AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #1 Del Skrevet 8. mars 2016 Hei! Vi er en stor og god jentegjeng, vi er mye sammen, på tur og inviterer til hverandre. Vi er alle i midten av 20-åra. Det er helt vanlig at jeg eller en av de andre inviterer på middag eller kvelds eller lignende, lager mat til alle sammen og står for regninga dersom man inviterer. Neste gang er det noen andre som inviterer til seg, også går det på rundgang. Hver sin gang, dette. Men, så har vi ei, som aldri inviterer til noe. Men som gjerne inviterer seg selv til oss andre både titt og ofte. Hun bommer snus under en lav sko, selv om hun ikke snuser. Og på fest kan hun godt ta 4-5 snus fra samtlige. Har hun med seg sin egen snus, sniker hun til seg fra veska eller lomma, for å slippe spørsmål fra andre om å få bomme. Det samme gjelder vin. Hun har kun med seg en flaske, og når den er tom går hun på oss andre. Skal vi spleise på f.eks. tacokveld, så kan hun finne på å komme med en stakkarslig boks med mais e.l. Når vi er ute på byen kjøper vi gjerne runder til hverandre. Og hun er kjapp med å grabbe til seg glasset dersom noen har kjøpt et ekstra, men aldri om du får det påspandert tilbake. Skal vi reise noe sted, vil hun helst slippe å kjøre og slippe å betale ferge/drivstoff. Sniker seg glatt unna. Hun stiller spørsmål når vi f.eks. tar med en ekstra vin eller en bukett blomster til verten for kvelden. "Hva skal det være godt for", liksom. Vi er alle generøse med hverandre og vi har alle innstillingen om at alt mitt er ditt og vi deler på det vi har. Neste gang er det din tur. Vi begynner alle å bli småirriterte, for hun bare tar og tar og vi begynner så smått å se oss lei på å dele med noen som aldri deler med oss. Det skal sies at hun ikke har dårlig økonomi eller noe sånt. Og dette er et trekk hun har hatt fra vi var små. Vi er jo glad i henne, så vi lurer på om vi burde si ifra? Eller bare la det skure og gå? Anonymkode: 718f0...a40 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #2 Del Skrevet 8. mars 2016 Jeg hadde en sånn fyr i vennegjengen. Jeg sa i fra. Ikke verre enn det. Anonymkode: 8a7d9...425 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 8. mars 2016 #3 Del Skrevet 8. mars 2016 Bare si det som det er, enten begynner hun å bidra, ellers blir hun ikke invitert mer. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #4 Del Skrevet 8. mars 2016 Gjør dere noe annet enn å bruke penger sammen, sånn egentlig...? Glad jeg ikke må ut med massevis av penger hver gang jeg skal være med venner, og at ikke vennene mine forventer å komme hjem til meg for å spise bare fordi de inviterer meg på besøk for å spise. Folk er forskjellig. Anonymkode: 2b5af...ead 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2016 #5 Del Skrevet 8. mars 2016 Slutt å spandere snus og vin, og ikke inviter henne mer på mat. Spør hun om hvorfor så gi en beskjed om at hun aldri inviterer tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brob Skrevet 8. mars 2016 #6 Del Skrevet 8. mars 2016 Gode venner sier ifra om det er noe som plager dem. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #7 Del Skrevet 9. mars 2016 Kanskje hun har dårlig råd? Anonymkode: d0c83...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #8 Del Skrevet 9. mars 2016 Hun både bommer snus og har med egen snus i veska, til tross for at hun ikke snuser... Er det mer i HI som bare er diktet opp? Anonymkode: 22f73...c68 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #9 Del Skrevet 9. mars 2016 Når ting begynner å gnage sånn så MÅ man si fra, ellers vil dere bare irritere dere mer og mer over henne, og til slutt er dere ikke venner lenger.... I stedet for å si fra direkte kan man si "nei" når hun skal bomme det ene og det andre. Si fleipete "kjøp din egen snus/vin". Skal hun ha med noe til f.eks tacokveld kan dere si "i dag skal du ha med en kilo kjøttdeig og ost". Sett henne på plass rett og slett, ellers tror jeg ikke det vil gå særlig lang tid før dere ikke er venner med henne lenger. Anonymkode: a43ee...b64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 9. mars 2016 #10 Del Skrevet 9. mars 2016 Hvordan vet du at hun ikke er i en vanskelig økonomisk situasjon Med mindre du har tilgang på nettbanken hennes så kan du ikke med 100% sikkerhet si det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #11 Del Skrevet 9. mars 2016 For det første: så kan hun faktisk ha temmelig dårlig råd selv da, slik at hun faktisk stiller opp med alt det hun klarer.... For det andre: hvorfor har dere fortsatt å invitere henne til middag, festlige sammenkomster og slike ting - dersom alle disse tingene hun driver med plager dere så voldsomt? 