Gå til innhold

FIbromylalgi og trykkpunkter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som HAR påvist fysio, hvordan smerte har dere når disse punktene trykkes på?
Er det huden eller "musklene" som gjør vondt?
Jeg får vondt ikke bare når det tykkes, men sterkere smerte en liten stund etter!
Hvor kan man ta en slik test på ordentlig, hos legen eller fysioterapaut?

timthumb.jpg?w=730

Anonymkode: efb3c...3b7

AnonymBruker
Skrevet

For meg gjør det bittelitt vondt når det trykkes (lett!) eller hvis jeg skumper borti noe, så stiger smerten og det gjør skikkelig vondt i tre-fire sekunder før det sakte avtar. Trykkes det flere ganger varer smerten lenger og det kan ta så mye som 40 sekunder før det verste begynner å avta, men flere minutter før all smerte er borte. 

Anonymkode: b99c8...8d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal utredes for revmatisme og fibromyalgi hos revmatolog. Har forstått det slik at man må få diagnosen av revmatolog for at det skal bli tatt seriøst. Hva nå enn det betyr...

Jeg får en slags brennende smerte bare jeg skubber borti noen av triggerpunktene, er helt jævlig. Trenger ikke å dunke så hardt borti det heller men det føles virkelig jævlig.

Anonymkode: d3a5d...00c

Skrevet

Fastlegen kan sette diagnosen men hvis du har en sak hos nav så krever nav at du har vert hos revmatolog. 

Jeg har fått min diagnose hos fastlegen og den ble ikke satt før etter mange år med smerter, tester osv. Det behøver ikke være veldig vondt når legen trykker på punktene, sykdomshistorien din og symptomer er vel så viktig som smerter ved trykk. Det finnes grupper på fb for oss med fibromyalgi,  du kan melde deg inn I en av de og spørre om alt du lurer på.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk diagnosen med lege og spesial fysioterapeut. Lurer litt egentlig på hvorfor du TS spør så spesifikt etter "hvordan det kjennes ut når man trykker" på de punktene. Minner meg om en bekjent av meg som spurte og grov for hvordan de fikk satt diagnosen og ville vite hvordan jeg fikk diagnosen, og av hvem. Denne personen har ikke fibromyalgi men hun ville faktisk gå til lege for å "få diagnosen", resten kan man tenke seg til hva som var hennes plan. Og nei, man blir IKKE nødvendigvis ufør av fibromyalgi men det er smertefullt og utmattende. Har du fibromyalgi vet du GODT om det er huden eller musklene det er vondt i... ;)

Anonymkode: 3c2d5...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk diagnosen med lege og spesial fysioterapeut. Lurer litt egentlig på hvorfor du TS spør så spesifikt etter "hvordan det kjennes ut når man trykker" på de punktene. Minner meg om en bekjent av meg som spurte og grov for hvordan de fikk satt diagnosen og ville vite hvordan jeg fikk diagnosen, og av hvem. Denne personen har ikke fibromyalgi men hun ville faktisk gå til lege for å "få diagnosen", resten kan man tenke seg til hva som var hennes plan. Og nei, man blir IKKE nødvendigvis ufør av fibromyalgi men det er smertefullt og utmattende. Har du fibromyalgi vet du GODT om det er huden eller musklene det er vondt i... ;)

Jeg fikk diagnosen av revmatolog etter en lang og grundig undersøkelse, ikke kun disse punktene. Jeg fikk inntrykk av at det ikke er så lett å jukse seg til denne diagnosen, de har sine metoder for å luke ut de som later som. 

Anonymkode: 6ba6e...018

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner din skepsis.Jeg har i flere år hatt ryggplager å er ikke legre i arbeid pga den. Jeg har vondt på flere av trykkpunktstedene, pluss albue, knær, hofter.  Jeg vet hvordan MINE smerter kjennes ut, men vet ikke om dette er "riktig" mtp fibro eller om det er noe helt annet.
Grunnen min er enkel faktisk! Fordi jeg IKKE vil fremstå som en hypokonter ved å komme til legen med enda flere problemer som kanskje ikke hadde vært reelle. Ingen leger eller fysio har noen gang nevnt fibro, men flere har spurt om jeg har noen med revmatisme i familien. Siden jeg ikke visste hva dette var før nå i de siste ukene... Jeg visste ikke at dette var et fellesbegrep på flere sykdommer. Og javisst har vi dette i familien. min bestemor feks, hun mener jeg har fibro. Men siden hun er så gammel er det vanskelig å spørre henne om dette.

Anonymkode: efb3c...3b7

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det var et så rart spørsmål. Jeg har vondt på nesten alle punktene, noen av dem ved lett trykking andre litt hardere. Jeg har garantert ikke fibromyalgi, men jeg har mye vondter fordet. Så jeg synes det var et godt spørsmål, for jeg ble nysgjerrig på hvordan vondt som er normalt for en med fibromyalgi i forhold til hvordan jeg kjenner det. 

Anonymkode: d1662...f6e

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det var et så rart spørsmål. Jeg har vondt på nesten alle punktene, noen av dem ved lett trykking andre litt hardere. Jeg har garantert ikke fibromyalgi, men jeg har mye vondter fordet. Så jeg synes det var et godt spørsmål, for jeg ble nysgjerrig på hvordan vondt som er normalt for en med fibromyalgi i forhold til hvordan jeg kjenner det. 

Anonymkode: d1662...f6e

Det er mye mere med fibromyalgi annet enn trykkpunkter...det er ikke bare smerter i muskelfester. Så diagnostisering av det krever flere symptomer i tillegg til trykkpunkter.

Kan bare prate for meg selv, men når jeg var hos en spesialist for noen år siden hylte jeg til på noen trykkpunkter. Ett var så vondt at det svimlet for meg.

Anonymkode: 06a76...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...