AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #1 Skrevet 7. mars 2016 Har sett på en del ulike kjøp og salg sider på sosiale medier. Der er det ett stort utvalg av ting folk vil bli kvitt. Mye av det er fullt brukbare ting som fint kan brukes en stund til. Andre ting er samleobjekter som på sikt kan bli verdt noen kroner, eller som skaper entusiasme hos folk som interesserer seg for ting knyttet opp mot objektet som selges. Ting som blir beskrevet over er i og for seg fint å omsette videre, gjenbruk er alltid bra. Andre mennesker får tak i ting de trenger for en billig penge, noe som også er bra. Samtidig kan man tjene på det selv i form av penger eller andre ytelser, eller rett og slett være grei å gi det bort. Det er jo åpenbart en vinn-vinn situasjon. Samtidig ser jeg at folk kjøper mye dritt, som jeg ikke fatter kan ha noen som helst nytte. Eller så er produktet i så dårlig forfatning at det krever mange ressurser for å få det i tipp topp stand. Eksempler på dette kan være møkkete og fæle griller som har stått en evighet utendørs, halvknuste mobiltelefoner og nettbrett, nedslitte og utgåtte joggesko, rustne og gamle oljetønner eller ulike redskaper som på godt norsk er velbrukt og vel så det. Ofte betaler folk såpass mye for noen av disse tingene (eventuelt en kostbar reparasjon), at det nesten hadde vært like greit å kjøpe en ny vare. Noen varer er det utrolig at folk i det hele tatt betaler for, eventuelt er interessert i å få gratis. Andre gager ser jeg faktisk at folk byr samme pris og i noen tilfeller faktisk høyere pris for en brukt vare, enn det en lik vare koster på butikken. Har sett at noen er blitt gjort oppmerksomme på dette, og da har de trukket tilbake budene sine. Virker som om enkelte gjør en ganske dårlig research, eller er utrolig impulsive. Jeg kan ikke fatte hva folk tenker på i enkelte tilfeller. Hva tror dere? Anonymkode: 78a3e...4d9 1
Gjest chisandra Skrevet 7. mars 2016 #2 Skrevet 7. mars 2016 Vi er så forskjellige. Det som er dritt for meg, kan være gull for andre - og omvendt.
Global eD Skrevet 8. mars 2016 #3 Skrevet 8. mars 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett på en del ulike kjøp og salg sider på sosiale medier. Der er det ett stort utvalg av ting folk vil bli kvitt. Mye av det er fullt brukbare ting som fint kan brukes en stund til. Andre ting er samleobjekter som på sikt kan bli verdt noen kroner, eller som skaper entusiasme hos folk som interesserer seg for ting knyttet opp mot objektet som selges. Ting som blir beskrevet over er i og for seg fint å omsette videre, gjenbruk er alltid bra. Andre mennesker får tak i ting de trenger for en billig penge, noe som også er bra. Samtidig kan man tjene på det selv i form av penger eller andre ytelser, eller rett og slett være grei å gi det bort. Det er jo åpenbart en vinn-vinn situasjon. Samtidig ser jeg at folk kjøper mye dritt, som jeg ikke fatter kan ha noen som helst nytte. Eller så er produktet i så dårlig forfatning at det krever mange ressurser for å få det i tipp topp stand. Eksempler på dette kan være møkkete og fæle griller som har stått en evighet utendørs, halvknuste mobiltelefoner og nettbrett, nedslitte og utgåtte joggesko, rustne og gamle oljetønner eller ulike redskaper som på godt norsk er velbrukt og vel så det. Ofte betaler folk såpass mye for noen av disse tingene (eventuelt en kostbar reparasjon), at det nesten hadde vært like greit å kjøpe en ny vare. Noen varer er det utrolig at folk i det hele tatt betaler for, eventuelt er interessert i å få gratis. Andre gager ser jeg faktisk at folk byr samme pris og i noen tilfeller faktisk høyere pris for en brukt vare, enn det en lik vare koster på butikken. Har sett at noen er blitt gjort oppmerksomme på dette, og da har de trukket tilbake budene sine. Virker som om enkelte gjør en ganske dårlig research, eller er utrolig impulsive. Jeg kan ikke fatte hva folk tenker på i enkelte tilfeller. Hva tror dere? Anonymkode: 78a3e...4d9 Jeg bruker for det meste Ebay, og har gjort feil der av og til. Men jeg kjøper mye smågreier der og gjør alltid 2-3 søk på samme varen før jeg finner den billigste prisen. Klart jeg sjekker tilsvarende sider som aliexpress om jeg vil spare noe ekstra, men der er kundeservicen og svindelen litt større. Alt dette veier opp, og når jeg forteller andre om dette så blir de forbauset over hvor mye fint og hvor lite det koster. Kjøper gjerne ting som koster 10x mindre enn i Norge. Litt kjipt å gå i norsk dyrebutikke å kjøpe katteleke "mus" på størrelsen med en fyrstikkeske og den koster 35 kroner.. Den hadde knapt kostet 5 kroner inkludert frakt på ebay. Synd å si men det meste av dingsebomser blir kjøpt fra østen. Endret 8. mars 2016 av Global eD
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #4 Skrevet 8. mars 2016 Og jeg er målløs over alle de som sjopper "billige" klær på ebay som de ikke aner om passer eller som er av tvilsom kvalitet... og som gjør det fordi de har dårlig råd. Like ofte som at greiene kan brukes så er de jo så dårlig at de må kastes eller blir liggende i skapet fordi de ikke passer. Om de går på HM, Lindex etc så kan de i alle fall prøve først? Noen kroner mer koster det, men å kjøpe tre skjorter som ligger i skapet fordi størrelsen er feil er _ikke_ billig. Av og til lurer jeg på om folk er helt blåst... Anonymkode: f2b08...89b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 Folk kjøper dritt de egentlig ikke trenger. Med penger de egentlig ikke har. For å imponere mennesker de egentlig ikke liker. Anonymkode: eda23...38b 2
mjauritz Skrevet 8. mars 2016 #6 Skrevet 8. mars 2016 Noen ganger kjøper jeg ting på disse gruppene som kanskje for andre virker helt fjernt. Det kan være stygge møbler som nesten er nedslitt. Jeg elsker DIY prosjekter, og hvis jeg ser noe som virkelig har et potensiale til å bli noe fantastisk fint og kult (og annerledes enn fra hva alle andre har) til en relativt billig penge (altså, et ordentlig fint spisebord kan koste mange tusen, men et nedslitt et som har potensiale til å bli noe bra - om man bare har tid og kunnskap til det - koster ikke like mye). Derfor kan jeg være villig til å gå litt for høyt opp i pris i forhold til hva varen er verdt, fordi jeg rett og slett har planer om å pusse det til noe eget og syntes grunnlaget var bra. Samme kan skje med gammelt tøy. Er det stort nok så bruker jeg det som stoff til å sy nye ting, og noen ganger er mønsteret akkurat det jeg vil ha! Broren min kan fint by på ødelagte tekniske greier for å fikse på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå