Gå til innhold

Drikkekulturen i dagens samfunn er jo helt på trynet!! 'Flere som er enig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke avholdes,  men liker ikke å drikke meg full. Hater å være full og blir skikkelig dårlig av sprit! Da er hele neste dag ødelagt. Jeg liker å drikke meg brisen og drikker aldri sprit eller vodka. Grøss.

På fest er folk så nysgjerrig på hvorfor jeg drikker så lite (I de sine øyne drikker jeg visst lite) og jeg må hele tiden forsvare meg. Hver gang. Det er jo fryktelig slitsomt. Vil man ikke ha sprit og drikke seg full,  så er man bare kjedelig. Er man ikke full hvor man hoier, skåler, synger for full hals, så er man også gørr kjedelig :roll: 

Var på fest på lørdag hvor alle ble fulle og det var en skikkelig rølpe fest. Jeg må ikke drikke meg full for å ha det gøy. Slik mange andre må. Jeg respekterer at andre drikker seg fulle og da bør de respektere jeg ikke gjør det. Hater når voksne mennesker driver med drikkepress. Det er tåpelig og irriterende. Var faktisk en som spurte hvorfor jeg var her, siden jeg bare drakk vin. 

Flere som er enig? Tror ikke å tenke på hvordan de som er avholdes må ha det på fest.

Jeg er 23.

Anonymkode: 9287d...db2

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Drikke kulturen har alltid vært helt på trynet.

Gjest Castielz
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig, og det er verden også.

Folk blir alltid overrasket i utlandet, når jeg sier jeg er norsk, for jeg er jo ikke drita full og driter meg ut, slik de er vandt med å se nordmenn. 

Endret av Castielz
Skrevet

Helt enig. Jeg er nesten avholds og drikker ikke mye på fest. Får gjennomgå hver gang. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig at alle må være fulle? 'Samme greia på byen. Sitter du med en brus i hånden, så hagler spørsmålene inn.

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Folk som ikkje drikker kan vere dritakjedelige, for dei berre sitter der. Men mange er jo kjempeartige uansett😂

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Castielz skrev:

Folk blir alltid overrasket i utlandet, når jeg sier jeg er norsk, for jeg er jo ikke drita full og driter meg ut, slik de er vandt med å se nordmenn. 

Nå lurer jeg fælt på hvor i verden du reiser og hvor du oppholder deg når du er der.

Anonymkode: c6fdf...874

• Liker 15
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var faktisk en som spurte hvorfor jeg var her, siden jeg bare drakk vin. 

Dette handler ikke om "dagens samfunn", men ditt miljø. Dersom jeg drikker, drikker jeg heller vin enn sprit og det har vært normen for også mine venninner de siste årene. 

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå lurer jeg fælt på hvor i verden du reiser og hvor du oppholder deg når du er der.

Syden sikkert?  Der er det helt vanlig at nordmenn raver drita fulle rundt

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke avholdes,  men liker ikke å drikke meg full. Hater å være full og blir skikkelig dårlig av sprit! Da er hele neste dag ødelagt. Jeg liker å drikke meg brisen og drikker aldri sprit eller vodka. Grøss.

På fest er folk så nysgjerrig på hvorfor jeg drikker så lite (I de sine øyne drikker jeg visst lite) og jeg må hele tiden forsvare meg. Hver gang. Det er jo fryktelig slitsomt. Vil man ikke ha sprit og drikke seg full,  så er man bare kjedelig. Er man ikke full hvor man hoier, skåler, synger for full hals, så er man også gørr kjedelig :roll: 

Var på fest på lørdag hvor alle ble fulle og det var en skikkelig rølpe fest. Jeg må ikke drikke meg full for å ha det gøy. Slik mange andre må. Jeg respekterer at andre drikker seg fulle og da bør de respektere jeg ikke gjør det. Hater når voksne mennesker driver med drikkepress. Det er tåpelig og irriterende. Var faktisk en som spurte hvorfor jeg var her, siden jeg bare drakk vin. 

