Gå til innhold

Kan utleier hente opplysninger fra folkeregisteret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ex og jeg leide en studentleilighet, og jeg har nå flyttet ut. Det er 3 måneders oppsigelse og kontrakten løper til ut juli. Exen øsnker å bli boende, men han er ikke student. Det er ikke lov med fremleie i forhold til kontrakten, men han har muligheten til å betale hele leien, og har vært snill nok til å tilby seg å forsette ut perioden så jeg kan finne noe mer rimligere. Nå vil jeg melde flytting, og lurer på om utleieren får melding om dette? Kan det skape trøbbel, og i såfall bør jeg bare vente?

Det er verken lov eller greit, det vet jeg. Men er ikke utleier mer interessert i å få betalt ut kontraktperioden enn at leiligheten står tom tror dere?

Anonymkode: f0084...8ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min ex og jeg leide en studentleilighet, og jeg har nå flyttet ut. Det er 3 måneders oppsigelse og kontrakten løper til ut juli. Exen øsnker å bli boende, men han er ikke student. Det er ikke lov med fremleie i forhold til kontrakten, men han har muligheten til å betale hele leien, og har vært snill nok til å tilby seg å forsette ut perioden så jeg kan finne noe mer rimligere. Nå vil jeg melde flytting, og lurer på om utleieren får melding om dette? Kan det skape trøbbel, og i såfall bør jeg bare vente?

Det er verken lov eller greit, det vet jeg. Men er ikke utleier mer interessert i å få betalt ut kontraktperioden enn at leiligheten står tom tror dere?

Nei. Eieren får ikke melding. Men om eksen din har telefonnummer, som kommer opp i søk, så vil de jo se at han har den adressen.

Anonymkode: be1fc...6cd

Gjest Raindrops
Skrevet

Det burde ikke by på problemer. De studentbyene jeg kjenner til her i byen pleier å be om bevis for at du er student en gang i året eller noe, men utover det tviler jeg sterkt på at de sitter å søker opp enkeltpersoner.

AnonymBruker
Skrevet

Personvernloven forbyr folkeregistret å gi ut opplysninger. 

Anonymkode: 9a01c...d29

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

adresse er ikke sensitivt

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg har navn og fødselsdato gir folkeregisteret meg personnummeret. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Eieren får ikke melding. Men om eksen din har telefonnummer, som kommer opp i søk, så vil de jo se at han har den adressen.

Anonymkode: be1fc...6cd

Takk for svar. Vi har jo vært samboere så han er allerede registrert på adressen. Jeg har skjult nummer så du får ikke søkt opp adressen min, så da mener du at det ikke vil være mulig for de å finne ut av det? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Vi har jo vært samboere så han er allerede registrert på adressen. Jeg har skjult nummer så du får ikke søkt opp adressen min, så da mener du at det ikke vil være mulig for de å finne ut av det? 

Hvorfor skulle de i det hele tatt mistenke noe slikt for så å sjekke opp i det? Er ikke det veldig mange hybler der? Tviler sterkt på at det blir noe problem med mindre du/dere slutter å betale.

Anonymkode: 46ebc...a46

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er uproblematisk at han bor der ut leietiden så lenge han også står i kontrakten. 

Anonymkode: cca46...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...