Gjest Michaela Skrevet 18. oktober 2004 #1 Skrevet 18. oktober 2004 Jeg vet at det finnes en organisasjon for kreftrammede barn, men jeg vet ikke hva de heter. Jeg kunne tenke meg å gi penger for å hjelpe disse barna, men hvor finner jeg ut hvordan jeg kan gi? (Jeg ønsker altså ikke å støtte kreftforeningen, men kreftrammede barn) Hilsen Michael
Cilla Skrevet 18. oktober 2004 #2 Skrevet 18. oktober 2004 Jeg tror du tenker på Støtteforeningen for kreftsyke barn (SKB), det er en undergruppe fra kreftforeningen. SKB gjør en kjempejonn for de kreftsyke barna og alle de pårørende. De arrangerer mange turer, bl.a Langedrag Tusenfryd Dyreparken etc. De arrangerer mistet-samling for de som har mistet et barn. De har leiligheter like ved de største sykehusene som familier kan bo i mens barnet får behandling e.l. Dette er bare noe. Et lite tips: Ved panteautomater ved mange butikker henger det en liten hvit postkasse, der kan du legge pantelappen din og pengene går da til SKB. Hjemmesiden deres finner du her: www.kreftsyke-barn.no
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2004 #3 Skrevet 19. oktober 2004 Ved panteautomater ved mange butikker henger det en liten hvit postkasse, der kan du legge pantelappen din og pengene går da til SKB. Det gjør jeg, hver gang! Klem til deg Cilla....... :klem2:
Arwen Skrevet 19. oktober 2004 #4 Skrevet 19. oktober 2004 Det gjør jeg, hver gang! Klem til deg Cilla....... :klem2: Skulle ønske det hang en sånn ved oss, så kunne jeg støttet litt også. Her kan vi bare støtte det lokale idrettslaget her :-?
Cilla Skrevet 19. oktober 2004 #5 Skrevet 19. oktober 2004 Skulle ønske det hang en sånn ved oss, så kunne jeg støttet litt også. Her kan vi bare støtte det lokale idrettslaget her :-? Jeg vet ikke hvor i Oslo du bor........vet det er en på Storo senteret, men det er kanskje ikke der du handler.......
Cilla Skrevet 19. oktober 2004 #6 Skrevet 19. oktober 2004 Det gjør jeg, hver gang! Klem til deg Cilla....... :klem2: Takk Tex :-) den var veldig god, her er en til deg også :klem2: Vi var nylig i Oslo, og da var vi på gravstedet.
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2004 #7 Skrevet 19. oktober 2004 Så fint..... Det er alltid så godt å gå på gravsteder, syns jeg, særlig når det etterhvert har gått litt tid. Jeg var der og tittet etter graven til lilleprinsessen for bare noen uker siden, men det er så lenge siden jeg har vært der at jeg fant den ikke igjen, desverre....... I morgen skal jeg på graven til onkel, han skulle feiret fødselsdag i morgen. Han døde i juni av kreft. La oss alle be til Gud om at forskerne snart finner løsningen på kreftgåten, i aftenbønnen vår ikveld.....
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2004 #8 Skrevet 19. oktober 2004 Jeg vet ikke hvor i Oslo du bor........vet det er en på Storo senteret, men det er kanskje ikke der du handler....... Meny på Rastasenteret har ihvertfall en
*Lene* Skrevet 20. oktober 2004 #9 Skrevet 20. oktober 2004 Jeg skal begynne å legge pantelappen der.. Så en på Holmensenteret i Asker.... Kan ikke huske å ha sett noen i Bærum!
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #10 Skrevet 20. oktober 2004 NB! Dette innlegget er IKKE for å sette svake grupper opp mot hverandre, men mer for å vise mangfoldet. Jeg sitter egentlig bare og lurer litt hvorfor det alltid er BARNA som vinner på dette. Jeg har hatt kreft selv, med sinnsykt tøffe operasjoner og cellegiftkurer fra jeg var 5år til jeg fylte 10, så jeg vet veldig godt hva dette dreier seg om. Og at SKB gjør en fantastisk jobb. Så jeg er naturlig nok veldig opptatt av kreftsaken. Men, etter at jeg ble voksen har jeg blitt mer og mer bevisst hvor heldige barn tross alt er som har foreldre som støttespillere. Etter å ha hatt venner som fikk kreft i løsrivingsfasen og etableringsfasen (16-25 år), har jeg sett hvordan denne gruppen sliter betraktelig mer, sosialt og økonomisk. De faller nemlig mellom alle stoler innen det offentlige systemet. De har ikke opptjent pensjonspoeng til sykepenger og ender ofte i ei økonomisk krise på toppen av det traumet som sykdommen er. I tillegg mister de nettverk, da mange er i startfasen med jobb, studier etc. Også rammer det så innmari mange flere. Og det er ikke moro som 16åring å ligge på samme rom som 80åringer på sykehuset - DA føler man seg ensom,da... I følge Kreftregisteret er det hvert år heldigvis ikke mer enn 120 barn mellom 0-15 år som rammes av kreft, mens det i aldersgruppen 16-34 er over 750 mennesker! 2 pr dag... Sjekk også deres interesseorganisasjon, www.ug.no Uansett, jeg støtter alle dere her - den sykdommen er en stor byrde uansett alder, og man vil alltid ha den med seg i form av senskader el.l.
Cilla Skrevet 20. oktober 2004 #11 Skrevet 20. oktober 2004 Jeg er helt enig i at man må støtte et mangfold av saker, men nå er det nå slik en gang at de fleste mennesker har opplevd ulike triste ting, og de støtter gjerne deretter. Noen har mistet noen av aids eller i trafikkulykke og støtter det. Jeg har opplevd at kreften rammet en liten jente, og er naturlig nok opptatt av den saken og spesielt SKB. Men jeg støtter også andre saker. Anbefaler alle å gå inn på hjemmesiden www.ug.no Her er en god klem til deg gjest :klem2: Jeg har sett filmen/dokumentaren Leve blant løver og den er en skikkelig tankevekker og en flott film.
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #12 Skrevet 22. oktober 2004 Har lyst å gi min støtte til Cillas innlegg. Ikke til forringelse for noe. Men kreftsaken - med vekt på barn , er et av de desidert høyest prioriterte helsesakene i Norge - også mht bevilgninger og med tanke på appell. Jeg er kjent med at en grupe for et par år tilbake samlet inn penger til leker for kreftsyke barn på Radiumhospitalet.Stor ståhei og bred mediedekning - og hospitalet takket pent. Og og sendte lekene videre etter en tid... Saken er at dette sykehuset i liten grad behandler kreftsyke barm , de behandles på Rikshospitalet og regionsykehusene. Så: sørg for å vite hva pengen går til. Noen ganger er giver-iveren velment men feil adressert. Nille
Diva Skrevet 22. oktober 2004 #13 Skrevet 22. oktober 2004 Skriver under på det med at barn behandles på Rikshospitalet og ikke Radiumhospitalet så lenge de er under 15 år. Er de 15 eller over, pleier de stort sett å bli behandlet på Radiumhospitalet, så vidt jeg har forstått. (jobber på Radiumen) Synes forøvrig det er flott å støtte slike saker jeg. Selv om det egentlig burde vært unødvendig, så "rike" som vi er her i landet....:o Får så vondt av at pasientene og helsevesnet generelt må leve på lut og kaldt vann, når det egentlig er noe en virkelig MÅ prioritere... :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå