Gå til innhold

Hvilken hund passer best til lydighet/agility?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper det er noen hundefolk her inne. Er litt på leiting etter hund. Men litt usikker på hvilken rase jeg skal velge.

Bruksområdet vil bli i hovedsak familiehund som vi tar med på turer og joggeturer og slikt. Men jeg har litt interesse for å trene litt agility og lydighetstrening med hunden i tillegg. Kanskje litt søk også, om hunden fatter interesse for det.

Jeg har egentlig fra før falt litt for Whippet og Pinscher, mye pga at de er gode førstegangshunder, ikke alt for store eller små, og er forholdsvis enkle å ha med å gjøre. (I tillegg er de pelsen luktfri og lite røyting, noe som scorer ganske høyt her hos meg.) Vil ha en aktiv hund, men ikke en som løper rævva av meg ;) Om den er lettlært så er det også et stort pluss. 

Så hvis noen har andre forslag enn disse to rasene, gi en lyd  :)

Anonymkode: 6de4c...55a

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Tror Shetland Sheepdog er bra til agility, men ikke noe gode til søk. De kan gå uten bånd uten å stikke av.

AnonymBruker
Skrevet

Puddel❤️

Anonymkode: 9fa7f...f60

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert flere som vil si at en schæfer ikke er en god førstegangshund, men for meg og oss fungerte det kjempebra. Makan til familiehund skal man lete lenge etter. Omgjengelig med barn, voksne og andre dyr. Kosete som få. Godt lynne og lærer raskt. Og det de lærer sitter i. De burde helst ha en del mosjon, men det ser ut til at den kan få det hos dere. Det er jo også en stor hund, men det finnes absolutt større hunder. 
Min elsker turer, alt fra gåturer i nabolaget til fjellturer. Han elsker å lære nye ting, og det skinner nesten av han når han gjør noe bra og får ros for det. En god nese, så vi prøver å bli flinkere til å la han søke. Både våre barn og barna i gata elsker han, og han elsker de tilbake. Godt å få oppmerksomhet ;) Han har en sånn kjærlighet, og så er han så omsorgsfull og god, umulig å ikke bli glad i han :)

Anonymkode: e70ab...ce0

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig lett å bli bitt av agilitybasillen og da trenger du en god hund fra første stund. Hvis du kikker på small-listene er det en rase som dominerer i small/medium og det er Shetland Sheepdog. Det finnes selvfølgelig andre raser også, men det er en grunn for at Border Collie dominerer medium/large og Shetland Sheepdog dominerer small/medium. Det er lettlærte, kvikke, raske og omgjengelige hunder som passer godt til slik hundesport.

Hvis du kikker nærmere på Sheltie, så pass på at oppdretteren HD-røngter begge foreldredyrene og helst at de er opptatt av hundesport. Det finnes to oppdrettere som spesialiserer seg på agility(kanskje flere uten at jeg har full kjennskap til dette), kennel Sunbourne og Shetland Sheepdog breeder team som består av kennel Personligheten og kennel Fun To Run. Dessverre er det temmelig lange ventelister hos disse oppdretterne, men det er vel verdt å vente.

Vi har en 6 mnd gammel Sheltievalp her hjemme og du verden hvor morro dette er. :-) Han har et agilitygen virker det som, og har allerede startet opplæring. Han tar lydighet så lett at det nesten er skummelt.

Pelsstell er det jo med denne rasen, men jeg vil påstå at de ikke lukter mye. 

Datteren min driver aktivt med agility. Hun forteller at man bør unngå mynderasene da de har fart, men ikke er veldig førerorienterte, mens dverg Pincher kan være et godt alternativ til Sheltie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Ulven. Hvis du kun skal trene på hobbynivå og kanskje en gang starte lavere klasser, fungerer de fleste raser. Spesielt agility er noe de aller, aller fleste hunder synes er gøy. Men om du tror du kan trives med å konkurrere og komme deg oppover i klassene, er det like greit å gå for en rase som har det som skal til for å hevde seg.

BC og sheltie er som sagt de vanligste, men det finnes også en god del papillons, pinschere, diverse terriere og pudler i de øverste klassene. Blant de store hundene finner du vel en og annen belgisk fårehund og (jakt-)retriever og denslags også, mener jeg å huske.

Anonymkode: b5578...9ab

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert flere som vil si at en schæfer ikke er en god førstegangshund, men for meg og oss fungerte det kjempebra. Makan til familiehund skal man lete lenge etter. Omgjengelig med barn, voksne og andre dyr. Kosete som få. Godt lynne og lærer raskt. Og det de lærer sitter i. De burde helst ha en del mosjon, men det ser ut til at den kan få det hos dere. Det er jo også en stor hund, men det finnes absolutt større hunder. 
Min elsker turer, alt fra gåturer i nabolaget til fjellturer. Han elsker å lære nye ting, og det skinner nesten av han når han gjør noe bra og får ros for det. En god nese, så vi prøver å bli flinkere til å la han søke. Både våre barn og barna i gata elsker han, og han elsker de tilbake. Godt å få oppmerksomhet ;) Han har en sånn kjærlighet, og så er han så omsorgsfull og god, umulig å ikke bli glad i han :)

Anonymkode: e70ab...ce0

Schæfer er best! De har ufattelig mye potensiale, så om man trener dem riktig så får man mye tilbake for det. Eier ikke en selv men har flere venner og en onkel som eier Schæfer, og har tenkt til å skaffe meg en selv om ikke så lenge.

Anonymkode: e5210...cde

Skrevet

Det er nok mange raser som passer til agility og  lydighet på lavere nivå. 

Har en gårdshund som vi planla å bruke til agility og lydighet, men han er helt håpløs. Blandingen av personligheten hans, energien og det ukonsentrert hodet ispedd litt pysete-het gjorde av vi gav opp. :ler:

Den klumsete Rottweileren var mye bedre på både agility og lydighet, i tillegg var han super på spor og kløv. 

Gjest FarDareisMai
Skrevet

Vet om noen som har brukt engelsk toy terrier/manchester terrier til lydighet/agility. De er blant de mildeste terriertypene, har kort pels og er utrolig smidige og raske. Og så er de kvikke, lettlærte sjarmører med mye personlighet:hjerte:

Skrevet (endret)

Det er enda litt lite informasjon til å kunne komme med gode forslag. :) I tillegg til det du skriver hadde det vært lurt å tenke over hva som er absolutte krav, hva som er fint å ha, og hva som ikke er så viktig, f.eks.;

- Hvor mye mental og fysisk trening vil hunden få gjennomsnittlig i løpet av en uke? Det er stor forskjell på hva en whippet eller pincher har behov for og hva en brukshund (som gjerne er dem som gjør det bra i AG/LP) har behov for.

- Hvor ille er det med litt lyd? Det er stor forskjell på hvor pratsom hundene er.

- Vaktinstinkt, er det noe du vil ha eller ei? Hva med jaktinstinkt? 

- Hvor viktig er det at hunden er lettlært og ønske om å jobbe? De som er lettlærte og motivert for trening er gjerne de som må få jobbe jevnlig også, ikke bare hverdagslydighet i hagen i blant. ;)

- Er det viktig at det er en type som går overens med de fleste hunder? Noen garanti har man aldri, men rasevalg har mye å si.

- Pelsstell? Størrelse? Noe som er viktig av slike ting? Ser du foretrekker korthåret/luktfri, men hvor viktig er det sammenlignet med øvrige ønsker?

I en whippet vil få pelsen du ønsker deg, lite lyd og hunder som stort sett går greit overens med andre. Men de har jaktinstinkt i varierende grad, så det er ikke alle det er like greit å ha mye løs. Særskilt lettlært eller treningsmotivert vil jeg ikke si de er, jeg har selv hatt to som ikke var enkle å motivere hverken med lek eller godbit, men en del funker jo på hobbynivå. Schäfer vil være mer treningsmotiverte, men de har både vaktinstinkt, større mosjon/treningsbehov, lyd og spesielt hannhunder går ikke alltid så greit med andre hanner. Sheltie blir mer pels og røyting (men lettstelt), mye lyd, veldig fine treningshunder (gjør det spesielt bra i AG) - kan være et bra alternativ ut i fra det lille jeg vet. Collie, kanskje. Puddel likeså, om du tåler en del pelsstell (men blir jo ikke røyting), fine og omgjengelige som kan brukes til det meste og går overens med ''alle''. Du kan jo også se på retrieverne, mye som kanskje kan passe der (sett bort i fra røyting)!

Selv har jeg border collie, som gjerne er den rasen å ha dersom man trener mye og aktivt AG og LP. Men selv om det er kult at han funker så bra på trening, og alltid vilvilvil så gjerne, så trenger han trening... Mye. Og mosjon. Og man kan ikke gjøre mange feil, for han plukker opp det like raskt som alt annet! Også har de gjeterinstinkt som man må ha kontroll over. Så selv om det kan friste med sånne hunder må de jo passe inn i hverdagen. :) Sånn helt til slutt anbefaler jeg alltid å prioritere helse, som innebærer å undersøke og velge en dyktig oppdretter, men ikke minst å ikke velge en rase med voldsomt utbredte helseproblemer i utgangspunktet (vil si at alle jeg har nevnt med unntak av schäfer er raser som er forholdsvis friske).

+ mengde mosjon og mental trening burde spesifiseres og være realistisk. For noen er hverdagstur er en halvtime langs gaten i bånd, for andre er det to timer løs i skog. Ikke velg hund ut i fra hva du håper å få til, du burde være sikker - og det går to veier, ikke velg en rase kun fordi det er anbefalt for førstegangseiere om du ønsker å være aktiv. Det gjorde jeg med whippet nemlig (ville bare ha en frisk rase, og den blir ofte trukket frem som ''perfekt for førstegangseiere'' - noe de kan være, men ikke for alle), og for min livsstil er faktisk border collien ''enklere''.  

Endret av Gaea
Lagt til avsnitt
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er noen hundefolk her inne. Er litt på leiting etter hund. Men litt usikker på hvilken rase jeg skal velge.

Bruksområdet vil bli i hovedsak familiehund som vi tar med på turer og joggeturer og slikt. Men jeg har litt interesse for å trene litt agility og lydighetstrening med hunden i tillegg. Kanskje litt søk også, om hunden fatter interesse for det.

Jeg har egentlig fra før falt litt for Whippet og Pinscher, mye pga at de er gode førstegangshunder, ikke alt for store eller små, og er forholdsvis enkle å ha med å gjøre. (I tillegg er de pelsen luktfri og lite røyting, noe som scorer ganske høyt her hos meg.) Vil ha en aktiv hund, men ikke en som løper rævva av meg ;) Om den er lettlært så er det også et stort pluss. 

Så hvis noen har andre forslag enn disse to rasene, gi en lyd  :)

Anonymkode: 6de4c...55a

Det første jeg tenker når jeg leser det jeg har uthevet er en retriever. Golden eller Labrador. Ikke de man kaller "jakt" foran (de er rimelig heftige). Har skrevet "jakt" da de fleste faktisk ikke er alvet for jakt, spesielt ikke av goldens, men for LP.  Dette er gode allroundere som er relativt enkle og oppdra, som stort sett holder seg nær familien og som tåler at du som nybegynner gjør mye feil uten at hunden blir feillært for all ettertid av den grunn. De er ikke av de kjappeste i innlæring - og det er en fordel, men de er stødige hunder. De er ganske viltre som unghunder og kan være en håndfull, men de fleste lander som supertrivelige hunder.

Whippet er enkle og greie, men ikke de mest lettmotiverte om du ønsker å drive med AG, LP og spor. Selv om det bare er hobbynivå.
Pinscher er ikke noen enkel hund i det hele tatt og det er mye ymse på mentaliteten der. Da spesielt nervøsitet og agressjon med bunn i dette kan være et problem hos noen. Og de er ganske turbo. Skal du kjøpe en så sjekk nøye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...