Gå til innhold

Korkgulv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva vet du om korkgulv? Jeg kjenner jeg er skeptisk, men vet lite om gulv generelt. Ser for meg korktavler og glassunderlag på gulv, men et enkelt googlesøk motbeviser forestillingen.

Kunne det fungert, hvilke rom evt? Soverom? Mannen er interessert... og jeg må finne mer ut av dette :lol:

Anonymkode: d9502...07d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja dette høres bare positivt ut! :)

"Egenskaper

Kork har en cellestruktur og inneholder et voksaktig stoff - suberin - som gjør den vanntett. Det er ikke uten grunn at kork brukes til å tette flasker med er - nettopp kork, laget av kork!

Strukturen gir den egenskaper som minner om en svært fast svamp, den gir etter for støt og press, og går tilbake til sin opprinnelige fasong. Skarpe gjenstander kan derimot gjøre skade, som på de fleste andre gulvbelegg.

Kork er derfor behagelig å gå på, det gir en naturlig svikt. I tillegg er det svært varmeisolerende, slik at det kjennes varmt å gå på. Selv med bare føtter føles det varmt, siden korken ikke transporterer varmen bort fra føttene.

Kork er også svært lydisolerende, siden materialet er akustisk dødt. Det har ingen resonanser og absorberer høye frekvenser. Det isolerer derfor både trinnlyd og lyd fra gjenstander som faller på gulvet, og akustisk lyd fra rom med korkgulv forplanter seg lite nedover i boligen.

Kork er heller ikke følsom for variasjoner i temperatur og fuktighet."

http://www.dinside.no/911727/korkgulvet-er-tilbake-i-nye-varianter

Anonymkode: e9179...e0e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om korkgulv? Jeg kjenner jeg er skeptisk, men vet lite om gulv generelt. Ser for meg korktavler og glassunderlag på gulv, men et enkelt googlesøk motbeviser forestillingen.

Kunne det fungert, hvilke rom evt? Soverom? Mannen er interessert... og jeg må finne mer ut av dette :lol:

Se her. Bilder med korkgulv på både kjøkken, stue, m.m. https://www.google.no/search?q=Cork+Flooring.&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1iYH05K_LAhXplHIKHQLdBrsQ_AUIBygB&biw=1366&bih=645

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser og forstår engelsk greit, så finner du endel ting her, som er hjelpsomme når du skal ta stilling til om du vil ha korkgulv:

http://icorkfloor.com/cork-flooring-pros-and-cons.html

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette høres bare positivt ut! :)

"Egenskaper

Kork har en cellestruktur og inneholder et voksaktig stoff - suberin - som gjør den vanntett. Det er ikke uten grunn at kork brukes til å tette flasker med er - nettopp kork, laget av kork!

Strukturen gir den egenskaper som minner om en svært fast svamp, den gir etter for støt og press, og går tilbake til sin opprinnelige fasong. Skarpe gjenstander kan derimot gjøre skade, som på de fleste andre gulvbelegg.

Kork er derfor behagelig å gå på, det gir en naturlig svikt. I tillegg er det svært varmeisolerende, slik at det kjennes varmt å gå på. Selv med bare føtter føles det varmt, siden korken ikke transporterer varmen bort fra føttene.

Kork er også svært lydisolerende, siden materialet er akustisk dødt. Det har ingen resonanser og absorberer høye frekvenser. Det isolerer derfor både trinnlyd og lyd fra gjenstander som faller på gulvet, og akustisk lyd fra rom med korkgulv forplanter seg lite nedover i boligen.

Kork er heller ikke følsom for variasjoner i temperatur og fuktighet."

http://www.dinside.no/911727/korkgulvet-er-tilbake-i-nye-varianter

De positive sidene som er nevnt her høres virkelig fristende ut! "Varme" gulv som lydisolerer. Leste på en link jeg fikk, som listet opp det positive og det negative. Det negative er om man er uforsiktig med flytting av møbler, skarpe kanter og lignende, men samtidig vet jeg at det gjelder vel strengt talt de fleste gulv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste bildene her viser litt det utseendet jeg ikke kunne tenkt meg, men samtidig dukker det opp valgalternativer som ser fine ut. Jeg er nesten overbevist, dette er kanskje tingen for oss :) Takk for svar e0e ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bodd med korkgulv på kjøkkenet og det er å anbefale:)

Anonymkode: e9c5c...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Tøytigern skrev:

Hvis du leser og forstår engelsk greit, så finner du endel ting her, som er hjelpsomme når du skal ta stilling til om du vil ha korkgulv:

http://icorkfloor.com/cork-flooring-pros-and-cons.html

Takk, denne linken forsto jeg :) Det negative høres ikke for ille ut, sammenlignet andre gulv. Kanskje det blir "billig-følelser" med et slikt gulv, vi er ikke så eksklusive av oss at det hadde plaget oss noe. Men vi vil gjerne ha et pent hjem, så det er oppløftende å finne flere fine gulv som kunne vært inspirasjon :) Soverom, hobbyrom, vaskerom, bod evt osv er rom som kunne vært mest aktuelle, kanskje også bad. Men der heller jeg litt mot fliser. Usikker med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd med korkgulv på kjøkkenet og det er å anbefale:)

Anonymkode: e9c5c...010

Fortell gjerne mer :) Hvordan er vedlikeholdet? Er det "skummelt" å flytte møbler? Blitt oppriktig interessert nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kork-gulv er begynt å bli veldig "in" nå, og kommer til å bli mer og mer populært i årene fremover. Jeg synes det er kjempelekkert, spesielt kombinert med "tropisk" interiør. Kork og smaragdgrønt med gulldetaljer er allerede veldig populært nå i 2016.

Anonymkode: 7d6cb...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, denne linken forsto jeg :) Det negative høres ikke for ille ut, sammenlignet andre gulv. Kanskje det blir "billig-følelser" med et slikt gulv, vi er ikke så eksklusive av oss at det hadde plaget oss noe. Men vi vil gjerne ha et pent hjem, så det er oppløftende å finne flere fine gulv som kunne vært inspirasjon :) Soverom, hobbyrom, vaskerom, bod evt osv er rom som kunne vært mest aktuelle, kanskje også bad. Men der heller jeg litt mot fliser. Usikker med andre ord :)

Husk at du må kunne tørrmoppe gulvet og få det rent når du har gulv av kork. For med tiden vil det bli stygt hvis du vasker med vann. Derfor er det ikke spesielt egnet på badet, i yttergang og på sånne flater. Bruk støvsuger og microfiber-mopp på gulvet og fjern synlige flekker med en fuktig klut.

Det er fint på soverom og der unger leker. :)

I tillegg blir det mindre gulvkaldt og man kan spare litt på strøm, når man har et gulv som er isolerende.

Det er supert å legge gulvbelegg av kork i andre etasje i hus der det er lytt, for det fjerner/demper lyder av fottrinn i etasjen over.

Det egner seg i rom der man kunne se for seg et vegg til vegg- teppe, men vil slippe alt inne-støvet som følger rmed teppelagte gulv.

P.S Ønsker du deg veldig et baderomsgulv av kork, i stedet for et med varmekabler, kan du få fagfolk til å legge et lag med polyurethan på det nylagte gulvet.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fortell gjerne mer :) Hvordan er vedlikeholdet? Er det "skummelt" å flytte møbler? Blitt oppriktig interessert nå :)

Vedlikehold er å vaske det sånn at det ikke blir for vått. Ellers vedlikeholder man det sånn man gjør med laminat og man kan pusse det ned for å friske det opp, sånn man gjør med hardtre.

(P.S Oljebasert overflatebehandling på korkgulv, kan gi gulning.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...