0g for det tredje: hva skal hun venninnen din egentlig med snus, dersom hun faktisk ikke bruker dette selv? Er dette noe som hun selger videre, for å skrape til seg noen ekstra kroner? Anonymkode: 6a139...92c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #12 Del Skrevet 9. mars 2016 Den Tuesday, March 08, 2016 at 15.09, AnonymBruker skrev: Gjør dere noe annet enn å bruke penger sammen, sånn egentlig...? Glad jeg ikke må ut med massevis av penger hver gang jeg skal være med venner, og at ikke vennene mine forventer å komme hjem til meg for å spise bare fordi de inviterer meg på besøk for å spise. Folk er forskjellig. Anonymkode: 2b5af...ead Hvordan vet du at de ikke forventer det? Er jo koselig å bli bedt tilbake og få.gjengjeld. Vanlig folkeskikk vil jeg si! Anonymkode: 97acb...f1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #13 Del Skrevet 9. mars 2016 Kanskje dere skal finne på andre ting enn å bruke penger hele døgnet. Går an å besøke hverandre og bare se en film eller prate, ta en kopp kaffe sammen. Virker som om dere lever et wannabe sex og singelliv- liv Anonymkode: ebde3...5a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #14 Del Skrevet 9. mars 2016 Dette har ingeting med dårlig råd å gjøre, men det er dårlig stil. Det er mange rike mennesker som er gjerrig. Man kan fint spandere og bidra selv om man har dårlig råd. Hvis man ikke kan det så sier man i fra. Om jeg har hatt bare råd til en vin flaske spør jeg ikke om mer. Sier kanskje ja om noen tilbyr meg, men bommer gjør jeg aldri. Det er fordi det er en uting mener jeg. Enten spanderer folk eller så kjøper man selv. Her må man sette krav. Alle i vennegjengen må si nei. Spør hun om å få noe sier dere nei. Inviterer dere henne så gi henne spesifike ting hun skal kjøpe. Klarer hun ikke må dere si ifra. Vi er en gjeng som spanderer, spleiser og hjelper hverandre. Har du ikke lyst eller råd å beatale må du si ifra på forhånd så dere har sjans til å bestemme om dere vil spandere på henne hvis ikke får hun holde seg unna snus, alkohol og mat. Skjønte ikke det med snusen. Du sier hun spør om snus, men egentlig ikke snuser og så har hun snus selv. Sier man ikke noe er det samme som å si at dere tåler slik oppførsel. Hvis dere ikke gjør det får dere være voksne og fortelle hva dere syns om det. Anonymkode: 3d6f6...19a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrimaDonna_ Skrevet 9. mars 2016 #15 Del Skrevet 9. mars 2016 Dere bør snakke med henne om det. Problemet vil jo ikke løse seg selv dersom dere velger å bare la dette skure og gå. Antar at irritasjonsmomentet bare vil bli større med tiden. Prøv å snakk med henne om det! Kanskje dere vil få en forklaring på hvorfor hun gjør som hun gjør. Ser over at noen kommenterer det med snusen. Jeg forstod det som at venninnen ikke snuser fast, kun på fest. At hun bommer av andre når hun ikke har kjøpt seg og gjemmer unna sin egen de gangene hun har med seg selv...? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 10. mars 2016 #16 Del Skrevet 10. mars 2016 Eller dere kan lage dere mat dere andre, og så kan dere invitere henne til et tidspunkt etter maten. Hvis det blir noe drama så si det som sant er at hun vil jo aldri betale for seg og at dere er leie av å spandere på henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mars 2016 #17 Del Skrevet 10. mars 2016 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Mynona, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #18 Del Skrevet 12. mars 2016 Den Tuesday, March 08, 2016 at 16.09, O.G. skrev: Slutt å spandere snus og vin, og ikke inviter henne mer på mat. Spør hun om hvorfor så gi en beskjed ofest hun aldri inviterer tilbake. Beklager O.G, skal ikke sitere deg, men får ikke bort siteringsboksen. Foreldrene mine har en sånn nabo. Noen ganger i året samles naboene/venneparene til hverandre på middag og fest. Middag og drikke til middagen spanderer vertene, som oftest spanderes drikke etterpå også. Selv om alle tar med seg sin egen drikke til senerer på kvelden. Så har vi den naboen da, tar med seg flaska si, men alle spanderer på ham så han passer på å ta den med hjem igjen. Aldri om han spanderer på noen andre. Men han har vært gjerrig i alle år. De har 3 barn, og da jeg og en venninne var 13-14 år passet vi ofte barna deres hele natten, hvis de var i bryllup, frst. Vi passet ofte barna deres i 10 timer og fikk en 50-lapp på deling. Var vi heldige fikk vi 50 kr hver. Hun venninna deres tenker kanskje ikke over det selv at hun er så gnien, fortell det til henne. Det er ingen som har sagt i fra til denne nabien heller, så han fortsetter jo med det han er vant til. Anonymkode: 4343a...039 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. mars 2016 #19 Del Skrevet 12. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Beklager O.G, skal ikke sitere deg, men får ikke bort siteringsboksen. Anonymkode: 4343a...039 Oki. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra. Skrevet 12. mars 2016 #20 Del Skrevet 12. mars 2016 Den 9. mars 2016 at 17.31, melatonin skrev: Hvordan vet du at hun ikke er i en vanskelig økonomisk situasjon Med mindre du har tilgang på nettbanken hennes så kan du ikke med 100% sikkerhet si det. Hvis de er gode venner, sier man ifra om en eventuell slik situasjon i stedet for å snylte/bidra minimalt overfor de andre. Jeg ville sagt det som det er; enten får hun bidra med betaling, innkjøp av mat og nok alkohol til seg selv, eller så blir hun ikke invitert. Sånt er faktisk forferdelig irriterende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå