tenker Skrevet 18. oktober 2004 #1 Del Skrevet 18. oktober 2004 Tenkte jeg skulle legge inn en tråd her før jeg legger meg og før jeg søker andre steder. Hvordan er det med penger fra livsforsikring? Er de arveberettiget på vanlig måte? Uff, dette blir litt rotete, men saken er altså at sambo har fått en jobb hvor livsforsikring føler med som en del av lønnspakka. Siden vi ikke er gift, vil jo ikke jeg arve ham, det vil barna gjøre. Og da er det vel overformynderiet som forvalter pengene. Men så mener jeg at jeg har hørt at det er noe spesielt med penger fra livsforsikring? At de skal trygge familiens fremtid, og at mor derfor kan forvalte disse til de gjenværendes beste? Det vil jo ikke hjelpe meg og barna noe særlig hvis sambo skulle dø i morgen om de har masse penger som forvaltes av overformynderiet, liksom. Mange nye problemer her, så langt har det ikke vært filla å arve etter noen av oss, så vi har ikke gjort så mye med det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 19. oktober 2004 #2 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det er vanlig å oppgi begynstiget på livsforsikring, dva navngi personen som skal motta pengene. Sjekk også forsikringen selv - min samboers livsforsikring er slik at den utbetalses til samboer hvis man har bodd sammen i mer enn to år. Man må betale arveavgift av livsforsikringen, og siden man ikke er i slekt formelt sett, er det høyeste avgiftsklasse. Generelt lønner det seg derfor å tegne livsforsikring på hverandre, dvs at du tegner en på han og omvendt, da slipper man arveavgift. Men nå er det jo jobben hans som betaler, så det er lite å gjøre med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 19. oktober 2004 Tusen takk for svar! :-) Skal snakke med sambo så fort som mulig. Er ikke sikker på om forsikringspapirene er helt klare ennå, men da vet vi jo i alle fall hva vi skal se etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå