AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 Hei! Det har seg sånn at huseieren (altså, han jeg leier av) har fått beskjed om at leiligheten skal tvangsselges fordi han ikke har betalt over lengre tid. Jeg hadde ikke peiling på dette, så er litt vel stressa nå. Megleren som skal selge leiligheten har sagt at jeg mest sannsynlig må ut innen 15.juni, men jeg har ikke fått noen oppsigelse og leiligheten er ikke lagt ut for salg enda heller. Jeg har 3 store eksamener mellom 30.mai og 16. juni, så det å flytte ut da passer mildt sagt dårlig. I husleieloven står det vel at jeg har 3 mnd oppsigelsestid ved leie av leilighet (ikke hybel, det har jeg forstått er 1 mnd)? Men megleren sier at siden salget er vedtatt ved dom i retten (mot huseier altså), så utgår denne oppsigelsestiden. Så vidt jeg husker fra rettslære på skolen kan man ikke gi noen dårligere krav enn det som står i husleieloven, men megleren mener altså at denne dommen trumfer husleieloven. Noen som kan hjelpe? Anonymkode: acd9f...675 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #2 Skrevet 8. mars 2016 Tvangssalg går via dom fra Tingretten. Dommer går foran paragrafer i husleieloven. Du får ringe Tingretten der boligen hører til og forhøre deg om hvordan dette fungerer. Anonymkode: c9cb8...ba4 2
Alenia Skrevet 8. mars 2016 #3 Skrevet 8. mars 2016 Vet ikke om det er noen forskjell ved tvangssalg og vanlig salg, men når vi solgte hus med utleiedel solgte vi uten å si opp leieavtalen slik at de som kjøpte huset kunne velge hva de skulle gjøre selv. (Fordi vi ikke ønsket å kaste ut leietakeren, og fordi vi ikke visste hvor lang tid salget tok..)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #4 Skrevet 8. mars 2016 Et øyeblikk siden, Alenia skrev: Vet ikke om det er noen forskjell ved tvangssalg og vanlig salg, men når vi solgte hus med utleiedel solgte vi uten å si opp leieavtalen slik at de som kjøpte huset kunne velge hva de skulle gjøre selv. (Fordi vi ikke ønsket å kaste ut leietakeren, og fordi vi ikke visste hvor lang tid salget tok..) Tvangssalg er langt unna å kunne sammenlignes med vanlig salg. Dette blir som å si at epler og appelsiner er samme sak. Anonymkode: c9cb8...ba4 2
Alenia Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tvangssalg er langt unna å kunne sammenlignes med vanlig salg. Dette blir som å si at epler og appelsiner er samme sak. Anonymkode: c9cb8...ba4 Det var det jeg ante det kanskje var. Så leietakere er dårligere stilt om huset de bor i / leier blir tvangssolgt?
Alenia Skrevet 8. mars 2016 #6 Skrevet 8. mars 2016 Fant dette forresten : http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/arkiv/2013/heve-husleiekontrakt1/
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #7 Skrevet 8. mars 2016 Takk for svar, folkens Synes jo det er rart at jeg som uskyldig tredjepart ikke har noen rettigheter her, jeg har jo betalt leie presis hver eneste måned og vært en perfekt leietaker. Har sendt mail til jusshjelpa nå...jeg orker virkelig ikke å måtte flytte midt i eksamenstiden. Ikke kan jeg flytte før heller, fordi planen er å flytte hjem til Vestlandet etter at sommervikariatet mitt her i byen er over. Anonymkode: acd9f...675
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #8 Skrevet 8. mars 2016 9 minutter siden, Alenia skrev: Fant dette forresten : http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/arkiv/2013/heve-husleiekontrakt1/ Finne ringenting relevant for ts sin sak i den tråden. Anonymkode: c9cb8...ba4
Glitnir Skrevet 9. mars 2016 #9 Skrevet 9. mars 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Tvangssalg går via dom fra Tingretten. Dommer går foran paragrafer i husleieloven. Du får ringe Tingretten der boligen hører til og forhøre deg om hvordan dette fungerer. Anonymkode: c9cb8...ba4 Veel... Det er jo ikke riktig. Dersom en dom i tingretten strider mot en eller flere lovbestemmelser, så er det dommen som er feil. Dommer må avsies hit lov. Ganske basic juridisk metode. Uten at jeg vet hva som er riktig jus i akkurat denne saken.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 1 minutt siden, Glitnir skrev: Veel... Det er jo ikke riktig. Dersom en dom i tingretten strider mot en eller flere lovbestemmelser, så er det dommen som er feil. Dommer må avsies hit lov. Ganske basic juridisk metode. Uten at jeg vet hva som er riktig jus i akkurat denne saken. Da kan du jo samtidig forklare hvorfor noen blir dømt til å betale erstatning innen 14 dager, men har 4 ukers ankefrist i samme slengen, du som vet alt og men samtidig ikke vet hva som er riktig jus. Anonymkode: c9cb8...ba4 2
Glitnir Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan du jo samtidig forklare hvorfor noen blir dømt til å betale erstatning innen 14 dager, men har 4 ukers ankefrist i samme slengen, du som vet alt og men samtidig ikke vet hva som er riktig jus. Anonymkode: c9cb8...ba4 Jusen kan jeg godt, ellers takk. Spørsmålet ditt ser jeg ikke relevansen av.
ajarRun Skrevet 9. mars 2016 #12 Skrevet 9. mars 2016 Selvsagt har du fortsatt tre måneders oppsigelsestid. Etter oppsigelsestiden kan du også bo der i 14 dager før de kan begynne å kaste deg ut. Hva megleren sier driter du bare i. Vent på skriftlig oppsigelse, og forhold deg til det.
Kontormus Skrevet 9. mars 2016 #13 Skrevet 9. mars 2016 Hadde ikke stolt på megleren i dette tilfellet nei. Tenker han sier hva som helst for å gjøre det lettere å selge, og en leieboer med rettigheter er en ulempe for dem. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #14 Skrevet 9. mars 2016 Takk for svar Ja, jeg har også fått innprentet at siden husleieloven står i Norges lover, så kan man ikke vike fra den - at ingenting går over den (med mindre det er en høyesterettssak, men det regner jeg med jeg slipper ). Håper jusshjelpa kan svare meg, men var visst endel ventetid. Anonymkode: acd9f...675
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #15 Skrevet 9. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Ja, jeg har også fått innprentet at siden husleieloven står i Norges lover, så kan man ikke vike fra den - at ingenting går over den (med mindre det er en høyesterettssak, men det regner jeg med jeg slipper ). Håper jusshjelpa kan svare meg, men var visst endel ventetid. Anonymkode: acd9f...675 Hehe. Det er ikke fordi den "står i Norges lover" at den er ufravikelig, den er ufravikelig for å verne den "svake" part - nemlig du som leier. Du har ikke noe å bekymre deg for. Anonymkode: 885d2...961
Fjompen Skrevet 10. mars 2016 #16 Skrevet 10. mars 2016 Er dette en leilighet der du disponerer hele leiligheten, en "egen hybeldel" i en leilighet, eller leier du et rom i en leilighet der huseier selv bor i leiligheten?
Illuminatum Skrevet 10. mars 2016 #17 Skrevet 10. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: r ikke fordi den "står i Norges lover" at den er ufravikelig, den er ufravikelig for å verne den "svake" part Så § 1-2 i husleieloven er ikke det som er årsaken til at loven er ufravikelig?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #18 Skrevet 10. mars 2016 4 timer siden, Fjompen skrev: Er dette en leilighet der du disponerer hele leiligheten, en "egen hybeldel" i en leilighet, eller leier du et rom i en leilighet der huseier selv bor i leiligheten? Det er en leilighet med tilhørende hybel. Jeg leier hele leiligheten, ei annen ei har separat kontrakt og leier hybelen. Huseier bor i en annen by Anonymkode: acd9f...675 1
Fjompen Skrevet 10. mars 2016 #19 Skrevet 10. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en leilighet med tilhørende hybel. Jeg leier hele leiligheten, ei annen ei har separat kontrakt og leier hybelen. Huseier bor i en annen by Anonymkode: acd9f...675 Ok, det har i "normale tilfeller" en viss betydning for leiekontrakter og rent salg, så det var greit å få det avklart. Du finner svar i denne tråden, (som du også hadde funnet om du googlet...); http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1646477 . Jeg vil tro at nevnte lovtekster også gjelder i din sak. I utgangspunktet følger leieretten din boligen, og ny eier overtar leieforholdet. Skal kjøper så disponere leiligheten selv så må du sies opp av ny eier, med normal oppsigelsestid. 1
Drakan Skrevet 10. mars 2016 #20 Skrevet 10. mars 2016 Vil bare si at jeg håper det vil gå bra for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå