Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har tatt en kroppsanalyse, og ut fra vekt, høyde og muskelmasse har jeg et basalbehov på 1900 kcal. Er det noen som har et godt svar på hva daglig inntak da bør ligge på? 

Jeg trener styrke 2 ganger i uken, intervaller 2 ganger og ellers går jeg tur 3-5 timer pr uke. 

Jeg har forsøkt å ligge på forskjellige inntak, men vekten går ikke nedover til min store frustrasjon. Har forøvrig gått ned 40 kilo, og har vært relativt stabil i 2 år, men ønsker å gå ned 10-15 kilo for å komme i mål. 

Anonymkode: 8c97b...2f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du ikke beskjed om dette der du tok testen? Siden du skal videre ned i vekt, skal du spise mindre enn det du trenger for å holde vekta stabil. Du kan bruke en online kalkulator og beregne din TDEE. Denne er fin, her kan du eksperimentere med makrosammensetning også: http://www.muscleforlife.com/macronutrient-calculator/ Hvis du foretrekker norsk, er denne grei: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Husk at disse bare gir estimater. Du må holde oversikt over inntaket ditt og vektutviklingen din og justere inntaket sånn at vekta går nedover i passe fart. Det vil gå saktere etterhvert som du blir lettere, men det vet du sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

For å få vite mer om kcal inntak måtte jeg bestille time til ernæringsfysiolog, og det har jeg ikke gjort enda. Jeg registrerer alt jeg spiser på lifesum, så følger med på makrosammensetningen, og etter år med denne livsstilsendringen føler jeg at jeg har bra kontroll på hva som er bra. Jeg veier så godt som alt jeg spiser 👍🏻

Jeg vet jo at det vil gå tregere, men når ingenting skjer føler jeg at noe må være galt. Det som fungerte før fungerer ikke lenger, og jeg har økt aktivitetsnivået for å forhåpentligvis øke forbrenningen, men det er veldig lite som skjer. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få vite mer om kcal inntak måtte jeg bestille time til ernæringsfysiolog, og det har jeg ikke gjort enda. Jeg registrerer alt jeg spiser på lifesum, så følger med på makrosammensetningen, og etter år med denne livsstilsendringen føler jeg at jeg har bra kontroll på hva som er bra. Jeg veier så godt som alt jeg spiser 👍🏻

Jeg vet jo at det vil gå tregere, men når ingenting skjer føler jeg at noe må være galt. Det som fungerte før fungerer ikke lenger, og jeg har økt aktivitetsnivået for å forhåpentligvis øke forbrenningen, men det er veldig lite som skjer. 

Pass på, her er det noen som ser muligheten til å tjene noen slanter på deg. Du behøver ikke betale noen for å finne ut hvor mye du skal spise. For å utdype det jeg skrev over - når du vet hvor mye du tar inn i form av kalorier (fordi du veier og loggfører alt korrekt og nøyaktig) og veier deg selv jevnlig (jeg anbefaler hver dag,om morgenen, uten eller med samme mengde klær, på samme vekt, på samme sted, etter toalettbesøk og før frokost) og noterer dette og følger med på "trenden" (vekta vil svinge uavhengig av fettmengde i kroppen), og du vet at ett kilo fettvev tilsvarer 7000 kalorier, har du nok data til å beregne (ekstrapolere) hvor mange kalorier du forbruker hver dag. Du skal spise litt mindre enn det du forbruker (20% er ofte anbefalt).

Det vil gå saktere etter hvert som du går ned i vekt, av flere grunner. Kroppen din er lettere og bruker mindre energi på alt du gjør. Ett kilo fettvev vil kunne yte max 69 kalorier pr døgn; dette tilsvarer max av hva du kan gå ned før du begynner å tære på musklene. Du vil bli mer og mer fornøyd, men du får mye mindre igjen for samme innsats, når du nærmer deg målet. Du må både akseptere at nedgangen går saktere, og være mye mer nøyaktig med loggingen (inkludert dobbeltsjekke informasjon om matvarer) for å kunne fortsette nedgangen i det hele tatt. Samtidig har du sikkert nådd et stadium hvor du begynner å bli litt lei. Det er derfor jeg pleier å si at vektmestring er enkelt, men ikke lett. Vektnedgang krever en pågående innsats og mye tålmodighet. Og etterpå er det å vedlikeholde vekten en ny utfordring i seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går opp og ned de samme 2-3 kiloene, avhengig av syklus, litt opp i helgene og ned i ukene. Endringen har satt seg i kroppen min, jeg lever ikke med slanketanker men spiser sunt og beveger meg regelmessig. Så vedlikeholdet har forsåvidt gått bra i to år, men jeg vil jo komme i mål en dag 👍🏻

Men ja, jeg er lei, ikke av kosthold og aktivitet, men av at det ikke skjer noe. Så jeg stresser nok, og akkurat det vet jeg ikke hvordan jeg skal finne en løsning på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...