AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 Vi inviterte over familie til feiring av min mann sin bursdag denne helgen. Jeg fikk en kommentar fra min mann som jeg har tenkt litt på i ettertid og lurer derfor på hva dere gjør før dere får besøk, og hvor viktig det er at det er rent og ryddig i hjemmet. Min mann mener jeg har problemer når det kommer til dette. Ja, jeg setter han i gang med oppgaver før vi får besøk, alt ettersom hva som skal gjøres før de kommer. Hos oss skal det ryddes, tørkes støv, støvsuges, vaske over gulvet og gjøres i stand med servering av mat og drikke. Noe jeg mener er normalt å gjøre før man får besøk. Han mener det holder med å rydde, og at det ikke gjør noe om det er litt støv her og der. Det ender opp med at jeg tar rengjøring og forberedelser. Jeg mener det er fordi han ikke gidder og for å slippe å bidra... Han mener det er overdrevent å gjøre alle disse tingene, hvor han mener det ikke er nødvendig at det skal være strøkent i hjemmet. Jeg mener motsatt og synes det er veldig deilig å kunne sette seg ned og nyte selskapet, i stedet for å tenke over hvor støvete det egentlig er her. Jeg lurer på om jeg overdriver fordi jeg generelt har et problem når det kommer til system og ryddighet. Jeg er en person som gjerne kan rette på bilder, sette bøkene på rett linje om de står skjevt eller flytte på ting slik at det ser "bedre" ut. Dette er noe jeg jobber med, hvor det kun er før vi skal ha gjester at jeg vandrer rundt og gjør dette. Ellers bryr det meg ikke. Jeg gjør det når min mann ikke ser det, fordi jeg vet at dette plager han. Problemet er at han mener at mitt behov for å ha et ryddig og rent hjem før gjester kommer inngår i mine tvangstanker. Hva mener dere? Hva gjør dere før dere får besøk av gjester? (Skal sies at om noen "bare stikker innom", så slapper jeg av og tar kanskje en runde med støvsugeren før de dukker opp). Anonymkode: ab260...1e2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #2 Skrevet 8. mars 2016 Det trenger ikke være helt strøkent, men jeg har småbarn som roter og griser, og vi er slitne, så det ser ofte ikke ut her! Og det etter bare en dag, hvor det var shinet dagen før, så dagen etter - fordi vi ikke orket å ha i oppvaskmaskinen og sånn, så ser det ut som vi ikke har rydda og vaska på en uke eller to :D og da er det rett og slett flaut å få besøk, det ser jo ut som det bor griser her! Jeg hater å få uanmeldt besøk, for jeg vil ikke at folk skal tro vi har det slik hele tiden, men enkelte dager er sånn. Husker en gang vi fikk besøk av kompisen til mannen min, og jeg hadde hasterydda inn på kjøkkenet, jeg var hemmelig gravid (tidlig) og hadde spydd i to uker, og ikke orket noe, og mannen min hadde ikke hjulpet meg, og vi hadden en liten jente som også rotet, og da så det ikke ut! Spesielt på kjøkkenet, og selvsagt måtte den nysgjerrigperen komme inn på det mest rotete rommet... jah her var det rotete ja - sa han rett ut! Og vet dere, han kom aldri igjen! Typisk, for jeg kom meg fra kvalmen og fikk igjen energi til å rydde/vaske, men nå tror han sikkert vi har det slik hele tia, og dere kan banne på at han har sladret til kona si og! Så de tror nok vi er de grisene. Jada, vi har det ofte rotete, men vi liker å ha det ryddig, det er bare ikke alltid vi har energi til det..... og vi godtar litt rot i hverdagen... men gi oss beskjed om besøk minst en halvtime, så rekker vi i alle fall å rydde det verste! Vi kan godt ta imot besøk uten at det er strøkent, men ikke når hele benken er full av oppvask, gulvet fullt av leker, ja likeså på spisebordet og peisen hehehe.... enda vi maser på ungene om å ikke ta med leker i stua... men det er vel koseliger å leke nede med oss. Husker selv da jeg var liten, ungene i nabolaget elsket å komme til oss, for her fikk de være barn, de kunne leke i hele huset, hoppe i sofaen, bygge hytte av sofaputene... der de kom fra, fikk de ikke lov å gå inn i stuen engang.... de måtte værsågod leke på rommene sine.... Anonymkode: 11ff3...ec9 1
