Gå til innhold

Celledeling

Marina75

Anbefalte innlegg

Ble veldig engstelig i går da min beste venninne kom å fortalte at hun hadde celledeling grad 3 i går. Hun skal på sykehuset å fjerne noe av livmortappen. Legen hadde fortalt at det var kreft eller begynnerstadiet på kreft. Er det noen som har opplysninger om dette? Vil vite mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble veldig engstelig i går da min beste venninne kom å fortalte at hun hadde celledeling grad 3 i går. Hun skal på sykehuset å fjerne noe av livmortappen. Legen hadde fortalt at det var kreft eller begynnerstadiet på kreft. Er det noen som har opplysninger om dette? Vil vite mest mulig.

Let på: www.doktoronline.no eller:

www.lommelegen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vent å høre du ikke les så mye og fantasere på egenhånd, mest sannsynlig går det nok bra og ikke ta sorgene på forskudd.

krysser fingra for venninna di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange kvinner har samme "diagnose" og det går som regel veldig bra! Har selv en venninne som har fjernet deler av livmortappen flere ganger på grunn av celledeling grad III....og hun er helt frisk! Det er ikke ensbetydende med kreft, men må tas alvorlig uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ganger til og med?

Brrr... jeg har gjort det én gang, og hvis jeg må gjøre det flere ganger så skal jeg i hvert fall ha full narkose. Fy og fysj, det var drit ubehagelig.... men frisk er jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Livmorhalskreft er forårsaket av Humant Papilloma Virus - som er en seksuelt overførbar sykdom (kan ikke smittes på andre måter).

Dersom man har påvist celleforandringer i livmortappen, så betyr dette at man har oppdaget kreftutviklingen i en kjempetidlig fase. Og dette er bra! For da kan man fjerne det som er, før det sprer seg.

men har man først hatt celleforandringer, så betyr jo dette at man garantert er smittet av HPV - og denne virusen kan sitte i kroppen livet ut, og dermed forårsake celleforandringer om igjen.

Men så lenge man fortsetter å gå jevnlig til kontroll hos legen, så vil man kunne ta tak i sykdommen før den blir farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke med sikkerhet si at HPV (humant papillomavirus) FORÅRSAKER livmorhalskreft..men man har funnet ut at alle som utvikler denne type kreft har viruset. Det er ikke det samme! Du får ikke livmorhalskreft av å ha HPV!!! Ganske mange er smittet av HPV..også uten å vite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medisinstudine
Man kan ikke med sikkerhet si at HPV (humant papillomavirus) FORÅRSAKER livmorhalskreft..men man har funnet ut at alle som utvikler denne type kreft har viruset. Det er ikke det samme! Du får ikke livmorhalskreft av å ha HPV!!! Ganske mange er smittet av HPV..også uten å vite om det.

Hei, bare en liten rettelse: Man vet med 100% sikkerhet at HPV forårsaker livmorhalskreft. Det er derfor alle kvinner oppfordres til å ta jevnlige celleprøver, fordi virus smitten er utbredt, og symptomfri. Men det er riktig som du skriver at ikke alle med HPV utvikler cancer. Mange blir smittet med viruset og har det i kroppen livet ut. Andre blir smittet med viruset og har et immunforsvar som dreper alle virusene så man blir virus fri.

Kreftutvikling er en komplisert affære med mange faktorer, der HPV er ett av dem, da viruset er såkalt "onkogent" altså tumorfremkallende.

Man kan ikke få cervix cancer uten HPV-smitte.

Det finnes mange herpes viruser: den mest kjente er den som gir kjønnsvorter. Alle de andre gir ingen symptomer. HPV 16, 18, 31 og 45 er de dominerende typene man finner i tumoren.

I Norge regner man med å ha fått igang et nasjonalt vaksineprogram mot HPV-16 (som er den mest utbredte) innen 5 år. Denne vil gis til alle jenter ca 12 år, da den må gis FØR seksuell debut for å virke.

Alle oss andre må gå jevnlig til celleprøver, såfremt vi ikke har holdt oss til èn partner som heller ikke har hatt andre partnere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare en liten rettelse: Man vet med 100% sikkerhet at HPV forårsaker livmorhalskreft. Det er derfor alle kvinner oppfordres til å ta jevnlige celleprøver, fordi virus smitten er utbredt, og symptomfri. Men det er riktig som du skriver at ikke alle med HPV utvikler cancer. Mange blir smittet med viruset og har det i kroppen livet ut. Andre blir smittet med viruset og har et immunforsvar som dreper alle virusene så man blir virus fri.

Kreftutvikling er en komplisert affære med mange faktorer, der HPV er ett av dem, da viruset er såkalt "onkogent" altså tumorfremkallende.

Man kan ikke få cervix cancer uten HPV-smitte.

Det finnes mange herpes viruser: den mest kjente er den som gir kjønnsvorter. Alle de andre gir ingen symptomer. HPV 16, 18, 31 og 45 er de dominerende typene man finner i tumoren.

I Norge regner man med å ha fått igang et nasjonalt vaksineprogram mot HPV-16 (som er den mest utbredte) innen 5 år. Denne vil gis til alle jenter ca 12 år, da den må gis FØR seksuell debut for å virke.

Alle oss andre må gå jevnlig til celleprøver, såfremt vi ikke har holdt oss til èn partner som heller ikke har hatt andre partnere :wink:

man vet ikke 100% at det er viruset HPV som framkaller livmorhalskreft nei. de holder på å forske på dette område om det er en sammenheng. er selv med i denne forskningen. å det kan se ut som om det er en sammenheng men man vet det ikke helt sikkert enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og foresten så er det jo for å se om man har celleforandringer man oppfordres til å ta celleprøve jevnligt:) slik at en celleforandring blir oppdaget tildlig før det evt utvikler seg til kreft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Himmelblå ja, for det siste jeg hørte innen forskningen var at flere studier nå belyser muligheter for at HPV kan forårsake kreft det ser jo ut til at det vil kunne bli verifisert det som du sier, men dette er ikke påvist i skrivende stund!

Og når det gjelder den landsomfattende screeningen av kvinner over 25 år..så er det jo for å lettere kunne oppdage celledeling i et tidlig stadium..da det er lettere å behandle/følge opp...og kanskje også forhindre kreft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min gynekolog er man i grunn kommet dit hen at man konkluderer at det ER slik som medisinstudinen skriver. Men at dette er såpass ferskt at det ikke er sååå offentlig opplest og vedtatt.

Forskningen tyder altså på at det etter all sannsynlighet er HPV som forårsaker all livmorhalskreft - i den grad at de legene som er oppdatert faktisk forholder seg til det resultatet. Men et viktig poeng er jo at HPV alene ikke er nok, andre faktorer må til. For det er jo ikke slik at ALLE som har HPV også får livmorhalskreft. Men hos alle som får livmorhalskreft kan HPV påvises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det å bevise årsakssammenheng på grunnlag ting som skjer samtidig er ekstremt vanskelig.

Alle har vel hørt om den danske statistikeren som oppdaget at store fødselskull om våren skjedde alltid når det var mange storker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min gynekolog er man i grunn kommet dit hen at man konkluderer at det ER slik som medisinstudinen skriver. Men at dette er såpass ferskt at det ikke er sååå offentlig opplest og vedtatt.  

Forskningen tyder altså på at det etter all sannsynlighet er HPV som forårsaker all livmorhalskreft - i den grad at de legene som er oppdatert faktisk forholder seg til det resultatet. Men et viktig poeng er jo at HPV alene ikke er nok, andre faktorer må til. For det er jo ikke slik at ALLE som har HPV også får livmorhalskreft. Men hos alle som får livmorhalskreft kan HPV påvises.

Da kom vi ikke stort lenger enn det jeg akkurat satt og skrev Leviin! Noen skråsikker påstand kan du umulig komme med...for det er ikke opplest og vedtatt...men at det sannsynligvis er en sammenheng det er vi jo alle enige om! Ikke noe å kverulere om det! :wink:

Den vesentlige forskjellen er fortsatt at alle som har livmorhalskreft har også HPV.. men at ikke alle med HPV får livmorhalskreft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, vil takke for all informasjon og linker. Venninna mi skal på sykehuset til torsdag. Hun er ganske rolig. Tor det er meg som er mest opprørt over nyheten. Krysser fingrene for at alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fjernet en del av livmorhalsen (såkalt konisering) pga. celleforandringer i stadie 3.

Jeg skjønner at du blir urolig for venninnen din. Men det skyldes nok mest at du ikke vet så mye om det. Les en del på linkene jentene har gitt deg, så kanskje det hjelper litt. En konisering er ganske udramatisk, og celledeling i stadie 3 betyr ikke at venninnen din har utviklet kreft. Vær heller glad det er blitt oppdaget slik at man kan gjøre noe med det.

Selve inngrepet var for meg ganske greit. Hadde ingen smerter, og det var over på en halv time. Kunne gått rett tilbake på jobb etterpå, men valgt å ta meg fri for å pleie meg selv likevel. Noen blir kvalme/dårlige, men det varer som regel ikke mer enn et par dager.

Man får også god oppfølging i etterkant av gynekolog, og det føles trygt.

Jeg har en venninne som har gjennomført samme inngrep som meg (samme stadie) og hun overdramatiserer virkelig dette. Hun sier til alle at hun har hatt underlivskreft. Hun får jo mye sympati pga det selvfølgelig, men hadde det vært kreft hadde det ikke holdt med en konisering. Da hadde man fått en helt annen behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livmorhalskreft er forårsaket av Humant Papilloma Virus - som er en seksuelt overførbar sykdom (kan ikke smittes på andre måter).

Dersom man har påvist celleforandringer i livmortappen, så betyr dette at man har oppdaget kreftutviklingen i en kjempetidlig fase. Og dette er bra! For da kan man fjerne det som er, før det sprer seg.

men har man først hatt celleforandringer, så betyr jo dette at man garantert er smittet av HPV - og denne virusen kan sitte i kroppen livet ut, og dermed forårsake celleforandringer om igjen.

Men så lenge man fortsetter å gå jevnlig til kontroll hos legen, så vil man kunne ta tak i sykdommen før den blir farlig.

KAN være forårsaket - tror ikke den MÅ være det nei....

det viruset viser seg også å være årsaken til enkelte brystkreft og lungekrefttilfeller også.

P-piller øker risikoen for livmorhalskreft

11.apr 2003 10:37

Av: Kristin Straumsheim Grønli , Journalist

Kvinner som bruker p-piller har større risiko for å utvikle livmorhalskreft. Kreftrisikoen øker med tiden kvinnene har brukt hormonbaserte prevensjonsmidler.

Dette fant jeg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...