Gå til innhold

Hvorfor kan de ikke bare ha sitt eget opplegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ateister/human vetikkere: 

Klarer ikke å stå på egne ben, må stjele "dåp og konfirmasjon, samt bryllup" fra kristendommen. Finn på noe eget! Ikke stjel fra andre! Snakk om å være barnslige, som ikke tåler at en religion tilbyr noe dere ikke tilbyr. 

Veganere: pølser, hamburgere, kokt skinke, rollerburgere... Hallo? Finn på noe eget! Jeg synes det er tragisk at de må finne en erstatning for kokt skinke og pølser. Hahah. Soyaskinke liksom. Hvorfor ikke bare lage noe helt eget!?

Anonymkode: 5deed...f40

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er respektløst når ateister o.l tar i bruk tradisjoner fra kristendommen, for så å snakke dritt om religionen senere. Men jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor ikke vegetarianere kan spise soyapølse? :bond:

Skrevet

For kristendommen har ikke stjålet en eneste ting fra andre tradisjoner, kulturer og religioner. Neeeida. Det var kristendommen som oppfant bryllup. Ja jøss. Osv, etc.

• Liker 12
Skrevet

Det har med tradisjoner og kultur å gjøre. Jula f.eks. ble ikke akkurat funnet opp av Kristendommen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare for veganere, men bryllup er da alt annet enn en kristen tradisjon. Folk giftet seg tusenvis av år før kirken begynte med det. Det gjelder her i Norge også: Vikingene giftet seg både før og etter Norge ble kristnet. Dåp i forskjellige varianter har man også drevet med siden lenge før kristendommen kom til. Konfirmasjon, derimot, er vel opprinnelig kristent, selv om de fleste kulturer har hatt overgangsriter for å markere overgangen fra barn til voksen.

Jeg er for ordens skyld ikke døpt, og jeg valgte bort konfirmasjon fordi jeg forsåvidt synes det er et ganske tåpelig rituale. Hvis jeg skal gifte meg noen gang blir det borgerlig, og da kun fordi det gir enkelte rettigheter man dessverre ikke kan avtale seg til som samboere.

Men de fleste tradisjoner, religiøse som ikke-religiøse, plagierer/kopierer hverandre. Sånn har det alltid vært. Kristendommen har rappet tradisjoner fra andre, andre har rappet tradisjoner fra kristendommen.

Anonymkode: 42f06...e8e

• Liker 6
Gjest incognita
Skrevet

Nå er jeg medlem i statskirken og tenker å forbli det, men for meg er dåp, konfirmasjon og bryllup like mye kulturelt betinget som religionsrelatert.

Skrevet

Vikingene hadde også bryllup, dåp, whatnot. Men de var ikke kristne. Så tror egentlig de kristne stjal fra alle andre religioner. Dessuten, Jul er en hedensk feiring, og har ingen ting med Basusjernet å gjøre. Det må smerte deres kristne hjerter... Huzzah!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Vikingene hadde også bryllup, dåp, whatnot. Men de var ikke kristne. Så tror egentlig de kristne stjal fra alle andre religioner. Dessuten, Jul er en hedensk feiring, og har ingen ting med Basusjernet å gjøre. Det må smerte deres kristne hjerter... Huzzah!

Mange glemmer hvor julenissen egentlig kom fra:

Anonymkode: 602ac...41f

Skrevet (endret)

For de aller fleste handler veganisme om helt andre ting enn kun det smaksmessige, så det er i grunn ikke så rart at mange ønsker en eller annen form for erstatning. Dessuten er norsk og vestlig matkultur veldig sentrert rundt kjøtt, og en del veganere vil jo naturligvis gjerne spise mye av den samme maten man har vokst opp med, minus dyret. Det gir egentlig seg selv at det er enklere å modifisere allerede eksisterende retter enn å kontinuerlig lage nye. 

Og er det egentlig så snålt at man vil ha sylinder- og sirkelformet mat? Det er enkelt å spise, det er plassbesparende, og jeg synes egentlig ikke at dyrekjøtt har patent på produkter i fornuftige geometriske former. 

Endret av Arsenikk
  • Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

"Å møte seg selv i døra"har vel neppe passet bedre enn hva TS gjør her :hoho::klappe:

Skrevet
14 timer siden, Gullik skrev:

Det har med tradisjoner og kultur å gjøre. Jula f.eks. ble ikke akkurat funnet opp av Kristendommen.

Det er i ateisters tradisjoner og kultur å stjele andres lykke? Og bare spre eder og galle i retur?

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan jo bare gå tilbake og leve som de gjorde for noen hundre år siden. Da måtte alle være kristne, du kunne jo ikke finne på å motsi kirken! 

Anonymkode: 9c75b...817

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...