Gå til innhold

Coop fiber og frø brød (karbohydrater og kostfiber)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

På næringsinnholdet på dette brødet står det at det er 20 karbohydrater per 100 gram. Det står også under, kostfiber 9.5g. Det ser ikke relatert ut. 
Skal jeg trekke kostfiber (9.5) fra karbohydratene (20) slik at det da er 10.5g karbo per 100 g? Eller er kostfibrene allerede trekt fra summen av karbohydrater på pakken allerede?

Anonymkode: 7dce8...70b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Pringle skrev:

I Norge beregnes energiinnholdet i fiber til 2 kcal pr gram. Det blir cirka riktig for dette brødet.

Kcal    260,03    Kcal
Protein    16 g   64
Karbo    20 g   80
Kostfiber    9,5 g   19
Fett    11 g   99

http://www.matoppskrift.no/ingrediens/Coop-fiber-og-froe

http://www.matportalen.no/verktoy/matvaretabellen/om_tabellverdiene_i_matvaretabellen

Beklager, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Betyr det at jeg må regne 20 karbohydrater som 20 karbohydrater? Kostfiberet har ikke noe å si på karbohydratene?

Takk for svar forresten, selv om jeg ikke skjønte så mye :P

AnonymBruker
Skrevet

Fiber er karbohydrater, men kroppen klarer ikke å ta til seg denne energien. Du kan derfor se bort fra fibereret dersom du teller karbohydrater. 

Anonymkode: 8a70f...cd6

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Betyr det at jeg må regne 20 karbohydrater som 20 karbohydrater? Kostfiberet har ikke noe å si på karbohydratene?

Takk for svar forresten, selv om jeg ikke skjønte så mye :P

Det er 20 gram karbohydrater i brødet utenom kostfiberen (som også er karbohydrat).

Så ja, du må regne 20 g karbo pr 100 g brød.

Vanlig er ca 30-40 g pr skive som gir 6-8 g karbo pr stk.

Anonymkode: 584f8...440

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 20 gram karbohydrater i brødet utenom kostfiberen (som også er karbohydrat).

Så ja, du må regne 20 g karbo pr 100 g brød.

Vanlig er ca 30-40 g pr skive som gir 6-8 g karbo pr stk.

Men i for eksempel brokkoli er der 2,1 g karbohydrat per 100 g, men siden brokkoli har masse kostfiber (3 g) så kan jeg spise så masse brokkoli jeg bare vil, fordi jeg trekker fra kostfiber fra karbohydrater. 
Det er dette jeg tenker på når jeg spør her, siden brødet også har kostfiber så bør samme prinsipp gjelde for brødet som for brokkolien?

Skrevet

Jeg skal ikke si det for sikkert, men kostfiber skal vel ikke være fratrukket på innholdsdeklarasjon i Norge. Jeg er vant til å trekke fra på alle matvarer hvis det ikke står spesifikt at det er gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i for eksempel brokkoli er der 2,1 g karbohydrat per 100 g, men siden brokkoli har masse kostfiber (3 g) så kan jeg spise så masse brokkoli jeg bare vil, fordi jeg trekker fra kostfiber fra karbohydrater. 
Det er dette jeg tenker på når jeg spør her, siden brødet også har kostfiber så bør samme prinsipp gjelde for brødet som for brokkolien?

Hvis du trekker fra 3 g kostfiber fra 2,1 g, da ender du jo opp på minussiden. Det er jo ikke mulig ;)

Kostfiberen kommer i tillegg til det som står som Karbohydrater i varedeklarasjonen.

Nå skrives jo varedeklarasjonen:

Karbohydrater                     x g

- hvorav sukkerarter     y g

Kostfiber                              z g

Det gir da totalt karbohydrater pr 100 g i produktet:  x + z

Det gjelder det samme i brød, det er karbohydrater, og det er kostfiber. De er hver for seg.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du trekker fra 3 g kostfiber fra 2,1 g, da ender du jo opp på minussiden. Det er jo ikke mulig ;)

Kostfiberen kommer i tillegg til det som står som Karbohydrater i varedeklarasjonen.

Nå skrives jo varedeklarasjonen:

Karbohydrater                     x g

- hvorav sukkerarter     y g

Kostfiber                              z g

Det gir da totalt karbohydrater pr 100 g i produktet:  x + z

Det gjelder det samme i brød, det er karbohydrater, og det er kostfiber. De er hver for seg.

Det er feil :)

Kostfiberet skal trekkes fra karbohydrater, hvertfall i grønnsaker som spinat og brokkoli. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...