Gå til innhold

Drikkekulturen i dagens samfunn er jo helt på trynet!! 'Flere som er enig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.3.2016 den 7.33):

Hvis man er på fest hvor det typisk drikkes alkohol og man ikke gjør det så avviker man fra normen. Sånn er det, så kan man mislike det alt man vil. Da er jo greit å vite da om personen som sitter der edru på fest gjør dette av religiøse årsker f.eks. Da tar man hensyn til det.  Det ER kjip å få vite i ettertid at den edrue personen er hyperreligiøs og du har dratt et par vitser litt langt f.eks.

Samtidig er det greit å vite hvem som er edrue om man skulle ha behov får sjåfør hjem, om noe kritiks skulle oppstå f.eks . Det handler egentlig bare om å orientere seg i det landskapet man befinner seg i. Finnes det en potensiell "ambulansesjåfør" tilstede?!

Virker som mange er ekstra hårsåre rundt det tema. De forventer drikkepress og spørsmål , derfor er de i skyttergropa fra de møter opp.

Anonymkode: 4d2ad...3eb

Ekspander  

Ingen er hårsåre du. Vi bare syns det er irriterende med folk som driver og maser og holder på med drikkepress. 

Anonymkode: f3cd5...f58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig, TS.

Jeg drikker meg aldri full lenger. Har ikke gjort det siden tidlig i 20-åra, og selv da syns jeg det ikke var gøy. Det var mer at det var forventet, men slikt bryr jeg meg ikke et sekund om lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke drikkekulturen. Har etter 10 år med dritingsfylla innsett at jeg aldri har drukket av bra grunner. Jeg har drukket for å slippe å ha sosial angst og for å slippe å alltid være redd for å snakke med ukjente. Den dårlige selvfølelsen forsvant også når jeg drakk, så jeg drakk bare for å drikke meg full. Det kom til et punkt der jeg måtte velge mellom alkoholen eller min kjæreste, og det var først da jeg forsto hvor ødelagt mitt forhold til alkohol var. Derfor drikker jeg nå veldig sjeldent, og bare om det er spesielle anledninger. 

Føler meg mye bedre etter jeg fant dette ut, selv om jeg har mistet mye av min omgangskrets fordi jeg har blitt kjedelig. De holder fremdeles på slik, i en alder av 25. Hver helg handler om å drikke seg full, og ikke om å ha det gøy sammen med venner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre alkohol blandt ungdom enn da jeg var ung, men det er mer stoffbruk blandt dem da. Hadde foretrukket at de holdt seg til karsken. Er ulovlig det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du henger med feil folk. I vennegjengen min er det alltid flere som er edru. Hvem det er byttes på. De/vi får kanskje spørsmål om hvorfor, men svaret "nei, jeg har ikke lyst til det i kveld" er bra nok. Alle har det gøy uansett, for rølp var vi ferdig med da vi var 19.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.3.2016 den 12.30):

Jeg er ikke avholdes,  men liker ikke å drikke meg full. Hater å være full og blir skikkelig dårlig av sprit! Da er hele neste dag ødelagt. Jeg liker å drikke meg brisen og drikker aldri sprit eller vodka. Grøss.

På fest er folk så nysgjerrig på hvorfor jeg drikker så lite (I de sine øyne drikker jeg visst lite) og jeg må hele tiden forsvare meg. Hver gang. Det er jo fryktelig slitsomt. Vil man ikke ha sprit og drikke seg full,  så er man bare kjedelig. Er man ikke full hvor man hoier, skåler, synger for full hals, så er man også gørr kjedelig :roll: 

Var på fest på lørdag hvor alle ble fulle og det var en skikkelig rølpe fest. Jeg må ikke drikke meg full for å ha det gøy. Slik mange andre må. Jeg respekterer at andre drikker seg fulle og da bør de respektere jeg ikke gjør det. Hater når voksne mennesker driver med drikkepress. Det er tåpelig og irriterende. Var faktisk en som spurte hvorfor jeg var her, siden jeg bare drakk vin. 

Flere som er enig? Tror ikke å tenke på hvordan de som er avholdes må ha det på fest.

Jeg er 23.

Anonymkode: 9287d...db2

Ekspander  

Tror nesten jeg kjenner deg. Og om jeg har rett så blir du spurt ut fordi du holder på som du gjør. Hvis det er deg så får du med deg alt det "dumme" andre gjør og nesten bruker det mot de senere. Eller så himler du med øynene så fort noen fulle prøver å prate med deg. Du dreper stemninga liksom. Så drar du ned andre som faktisk liker sprit og drikker i helgene frem til de får barn. Noe som i mine øyne er ganske normalt. Og ja. Hele neste dag er tung/ødelagt når jeg har drukket sprit og. Alkohol er gift for alle kropper. Ikke bare din. Syns det høres så rart ut når noen sier de ikke tåler alkohol, vel.. Ingen gjør jo egentlig det.

Anonymkode: 76239...8fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.3.2016 den 14.58):

Folk som ikke klarer å ha det gøy på uten å drikke seg kanakas på fest og mener de som ikke er like fulle som de er kjedelige, er bare umodne og teite.Selv om man er edru på fest, så betyr ikke det man bare sitter der og ser på klokka. 

Anonymkode: df9d1...ecf

Ekspander  

Noen har Sosial angst og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel igrunn hatt en litt voldsom drikkekultur her til lands i minimum 1100 år og helt sikkert mer.

Fra gammelt av var blant annet vikingene, skikkelig skeptiske til folk som ikke drakk i godt lag, fordi de trodde at de kanskje var redde for å røpe noe/ hadde noe å skjule.  Man tok også gjerne godt for seg, når det var fest. 

Det er nok sikkert litt av dette som henger igjen. 

Ellers så sier jeg meg svært enig i de over her som sier at de unge nå til dags generelt er mye mer fornuftige når det gjelder festing og alkohol enn foreldregenerasjonen sin. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose11
  frk91 skrev (På 9.3.2016 den 16.59):

Jeg liker heller ikke drikkekulturen. Har etter 10 år med dritingsfylla innsett at jeg aldri har drukket av bra grunner. Jeg har drukket for å slippe å ha sosial angst og for å slippe å alltid være redd for å snakke med ukjente. Den dårlige selvfølelsen forsvant også når jeg drakk, så jeg drakk bare for å drikke meg full. Det kom til et punkt der jeg måtte velge mellom alkoholen eller min kjæreste, og det var først da jeg forsto hvor ødelagt mitt forhold til alkohol var. Derfor drikker jeg nå veldig sjeldent, og bare om det er spesielle anledninger. 

Føler meg mye bedre etter jeg fant dette ut, selv om jeg har mistet mye av min omgangskrets fordi jeg har blitt kjedelig. De holder fremdeles på slik, i en alder av 25. Hver helg handler om å drikke seg full, og ikke om å ha det gøy sammen med venner. 

Ekspander  

Samme har skjedd med meg etter jeg trakk meg ut av fest miljøet. Fester svært sjeldent og har mistet kontakten med flere av de jeg hang med før. De mener jeg er blitt kjedelig og tar ikke kontakt. Det går greit det, for var ingen gode venner. Kun fest venner. Men er jo litt kjipt mår man mister kontakt med folk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rose11 skrev (På 9.3.2016 den 18.10):

Samme har skjedd med meg etter jeg trakk meg ut av fest miljøet. Fester svært sjeldent og har mistet kontakten med flere av de jeg hang med før. De mener jeg er blitt kjedelig og tar ikke kontakt. Det går greit det, for var ingen gode venner. Kun fest venner. Men er jo litt kjipt mår man mister kontakt med folk da.

Ekspander  

Ja det er veldig kjipt, spesielt når nesten alle mine venner er i festmiljøet, og de vennene jeg har utenom har kommet til baby-fasen av livet. Så er det meg da, som ikke er interessert i noen av delene :P Men jeg får bare finne meg andre venner, det må jo finnes noen der ute som ikke bare er interessert i festing eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.3.2016 den 17.19):

Tror nesten jeg kjenner deg. Og om jeg har rett så blir du spurt ut fordi du holder på som du gjør. Hvis det er deg så får du med deg alt det "dumme" andre gjør og nesten bruker det mot de senere. Eller så himler du med øynene så fort noen fulle prøver å prate med deg. Du dreper stemninga liksom. Så drar du ned andre som faktisk liker sprit og drikker i helgene frem til de får barn. Noe som i mine øyne er ganske normalt. Og ja. Hele neste dag er tung/ødelagt når jeg har drukket sprit og. Alkohol er gift for alle kropper. Ikke bare din. Syns det høres så rart ut når noen sier de ikke tåler alkohol, vel.. Ingen gjør jo egentlig det.

Ekspander  

Du kjenner ikke meg i det hele tatt. Jeg himler ikke med øynene når noen vil snakke  (det er jo koselig det) jeg holder ikke ting i mot folk senere. Det jeg reagerer på er drikkepress som voksne mennesker driver med og mener at jeg er kjedelig som ikke drikker sprit. Jeg respekterer at andre drikker seg fulle og da får dere respektere at jeg ikke gjør det :) Vet ikke hvor gammel du er,  (kanskje 18 eller noe ) siden du mener det er helt normalt å drikke sprit frem til de får barn. Kjenner flere som ikke fester og de har ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.3.2016 den 18.19):

Du kjenner ikke meg i det hele tatt. Jeg himler ikke med øynene når noen vil snakke  (det er jo koselig det) jeg holder ikke ting i mot folk senere. Det jeg reagerer på er drikkepress som voksne mennesker driver med og mener at jeg er kjedelig som ikke drikker sprit. Jeg respekterer at andre drikker seg fulle og da får dere respektere at jeg ikke gjør det :) Vet ikke hvor gammel du er,  (kanskje 18 eller noe ) siden du mener det er helt normalt å drikke sprit frem til de får barn. Kjenner flere som ikke fester og de har ikke barn.

Ekspander  

Jeg er like gammel som deg. Og hun jeg kjenner eier heller ikke selvinnsikt i hvordan hun er rundt andre 😉

De fleste jeg kjenner er ute en helg i ny og ne samme som meg selv. Barnslig dumme meg eller hva? Og ja jeg drikker sprit blandet med redbull. Ikke for å bli fortest full men fordi jeg ikke liker mye annet. Vennegjengen jeg er med er fra 23 til 35. Så jeg har vært ute 5 ganger siden nyttår. 

Det er ingen drikkepress hos oss. Vi har det som regel gøy. Og det som skjer på fest blir på fest. Så denne personen jeg sammenlikner deg med, som er med i blant føler jeg kun er for å ha å prate om senere.

Er du ikke litt enig i mine synspunkter om at ingen faktisk tåler alkohol? 

Men er det ikke rart at du føler så på dette med drikking som er så ung. Kan heller være at du bare ikke har kommet i gang? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Fireproof skrev (På 8.3.2016 den 13.00):

Folk som ikkje drikker kan vere dritakjedelige, for dei berre sitter der. Men mange er jo kjempeartige uansett😂

Ekspander  

Og vi som "bare sitter der" syns de stupfulle brødhuene er kjedelige også. Folk er forskjellige vettu

Anonymkode: 3b4f5...f8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.3.2016 den 13.18):

Tror du havnet på feil fest eller feil miljø?

Det var mye mer drikking og festing tidligere enn idag. Jeg er far til to tenåringer og jeg er nesten litt bekymret over hvor "straite" de er. Ingen røyker lenger, ingen kjører gamle slitne råna biler, begge gjør lekser og er ellers aktive. Når jeg var tenåring var det fyll fra fredag til søndag omtrent hver helg. Festeturer til Løkken i Danmark. Hjemmebrent var lett å få tak i og pilsen hadde 7%. 20 prince kostet 28 kroner. Hytterturer til Trysli hvor ingen gikk på ski var vanlig.

Hvor pokker er dette ungdomsopprøret. Når skal disse ungdommene skeie ut. Få noen opplevelser som er "litt på kanten". Jeg er så glad jeg var tenåring på det glade 80 tallet. Ingen hadde kameratelefoner og politiet så litt gjennomfingrene på ungsomsynder og det var forventet at man tok av litt.

Jeg syntes oppriktig talt synd på mine barn somsnakker og kler seg pent. trenger og sykler . Ingen trimmer mopeder (det er jo forbudt.:opplyser:).

Idag er jeg en 40 år gammel A4 pappa som selvsagt oppfordrer mine til de rette verdiene, som seg hør og bør, og passer på. Raste fra meg fra 16 til 25 så det holdt. Mange morsomme opplevelser og venner kan se se tilbake på. Men dagens ungdommer sitter på Face,trener og gjør lekser. Det er nesten så jeg håper en av de kommer hjem full en dag. Så kunne jeg vært kledelig streng:tongue:

Hvor er opprørstrangen og rocknroll hos dagens unge. De er jo mer fornuftig og voksen en meg på over 40!!!

Ekspander  

Man har ikke, som ung, lengre råd til å drive "opprør" Det er sinnsykt dyrt å drikke seg full og politiet er veldig på med å slå ned på ungdomsfester som har litt drikke eller høy lyd, så da er det ikke lengre så mye man kan finne på.

Anonymkode: 91a03...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt avvist på byn så enormt mange ganger at det til slutt har gått utover selvtillitten. De første 20-30 gangene hadde jeg motet oppe, men jeg går ikke lengre på byn når jeg er edru eller småfull, jeg har fått dårlig selvtillitt til det. Drikker jeg meg god og full hender det at jeg tør å dra på byn likevel, ikke at det hjelper stort.

Skulle ønske jeg bare kunne gjøre som kvinner, gå på byn og så kunne det hende at andre tok kontakt, men hvem er det jeg prøver å overbevise? Kvinner tar aldri kontakt vedmindre mannen er en 8+ på skalaen.

Anonymkode: 91a03...e6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er bare 19, men er allerede sykt lei av drikkepresset fra både jevnaldrende og eldre... Jeg har aldri vært glad i å drikke, jeg liker ikke å være full og jeg liker ikke alkohol generelt så for meg er det egentlig ingen grunn til å drikke i det hele tatt. Men jeg kan jo knapt si at jeg er avholds uten at folk tror det er noe galt med meg. Tvang meg selv til å drikke litt under russetida ifjor bare for å virke normal, men drakk likevel ikke nok til å bli full. Alkohol er bare så sykt nasty at jeg ikke skjønner vitsen med å drikke så mye bare for å bli full. Gjett om jeg fikk høre! til og med faren min tror det er noe galt med meg fordi jeg ikke drikker, og omtrent hver gang vi snakker skal han minne meg på at jeg har lov til å drikke og at det går bra hvis jeg vil det...hjelper ikke at jeg sier ifra hver jævla gang om at jeg rett og slett ikke er interessert i drikking. Nå er jeg student og har så godt som meldt meg ut av "studentlivet" fordi alt handler om drikking...skal liksom ikke gå ann å ha det gøy uten å bli så drita at man ikke husker noe neste dag! er det virkelig så rart at jeg liker å bli kjent med folk mens de er edru? heldigvis har jeg mange venner som av ulike årsaker også er avholds, men jeg begynner å bli rimelig lei av at alle bare går utfra at jeg elsker fylla fordi jeg er ung. Ble egentlig ganske sjokkert da flere voksne bare gikk utfra at jeg drakk meg halvt til døde under russetida for det er det "alle" gjør. usj, syns det er rett og slett ekkelt at slik oppførsel er både normalt og forventet i vårt samfunn. 

Anonymkode: 35950...804

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.3.2016 den 20.32):

jeg er bare 19, men er allerede sykt lei av drikkepresset fra både jevnaldrende og eldre... Jeg har aldri vært glad i å drikke, jeg liker ikke å være full og jeg liker ikke alkohol generelt så for meg er det egentlig ingen grunn til å drikke i det hele tatt. Men jeg kan jo knapt si at jeg er avholds uten at folk tror det er noe galt med meg. Tvang meg selv til å drikke litt under russetida ifjor bare for å virke normal, men drakk likevel ikke nok til å bli full. Alkohol er bare så sykt nasty at jeg ikke skjønner vitsen med å drikke så mye bare for å bli full. Gjett om jeg fikk høre! til og med faren min tror det er noe galt med meg fordi jeg ikke drikker, og omtrent hver gang vi snakker skal han minne meg på at jeg har lov til å drikke og at det går bra hvis jeg vil det...hjelper ikke at jeg sier ifra hver jævla gang om at jeg rett og slett ikke er interessert i drikking. Nå er jeg student og har så godt som meldt meg ut av "studentlivet" fordi alt handler om drikking...skal liksom ikke gå ann å ha det gøy uten å bli så drita at man ikke husker noe neste dag! er det virkelig så rart at jeg liker å bli kjent med folk mens de er edru? heldigvis har jeg mange venner som av ulike årsaker også er avholds, men jeg begynner å bli rimelig lei av at alle bare går utfra at jeg elsker fylla fordi jeg er ung. Ble egentlig ganske sjokkert da flere voksne bare gikk utfra at jeg drakk meg halvt til døde under russetida for det er det "alle" gjør. usj, syns det er rett og slett ekkelt at slik oppførsel er både normalt og forventet i vårt samfunn. 

Anonymkode: 35950...804

Ekspander  

Jeg tenker som deg. Men nå er jeg blitt en konservativ mann på 45 år. :tongue:  Jeg er "been there done that". Du har aldri prøvd men skjønner ikke vitsen?! En ungdomstid som en lang brigdekveld høres det ut som for meg. Å drikke seg ned i bøtta og spy hver kveld er IKKE målet. Men "litt" alkohol når jevnaldrende møtes senker sjenertheten, praten går lettere og man blir mer sosial. Til et visst punkt. Det punktet finner man etterhevert. En pubkveld med noen halvlitere ER hyggelig, om man kommer lett snakk med folk. Sitte der klink edru er ikke vi nordmenn gode på desverre. En pils eller glass vin i venners venner lag er å blir en icebreaker.

Alternativet er ofte å sitte der med kaffekoppen  og det hele føles som en foreldremøte. Det tar ALDRI av og de morsomme opplevelsene kommer sjelden.

Syntes ikke du skal sitte der på din høye moralske hest og fordømme e som prøver ut litt grenser som unge voksne. Det er ihvertfall MYE bedre å feste seg "ferdig" i ungdomstiden frem for å ta det igjen som 45 åring når ungene har forlatt redet. Drita fulle foreldre som skal "ta igjen" og ha sin andre ungdomstid er bare trist......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har det "alltid" vært. Det er en grunn til at jeg aldri er på fest. Det at jeg ikke drikker gjør at man alltid blir spurt "hvorfor det da", der det forventes at man forsvarer sitt valg - og det er begrenset hvor ofte man gidder å svare på de samme spørsmålene. De kommer gjerne ikke fra mine venner som kjenner meg, men heller andre på festen jeg ikke kjenner. Når det gjelder alkohol virker det som det er fritt fram å spørre og grave, noe jeg synes er en uting. Og jeg må ikke finne på å si "jeg liker ikke alkohol", for da får jeg gjerne et foredrag like langt som et år om hvilke typer alkohol jeg bør smake på, om jeg faktisk har prøvd mange nok ganger, om jeg er heeeelt sikker osv. :roll: 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.3.2016 den 14.58):

Folk som ikke klarer å ha det gøy på uten å drikke seg kanakas på fest og mener de som ikke er like fulle som de er kjedelige, er bare umodne og teite.Selv om man er edru på fest, så betyr ikke det man bare sitter der og ser på klokka. 

Anonymkode: df9d1...ecf

Ekspander  

Dessverre gjør mange det.

AnonymBruker skrev (På 9.3.2016 den 13.28):

Så klart, men skjønner ikke hvorfor noen folk synes det er så farlig med andre som ikke drikker på fest.Hvorfor bry seg om hva andre gjør og ikke gjør. Hvis noen bare sitter der og ser på kl, hva så? La personen bare sitte der da. Alle er forskjellige. Noen drikker seg fulle og andre ikke. 

Anonymkode: f3cd5...f58

Ekspander  

Det gir dårlig stemning, man vet det er en edru person der som legger merke til og husker absolutt alt man sa, og hvorfor i huleste skal en person være med på noe for å se på klokka? Jeg kjenner avholdsfolk som er like morsomme edru, og jeg kjenner de som er partybremser uansett. De siste inviterer jeg ikke, og jeg har faktisk holdt noen utenfor nettopp pga dette. Jeg vil ikke ha med folk som gjør at jeg ikke koser meg. Og folk som ser på klokka og tydelig ikke har det gøy, de kan heller holde seg hjemme, istedet for å ødelegge kvelden til resten. 

Anonymkode: ea0ab...763

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...