AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 Hei Min far har bare noen dager igjen å leve. Dette kom så brått på,og jeg må forberede det meste. Han vil begraves med sin familie i utlandet,altså sin nye kone. Jeg skal ta med asken hans til utlandet.ringte sas og spurte hva jeg trengte samt dokumenter osv. Traff en svensk mann,og skjønte ingenting,det var ingen norske stemmer der. AV det jeg skjønte så var det at asken kan bli med som håndbagasje, at jeg må ha asken i en tett uknuselig boks,og deretter i en annen boks. Han sier jeg ikke trengte noe dokumentasjon på at det kun er asken som er innholdet. Men jeg vil ha det,for sikkerhetsskyld.hvis andre land skal ha dette for kontroll,det blir en mellomlanding før jeg kommer til dt landet jeg skal til. Hvor får jrg denne dokumentasjonen? Fra det stedet der min far skal kremeres? Er det noe annet jeg ikke har tenkt på,ev om jeg har misforstått han fra kundeservice?? Anonymkode: 19f90...1da
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #2 Skrevet 8. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Min far har bare noen dager igjen å leve. Dette kom så brått på,og jeg må forberede det meste. Han vil begraves med sin familie i utlandet,altså sin nye kone. Jeg skal ta med asken hans til utlandet.ringte sas og spurte hva jeg trengte samt dokumenter osv. Traff en svensk mann,og skjønte ingenting,det var ingen norske stemmer der. AV det jeg skjønte så var det at asken kan bli med som håndbagasje, at jeg må ha asken i en tett uknuselig boks,og deretter i en annen boks. Han sier jeg ikke trengte noe dokumentasjon på at det kun er asken som er innholdet. Men jeg vil ha det,for sikkerhetsskyld.hvis andre land skal ha dette for kontroll,det blir en mellomlanding før jeg kommer til dt landet jeg skal til. Hvor får jrg denne dokumentasjonen? Fra det stedet der min far skal kremeres? Er det noe annet jeg ikke har tenkt på,ev om jeg har misforstått han fra kundeservice?? Anonymkode: 19f90...1da Har du sjekket at du har lov til å ta den med ut av norske myndigheter? Anonymkode: 5036b...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #3 Skrevet 8. mars 2016 Du må ha med deg en bekreftelse fra kirkevergen, der din far ble kremert, om hvilket innhold som er i urnen. Kirkeverge kontoret kan skrive en slik bekreftelse på engelsk til deg. I Norge kan du kjøpe denne lufttette urnen hos de som kremerer Anonymkode: fb22d...bc6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #4 Skrevet 8. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha med deg en bekreftelse fra kirkevergen, der din far ble kremert, om hvilket innhold som er i urnen. Kirkeverge kontoret kan skrive en slik bekreftelse på engelsk til deg. I Norge kan du kjøpe denne lufttette urnen hos de som kremerer Anonymkode: fb22d...bc6 Tusen takk. Det besvarer det meste av det jeg lurer på. Anonymkode: 19f90...1da
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket at du har lov til å ta den med ut av norske myndigheter? Anonymkode: 5036b...4b3 Hva?hva har den norske myndighetene med det å gjøre?? Anonymkode: 19f90...1da
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #6 Skrevet 8. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva?hva har den norske myndighetene med det å gjøre?? Anonymkode: 19f90...1da Regner med at det er snakk om at han skal død i Norge. Da har d plutselig mye med det å gjøre, du må f.eks søke politiet om lov til å kremere liket. Anonymkode: 5036b...4b3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #7 Skrevet 8. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at det er snakk om at han skal død i Norge. Da har d plutselig mye med det å gjøre, du må f.eks søke politiet om lov til å kremere liket. Anonymkode: 5036b...4b3 Nei du må ikke søke om lov til det med politiet. Man informerer de om at nå er ola norman, født dittten og datten død, og skal kremeres. Har ikke politiet reagert innen 4 dager. så blir det kremasjon. Anonymkode: fb22d...bc6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #8 Skrevet 8. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at det er snakk om at han skal død i Norge. Da har d plutselig mye med det å gjøre, du må f.eks søke politiet om lov til å kremere liket. Anonymkode: 5036b...4b3 At man må søke politiet om lov til å foreta kremasjon har jeg aldri hørt før, har derimot hørt om dem som måtte velge kremasjon hvis avdøde skulle ha gravsted på den nærmeste kirke, da de ikke hadde flere plasser der til å gravlegge kister Kun urner ble satt ned. Anonymkode: b33c1...871
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #9 Skrevet 8. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At man må søke politiet om lov til å foreta kremasjon har jeg aldri hørt før, har derimot hørt om dem som måtte velge kremasjon hvis avdøde skulle ha gravsted på den nærmeste kirke, da de ikke hadde flere plasser der til å gravlegge kister Kun urner ble satt ned. Anonymkode: b33c1...871 Man må ALLTID informere politiet før en kremasjon. Samma om det er pga kun urnelund eller annet. Anonymkode: fb22d...bc6
Rosa Sitron Skrevet 8. mars 2016 #10 Skrevet 8. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At man må søke politiet om lov til å foreta kremasjon har jeg aldri hørt før, har derimot hørt om dem som måtte velge kremasjon hvis avdøde skulle ha gravsted på den nærmeste kirke, da de ikke hadde flere plasser der til å gravlegge kister Kun urner ble satt ned. Anonymkode: b33c1...871 Man må fortsatt søke. Det er egentlig en formalitet, men det må gjøres. Det er bl.a for at politiet skal kunne ta en vurdering om de vil sjekke liket for en kriminell handling eller ikke. Den muligheten mister de om liket er kremert. Jeg kommer fra et sted hvor alle må kremeres, men det må fortsatt søkes.
EvaLena Skrevet 8. mars 2016 #11 Skrevet 8. mars 2016 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket at du har lov til å ta den med ut av norske myndigheter? Anonymkode: 5036b...4b3 Det er lov å ta det med ut av landet. Vet om en som ville strøs i ett hav han ofte hadde fartet på, så hele familien reiste dit og strødde han. Til TS: Kontakt ett begravelsesbyrå og hør med de. De vet alt om hva du kan gjøre eller ikke. Endret 8. mars 2016 av EvaLena
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå