AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 Jeg regner med de fleste har snakket med barna sine om dette, og at de vet at dette noe de ikke skal gjøre. Men har du faktisk tiltro til at de ikke gjør det? Er det noe spesielt "svakt punkt" du ser for deg at barnet ditt har, som du terper ekstra på? Hvor mye stoler du på at det ikke blir med dersom oopfrodringen er sterk nok? Anonymkode: 53539...a1b
ajarRun Skrevet 8. mars 2016 #2 Skrevet 8. mars 2016 Hvis noen vil ta barnet deres, tror dere ikke de bare kan løfte det? Hvorfor kaste bort tiden på lokking når du bare kan plukke dem opp og hive dem i bagasjerommet? 3
Gjest morhjertegod Skrevet 8. mars 2016 #3 Skrevet 8. mars 2016 Usikker, vi har også prøvd å lære barna om dette. Tror ikke min ville bli lokket med godteri eller kattunger osv.. Men om det kom en voksen som fortalte at vi foreldre var havnet på sykehus, og at denne personen har fått beskjed fra oss om å hente feks. Om noen bruker redselen om at noe skjer med mitt barn nærmeste, så vil jeg tro hun hadde blitt usikker. Om en fremmed brukte våres navn, spilte en kjenning av familien, så er jeg usikker på hva min på 8 ville gjort. @ambivalentReaction du har helt rett, tror ikke de fleste lokker eller spørr først, men bare tar de inn i bilen.
Synne-Marie Skrevet 8. mars 2016 #4 Skrevet 8. mars 2016 6 minutter siden, morhjertegod skrev: Usikker, vi har også prøvd å lære barna om dette. Tror ikke min ville bli lokket med godteri eller kattunger osv.. Men om det kom en voksen som fortalte at vi foreldre var havnet på sykehus, og at denne personen har fått beskjed fra oss om å hente feks. Om noen bruker redselen om at noe skjer med mitt barn nærmeste, så vil jeg tro hun hadde blitt usikker. Om en fremmed brukte våres navn, spilte en kjenning av familien, så er jeg usikker på hva min på 8 ville gjort. @ambivalentReaction du har helt rett, tror ikke de fleste lokker eller spørr først, men bare tar de inn i bilen. Jeg er enig med deg. Minste er så skeptisk så hun hadde ikke blitt med noen frivillig, men storebroren hadde nok blitt med i et scenario som det du skisserer. Men det er klart, en stor, sterk voksen kan jo bare tvinge dem inn i en bil. Behøver ikke godsnakke, men blir jo mindre drama og mindre oppmerksomhet om man får dem til å sette seg inn i bilen av egen vilje. Folk ville forhåpentligvis reagert om noen dro barn hylende og skrikende inn i en bil (Særlig om de puttet de i bagasjerommet!).
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 Jeg leste en sak en gang, der et barn var opplært til å ikke bli med en voksen med mindre denne kunne 'kodeordet' som var avtalt mellom mor og barn. Det fungerte faktisk, noen forsøkte (reelt) å lokke barnet med at moren var skadet og hadde sendt denne personen for å hente barnet. Ungen nektet å bli med, og laget så mye støy at den fremmede ga opp og stakk for ikke å bli tatt. Min impulsive fireåring hadde glatt blitt med en fremmed. Dessverre. Så jeg slipper ikke øynene av henne så mye som et sekund når vi er ute og farter. Anonymkode: 95a6d...b4c 1
Arkana Skrevet 9. mars 2016 #6 Skrevet 9. mars 2016 (endret) Jeg er usikker. Jeg så en video hvor en mann skulle teste dette og spurte først forskjellige foreldre som var på en lekeplass med barna sine om barna ville blitt med en fremmed (alle sa nei) og om det var greit at han prøvde. Samtlige barn ble med ham og det var ikke vanskelig en gang. "Vil du bli med meg å hilse på noen søte hundevalper?" var alt han trengte å si før de tok ham i hånden og ble med. Jeg tenker at barnehage- og småskolebarn er såpass små at man ikke kan forvente at de skjønner og husker at man ikke under noen omstendighet skal bli med fremmede. Det er veldig fort å glemme når man blir lokket med noe eller føler at personen er troverdig fordi de kjenner navnet eller sier at mamma/pappa sa jeg skulle hente deg. Når det er sagt er ikke dette noe som bekymrer meg overhodet. Fremmede som kidnapper barn er ekstremt sjelden, det er nok av andre ting som er viktigere å tenke på som forelder. Endret 9. mars 2016 av Arkana skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #7 Skrevet 9. mars 2016 3 minutter siden, Arkana skrev: Fremmede som kidnapper barn er ekstremt sjelden, det er nok av andre ting som er viktigere å tenke på som forelder. Helt sant. Samtidig vet vi også at en klar overvekt av overgrep mot barn blir utført av personer barnet kjenner og har tillit til. Samme hvor mange forholdsregler vi tar, eller hvor mye vi forsøker å beskytte barna våre, er vi dessverre ikke garantert at vårt barn ikke er den uheldige. Det betyr ikke at vi ikke skal lære barnet å ikke bli med fremmede, det betyr ikke at vi skal la barnet leke alene langs elva/i trafikken eller alt dette andre vi lærer ungene for at de skal være så trygge som mulig. Det betyr bare at det er minst like viktig at vi trygger dem på at de alltid og uansett kan komme til mamma/pappa - for hvis uhellet er ute, hvis mitt barn blir utsatt for noe som er utenfor mi kontroll, da skal barnet i alle fall ikke måtte bære det alene! Anonymkode: 95a6d...b4c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #8 Skrevet 9. mars 2016 Det var en blotter i nærområdet vårt som drev og blottet seg for ungene. Vi voksne byttet på å rusle rundt i nabolaget for vi kunne ikke akkurat mure inn ungene. Jeg sa til ungene at om en fremmed mann er ubehagelig eller gjør noe ekkelt mot dem så skulle de rope blotter og løpe sin vei. En stakkars mann var så uheldig at han spurte eldstemann om veien til butikken hvorpå 5-åringen brøler av full hals "blotter, blotter" og løper hylende bort fra han. Voksne kommer løpende og det blir en ubehagelig situasjon for mannen. Jeg måtte virkelig veie mine ord og strevde litt med å forklare 5-åringen om sunn skepsis, ubehagelige situasjoner og helt ok situasjoner men samtidig ikke bli med folk man ikke kjenner selv om de er hyggelige. Det er ikke enkelt med sånne ting for en vil jo ikke skremme ungene men lære dem litt sunn skepsis. Anonymkode: dbd54...d4d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #9 Skrevet 9. mars 2016 Min 5-åring hadde nok blitt med en fremmed ja. Hun er så glad i å prate med folk, og får "venner" overalt. Lærer henne så klart at hun aldri skal gå noe sted/bli med noen uten å spørre oss først, at om noen prøver å ta henne med seg skal hun skrike så høyt hun kan osv. Men akkurat nå tror jeg det er glemt om hun blir tilbudt å "se på kattunger" f.eks. Får bare fortsette å prate om det og håpe hun forstår det etterhvert. Men som andre sier, det er så mye større sjans for at noe annet skjer, så jeg bekymrer meg ikke såå mye. Anonymkode: 357a3...a75
kisskissbangbang Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 Nei, det tror jeg ikke. Han er en pliktoppfyllende type, og vet at han ikke skal bli med selv om det lokkes med kattunger/godteri/mamma på sykehus. Han legger mye stolthet i å være flink. Men jeg VET jo ikke, og håper jeg aldri får det testa.
Hedda-78 Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 Ja, det har han gjort. Kommunen drev med noe gravearbeid i gata vår, og 7-åringen stod og så på. Det var spennende med en gravemaskin og diverse biler. Plutselig ser jeg fra kjøkkenvinduet at gutten sitter på fanget til sjåføren inni den store dumperen, høyt over bakken, med et kjempestort glis rundt munnen. Dumperen rygger og forsvinner rundt svingen. Fem minutter senere kommer den tilbake med et lass med sand, gutten hopper ut og kommer løpende inn. Han har hatt sitt livs opplevelse, hoppende lykkelig over å ha kjørt dumper. Jeg var aldri bekymret for ham, de få minuttene han var borte, jeg visste jo at dumperen gikk i skytteltrafikk og ville komme tilbake. Men jeg ble skremt over hvor lett gutten lot seg overtale til å hoppe inn og bli med en fremmed mann uten å si ifra til meg engang. Spesielt siden vi hadde hatt den praten så sent som dagen før! Jeg klarte ikke å være sint på den overlykkelige gutten, men han fikk beskjed om at det ikke var greit å gjøre.
Vera Vinge Skrevet 9. mars 2016 #12 Skrevet 9. mars 2016 Jeg tror ikke min 4-åring hadde blitt med noen, men han er generelt redd for å komme bort fra oss når vi er ute. Kan leke alene ute her hjemme, men tror han hadde løpt om noen fremmede hadde kommet inn i hagen vår. Han var bl.a. livredde for alle elektrikere o.l. da vi pusset opp. Så vi har jo så langt hatt mer motsatt problem, kan man si. Men jeg er enig i at dette skjer sjelden, og at de fleste overgrep skjer fra foreldre/steforeldre/besteforeldre eller andre nære. Men så hører man i blant at noen har forsøkt å lokke noen inn i en bil, og jeg innser at det er greit å ta praten med sønnen min, selv om han ikke farter så mye rundt alene ennå.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #13 Skrevet 9. mars 2016 Jeg vet ikke. Min 4-åring vet veldig godt at han aldri skal bli med fremmede. Jeg har også spesifisert at han ikke skal bli med noen uten at han selv har hørt mamma eller pappa si at det er greit. Men hva er en fremmed for et barn? Min sønn er veldig sosial og pratsom, og når han har fortalt en person omtrent hele livshistorien sin i løpet av 10 minutter, så er de jo ikke fremmede for hverandre lenger. Litt vanskelig for et barn å forstå nyansene helt av seg selv, og vanskelig for oss voksne og tenke ut alle mulige scenarioer på forhånd. Men jeg likte den med kodeord, kanskje vi skal prøve det. Anonymkode: ec54b...1d6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #14 Skrevet 10. mars 2016 Har terpet på dette fra mine barn var ganske små, fortalt dem på en ikke alt for skremmende måte at det finnes noen FÅ voksne som ikke er snille mot barn, og noen ganger vil de prøve å lokke med seg barn i bilen. Har sagt at det er sjeldent at det skjer men man må vite om det for å vite hva man skal gjøre. vi la det frem slik at de kan de prøve å lure barn med fine ting, som godteri, at det er en søt hundevalp de kan leke med eller at mamma eller pappa er på sykehus. Hvis en fremmed sier noe slikt er det bare å legge bena på nakken,ga vi beskjed om. Enkelte mener man ikke skal si slikt til barna for de kan bli redde, jeg tenker at det er bedre å være føre var og forklare dem fakta uten å skremme vannet av dem, selvsagt. Og det var vi glade for senere, for da eldste jenta vår var 9 år ble hun forsøkt lokket med i en bil på vei hjem fra skolen- av en mann som nettopp tilbød å få bli med hjem og spise godteri... Hun sa bare nei og gikk unna og begynte så å løpe- alle varsellampene gikk opp, heldigvis.. så nylig en video på sosiale medier av et eksperiment, der en voksen, hyggelig mann med en hundevalp gikk bort til ulike mødre i en lekepark og spurte om barna deres ville blitt med en fremmed (uten at barna hørte det). Alle svarte nei. Mannen forklarte så at han skulle teste ut om det stemte og gikk bort til et barn av gangen med valpen og snakket til dem på en vennlig måte, forklarte hva valpen hans het og spurte om de ville klappe den. Alle sa ja. Mannen sa så at han hadde en annen valp borte ved et tre og lurte på om barna ville følge ham og den andre hunden bort til den siste for å hilse på. Alle barna sa ja og tok mannen i hånda og gikk... situasjonen ble uklar for barna fordi han over hodet ikke virket farlig eller fremmed.. viktig å snakke med barna om også. Anonymkode: 7bc08...58a
tørr pinne Skrevet 10. mars 2016 #15 Skrevet 10. mars 2016 Tvilsomt. Vi har snakket så mye om dette, så jeg håper ihvertfall h*n har vett til å la være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå