Gå til innhold

Celledeling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fant mer:

Livmorhalskreft

Hva med livmorhalskreft?

Røykere er mer utsatt for kreft i livmorhalsen enn ikke-røykere. Forekomsten av celleforandringer i livmorhalsen øker med økende antall sigaretter. De kreftfremkallende stoffene i tobakksrøyk tas opp i blodet og kan påvirke cellene i livmorhalsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er enig med deg mysan og madden der ja atter en gang! rekner med siden jeg er med i forskningen på dette om det er HPV viruset som er årsaken til livmorhalskreft eller ikke, at jeg hadde fått beskjed :) det kan nok vise seg til slutt at det er årsaken, men det vet man altså IKKE sikkert enda :)

Gjest medisinstudine
Skrevet

Hei!

Det er bra å se dere er kritiske, og ikke tror på alt dere hører og leser. (dvs meg :oops:) Et lite tips: vær isåfall også mer kritiske til kildene deres. Avisartikler eller polulærbaserte nettsteder er ikke blant de beste medisinske kilder - les da heller artiklene i Norsk Tidsskrift for Legeforeningen. Eller "The Lancet". (De er oppdaterte!)

Jeg og mange av mine medstudiner er også med i forskningsstudien om livmorhalskreft og HPV. Den jobber med å skape en vaksine mot noen av de mest onkogene HPvirusene - for å forebygge livmorhalskreften. På ullevål ble vi fortalt på forelesning at vi antagelig i Norge vil få et vaksineprogram innen 5 år. (Man ville vel ikke sagt dette til oss dersom man fremdeles lurer på om HPV er årsak til kreften?!)

Vi hadde forelesning med Stig Jeansson på Ulevål sykehus for knapt noen få uker siden om dette emnet. Han er blant de fremste på dette feltet i Norge, og høyst oppdatert på "siste nytt". Han ba oss ettertrykkelig om å notere ned følgende: "HPV er årsaken til cervixcanser. Man kan ikke få cervixcancer uten HPV:"

Jeg stoler på hans integritet og forskningsresultatene han refererte til. Derfor følte jeg at jeg hadde belegg for å skrive mitt innlegg i denne tråden.

(har vært opptatt og derfor ikke fulgt opp

debatten før nå. :wink: )

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...