Flere som er enig? Tror ikke å tenke på hvordan de som er avholdes må ha det på fest.

Jeg er 23.

Tror du havnet på feil fest eller feil miljø?

Det var mye mer drikking og festing tidligere enn idag. Jeg er far til to tenåringer og jeg er nesten litt bekymret over hvor "straite" de er. Ingen røyker lenger, ingen kjører gamle slitne råna biler, begge gjør lekser og er ellers aktive. Når jeg var tenåring var det fyll fra fredag til søndag omtrent hver helg. Festeturer til Løkken i Danmark. Hjemmebrent var lett å få tak i og pilsen hadde 7%. 20 prince kostet 28 kroner. Hytterturer til Trysli hvor ingen gikk på ski var vanlig.

Hvor pokker er dette ungdomsopprøret. Når skal disse ungdommene skeie ut. Få noen opplevelser som er "litt på kanten". Jeg er så glad jeg var tenåring på det glade 80 tallet. Ingen hadde kameratelefoner og politiet så litt gjennomfingrene på ungsomsynder og det var forventet at man tok av litt.

Jeg syntes oppriktig talt synd på mine barn somsnakker og kler seg pent. trenger og sykler . Ingen trimmer mopeder (det er jo forbudt.:opplyser:).

Idag er jeg en 40 år gammel A4 pappa som selvsagt oppfordrer mine til de rette verdiene, som seg hør og bør, og passer på. Raste fra meg fra 16 til 25 så det holdt. Mange morsomme opplevelser og venner kan se se tilbake på. Men dagens ungdommer sitter på Face,trener og gjør lekser. Det er nesten så jeg håper en av de kommer hjem full en dag. Så kunne jeg vært kledelig streng:tongue:

Hvor er opprørstrangen og rocknroll hos dagens unge. De er jo mer fornuftig og voksen en meg på over 40!!!

Anonymkode: 4d2ad...3eb

• Liker 22
Skrevet
17 minutter siden, Fireproof skrev:

Folk som ikkje drikker kan vere dritakjedelige, for dei berre sitter der. Men mange er jo kjempeartige uansett😂

Vi kalte de festobservatører. Og ha noen snusfornuftig ved siden av seg på fest når man ønsker seg en skikkelig sjelden rotbløyte kan legge en skikkelig demper på stemningen. Men slike fester hade jeg ikke reist på edru uansett. Det er stusselig å sitte der med fulle folk og se på klokka.

Kristenrussen kalte seg GNUF. Gærne nok uten fyll. Men det tok liksom ikke helt av:fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er opprørstrangen og rocknroll hos dagens unge. De er jo mer fornuftig og voksen en meg på over 40!!!

Som datteren min sa, "jeg ville gjøre opprør, men hva skulle jeg gjøre opprør med? Alt er gjort. Det meste er er normalisert, og det som ikke er normalisert er så grovt at det ville jeg ikke gjøre. Det eneste dagens genrasjon kan sjokkere med, er å være mer skikkelige enn dere var".

Mine barn er i et miljø som er stort sett fyllefritt, men jeg ser at i andre miljøer eksisterer fyllefestene i beste velgående, akkurat som de alltid har gjort.

Anonymkode: 458a1...650

• Liker 6
Gjest Castielz
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å man trenger ikke reise langt, nordmenn har rykte på seg de fleste land hvor det selges alkohol.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Castielz skrev:

Å man trenger ikke reise langt, nordmenn har rykte på seg de fleste land hvor det selges alkohol.

Det handler vel fortsatt mer om de gitte områdene enn det handler om nordmenn. Det er vel knapt et sted nordmenn ruver gatelangs der ikke også briter og tyskere ruver gatelangs. Det er rett og slett de typiske feriestedene der underklassen samles. 

Men selvsagt - skal man deles inn i kategorier kan man likevel si at den jevne franskmann har bedre drikkekultur enn den jevne nordmann. Det handler nok mye om vår innesluttede, skandinaviske kultur der mange må være fulle for å "slippe seg løs". En amerikaner kan slå av en prat med en fremmed edru og en italiener kan sjekke opp en jente edru - i motsetning til mange nordmenn som rett og slett ikke er veldig komfortable sosialt.

