Gå til innhold

vikariat, sykemelding, hva skjer så?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fast stilling i en kommunal barnehage som var som assistent da jeg startet. Nå har jeg et vikariat som pedagogisk leder som utløper til sommeren. Jeg får ikke fornyet dette vikariatet, men vil bli tilbudt jobb som barnehagelærer, altså pedagog uten lederansvar. Jeg er for tiden 100% sykemeldt, har vært delvis sykemeldt siden desember, og regner med å fortsette med 100% sykemelding til desember igjen. Dette er på grunn av kronisk sykdom. I desember vil jeg gå over på arbeidsavklaringspenger og starte veien for å få uføretrygd. 

Men jeg lurer på hva som kommer til å skje når vikariatet mitt går ut til sommeren, og jeg fremdeles er sykemeldt? Kommer jeg til å fortsette å få sykepenger som tilsvarer det vikariatet jeg har hatt? Vil jeg få lønn som barnehagelærer (uten tillegg for lederansvar) eller går jeg helt ned på assistentlønn, siden det er det min faste stilling er knyttet til? 

Er det noen som vet hva som vil skje ved årets lønnsoppgjør, om jeg får lønnsøkning slik som de andre med min utdannelse i ks får? 

Jeg har brått blitt ekstremt opptatt av lønn fordi jeg kommer til å gå ned på 66% lønn i desember. Prøver å spare så mye jeg kan, og kutter der jeg kan. Ville du sagt opp medlemskapet i fagforbundet nå, eller tenkt at de kan være greie å ha i den prosessen jeg skal framover?

Anonymkode: a8808...49a

Videoannonse
Annonse
Gjest cheshirecat
Skrevet

Det er vel vikariatet som legger lista for lønna, altså det du allerede har nå, men 66% av det. Du får ikke beregnet nye utbetalinger med mindre du har signert en ny kontrakt. Har du det? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, cheshirecat skrev:

Det er vel vikariatet som legger lista for lønna, altså det du allerede har nå, men 66% av det. Du får ikke beregnet nye utbetalinger med mindre du har signert en ny kontrakt. Har du det? 

Nei, har ikke signert noe nytt. Da bør jeg heller ikke gjøre det, men bare la sykemeldingen fortsette å løpe uten å "late som" at jeg skal starte i en ny stilling etter ferien?

Gjest cheshirecat
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke signert noe nytt. Da bør jeg heller ikke gjøre det, men bare la sykemeldingen fortsette å løpe uten å "late som" at jeg skal starte i en ny stilling etter ferien?

Det vet jeg ikke, er den nye stillingen dårligere lønnet enn den du har nå? Hva er den langsiktige planen din ? Hvor lenge får man arbeidsavklaringspenger ? Var planen din å signere ny kontrakt selv om du vet at du ikke kommer til å jobbe?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, cheshirecat skrev:

Det vet jeg ikke, er den nye stillingen dårligere lønnet enn den du har nå? Hva er den langsiktige planen din ? Hvor lenge får man arbeidsavklaringspenger ? Var planen din å signere ny kontrakt selv om du vet at du ikke kommer til å jobbe?

Den nye stillingen vil være dårligere lønnet ja. Jeg har egentlig ikke tenkt å få en ny jobb, da jeg har en fast stilling fra før. En fast stilling i kommunen sier man ikke opp for å få et vikariat, derfor har jeg beholdt min faste stilling (som assistent) mens jeg har jobbet, i samme arbeidsplass, som leder. Når jeg er ferdig å være leder, til sommeren, mister jeg ikke jobben, men får en annen stilling i den kommunale barnehagen. 

Det jeg lurte på var jo om jeg kan beholde lederlønnen i sykemeldingen, selv om vikariatet går ut. Jeg vet at man kan det om man kun er ansatt i vikariat og er sykemeldt når vikariatet går ut. Men jeg er jo i tillegg fast ansatt, så de kan jo sette meg over i en lavere lønnet stilling for å spare penger. Nav betaler lønna mi uansett, så det er ikke noe tema for arbeidsgiver egentlig.

Skrevet

Du har allerede fått beregnet et sykepengegrunnlag. Dette blir ikke endret selv om du i prinsippet skulle ha hatt annen lønn i løpet av sykemeldingsperioden. Det gjelder også ved eventuell lønnsøkning.
AAP regnes uansett alltid av den lønnen du hadde før du ble syk, så en eventuell ny stilling du aldri starter i vil ikke påvirke AAP heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...