Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å bestemme meg, og håper derfor på noen innspill. Skal bytte bank og har følgende opplysninger:

Lån: 3.5 mill

Flytende rente: 1,99

Fast 3 år: 1,99

Fast 5 år: 2,6

Fast 10 år: 2,95

Alder: 26

Tenker at å binde i 10 år vil være lenge, og vi da vil være passert 33 år og får ikke mulighet til å binde på nytt på huslån ung (hvis det ennå eksisterer). Det hadde vært behagelig å vite hvor mye vi skal betale de neste x årene, samtidig som det vil være fint med flytende rente hvis den holder seg lav. Vi skal ikke gjøre noe med huset de neste fem år, så vil ikke ha behov får å øke lånet.

Noen innspill med begrunnelse?

Anonymkode: e22ac...e2b

Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet

En jeg kjenner som jobber i bank pleier si. Om du vet du ikke kan takle en renteøkning, så bind deg. Om du tar flytene og renta går ned, så spar/invester de pengene eller betal mer i avdrag, så takler du en renteøkning senere. Vi har betalt det samme i alle år, selv om renta har gått ned underveis, så betalt masse i avdrag, snart gjeldfri :o)

Skrevet

På land sikt vil det omtrent alltid lønne seg å ha flytende rente, så lenge du har økonomisk frihet til å takle renteoppgang og nedgang.

Jeg tviler på at renten blir satt opp nevneverdig så lenge arbeidsledigheten øker/er høy, da hadde mange måtte tvangsolgt boligen de kjøpte før de ble arbeidsledige.

Skrevet

Hvis du tror du er smartere enn de som jobber i banken (team med mange høyt utdannede og erfarne personer) og er sikker på at renten kommer til å bli det samme eller øke, da bør du binde. Eventuelt hvis du ikke har råd til en renteøkning (da bør du kjøpe et billigere hus egentlig).

Hvis ikke har du flytende. Men du kan jo bare late som renten er 3% og betale avdrag ut fra det, da vil du betale det samme og slippe bekymring om renten går opp. Dersom renten går ned blir bare lånet betalt fortere.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke å bestemme meg, og håper derfor på noen innspill. Skal bytte bank og har følgende opplysninger:

Lån: 3.5 mill

Flytende rente: 1,99

Fast 3 år: 1,99

Fast 5 år: 2,6

Fast 10 år: 2,95

Alder: 26

Tenker at å binde i 10 år vil være lenge, og vi da vil være passert 33 år og får ikke mulighet til å binde på nytt på huslån ung (hvis det ennå eksisterer). Det hadde vært behagelig å vite hvor mye vi skal betale de neste x årene, samtidig som det vil være fint med flytende rente hvis den holder seg lav. Vi skal ikke gjøre noe med huset de neste fem år, så vil ikke ha behov får å øke lånet.

Noen innspill med begrunnelse?

Har du råd til å ta risikoen på at renten når 8% uten å binde den? 

Hva tjener du/dere?  Hvor mye har dere i egenkapital? 

Har dere annen gjeld ? studielån, forbrukslån, billån etc? 

Dette er spørsmål som jeg anser som viktig for å kunne gi deg råd.

flytende rente vil historisk alltid lønne seg, da bankene tar i når de gir fastrente.   Hver også obs på forskjellen på fastrentelån, og lån med rentetak.   Det er stor forskjell her om dere ønsker å innfri lånet før tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Lucky_Jack skrev:

Har du råd til å ta risikoen på at renten når 8% uten å binde den? 

Hva tjener du/dere?  Hvor mye har dere i egenkapital? 

Har dere annen gjeld ? studielån, forbrukslån, billån etc? 

Dette er spørsmål som jeg anser som viktig for å kunne gi deg råd.

flytende rente vil historisk alltid lønne seg, da bankene tar i når de gir fastrente.   Hver også obs på forskjellen på fastrentelån, og lån med rentetak.   Det er stor forskjell her om dere ønsker å innfri lånet før tiden. 

Tjener 75.000 i mnd før skatt + leieinntekter på 9.000. Egenkapital på 680.000.

Et stk studielån, men bor i Finnmark så enn så lenge betaler dette seg selv. Billån på 350.000.

Det som gjør det noe utrygt for vår del er at mannen sin jobb er avhengig av at privat personer har mulighet til å bygge da han er tømrer i en mindre bedrift. I det renten øker mye vil han sannsynligvis få færre oppdrag. Slik situasjonen er pr dagsdato vil vi tåle en kraftig renteøkning.

Faller mot å fortsette med flytende renter, men er veldig glad i sikkerhet så frister samtidig å vite nøyaktig hva vi har å forholde oss til x antall år frem i tid.

AnonymBruker
Skrevet

Så i DN sist uke at 10 av 10 økonomer mente renten skal NED etter rentemøte nå i mars, og de fleste er enige om at det nok er noen år til med lav rente. Så jeg hadde hatt is i magen ;-)

Anonymkode: 3cc3c...008

Skrevet

Det er så godt som alltid økonomisk ugunstig å binde renten. Det blir som å kjøpe en forsikring. Å frivillig betale 2,99 % rente nå er nærmest dumskap vil jeg påstå. 

Men dere (og alle andre) bør late som at renta er 3 % og betale lån deretter, da vil dere merke lite til en renteøkning. Dette gjelder spesielt for dere hvor en del av inntekten er noe usikker. 

AnonymBruker
Skrevet

"Problemet" med å velge kommer først når det er som BLU hos DnB. Akkurat nå er det lavere rente på fastlån.

Anonymkode: 7ec9a...d20

AnonymBruker
Skrevet

Vent med å ta avgjørelsen til slutten av neste uke. Da sksl Norges Bank ha nytt rentemøte. I nyhetene i kveld var det forventet at styringsrenten ville bli satt ytterligere ned, og at bankene ville følge etter. Ville bundet på enten 5 eller 10 år. 

Anonymkode: df756...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...