Anonymkode: a512a...853

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Castielz skrev:

Utlendinger i Norge blir overrasket over at jeg er norsk fordi jeg ikke går i de samme fellene "alle andre norske gjør", som en del av nisseoppførselen. Men den er nordmenn helt blinde for selv, ikke rart i og med at det er veldig vanskelig å se noe man lever midt oppi.

Anonymkode: 5abcd...92f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kjenner på det samme selv. jeg liker så klart å ta meg en fest, å det å bli full er jo gøy av og til. men jeg HATER å være drita å jeg HATER å være bakfull så jeg passer meg alltid. nyttårsnatta som var er nok den første gangen på mange ÅR at jeg spydde når jeg kom hjem. var ikke drita før det plutselig sa pang i hodet på meg. måtte ha hjelp til å få på meg sko osv. kom hjem å rakk akkurat å komme meg på do. litt for mye rødvin. 

men til vanlig så blir man jo nesten "beskyldt" for å være gravid (jeg er jente) så fort man ikke drikker. jeg kan gjerne sitte på pubben her en torsdag å ta meg en kaffekopp mens de andre sitter der med torsdagspilsen sin. jeg har det like gøy da :P

Anonymkode: f6e5e...f79

AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke klarer å ha det gøy på uten å drikke seg kanakas på fest og mener de som ikke er like fulle som de er kjedelige, er bare umodne og teite.Selv om man er edru på fest, så betyr ikke det man bare sitter der og ser på klokka. 

Anonymkode: df9d1...ecf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ikke klarer å ha det gøy på uten å drikke seg kanakas på fest og mener de som ikke er like fulle som de er kjedelige, er bare umodne og teite.Selv om man er edru på fest, så betyr ikke det man bare sitter der og ser på klokka. 

Anonymkode: df9d1...ecf

Det kommer helt an på personen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har merket at de gangene jeg ikke har drukket på fest, så har det blitt mange spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker. Men det er ingen som har sagt noe når jeg bare har drukket øl eller vin (er ikke så glad i sprit), synes det er veldig rart at de skal blande seg når du faktisk drikker alkohol.. Er sikkert mye verre drikkepress for de som er yngre, da jeg er noe eldre enn deg :overrasket:

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Helena83 skrev:

Jeg har merket at de gangene jeg ikke har drukket på fest, så har det blitt mange spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker. Men det er ingen som har sagt noe når jeg bare har drukket øl eller vin (er ikke så glad i sprit), synes det er veldig rart at de skal blande seg når du faktisk drikker alkohol.. Er sikkert mye verre drikkepress for de som er yngre, da jeg er noe eldre enn deg :overrasket:

Hvis man er på fest hvor det typisk drikkes alkohol og man ikke gjør det så avviker man fra normen. Sånn er det, så kan man mislike det alt man vil. Da er jo greit å vite da om personen som sitter der edru på fest gjør dette av religiøse årsker f.eks. Da tar man hensyn til det.  Det ER kjip å få vite i ettertid at den edrue personen er hyperreligiøs og du har dratt et par vitser litt langt f.eks.

Samtidig er det greit å vite hvem som er edrue om man skulle ha behov får sjåfør hjem, om noe kritiks skulle oppstå f.eks . Det handler egentlig bare om å orientere seg i det landskapet man befinner seg i. Finnes det en potensiell "ambulansesjåfør" tilstede?!

Virker som mange er ekstra hårsåre rundt det tema. De forventer drikkepress og spørsmål , derfor er de i skyttergropa fra de møter opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på personen.

Så klart, men skjønner ikke hvorfor noen folk synes det er så farlig med andre som ikke drikker på fest.Hvorfor bry seg om hva andre gjør og ikke gjør. Hvis noen bare sitter der og ser på kl, hva så? La personen bare sitte der da. Alle er forskjellige. Noen drikker seg fulle og andre ikke. 

Anonymkode: f3cd5...f58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...