noe.. :-) Anonymkode: e37f3...b68 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #6 Skrevet 8. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke poenget med å avvenne en 2-åring, de klarer ikke si fra ut sett. Å lage god situasjon om potten og toalettet er en ting, direkte trening blir feil Og til mammabamma: det er direkte slemt gjort. Tenk så nedverdigende!!! Anonymkode: d8863...238 Sønnen min sier ifra når han har bæsjet, så jeg vil tro han kan si "bæsje" før han har gjort det å? Eller er jeg litt optimistisk? Jeg tenker ikke at han skal være fri for bleie alt nå, men at vi begynner å trene mot det også slutter vi når han er klar. Anonymkode: 7470d...56d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #7 Skrevet 8. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min datter ga seg da hun var 2 1/2. Da var hun tørr både natt og dag. Hun ville det selv, vi har aldri presset henne til noe.. :-) Anonymkode: e37f3...b68 Samme med vår sønn. Anonymkode: e5474...555
Sushi Skrevet 8. mars 2016 #8 Skrevet 8. mars 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke poenget med å avvenne en 2-åring, de klarer ikke si fra ut sett. Å lage god situasjon om potten og toalettet er en ting, direkte trening blir feil Og til mammabamma: det er direkte slemt gjort. Tenk så nedverdigende!!! Anonymkode: d8863...238 Min eldste slutta da hun akkurat hadde fylt to. Selvfølgelig går det an å avvenne en toåring! Det er temmelig normalt i andre land, og før i tida slutta også ungene i Norge med bleier da de var små. TS: Det vi gjorde var å ta av bleia og la henne gå naken nedentil hjemme, kjole eller vid bukse når vi var ute. Brukte ikke truse de første ukene siden det kan føles som bleie for barnet. Tok henne ofte på potta, hadde den med overalt. Dette var om sommeren, så det var jo enklere med lette klær osv.
Trampe Skrevet 8. mars 2016 #9 Skrevet 8. mars 2016 Min slutta da han var 2 år og 2 mnd. Jeg spurte om råd i barnehagen (liten familiebarnehage) da jeg hadde tenkt å prøve å avvenne i sommerferien som begynte en måned senere. Hun som hadde barnehagen er amerikansk, sa at hun og alle hennes venninner har avvent ungene tidligere enn vi gjør i Norge, og tok bare av ham bleien der og da. Han brukte aldri bleie om dagen etter dette, bortsett fra i bilstolen til og fra barnehagen. (Da på grunn av at jeg var redd for uhell, og hadde ikke lyst til å vaske hele bilstolen...) Et par dager med noen uhell ble det, og etter det sa han ifra før han ble våt. Nattbleien sluttet vi med noen måneder senere. Han hadde heller aldri tilbakefall. Dette var i begynnelsen av mai. Det er nok noe verre å slutte om vinteren med tanke på uteklær og slikt, da ville jeg heller ventet til det gikk mot vår selv om barnet ble eldre. Det er da overhodet ikke nedverdigende å fjerne bleien. Barnet føler ubehag når han blir våt, og får da forklart at det er lurt å gå på do når han må tisse. Uten latterliggjøring, uten sinne, uten problemer. Bare vennlig oppfordring, og skifte av våte klær med en gang. Noen er ikke klare, og må bruke bleie enda en stund, men andre går det overraskende smertefritt med. Jeg ante ikke at min var klar for å slutte med bleien. Han viste ingen interesse for verken potta eller do. Allikevel gikk han fra å bruke bleie til å være fullstendig tørr på under ei uke. Det er bare å prøve, og se hvordan det går. Ros og positiv oppmuntring er tingen, håper det går like bra for dere 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 Vi satt på potta i evigheter når vi trodde det skulle komme noe, leste bøker og sang. Hvis/når det skjedde noe, ble det klapping og dans og klistremerke på potta. Så gikk hun mer og mer uten bleie inne, og det hele var gjort på en to ukers tid. Min var da tørr både dag og natt, og hadde akkurat fyllt to. Anonymkode: 63741...438
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: hvordan starter man bleie avvenning? Snart 2 åringen min har jeg så smått begynt å sette på toalettet når han står opp, etter å ha spist og før han legger seg. Han har vært veldig redd for å sitte på do, så vi har tatt det gradvis og har såklart aldri tvunget han. Men det ble mere og mere greit. Så nå spør jeg han før vi går "Skal vi gå på toalettet og tisse?" Da sier han "ja" men han har ennå ikke gjort noe. Har jeg begynt riktig? Kan jeg også si i barnehagen at de skal sette han på do etter måltid, etter han har sovet osv? Eller er det litt tidelig å alt praktisere det i bhg? Er jo noe annet med her hjemme. hva gjorde dere? Anonymkode: 7470d...56d Gutter er senere enn jenter med å klare komlingen mellom å si de skal tisse og å klare å kjenne og holde igjen at de skal tisse til de er på potta eller toalettet. Fortsett som du gjør, men bruk bleieminntil han har tørre bleier over en uke eller to. Gutter kan godt være tørre en periode for så å ha flust med uhell. Jenter klaerer oftte bleieavvenning enklere enn gutter. Anonymkode: 55eb3...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #12 Skrevet 9. mars 2016 Vi gjorde det som jeg har lest anbefaling på: nakent underliv hjemme og kort til potte i to hele dager. Var 2-3 tisseuhell, vi tørket opp uten kommentarer eller grimaser. Det merkes bedre at man skal noe når man ikke har truse/bukse. Etter en sånn helg gikk hun uten bleie i barnehagen. 4-5 uhell de to neste mnd (alltid ute, ikke "tid til" å gå inn og tisse når de lekte). Da vi ba barnehagen om å være tydelig på at "nå skal vi se om klarer å tisse" før de gikk ut, forsvant problemet. (spørsmål "må du tisse?" ble besvart med nei uansett.) Da de andre på gruppen begynte å kutte bleiene ble det rutine for hele gruppen med do før ut. Hun var 2år og 2 mnd, og vi hadde nesten "brytekamp" for å få bytte bleie/ stelle så her var det hennes selvstendighet som gjorde at vi begynte prosessen. Anonymkode: 0b00a...4c2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #13 Skrevet 9. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi gjorde det som jeg har lest anbefaling på: nakent underliv hjemme og kort til potte i to hele dager. Var 2-3 tisseuhell, vi tørket opp uten kommentarer eller grimaser. Det merkes bedre at man skal noe når man ikke har truse/bukse. Etter en sånn helg gikk hun uten bleie i barnehagen. 4-5 uhell de to neste mnd (alltid ute, ikke "tid til" å gå inn og tisse når de lekte). Da vi ba barnehagen om å være tydelig på at "nå skal vi se om klarer å tisse" før de gikk ut, forsvant problemet. (spørsmål "må du tisse?" ble besvart med nei uansett.) Da de andre på gruppen begynte å kutte bleiene ble det rutine for hele gruppen med do før ut. Hun var 2år og 2 mnd, og vi hadde nesten "brytekamp" for å få bytte bleie/ stelle så her var det hennes selvstendighet som gjorde at vi begynte prosessen. Anonymkode: 0b00a...4c2 Merkelige med denne tråden er at ts har gutt, de fleste som svarer har jenter. Og å gå med rumpa bar på denne årstiden selv om det er inne kan føre til urinveisinfeksjoner. Så det er ikke anbefalt. Anonymkode: 55eb3...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #14 Skrevet 9. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: YMerkelige med denne tråden er at ts har gutt, de fleste som svarer har jenter. Og å gå med rumpa bar på denne årstiden selv om det er inne kan føre til urinveisinfeksjoner. Så det er ikke anbefalt. Anonymkode: 55eb3...9bf Vi skrudde opp varmen i leiligheten den helgen, men vi har sentralvarme inkludert i fellesutgifter, så vi kan ha 30 grader inne om vi ønsker det. Anonymkode: 0b00a...4c2
Sushi Skrevet 9. mars 2016 #15 Skrevet 9. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Merkelige med denne tråden er at ts har gutt, de fleste som svarer har jenter. Og å gå med rumpa bar på denne årstiden selv om det er inne kan føre til urinveisinfeksjoner. Så det er ikke anbefalt. Anonymkode: 55eb3...9bf Har du en kilde på at gutter ikke like lett kan slutte med bleie tidlig? Hører folk si det hele tida, men har aldri sett noe forsking på det. Min yngste er gutt, og jeg ser ingen grunn til at han ikke skal kunne slutte ved toårsalderen. I mange land er jo dette normalen for begge kjønn.
kisskissbangbang Skrevet 9. mars 2016 #16 Skrevet 9. mars 2016 Min eldste slutta på eget initiativ da han akkurat hadde fylt to. Han sa at han skulle slutte med bleie, begynte å gå på do og har gjort det sia. Yngstemann er to om et par uker, og han er foreløpig ikke interessert i å gå på do, anna ann for å sitte litt nå og da. Presser ham ikke på noen som helst måte, og regner med en litt annerledes prosess enn med største.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #17 Skrevet 9. mars 2016 Alle våre, både gutter og jenter, har sluttet med bleier før de fylte to. Det var ingen problem for noen av dem. Anonymkode: 72bed...670
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå