Jerry Lee Skrevet 11. mars 2016 Forfatter #61 Skrevet 11. mars 2016 4 minutter siden, KristineS skrev: Om vi skal begynne å dra inn dessert å, så må jeg si hjemmelaget karamellpudding kommer langt opp på lista. For ikke å nevne tilslørte bondepiker, eplekake med små, sure norske epler, og diverse fruktkompotter med fløtemelk til Enig. Og norsk tradisjonsdessert hører absolutt hjemme her. ☺
Sølvrosen Skrevet 11. mars 2016 #62 Skrevet 11. mars 2016 Mammas karamellpudding er min favorittdessert. Før konfirmasjonen min bestemte hun seg for å perfeksjonere oppskriften sin, så nå klarer hun å få til den deilige glatte konsistensen hver eneste gang Da jeg var liten hendte det mamma laget marsipansuppe til dessert, etter hennes mormors oppskrift. Det heter vist egentlig noe annet, men oldemor fant på navnet for å få sine fire kresne døtre til å spise det på 30-tallet. Det er en slags melkesuppe. Mamma har rosiner i. 1
Jerry Lee Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #63 Skrevet 12. mars 2016 21 timer siden, Sølvrosen skrev: Mammas karamellpudding er min favorittdessert. Før konfirmasjonen min bestemte hun seg for å perfeksjonere oppskriften sin, så nå klarer hun å få til den deilige glatte konsistensen hver eneste gang Da jeg var liten hendte det mamma laget marsipansuppe til dessert, etter hennes mormors oppskrift. Det heter vist egentlig noe annet, men oldemor fant på navnet for å få sine fire kresne døtre til å spise det på 30-tallet. Det er en slags melkesuppe. Mamma har rosiner i. Marsipansuppe? Hva Fanden er DET? 😀
Jerry Lee Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #64 Skrevet 12. mars 2016 (endret) Kan ikke lage ny tråd om alt. Så..dette går jo under tradisjonelle gamle norske retter. : Syltelabber. Bare en ting fra langt tilbake i fattigdomsNorge, der alt måtte brukes. Har spesialbestilt 5 kg nå. Koke sjæl og legge i saltlake i kjølig kjeller i 14 dager. Så spørsmålet er... hva syns dere om syltelabber? Både til middag, og som knask? ☺ Endret 12. mars 2016 av Jerry Lee
Salka Skrevet 12. mars 2016 #65 Skrevet 12. mars 2016 Røkelaks og eggerøre til sen frokost her nå, nam nam! 1
Jerry Lee Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #66 Skrevet 12. mars 2016 1 minutt siden, Salka skrev: Røkelaks og eggerøre til sen frokost her nå, nam nam! Så norsk. Kos deg, min venn. ☺
Whoops Skrevet 12. mars 2016 #67 Skrevet 12. mars 2016 Skal ærlig innrømme at norsk tradisjonsmat er trist, tungt og fargeløst i mine øyne. Så jeg har sjelden skikkelig lyst på norsk mat, men unntak av noen få ting. Klubb (aka raspaball, ball, komle) er godt av og til, selv om det føles som man har spist en murstein etterpå. Best dagen etter når den kan stekes og får litt skorpe. Hos oss har de gjerne salt kjøtt i midten (f.eks rester av spekeskinke) og serveres med stekt flesk eller bacon. Ellers kan man kanskje ikke komme unna mors hjemmelagede kjøttkaker. Der jeg kommer fra er det medisterkaker som gjelder. Godt stekte utenpå og myke inni. Kokt potet, brun saus og kokte grønnsaker ved siden av. Men ikke for ofte. OG de er best kalde på en gaffel Av og til får jeg skikkelig lyst på brunost også... særlig om jeg får servert en nystekt vaffel, nybakt brød eller knekkebrød. Slike ting som lapskaus og betasuppe finner man jo varianter av over alt, så det gidder jeg ikke å ta med. En god lapsaus eller suppe er godt uansett hvor man er og hvem som har laget den. Spekemat i Norge blir en vits etter at man har spist tilsvarende i sydligere strøk (mindre salt, mer smak). Jeg liker også fersk fisk mye mye bedre enn de som er oppbevart i lake, gravet, røkt eller tørket og lutet.
Salka Skrevet 12. mars 2016 #68 Skrevet 12. mars 2016 25 minutter siden, Jerry Lee skrev: Så norsk. Kos deg, min venn. ☺ Tusen takk. ja, var veldig godt. Beste helgefrokosten man kan få i mine øyne. 1
Jerry Lee Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #69 Skrevet 12. mars 2016 3 minutter siden, Whoops skrev: Skal ærlig innrømme at norsk tradisjonsmat er trist, tungt og fargeløst i mine øyne. Så jeg har sjelden skikkelig lyst på norsk mat, men unntak av noen få ting. Klubb (aka raspaball, ball, komle) er godt av og til, selv om det føles som man har spist en murstein etterpå. Best dagen etter når den kan stekes og får litt skorpe. Hos oss har de gjerne salt kjøtt i midten (f.eks rester av spekeskinke) og serveres med stekt flesk eller bacon. Ellers kan man kanskje ikke komme unna mors hjemmelagede kjøttkaker. Der jeg kommer fra er det medisterkaker som gjelder. Godt stekte utenpå og myke inni. Kokt potet, brun saus og kokte grønnsaker ved siden av. Men ikke for ofte. OG de er best kalde på en gaffel Av og til får jeg skikkelig lyst på brunost også... særlig om jeg får servert en nystekt vaffel, nybakt brød eller knekkebrød. Slike ting som lapskaus og betasuppe finner man jo varianter av over alt, så det gidder jeg ikke å ta med. En god lapsaus eller suppe er godt uansett hvor man er og hvem som har laget den. Spekemat i Norge blir en vits etter at man har spist tilsvarende i sydligere strøk (mindre salt, mer smak). Jeg liker også fersk fisk mye mye bedre enn de som er oppbevart i lake, gravet, røkt eller tørket og lutet. Avsnitt 1. Gå deg bort! 😉 Resten ... vedig bra! 😀 Si noe i min tråd om hva du ville servert en fremmed... Venter spent... ☺ 1
Sølvrosen Skrevet 12. mars 2016 #70 Skrevet 12. mars 2016 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Marsipansuppe? Hva Fanden er DET? 😀 Den er laget på melk, muligens surmelk. Suppa har ingen sammenheng med marsipan, med unntak av navnet som min oldemor fant på. På 30-tallet bodde en liten familie på en gård. Mor, far og tre små jenter. På grunn av nedgangstidene hadde ikke familien så god råd, men siden de hadde kyr hadde de rikelig med melk. Melk er fullt av næring, og det var derfor viktig å få jentene til å spise mye melkemat. Som det skikket seg på den tiden serverte min oldemor alltid to retter til middag, og når hovedretten var salt fisk og poteter serverte hun gjerne melkesuppe til dessert, for det passet sammen i smak og tekstur . Dessverre for min oldemor hadde hun tre kresne jenter, og de likte ikke melkesuppe. Hva skulle deres stakkars mor gjøre? Hun kunne ikke gi dem mer potet eller fisk, for da ville det ikke bli nok mat til familien, og hun kunne ikke la dem sulte. Hun måtte få dem til å spise melkesuppe, men helst ute å tvinge det ned halsen på dem. Heldigvis var hun en smart og kreativ dame, og hun visste hvordan en lurer barn til å spise noe de egentlig ikke liker. Jentene var veldig glade i marsipan, som de fikk svært sjeldent. Den tykke, hvite og søtlige suppa hadde litt likhet med marsipan, og dermed fikk suppa navnet marsipansuppe. Det nye navnet var en suksess, og jentene elsket det. Da de ble gamle nok til å innse at de var blitt lurt var de så fornuftige at de spiste suppa uansett. 4
Jerry Lee Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #71 Skrevet 12. mars 2016 1 minutt siden, Sølvrosen skrev: Den er laget på melk, muligens surmelk. Suppa har ingen sammenheng med marsipan, med unntak av navnet som min oldemor fant på. På 30-tallet bodde en liten familie på en gård. Mor, far og tre små jenter. På grunn av nedgangstidene hadde ikke familien så god råd, men siden de hadde kyr hadde de rikelig med melk. Melk er fullt av næring, og det var derfor viktig å få jentene til å spise mye melkemat. Som det skikket seg på den tiden serverte min oldemor alltid to retter til middag, og når hovedretten var salt fisk og poteter serverte hun gjerne melkesuppe til dessert, for det passet sammen i smak og tekstur . Dessverre for min oldemor hadde hun tre kresne jenter, og de likte ikke melkesuppe. Hva skulle deres stakkars mor gjøre? Hun kunne ikke gi dem mer potet eller fisk, for da ville det ikke bli nok mat til familien, og hun kunne ikke la dem sulte. Hun måtte få dem til å spise melkesuppe, men helst ute å tvinge det ned halsen på dem. Heldigvis var hun en smart og kreativ dame, og hun visste hvordan en lurer barn til å spise noe de egentlig ikke liker. Jentene var veldig glade i marsipan, som de fikk svært sjeldent. Den tykke, hvite og søtlige suppa hadde litt likhet med marsipan, og dermed fikk suppa navnet marsipansuppe. Det nye navnet var en suksess, og jentene elsket det. Da de ble gamle nok til å innse at de var blitt lurt var de så fornuftige at de spiste suppa uansett. Ååh. Takk for svar...og ikke minst for en fabelaktig historie. 😀
KristineS Skrevet 12. mars 2016 #72 Skrevet 12. mars 2016 Ååååh... Melkesuppe er kjempegodt! Mamma brukte å lage det når vi var mindre som "dessert" etter saltfisk og stappe. Da med enten grøtris eller makaroni i. Husker i 9. klasse at vi skulle ha hjemmedag i heimkunnskapen der vi blant annet skulle lage toretters middag. Uka etterpå spurte læreren hva alle hadde laget. De fleste svarte ting som spagetti, taco og gryterett, så læreren fikk nesten hakaslepp når jeg kunne fortelle at jeg hadde laget saltfisk og stappe, og melkesuppe 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #73 Skrevet 12. mars 2016 Akevittsuppe med pølsebiter i. Pass på så den ikke koker. Anonymkode: 39bd4...c79
Jerry Lee Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #74 Skrevet 12. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akevittsuppe med pølsebiter i. Pass på så den ikke koker. Anonymkode: 39bd4...c79 Hehe. Er du nå der igjen? 😉
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #75 Skrevet 12. mars 2016 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Hehe. Er du nå der igjen? 😉 Ja, er det ikke koselig? Akevittsuppe er godt altså. Anonymkode: 39bd4...c79 1
Jerry Lee Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #76 Skrevet 12. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er det ikke koselig? Akevittsuppe er godt altså. Anonymkode: 39bd4...c79 Veldig koselig. ☺ Men jeg foretrekker å drikke meg full framfor å spise meg full. Det sagt...elsker akevitt. 😀
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #77 Skrevet 14. mars 2016 Norsk tradisjonsmat på sitt beste: Snøscooter sandwich 😂 Anonymkode: cfaa6...3ca 2
Jerry Lee Skrevet 14. mars 2016 Forfatter #78 Skrevet 14. mars 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Norsk tradisjonsmat på sitt beste: Snøscooter sandwich 😂 Anonymkode: cfaa6...3ca Hvem Fanden har filma meg på kjøkkenet...?
John_Felipe Skrevet 18. mars 2016 #80 Skrevet 18. mars 2016 Min favoritt norske dessert har lenge vært Semule pudding med hjemmelagd bringebær saus Så enkelt å lage og så godt! Disse magiske mandel dråpene gjør desserten så god <3 http://www.tine.no/oppskrifter/desserter/puddinger-og-gele/semulepudding-med-jordb%C3%A6rcoulis-eller-r%C3%B8d-saus Min favoritt fisk må nok være breinflabbe/monkfish, fisken har en deilig hummer konsistens De som ikke har prøvd denne fisken burde ringe nærmeste Meny og bestille en 500g filet!!! Ellers elsker jeg å kose meg med kongekrabbe hver gang jeg får lønning Når det gjelder alt annet kjøtt så blir "norsk" mat bare så kjedelig og lite smak for min del. Nå er min favoritt mat Italiensk,marrokansk,thai,indisk og viet da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå