Gå til innhold

Skal få valp, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter mange år der hund ikke har passet (pga jobb og småbarn) så er tiden endelig inne, og vi venter nå på valp! Gleder meg, men det er lenge til den er her. (6mnd, ca.. kan gå fortere, og kan gå lengre tid.. ) Uansett, jeg liker å være forberedt, så kom med alle gode valperåd du har..

Hvordan var den første tiden med valp i huset? Hva gjorde dere, som dere tenkte var smart i ettertid? Eller som dere gjorde helt feil?

Noen gode tips til barn og hund? Barna vil være i førskolealder og skolealder.

Noen gode bøker?

Valpekurs, osv har vi planer om å delta på.

Hva er minimum av utstyr en bør ha før hunden kommer? Bur til bil har vi. (Innebygd i bil). Ellers, må man ha bur inne? Planen er at hunden skal ha sitt fristed i gangen, der skal han få ligge i fred, og forhåpentligvis roe seg til natten.. En slags krok, men ikke helt avsides, vi er ikke langt unna.. Samtidig skal han få fred der.. Men er det greit med åpen krok, eller bør han ha ett bur for å gjøre det lunere?

Anonymkode: 57866...85b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg angrer veldig på at jeg ikke fjernet alle gulvteppene før valpen kom i hus.

Det ble brukt som tissematter og måtte kastes. I tillegg så er hun fortsatt glad i å tisse på tepper, så her har jeg aldri fått henne 100% renslig. Det skal pgså sies at hun er av en "vanskelig rase" i så måte, men dog...

Skrevet

Dersom valåen skal sove i gangen håper jeg det er plass til at dere sover der en stund også.

Folk er litt uenige om hvordan det der skal være, men jeg mener at det går fint å få valpen i hus, la den sove trygt hos andre og så gradvis henvise til soveplass. Jeg synes det er for brutalt at de skal rett fra hundemor og søsken til en plass alene i en del av huset der folk ikke ferdes kveld/natt. Det kan være veldig fint om dagen, men det kan komme litt etterhvert..

Det er nå min personlige mening :) 

Skrevet

Les tråder der hunder har ødelagt livet og parforhold. Den der: "Jeg skulle aldri å fått hund" tråden var bra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, MapleSirup skrev:

Dersom valåen skal sove i gangen håper jeg det er plass til at dere sover der en stund også.

Folk er litt uenige om hvordan det der skal være, men jeg mener at det går fint å få valpen i hus, la den sove trygt hos andre og så gradvis henvise til soveplass. Jeg synes det er for brutalt at de skal rett fra hundemor og søsken til en plass alene i en del av huset der folk ikke ferdes kveld/natt. Det kan være veldig fint om dagen, men det kan komme litt etterhvert..

Det er nå min personlige mening :) 

Dette er i gangen, og det er ofte en eller annen som er på do, eller bare oppe for å gjøre ett eller annet. Men det er klart, en liten valp skal få sove hos oss om den vil det. Jeg tenkte mer etter hvert, når den vil trekke seg litt vekk, og når den skal være alene hjemme. :)

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Les tråder der hunder har ødelagt livet og parforhold. Den der: "Jeg skulle aldri å fått hund" tråden var bra.

Jeg har lest den tråden og var derfor jeg startet denne tråden. Man kan ikke planlegge alt, men vil gjerne være litt forberedt.

Vi har heldigvis en helt annen hjemmesituasjon enn de i den tråden, og vi har og tatt høyde for at ting kan endre seg..

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år der hund ikke har passet (pga jobb og småbarn) så er tiden endelig inne, og vi venter nå på valp! Gleder meg, men det er lenge til den er her. (6mnd, ca.. kan gå fortere, og kan gå lengre tid.. ) Uansett, jeg liker å være forberedt, så kom med alle gode valperåd du har..

Hvordan var den første tiden med valp i huset? Hva gjorde dere, som dere tenkte var smart i ettertid? Eller som dere gjorde helt feil?

Noen gode bøker?

Hva er minimum av utstyr en bør ha før hunden kommer? Bur til bil har vi. (Innebygd i bil). Ellers, må man ha bur inne? Planen er at hunden skal ha sitt fristed i gangen, der skal han få ligge i fred, og forhåpentligvis roe seg til natten.. En slags krok, men ikke helt avsides, vi er ikke langt unna.. Samtidig skal han få fred der.. Men er det greit med åpen krok, eller bør han ha ett bur for å gjøre det lunere?

Vi fikk hund da min bror og jeg gikk på barneskolen. Mine foreldre gjorde det klinkende klart for oss at alle hadde ansvar for hunden. 

Barnet som er i skolealder kan jo for eksempel ha ansvar for å lufte hunden når han eller hun kommer fra skolen. (Men dette kommer an på rase (størrelse) og hvor modent barnet er. Yngste kan for eksempel ha ansvar for å gi friskt vann om morningen eller ettermiddag. Dere som foreldre må jo selvfølgelig minne om dette, da barn glemmer fort. 

Vi hadde ikke bur inne, men lærte hunden hvilke møbler og rom han fikk oppholde seg i. Han sov under trappen, hvor han hadde plass til å bevege seg. 

Lær barna at når hunden er på plassen sin, så skal den være i fred. Du bør også snakke med dem om hva slags mat hunder ikke tåler. Nå høres jeg veldig formanende ut, men det er lett for barn å tenke "stakkars liten, klart du skal få en sjokoladebit."

Vi hadde et teppe i stuen som den lå på mens vi spiste. Mens vi spiste så skulle hunden ligge på det teppet. Det gjorde den stor sett, bortsett fra en påske vi hadde kalkun. Da dro hunden teppet, sakte, men sikkert mot spisebordet. Han var nesten fremme før vi oppdaget ham og jeg sa til mine forelde "Dere kan ikke kjefte på ham. Han ligger jo på teppet sitt." :fnise:

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest den tråden og var derfor jeg startet denne tråden. Man kan ikke planlegge alt, men vil gjerne være litt forberedt.

Vi har heldigvis en helt annen hjemmesituasjon enn de i den tråden, og vi har og tatt høyde for at ting kan endre seg..

Forrige gang jeg snakket med eksen hadde hun lyst til å ta livet av hunden sin med en kniv fordi det er så slitsomt å ha hund.

Skrevet
3 minutter siden, The Kitten skrev:

Vi fikk hund da min bror og jeg gikk på barneskolen. Mine foreldre gjorde det klinkende klart for oss at alle hadde ansvar for hunden. 

Barnet som er i skolealder kan jo for eksempel ha ansvar for å lufte hunden når han eller hun kommer fra skolen. (Men dette kommer an på rase (størrelse) og hvor modent barnet er. Yngste kan for eksempel ha ansvar for å gi friskt vann om morningen eller ettermiddag. Dere som foreldre må jo selvfølgelig minne om dette, da barn glemmer fort. 

Vi hadde ikke bur inne, men lærte hunden hvilke møbler og rom han fikk oppholde seg i. Han sov under trappen, hvor han hadde plass til å bevege seg. 

Lær barna at når hunden er på plassen sin, så skal den være i fred. Du bør også snakke med dem om hva slags mat hunder ikke tåler. Nå høres jeg veldig formanende ut, men det er lett for barn å tenke "stakkars liten, klart du skal få en sjokoladebit."

Vi hadde et teppe i stuen som den lå på mens vi spiste. Mens vi spiste så skulle hunden ligge på det teppet. Det gjorde den stor sett, bortsett fra en påske vi hadde kalkun. Da dro hunden teppet, sakte, men sikkert mot spisebordet. Han var nesten fremme før vi oppdaget ham og jeg sa til mine forelde "Dere kan ikke kjefte på ham. Han ligger jo på teppet sitt." :fnise:

Så søtt!! :) 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, MapleSirup skrev:

Så søtt!! :) 

Takk. De hørte faktisk på meg, og kjeftet ikke på ham. :) 

Kom på en ting til: 

Er barna vant med hunder og hunders kroppsspråk? De fleste vet jo at om en hund knurrer, så er det en advarsel. Noen tror derimot at bjeffing alltid betyr at hunden er sint, men det er feil. Det kan være at den er glad (hvis man leker med den "oi! nå har vi det kjekt) utålmodig, nervøs, vil varsle om noe. 

Jeg ville brukt litt tid på å forklare barna dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange råd. Lurt å gi de ansvar, det skal vi gjøre, og lære de at hunden har en plass den skal være i fred (Var da jeg tenkte på kroken i gangen, som er nærme oss, men allikevel for seg selv.. Evt bur)

Ungene er vant til hund, sikkert mer enn meg. Pappaen er veldig glad i hunder, og har ofte hatt med ungene når han er med å trener jakthunden til kameraten, eller har den med på tur. I tillegg har svigers hund. Så de kan litt, men vi må selvsagt lære de mer, og vi må jo alle bli kjent med hunden når den kommer. :)

Skrevet

Ikke bruk bur. Det er den ene tingen jeg angrer på konstant. Vi hadde valpen i bur den første måneden tror jeg det var. Men pass på at han/hun får et eget sted å være der ikke ungene kommer til. Vi hadde en periode da vi trente på hjemmetrening gitter mellom stua og soverommet, så han kunne se og høre oss, men ikke komme inn. Nå sover han hvor han vil.

Denne artikkelen har mange tips:

http://www.klikk.no/foreldre/barn/article927413.ece

Gode bøker: 100% postitiv hverdagslydighet, 100% positiv problemløsning, Ikke skyt hunden og På talefot med hunden (sistnevnte er om dempende signaler - utrolig viktig å lese seg opp på for å forstå hunden). Sjekk også Victoria Stilwell på youtube, hun har masse bra tips!

Og..greit å tenke på, veldig mange (sier ikke alle) i jakthundmiljøet er av den gamle, utdaterte troen på lederskap, rang og maktmisbruk, at hunden må settes på plass og at det er greit å bruke vold. Så pass på at mannen din er skeptisk om han hører slikt fra kameraten!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt min første valp i fire uker nå, fikk ham da han var åtte uker gammel. Jeg har lært mye i løpet av de fire ukene, og her er noe jeg har lært:

- Bur er gull, og min valp elsker å sove i det, både i bilen og inne. Han har en myk og god seng i buret, og sover som en stein hele natta, samt flere timer om dagen. Og så tapper han inn der dersom han har funnet noe å gnage på, helst en av mine tøfler.

- Boken "100% positiv hverdagslydighet" gjorde meg frustrert. Oppdretteren ba meg ta det med en klype salt, mener likevel gikk jeg inn for å være 100% positiv hele tiden. Etter to uker var jeg lei av å ikke kunne si "NEI!" til hunden, for han begynte med et lite terrorregime her i huset. Fikk mange tips av andre hundeeiere, og samtlige tips gikk på å faktisk si skikkelig ifra når hunden bjeffer, biter og er rampete. Etter at jeg begynte å bli streng med ham, har han også oppført seg bedre. I tillegg får han masse ros og skryt når han gjør noe rett, samt en godbit i ny og ne. Noen pedagoger sier at man ikke skal si "NEI!" til barn, og noen hundefolk sier det samme. Men i mitt hus sier jeg klart ifra til både barn og hund når de gjør noe rampete, og det tåler de veldig greit. Grensesetting er en fin ting.

- Aviser til å tisse på inne: ikke fall for fristelsen. Vi begynte med det siden det var kald vinter ute, men var lei av de ekle tisseavisene etter kort tid. Nå sender vi ham rett utenfor døren for å gå på do, og han gjør sitt der ute. Noen ganger løper han til døra for å gå på do, andre ganger tisser/bæsjer han rett på gulvet. Men oftere og oftere løper han til døra.

- Jeg kjøpte inn alt for mye utstyr i forkant. Manger hundeskåler, drøss med hundeleker, flere hundetepper, osv. Et par skåler holder lenge, og valpen trenger ikke mer enn et par-tre tyggbare leker. Alt av sakser og sånt kan man ta på sikt, unntatt kanskje neglklipperen, den er grei å ha. Kjøpte også valpegård (i stoff), men brukt den i toppen ei uke. Han mente nemlig at valpegården var ypperlig sted å legge fra seg bæsj. Så den ble fort pakket vekk.

- Lettlest bok som jeg gjerne anbefaler: Valpen flytter hjemmefra.

- Og helt til sist: Alle hundeeiere har råd og tips de gjerne vil strø over deg, akkurat slik jeg gjør nå. Alt fra naboen til ekspeditøren i hundebutikken: alle mener sitt om hund og hundeoppdragelse. Men til syvende og sist må du gjøre dette på DIN måte, slik det passer deg og din familie best. Dette ska jo være deres følgesvenn i mange år, så da kan du også legge til rette for at det blir den følgesvennen du ønsker deg.

Lykke til😊

Anonymkode: 51a23...7b0

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet
Den 7.3.2016 at 22.06, AnonymBruker skrev:

Noen gode bøker?

Hvilken type hund? 

vel, det første rådet jeg kommer på er å se på det som en ny babytid ;) Må ut ørten ganger om natta, etter den har lekt, spist og sovet. Men du slipper all hylingen, heldigvis. Hvis ikke du har valgt en rase som bjeffer mye da (men da er det jo din egen feil. Kan ikke kjøpe spisshund og klage på bjeffing etterpå, liksom).

Du burde ha mat- og vannskål, mat, godbiter, tyggeleker, get off og MASSE tørkepapir, hårfjerningsruller, sele og kobbel, et teppe. 

Bur eller ikke bur, det er ditt valg. Jeg har hatt begge deler. Kommer mye an på hunden, det merker du..

Skrevet

Jeg anbefaler så absolutt 100% positiv hverdagslydighet. Det er veldig lett for oss å si "Nei", spesielt med tanke på at siden hunden ofte vil stoppe med det den gjør der og da (fordi ordet ofte sies med streng stemme som gjør at valpen støkker/blir skremt), så bruk av "Nei" veldig forsterkende for oss. Vi tror at det virker fordi valpen stopper der og da, men ofte er det lite læring involvert siden vi må gjenta "Nei" ganske ofte og i ganske mange settinger. "Nei" for oss kan bety:

- Ikke dra i båndet
- Ikke bit så hardt
- Ikke lek så hardt med katten
- Ikke tygg på sofaputene

Det er vanskelig for en valp å forstå hva vi faktisk mener når vi bare sier "Nei" uten å lære det inn som en kommando, for valpen kan ikke norsk og forstår ikke alt vi legger i ordet. Men, som sagt, de stopper ofte med det de gjør siden de støkker av det mørke/truende stemmeleiet. Men når valpen da fortsetter å gjøre det samme gang på gang så vokser myten frem om at "valpen vet den gjør noe galt, men den er sta/vanskelig/trassig/dominant..."

Dette er den gamle måten å tenke og trene hund på, og som nyere forskning og nyere hundebøker tar et oppgjør med siden vi vet mer i dag om hvordan hunder fungerer og lærer. :)

Men selvsagt er det frustrerende når det står på, valpebiting kan være både intenst og vondt! Men mitt råd er å puste med magen og se på all den positive jobben du legger ned med valpen og unghunden - uansett hvor tungt og frustrerende det må være - som en investering i fremtiden. Jo bedre grunnmur du legger med valpen, jo bedre og lettere blir det når hunden er voksen.

Tren mye kontakt, kontaktlyd og innkalling (som står beskrevet i boken). Jobb med ro, miljøtrening og sosialisering. Sosialisering betyr IKKE at valpen skal leke med alt den møter av andre hunder på tur, det er som å be om å lage problemer for seg selv senere. Valpen trenger å treffe trygge voksne hunder (og valper) av ulike raser og størrelser. Det er like viktig å gå f.eks en rolig båndtur med en annen hund som at valpen leker med andre hunder. En valp trenger ikke å lære å leke, den trenger vel så mye å lære å holde seg rolig sammen med andre hunder. (Jeg har sett mange valper som sosialiseres med å leke med alt som kan krype og gå av hunder og som ender opp med hylekonsert og å gå bananas bare den ser en annen hund som unghund pga skyhøye forventninger).

Les deg opp om moderne hundetrening og hunders atferd, behov og kroppspråk. Det tror jeg er det beste rådet jeg kan gi deg. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...