Cashbah Skrevet 8. mars 2016 #3 Skrevet 8. mars 2016 Jeg mener det er god etikette å ha et strøkent hjem når man inviterer på besøk. Det viser respekt for besøket. Jeg har aldri hatt besøk hos meg uten at det har vært absolutt plettfritt hjemme hos meg. Pynter gjerne litt ekstra med f.eks. blomster eller lager snacks/drinker før besøket kommer. 4
Fiberhusk Skrevet 8. mars 2016 #4 Skrevet 8. mars 2016 Jeg rydder meg ihjel før besøk. Men jeg har et kaotisk hjem som utgangspunkt, og liker ikke at det er slik når det kommer besøk. Har jobbet med div. ommøblering og kasting av ting i lang tid, så da blir det aldri en sånn strøken hverdag som mange har. Får sjeldent besøk så da er skippertakene stort sett kun da 3
Kristanna Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 Jeg rydder og vasker hovedsaklig for min egen del, liker å ha det fint rundt meg. Men litt ekstra blir det jo når vi skal ha gjester. Rydder nok litt ekstra og drar frem støvsugeren rett før de kommer. 1
FantasDick Skrevet 8. mars 2016 #6 Skrevet 8. mars 2016 Vi kan ta i mot besøk når som helst, da vi har det sånn passe rent og ryddig. Gulvene bør være fri for rusk og hybelkaniner, ikke støv på gjenstander, kjøkkenbenken ryddig og ren, ren do og vask på badet, ryddig i stort sett hele huset. Vi forsøker å holde det sånn i hverdagen. Hvis vi venter planlagt besøk rydder og vasker jeg gjerne litt ekstra, for syns skyld. Ordner gjerne friske blomster og mat/bakst/snacks. 2
appelsinjuice Skrevet 8. mars 2016 #7 Skrevet 8. mars 2016 Når noen kommer på besøk til oss for første gang vil jeg ha det ryddig og rent, og gulv vaskes og friske blomster settes fram slik at jeg får vist fram hjemmet vårt fra sin beste side Dersom vi får gjester som har vært hos oss før gjør det ikke noe om det er litt rotete, gulvet ikke er nyvasket og blomster og potteplanter står på halv tolv Vi har et lite barn, så med alt babyutstyr og div. blir det litt rotete uansett. Rot gjør ikke så mye, tenker jeg, så lenge det er rent (spesielt på kjøkken og bad) 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #8 Skrevet 8. mars 2016 Vi har det stort sett ganske rent og ryddig, så uventet besøk er ikke noe problem. De har jo uansett forståelse for at en barnefamilie sjelden har et plettfritt hjem. Før planlagt besøk vasker jeg badet, støvsuger og vasker over kjøkkenbenk/bord og slike steder som barn lett griser til. Anonymkode: 69e2a...9e8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #9 Skrevet 8. mars 2016 17 minutter siden, Cashbah skrev: Jeg mener det er god etikette å ha et strøkent hjem når man inviterer på besøk. Det viser respekt for besøket. Jeg har aldri hatt besøk hos meg uten at det har vært absolutt plettfritt hjemme hos meg. Pynter gjerne litt ekstra med f.eks. blomster eller lager snacks/drinker før besøket kommer. Jeg ble litt sur på søsteren min da jeg hadde med min nye flamme på besøk. De visste vi skulle komme og overnatte, men da vi kom var det jo kaos der, rot overalt! Det følte jeg var respektløst når de visste vi kom - og attpå til hadde med en ny kjæreste som jeg ville skulle få godt inntrykk av meg og min familie.... han fikk et dårlig førsteinntrykk av min familie i alle fall! Anonymkode: 11ff3...ec9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #10 Skrevet 8. mars 2016 5 minutter siden, appelsinjuice skrev: Når noen kommer på besøk til oss for første gang vil jeg ha det ryddig og rent, og gulv vaskes og friske blomster settes fram slik at jeg får vist fram hjemmet vårt fra sin beste side Dersom vi får gjester som har vært hos oss før gjør det ikke noe om det er litt rotete, gulvet ikke er nyvasket og blomster og potteplanter står på halv tolv Vi har et lite barn, så med alt babyutstyr og div. blir det litt rotete uansett. Rot gjør ikke så mye, tenker jeg, så lenge det er rent (spesielt på kjøkken og bad) Ja, spesielt første gang er det greit. Det er jo det med førsteinntrykket! Jeg ble så lettet da jeg besøkte en helsesøster jeg kjenner, hun har og små barn, og der var det rot og leker overalt! Det at hun var helsesøster i tillegg gjorde meg enda mer lettet! Til og med hun hadde det ikke perfekt! Så jeg slapper mer av når hun kommer, for jeg vet at hun vet hvordan det er å ha små barn Anonymkode: 11ff3...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #11 Skrevet 8. mars 2016 20 minutter siden, Fiberhusk skrev: Jeg rydder meg ihjel før besøk. Men jeg har et kaotisk hjem som utgangspunkt, og liker ikke at det er slik når det kommer besøk. Har jobbet med div. ommøblering og kasting av ting i lang tid, så da blir det aldri en sånn strøken hverdag som mange har. Får sjeldent besøk så da er skippertakene stort sett kun da Jeg har funnet ut at trikset med å ha et strøkent hjem er å invitere ofte på besøk For da får man et press på seg, og da er det utrolig hvor fort det går å rydde Når vi ikke venter noen slapper vi mer av og tenker at den oppvasken kan vente, for vi er litt slitne osv.... men får vi besøk, oh da er det noen som får farta på seg Så jeg tror nok cluet er å invitere folk minst et par ganger i uka, så slipper man at det hoper seg opp (skjønt her i huset hoper det seg opp etter en dag) Anonymkode: 11ff3...ec9
Gjest Jessica Skrevet 8. mars 2016 #12 Skrevet 8. mars 2016 Vi har det sånn ca ryddig og kan ta imot uanmeldt besøk. Gulv må stlvsuges, bad og kjøkken vasket, rydde vekk klær,kaste søppel osv. Jeg liker å ha det ryddig uansett, men gjør litt ekstra når besøkende kommer. 😊 Litt blomster og snack framme hvis de skal være her noen timer. Jeg har blitt oppdratt til å åpne vinduer og lufte når jeg står opp og at kjøkken skal ryddes etter bruk, og at hybelkaniner ikke hører hjemme i et koselig hjem 🙈
Fiberhusk Skrevet 8. mars 2016 #13 Skrevet 8. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har funnet ut at trikset med å ha et strøkent hjem er å invitere ofte på besøk For da får man et press på seg, og da er det utrolig hvor fort det går å rydde Når vi ikke venter noen slapper vi mer av og tenker at den oppvasken kan vente, for vi er litt slitne osv.... men får vi besøk, oh da er det noen som får farta på seg Så jeg tror nok cluet er å invitere folk minst et par ganger i uka, så slipper man at det hoper seg opp (skjønt her i huset hoper det seg opp etter en dag) Anonymkode: 11ff3...ec9 Haha oppvasken ja Den sliter vi ikke med her, her er det mer de godt skjulte hybelkaninene og pappeskene med rot, og møblene vi skal fjerne. Jobber fullt og har kronisk utmattelse, orker ikke ha besøk så ofte. Men ellers hadde det sikkert vært løsningen her og
Mippi Skrevet 8. mars 2016 #14 Skrevet 8. mars 2016 Det skal være så ryddig at det like gjerne kunne vært boligvisning her. Eneste forskjellen er at de få personlige eiendelene mine står fremme (de står jo alltid fremme), tar selvfølgelig ikke ned bildene på veggen og jeg setter frem litt snacks og drikke.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #15 Skrevet 8. mars 2016 Når jeg innviterer folk hjem så rydder og vasker jeg på forhånd, liker ikke å vise frem et skittent hjem. Hvis jeg får telefon av noen som vil komme på besøk om en time, så drar jeg over med støvsugeren, og vasker badet i en fei. At det ligger fremme bøker, strikketøy o.l. "dagligrot" stresser jeg ikke med da, men jeg liker ikke å ha det støvete selv på kort varsel. Sånne uanmeldte besøk på døren slipper jeg som regel ikke inn/lukker ikke opp, jeg hater det, men det er en egen diskusjon. Kjøkkenet rydder jeg hver dag og har alltid friske blomster på bordet, så sånn sett er mye gjort. Når folk innviterer så forventer jeg egentlig at de har gjort et minimum av innsats før besøket kommer. Husker ett år vi ble innvitert på middag hos en kar på 17.mai, frem med finklær og musserende. Han hadde ikke gjort noe i huset før vi kom, det var dyrehår overalt og gammel skitt i krokene (spindelvev, svart støv og hybelkaniner), ikke luftet fordi det slapp ut varmen og bordet var flekkete. Spiste minimalt og tok bussen hjem da jeg måtte på do, fordi toalettet i ett så grisete hus ikke var noe jeg orket å sjekke ut. Anonymkode: 5a35b...8b4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #16 Skrevet 8. mars 2016 Etter vi fikk barn: Jeg forsøker å få unna alt tøy som ligger å slenger rundt om kring (stapper det i et skap), samler sammen aviser, hiver leker i lekekasser og forsøker å ha kjøkkenbenken så nogenlunde fri for rot og oppvask. Lukker døra til soverommet. Og det er det. Vaske/støvsuge/tørke støv... det gjør vi aldri (har vaskehjelp). Kanskje vi støvsuger før en finere fest, for eksempel før julaften, da shinet vi opp en del. Men ikke for vanlig "stikke-innom-besøk". Men matserveringen bruker det å være stil over, altså, der er min mann en mester. Så jeg dekker bord før gjester kommer, og fyrer i peisen, tenner stearinlys. Anonymkode: 9ce69...4a1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #17 Skrevet 8. mars 2016 Så deilig å vite at det ikke bare er meg som har behov for å ha det strøkent når vi får besøk! Å besøke andre hvor det ikke er rent, synes jeg ikke noe særlig om. Dersom det er planlagt besøk, synes jeg selv det er rart om det ikke er rent hos andre. Men jeg opplever sjeldent at andre gjør noe ut av besøk. Har helt ærlig kun én venninne som har det strøkent når hun får besøk. Svigerfamilien har faktisk klesrulle i gangen, slik at gjester kan rulle klærne for støv og dyrehår etter besøk... Tydeligvis bedre at vi kan rulle vekk driten enn at de faktisk støvsuger når det er familieselskap. :/ Anonymkode: ab260...1e2 2
Puny Skrevet 8. mars 2016 #18 Skrevet 8. mars 2016 Jeg rydder og vasker som gal, og pisker samboeren rundt med forskjellige oppgaver sikkert litt hysterisk, men jeg orker ikke ha det rotete når jeg får besøk, da greier jeg ikke slappe av. Jeg tåler godt rot i hverdagen, men ikke når vi har besøk... 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #19 Skrevet 8. mars 2016 Da skal jeg vise min mann denne tråden, ettersom at dette tydeligvis er en normal ting å gjøre før man får besøk! Da er det ikke jeg som er rar eller annerledes, han er rett og slett bare lat... TS Anonymkode: ab260...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #20 Skrevet 8. mars 2016 Jeg stusser litt over denne panikkeyddingen før folk får besøk... Er det ikke bedre å ha det ryddig til vanlig. Er jo mye koseligere å være hjemme også da, hvis det er ryddig og rent. Vi har fire små og to hunder, men det kan helt fint komme folk hit til enhver tid uansett. Må aldri brårydde rett før det kommer besøk enten de er forhåndsmeldte eller kommer overraskende. Anonymkode: 66639...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå