Gjest ~jente~ Skrevet 18. oktober 2004 #1 Skrevet 18. oktober 2004 Hei! Jeg skal flytte sammen med kjæresten min om to uker og gleder meg veldig. Men så har jeg tenkt litt... hvordan bør jeg "oppdra" ham i starten? Vil jo ikke la ham bli vant til at jeg alltid vasker opp, f. eks. Hvilke feller kan jeg, som jente, gå i i begynnelsen av et samliv som får kjedelige konsekvenser senere? Noen tips, jenter?
Lillesøster Skrevet 19. oktober 2004 #2 Skrevet 19. oktober 2004 Ros han for alt det han gjør rett og overse at han gjør galt.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #3 Skrevet 19. oktober 2004 Ville tro at han er ferdig oppdradd i og med at han er gammel nok til å få samboer.. Dere må bli enige om arbeidsfordelig hjemme kanskje?
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #4 Skrevet 19. oktober 2004 Tror du ikke mammaen hans har oppdradd han allerede? Hvis du tenker å gå inn som stedfortreder for mor tror jeg det kan få veldig kjedelige konsekvenser! Del på husarbeidet, si fra før du blir sur hvis du syns du gjør uforholdmessig mye av det og la han gjøre ting på sin måte (skitt det samme hvordan filla ligger på langkosten så lenge gulvet blir rent).
Suzy Skrevet 19. oktober 2004 #5 Skrevet 19. oktober 2004 Gå ut fra at han ikke trenger å oppdras og forvent det samme av ham som du ville forventet av en hvilken som helst person du skulle delt bolig med - nemlig at vedkommende yter sin skjerv og gjør sin del av de kjedelige hus-tingene!
Gjest Dreyer utlogga Skrevet 19. oktober 2004 #6 Skrevet 19. oktober 2004 Det du gjør nå får konsekvenser for framtida. Så ikke skjem ham bort med å ta all matlaging og oppvask og klesvask og golvvask, hvis du ikke har lyst å fortsette med det til du blir gammel og grå. Spesielt hvis han bor aleine nå, da vet han jo at disse tingene gjør seg ikke selv. Flytter han rett fra mamma (eller samboer) som har latt han slippe unna alle huslige gjøremål blir det litt verre. Men her mener jeg å ha lest en rekke gode "oppdrager-tips" fra Poirot (tror jeg det var). Uansett, gjør ikke deg selv den bjørnetjenesten å bli hushjelp i forholdet. Lykke til med samboerskapet!
Gjest Melissa Gioberti utl. Skrevet 19. oktober 2004 #7 Skrevet 19. oktober 2004 Så du mener du må oppdra en annen person, selv om den er voksen? Det synes jeg høres veldig rart ut...men men meg om det. Det er lurt å ta en prat på slike ting ganske tidlig. Bli enige om noen grunnregler: praktiske ting som klesvask, matlaging osv.: istedenfor å lage en liste, gjenta for ham hva dere ble enige om... "Så da er vi altså enige om...?" Dermed kan han ikke komme i ettertid å klage over at ingen har laget middag til ham, ingen har vasket klær eller ingen har vasket gulv eller byttet sengetøy: for det er hans tur.
Helena Skrevet 19. oktober 2004 #8 Skrevet 19. oktober 2004 Vi avtalte hvordan vi skulle fordele husarbeidet helt i begynnelsen, før vi kom inn i noen (u)vaner. Begge to hater husarbeid så vi har fordelt det som må gjøres ca 50-50, der vi har ansvaret for hver våre oppgaver.
Aida Skrevet 19. oktober 2004 #9 Skrevet 19. oktober 2004 "Hvordan skal jeg oppdra mannen min"?? :Dåner:
Fakse Skrevet 19. oktober 2004 #10 Skrevet 19. oktober 2004 Avtal med en gang dere flytter sammen hvordan dere skal fortele oppgaver og økonomiske forpliktelser på alle områder. Skriv gjerne en samboeravtale i tillegg. Ta det opp med en gang dersom ikke avtalene dere har laga følges.
Gjest Hillary.. Skrevet 19. oktober 2004 #11 Skrevet 19. oktober 2004 :o Kone: Ja, hva vi gjør vi når vi er ferdig med å spise middagsmat, da, mannen min? *Mann smiler litt* Kone: Ja, da setter vi oppvasken i maksinen! *Mann går og begynner å stable oppvask i maskinen* Kone: Flink mann er du! Etterpå kan vi "leke" litt. Kone: Ikke glem å ta av deg tøflene før du kommer opp i sengen, da....
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #12 Skrevet 19. oktober 2004 :o Kone: Ja, hva vi gjør vi når vi er ferdig med å spise middagsmat, da, mannen min? *Mann smiler litt* Kone: Ja, da setter vi oppvasken i maksinen! *Mann går og begynner å stable oppvask i maskinen* Kone: Flink mann er du! Etterpå kan vi "leke" litt. Kone: Ikke glem å ta av deg tøflene før du kommer opp i sengen, da.... Er det nødvendig å svare om du syns det er så teit??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå